Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjette på Model 3 lanseringstid og spesifikasjoner?

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. februar 2014, klokken 14:22

« forrige - neste »

satheesh.net

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 27. juni 2014, klokken 19:30
Revidert prognose per 2014 juni 27:
Salgspris i Norge ca NOK 100 K over Leaf/eGolf klassen.

Hvorfor tror du prisen vil ligge 100k over Leaf/eGolf-klassen? ???

sigurdi

@timingbellkiller
La oss bruke dine tall:
$35 000 + $7500 (tax Reduksjon) x 6.5 (dårlig kurs) = 276 000 pluss frakt til Norge blir jo ikke 350-400 000.
E-Golf uten utstyr ligger på 244 000, men havner fort opp i 300 000 med litt ekstra dill og dall.
Men er ikke E-golf den skal konkurrere mot heller, men Golf.:-)

I Norge blir ikke pris på Gen III så utslagsgivende på suksess som resten av verden.
Men skal de selge 500 000 biler i året, betyr det svært lite om de selger 10 000 eller 20 000 biler i Norge. :-)

Pris er svært avgjørende i markeder uten store elbilgoder, (de fleste markeder utenfor Norge) siden den konkureter direkte mot halvrimelige diesel og bensinbiler.

Skriver halvrimelige, pga den skal ikke konkurrere mot de aller minste og billigste bybilene, (Polo, Ka, osv) men mot klasse C biler som er et stort segment i USA og også Europa.

sigurdi

Horten
Model X90D (18.03.17)

timingbeltkiller

Sitat fra: satheesh.net på onsdag 02. juli 2014, klokken 01:54
Hvorfor tror du prisen vil ligge 100k over Leaf/eGolf-klassen? ???
- Dyrere produksjon pga noe større bil og lengre rekkevidde
- Minkende statlig konkurransevridning i N vil gjøre alle forskjeller større
- Minkende konkurransevridning gjør vi nærmer oss det som er vanlig på all import fra USA:
  Norske priser ikke lik dollarkursen, men US pris X 10.
- Forskjellen i rekkevidde er verdt minst 100K for de aller fleste kjøperne
  som høyst sannsynlig overhodet ikke er interessert i biler med praktisk rekkevidde 100-150 km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: sigurdi på torsdag 03. juli 2014, klokken 01:39
@timingbellkiller
La oss bruke dine tall:
$35 000 + $7500 (tax Reduksjon) x 6.5 (dårlig kurs) = 276 000 pluss frakt til Norge blir jo ikke 350-400 000.
35K er skrapet bil. Med "nødvendige" extras er vi mye nærmere 45.
Dollarkursen forverrer seg raskere enn eurokursen.
Vi er nok oppe i et sted mellom 7 og 8 før Gen 3 blir importert til N.
Og da er nok den statlige konkurransevridningen i N redusert så mye
at norske priser blir som på all annen US import: Dollarpris X 10.

Sitat
I Norge blir ikke pris på Gen III så utslagsgivende på suksess som resten av verden.
Men skal de selge 500 000 biler i året, betyr det svært lite om de selger 10 000 eller 20 000 biler i Norge. :-)
ENIG!

Sitat
Pris er svært avgjørende i markeder uten store elbilgoder, (de fleste markeder utenfor Norge) siden den konkureter direkte mot halvrimelige diesel og bensinbiler.

Skriver halvrimelige, pga den skal ikke konkurrere mot de aller minste og billigste bybilene, (Polo, Ka, osv) men mot klasse C biler som er et stort segment i USA og også Europa.

Antakelig er vi enige også her.
Men jeg vil definere konkurranseevnen til hvor mange miles/km du må kjøre
før du har tjent inn igjen  prisdifferansen til sammenlignbar fossilbil.

Må du kjøre 0 til 20K er det null problem.
Over 20 K minker evnen og med det salget progressivt.
Tross det vil øvrige fordeler elbilen har, muligens kunne sikre en årlig avsetning på 500K
opp til break even lik 100K km.

Men med en årlig personbilproduksjon på 100 millioner må nok TM få hjelp av de store
produsentene dersom elbilen skal utkonkurrere fossilbilen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

hennla

Hvor mye kommer vekten på den til å bli? 20% mindre enn Model burde tilsvare 2100 kg. X 0,8 = 1680 kg.
Tesla S85: sølv metallic, tekstil, piano svart, dobbeltlader, tech, park, luft.

sigurdi

Vekten blir spennende.
Bilen blir mindre og mindre batteri pakke, videreutviklet battericeller gir og lavere vekt pr kWh.
Mer bruk av stål istede for aluminium (billigere), gir igjen høyere vekt.

Så blir spennende å se.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Amoss

Sitat fra: sigurdi på onsdag 23. juli 2014, klokken 12:46
Mer bruk av stål istede for aluminium (billigere), gir igjen høyere vekt.

Akkurat den biten vet vi ikke. Det har blitt sagt at den ikke blir "all aluminium" slik TMS/X er/blir, men ikke hva de bruker istedet. Men er enig i at hintet pekte i retning av stål ja. Men regner likevel med at det blir en god del aluminium også på Model ☰, og kanskje (dersom de klarer å få det til billig nok) noen lette kunststoffer?
Model S 85D

kjellan

Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 23. juli 2014, klokken 14:36
Sitat fra: sigurdi på onsdag 23. juli 2014, klokken 12:46
Mer bruk av stål istede for aluminium (billigere), gir igjen høyere vekt.

Akkurat den biten vet vi ikke. Det har blitt sagt at den ikke blir "all aluminium" slik TMS/X er/blir, men ikke hva de bruker istedet. Men er enig i at hintet pekte i retning av stål ja. Men regner likevel med at det blir en god del aluminium også på Model ☰, og kanskje (dersom de klarer å få det til billig nok) noen lette kunststoffer?

Kan dette være ett hint om hva de kommer til å bruke istedet for aluminium på Model 3?
http://www.reuters.com/article/2014/08/14/gs-caltex-carbon-tesla-motors-idUSL4N0QK1CH20140814?type=companyNews&feedType=RSS&feedName=companyNews
Sitat"GS Caltex and Tesla officials plan to meet late this month to discuss carbon fiber supply. It is still in an initial stage," the source said.

Currently, carbon fiber usage is limited to high-end vehicles like BMW's i3 electric cars and racing cars, partly because of its expense. The material can reduce the weight of a vehicle component by up to 50 percent.
Model S 85D

Djur1

Er det slik at de vil kjøre en performance versjon som s og x?
Hvor mye hester trenger en for en bil på ca 1600 kg for å gjøre den til en 4.0 sekunder på 0-100 km/t?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Bowers

Sitat fra: Djur1 på torsdag 14. august 2014, klokken 18:15
Er det slik at de vil kjøre en performance versjon som s og x?
Hvor mye hester trenger en for en bil på ca 1600 kg for å gjøre den til en 4.0 sekunder på 0-100 km/t?


Ingen vet om det vil komme en P versjon såvidt jeg vet.

Vil tippe det trengs rundt 400+ hk og 4-600nm for å oppnå 4 sek blank.
Helt avhengig av utveksling selvsagt. Begrenser de topphastighet til langt under 200 feks så klarer man seg med litt mindre avhengig av grep.


Jejl

  Tipper den kommer i 2017
    Pris : Fra kr 220.000 (+ eventuelle avgifter)
    Batteri: ca 55kwh
    Motor : 300Hk
    Rekkevide: 350km
Jeg vil tro at de vil satse på at bilen vil trenge helt minimalt med service, og at kanskje 5 til 8 år til og med er inkludert i prisen. Noe smart må de hvertfall finne på hvis de skal klare å selge 500.000 biler.


Sølve

Bergen

Cowboystrekk

Jeg tipper:
- Ca 50 kWh-batteri
- 1600-1800 kg vekt
- Lettrullende dekk i 17-18"
- Noe stål, noe karbofiber
- Ca 300 hk
- 30-35 mil rekkevidde
- Lavere utstyrsnivå for innstegsmodellen enn hva vi ser på TMS idag
- Om man dropper avgiftene så er TMS ca 20% dyrere i Norge kontra USA (garanti, høyere lønnsnivå etc), Jeg tipper startprisen blir ca 250 000, med full utmaksing av tilleggsutstyr fort over 400 000
- Jeg tror endel ting som f.eks aktiv luftfjæring kanskje ikke blir mulig som tilvalg
- Ordinære vinduer og dørhåndtak
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Roma

Tipper på batteri i str 45kwh. Bilen burde kunne kjøre med et forbruk på rundt 130w/km. Med 300 km passert så har du allikevel en del i buffer.

Blir spennende å se når momsen kommer på elbkler i norge. Blir det før vi får sjangs til å bestille en model 3?!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA