Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gjette på Model 3 lanseringstid og spesifikasjoner?

Startet av timingbeltkiller, mandag 10. februar 2014, klokken 14:22

« forrige - neste »

kennethl

Diskusjonene her viser en av de få begrensningene som er på elbil nå etter at Tesla kom på banen...

Fordi bilen er mindre må rekkevidde være lavere :) jeg håper at innen Model E kommer så kan jeg få en E som er en mindre bil, men med høyere praktisk rekkevidde enn S.

Amoss

Sitat fra: kennethl på torsdag 20. mars 2014, klokken 22:13
Diskusjonene her viser en av de få begrensningene som er på elbil nå etter at Tesla kom på banen...

Fordi bilen er mindre må rekkevidde batterikapasiteten være lavere :) jeg håper at innen Model E kommer så kan jeg få en E som er en mindre bil, men med høyere praktisk rekkevidde enn S.

Sånn, da korrigerte jeg innlegget ditt ;)

Model E kommer til å komme med ett mindre batteri enn det minste batteriet du får til Model S i dag, men med ca samme praktiske rekkevidde. Den vil nok høyst sannsynlig også komme med ett større batteri, og bør kunne komme med ett som har minst samme praktiske rekkevidde som det største batteriet i MS. Jeg håper også at de skal klare en høyere praktisk rekkevidde enn de i dag har på MS (og at de samtidig øker kapasiteten og derved rekkevidden på MS til det samme), men vet ikke om jeg tør helt å tro på det...
Model S 85D

Hamiso

Ein ting er kva me trur vil skje.
Ein annan kva me meiner bør skje.
Og det er vel lurt å gi beskjed til folka i Tesla kva forventningar me har.
-Dette er altså ein økonomisk modell som kan ha som mål å utkonkurrera dei andre, billegare elbilane. Og om nokre år kan me vel rekna med større konkurranse og noko billegare elbilar. Dermed bør den ikkje vera nemneverdig over i pris, samstundes som den har adskillig betre spesifikasjonar. Då kan me i tilfelle snakka om utkonkurrering.
-Tilgang til superladarane bør vel vera ein selvfølge for alle Tesla-er? Superladarane er jo eit genialt tiltak for at folk skal velga Tesla.
-Skulle verkeleg ønska at denne fekk hengarfeste til å dra lettare tilhengarar. Bruk av tilhengar er den viktigaste årsaka til at eg framleis har ein fossilbil.

Ser med stor spenning fram til denne modellen. Den kan passa akkurat for vår familie, slik at me kunne blitt heilelektrisk. Men det vil vera avhengig av pris.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Amoss

Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
-Dette er altså ein økonomisk modell som kan ha som mål å utkonkurrera dei andre, billegare elbilane.

Feil. Den har som mål å utkonkurrere de andre billigere fossilbilene. Først og fremst av type BMW 300 serien og tilsvarende. Andre elbiler er det ikke noe mål å utkonkurrere.

Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
-Tilgang til superladarane bør vel vera ein selvfølge for alle Tesla-er? Superladarane er jo eit genialt tiltak for at folk skal velga Tesla.

Ja, og det har blitt lovet tilgang for alle Teslamodeller fremover. Mulig det vil koste noe ekstra for de billigste utgavene på lik linje med for MS60.

Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
-Skulle verkeleg ønska at denne fekk hengarfeste til å dra lettare tilhengarar. Bruk av tilhengar er den viktigaste årsaka til at eg framleis har ein fossilbil.

Det er lov å håpe :)  Men det virker ikke som om Elon har forstått bruken av lette tilhengere her i Europa, og at han derfor mener at dette kun er aktuelt på biler type SUV etc. (Som MX og kanskje en oppkommende MY.) Men absolutt noe man bør gi tilbakemelding på ja.
Model S 85D

Hamiso

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. april 2014, klokken 11:24
Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
-Dette er altså ein økonomisk modell som kan ha som mål å utkonkurrera dei andre, billegare elbilane.

Feil. Den har som mål å utkonkurrere de andre billigere fossilbilene. Først og fremst av type BMW 300 serien og tilsvarende. Andre elbiler er det ikke noe mål å utkonkurrere.

Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
-Tilgang til superladarane bør vel vera ein selvfølge for alle Tesla-er? Superladarane er jo eit genialt tiltak for at folk skal velga Tesla.

Ja, og det har blitt lovet tilgang for alle Teslamodeller fremover. Mulig det vil koste noe ekstra for de billigste utgavene på lik linje med for MS60.

Sitat fra: Hamiso på torsdag 03. april 2014, klokken 11:01
-Skulle verkeleg ønska at denne fekk hengarfeste til å dra lettare tilhengarar. Bruk av tilhengar er den viktigaste årsaka til at eg framleis har ein fossilbil.

Det er lov å håpe :)  Men det virker ikke som om Elon har forstått bruken av lette tilhengere her i Europa, og at han derfor mener at dette kun er aktuelt på biler type SUV etc. (Som MX og kanskje en oppkommende MY.) Men absolutt noe man bør gi tilbakemelding på ja.
E står jo for economy. Og meiner at elon musk skal ha sagt at den vil fylla behovet for ein økonomisk elbil med betre kvalitet enn dagens.
Ang. tilhengarfeste; kan ikkje ein av dykk teslafolk sei det til han Elon, neste gong han er imøte med dykk?
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Tja, bruk av tilhengere og takbokser er sammen med elbiler unikt for Norge. I USA kan man for eksempel kjøpe seg en pickup for en rimelig penge og behov for henger er minimalt. Synes å erindre at det selges flere takbokser og hengere i Norge enn våre naboland til sammen, hvorfor i all verden skal da mr Elon ta hensyn til slike unike ønsker??


Hamiso

Sitat fra: Finnøy på torsdag 03. april 2014, klokken 21:33
Tja, bruk av tilhengere og takbokser er sammen med elbiler unikt for Norge. I USA kan man for eksempel kjøpe seg en pickup for en rimelig penge og behov for henger er minimalt. Synes å erindre at det selges flere takbokser og hengere i Norge enn våre naboland til sammen, hvorfor i all verden skal da mr Elon ta hensyn til slike unike ønsker??

?? Fordi me er ein unik marknad for Tesla, og fordi det ser ut til at denne Musk tar seg tid til å høyra på kundane sine. Og fordi det ikkje kostar oss potensielle kundar noko å koma med forslag til kven som helst produsent. Og fordi det ikkje burde vera det største problemet å gjera det mogleg å montera eit tilhengarfeste.

For min del brukar eg tilhengaren til å kasta oppsamla søppel, transportera ved, material, ting og tang kjøpt på finn.no, transport av større kvanta mellom hus og hytte...Så ja, det hadde vore veldig kjekt å erstatta fossilbilen med ein like dugeleg og ikkje alt for dyr elbil, men framleis hatt tilhengaren.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Ingen tvil om Musk hører mye mer på kunder enn hva tradisjonelle bilfabrikanter gjør. Får bare krysse fingrene da  ;)

Amoss

Sitat fra: Amoss på mandag 10. februar 2014, klokken 15:26
Tør ikke egentlig gjette på lanseringen, men jo før jo bedre :)  2018 ser jeg dog på som vel pessimistisk... Håper på 2016, men det er vel for optimistisk ;)

På møtet i går snakket Elon om at de ville være klar med GIII i 2016 (men sa ikke noe om lansering). Fabrikken de har skaffet seg alt i Lathrop (CA) er for å produsere deler til bilproduksjonen i Fremont. Dette for å skaffe plass til masseproduksjonen av GIII. Dette altså fortsatt i følge Elon på møtet i går. Han nevnte også flere ganger at de kom til å få flere fabrikker rundt om internasjonalt. Tidligere har det vært snakk om i Kina, men nå ble det ikke nevnt Kina spesifikt. Det ble også tatt opp en forbindelse med Foxcom (Kina) for produksjon, uten at dette ble sagt så mye om. Oppfattet at dette kunne dreie seg om outscoring av deleproduksjon til bilene?

Alt dette, sammen med alt "maset" om å få fortgang på Gigafabrikken(e) (han omtalte i går GF som GigaFactroy 1) gir meg følgende magefølelser:

1. De vil virkelig ha fortgang i å få GIII i produksjon. De sikter 2016 (men har ikke "lansert" dato). Så jeg tipper at de i det minste prøver å få lansert GIII 2016 (... og får den hit til lands i 2017 :p ).

2. De vil ikke bare lansere den raskt, men også øke produksjonen svært raskt, og etter relativt kort tid (2018?) komme opp i 500.000 produserte biler - noe som tidligere har vært stipulert for 2020. (Ved å flytte en del av deleproduksjonen ut av Fremont kan denne fabrikken kanskje klare ett enda høyere produksjonstall?  600.000?)

3. De har ingen planer om å stoppe ved 500.000 biler i året. De vil alt før - eller i det minste innen - 2020 være igang med å produsere GIII både i Kina og kanskje også Europa eller ett annet sted (Mexico?  India?). Kan vi se tall opp i mot - eller over - 1 mill. biler alt i 2020/2021?


Jada, jeg vet at alt dette høres litt vel optimistisk ut, men er det helt utenkelig/umulig?

Så klart, det kan også være at de legger opp til masseproduksjon av drivlinjer til f.eks. Toyota eller Daimler, men jeg tviler...
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. juni 2014, klokken 21:15
Sitat fra: Amoss på mandag 10. februar 2014, klokken 15:26
Tør ikke egentlig gjette på lanseringen, men jo før jo bedre :)  2018 ser jeg dog på som vel pessimistisk... Håper på 2016, men det er vel for optimistisk ;)
Han nevnte også flere ganger at de kom til å få flere fabrikker rundt om internasjonalt. Tidligere har det vært snakk om i Kina, men nå ble det ikke nevnt Kina spesifikt

...

3. De har ingen planer om å stoppe ved 500.000 biler i året. De vil alt før - eller i det minste innen - 2020 være igang med å produsere GIII både i Kina og kanskje også Europa eller ett annet sted (Mexico?  India?). ...

Ser ut som om jeg var på sporet av noe ja...

http://www.reuters.com/article/2014/06/12/tesla-plant-europe-idUSL2N0OT0FH20140612?type=companyNews&feedType=RSS&feedName=companyNews
Sitat(Reuters) - Tesla Motors Inc will build an assembly plant in Europe once sales of its electric cars reach 160,000 vehicles a year in that region according to Chief Executive Elon Musk, the Automotive News reported on Thursday.

Det vil forhåpentlig vis skje så fort de får øket produksjonen av Model 3 til rundt 4/500K. Altså en gang mellom 2017 og 2020 - om alt går som planlagt...
Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Amoss på onsdag 04. juni 2014, klokken 21:15
Fabrikken de har skaffet seg alt i Lathrop (CA) er for å produsere deler til bilproduksjonen i Fremont. Dette for å skaffe plass til masseproduksjonen av GIII. Dette altså fortsatt i følge Elon på møtet i går.

Hmmm... Ja, de fortsetter altså med å tømme virksomheter ut av Fremont for å frigjøre plass:
http://www.bizjournals.com/sanjose/news/2014/06/23/the-tesla-effect-toyota-subsidiary-leases-new.html
SitatToyota Tsusho America Inc., or TAI, this month inked a five-year lease for 64,396 square feet of warehouse space at a Prologis-owned complex at 41470 Boyce Road in Fremont. The company has been working inside Tesla's Fremont factory since 2010, but Tesla has been expanding its own production use inside the facility, sending suppliers like TAI searching for their own space. In May, my colleague Blanca Torres wrote about Futuris Automotive Inc., another Tesla supplier, inking a deal for 160,000 square feet in Newark.

Og alt dette 2-3 år før de skal begynne å produsere Model 3? Og i dag har de bare tatt i bruk 20-30% av fabrikken, var det ikke så? Greit nok at de skal utvide kapasiteten på produksjonen av MS og snart begynne å produsere MX, men de burde da fortsatt ha rikelig plass her frem til de skal forberede produksjonen av M3.

Model S 85D

Lanber

Som Tesla utvikler S og X og øker produksjonen vil det ikke være kapasitet på batterifronten.
Jeg tipper 2019-2020 som årene da E kommer i salg

Tor med Leifen

Jeg gjetter lansering i 2017, "optimal motorkraft" 180 kW og rekkevidde 340 km. Startpris: 330k.

jkirkebo

Sitat fra: Tor med Leifen på fredag 27. juni 2014, klokken 08:47
Jeg gjetter lansering i 2017, "optimal motorkraft" 180 kW og rekkevidde 340 km. Startpris: 330k.

Spesifikasjonene høres kurante ut, men om momsfritaket består tror jeg startprisen blir en del lavere. Rundt 250k kanskje.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Revidert prognose per 2014 juni 27:

Første biler i salg i USA 2018/19 og i Norge året etter.
Skrapa bil kommer antakelig i USA på $35 K og bil med de ekstra som må til for å få bil du kan leve med, på 40 K.
Rekkevidde 200 TM miles = 180 EPA miles.
Salgspris i Norge ca NOK 100 K over Leaf/eGolf klassen.

Det avgjørende kriteriet for suksess eller fiasko er ikke prisnivået,
men hvor mange/få av barnesykdommene til S den har i genene sine.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA