Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Luftfjæring model s

Startet av Cheokeee, lørdag 08. februar 2014, klokken 18:15

« forrige - neste »

Mippen

#75
Sitat fra: sisc1337 på onsdag 16. april 2014, klokken 12:40
Sitat fra: Mippen på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:41
Grunnleggende så har alle biler med luftdempere en kompressor som styrer lufttrykket og pumper inn luft for å regulere høyden og slipper ut for å senke den.
Har ikke peiling på dette emnet selv, men vil tro det er ventiler som slipper ut luft-trykket for å senke bilen og ikke kompressoren. Kan jo muligens bli et problem dersom denne / disse ventilene begynner å lekke. Lekkasjepunkter generelt må jo være en stor svakhet med luftfjæring siden dette trossalt er et dynamisk system og ting vil begynne å lekke etter hvert uten å bytte pakninger etc.

Slik jeg har erfart så går kompressoren både når bilen senkes og bilen heves. Pumper inn og pumper/suger ut. Hadde det bare vært ventiler så ville de ha vært mer utsatt for smuss og lekkasjer.


http://www.youtube.com/watch?v=T9yfp7ACCR0
Fremtiden er elektrisk.

AndersinOslo

Mange feilkilder i luftfjæring, men veldig varierende servicebehov. Det er kompressor som blir slitt ut, tørkefilter som går tett, diverse pakninger som lekker, belger som lekker, ventilblokk som lekker, sensorer som melder feil høyde etc. Mye av Teslaen er Mercedes-deler, så det er kanskje en variant av Airmatic vi har. GL er vel den eneste som er i riktig vektklasse. Airmatic er gjennomprøvd og ganske driftsikkert så det er lov å håpe.
Renault Kangoo electrique 2002-06
Tesla model s 2013-

sosiss

Har en TMS i bestilling, men vi har også en Mercedes E-type med luftfjæring (Airmatic). Flott komfort-for all del, (men bedre enn forrige Merc m/vanlige fjærer??) men etter 6 år lekkasje i belger bak- og 35000.- rett ut for å bytte. Har en venn som jobber hos BOS- og hans enkle erfaring er: Stålfjærer er stålfjærer- aldri mer luft på hans biler, og aldri anbefale luft til andre. SÅ stor forskjell i komfort er det tross alt ikke. Et argument er muligheten til å løfte bilen over hindre, snø os. I gamle dager klarte vi oss med en skuffe.--. Argument nr. 2: Å senke bilen til lavnivå på motorveikjøring her i Norge og dermed spare KW er vel mer enn tvilsomt. 100 km/t max?? Hvor mye luftmotstand sparer vi?
Vår nye TMS ligger i bestilling med vanlige fjærer, og godt er det. En ting mindre å bekymre seg for.

Øyvind.h

Bruker Model S belger? Trodde bare det var stålsylindre der jeg, men har ikke sett så veldig nøye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Mippen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 18. april 2014, klokken 06:57
Bruker Model S belger? Trodde bare det var stålsylindre der jeg, men har ikke sett så veldig nøye.

Det er stål også men alle luftdempere har en bestanddel av et slags tykt gummilignende materiale. Metallet er ikke tett nok alene til å holde på luften også må det kunne ekspandere for å heve seg og trekke seg sammen for å senke bilen.

Bilde tesla sine dempere. Det sorte nederst ser ut som et beskyttende lag over belgen.
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

#80
Sitat fra: sosiss på fredag 18. april 2014, klokken 00:35
35000.- rett ut for å bytte.
Det koster så mye fordi at ingen gidder å sjekke alternativer, og at det da går an å ta seg betalt slik for originaldeler.

Ved å bruke uoriginale deler ville man sluppet unna med en tredel av prisen.

https://www.arnottindustries.com/part_MERCEDES-BENZ_yid18.html

Ikke umulig at mange av delene i MS er lik de som sitter i mange MB. Om ikke skulle det forundre meg mye om Arnott ikke kommer med erstatningsdeler som passer.

Mippen

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. april 2014, klokken 07:44
Sitat fra: sosiss på fredag 18. april 2014, klokken 00:35
35000.- rett ut for å bytte.
Det koster så mye fordi at ingen gidder å sjekke alternativer, og at det da går an å ta seg betalt slik for originaldeler.

Ved å bruke uoriginale deler ville man sluppet unna med en tredel av prisen.

https://www.arnottindustries.com/part_MERCEDES-BENZ_yid18.html

Ikke umulig at mange av delene i MS er lik de som sitter i mange MB. Om ikke skulle det forundre meg mye om Arnott ikke kommer med erstatningsdeler som passer.

Hvis det er mulig å få tak i ettermarked deler som ikke er originale til en grei pris er det positivt. Da kan det være jeg går for tms lel. Det er imidlertid ikke alle biler som går an å skaffe til men tror tms ikke er den. Håper det....
Fremtiden er elektrisk.

Teslanewbie

#82
Bor du på Vestlandet så bør luftfjæring vurderes ...

Grunnet dette:( må Være innlogget for å se bilder)

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Mippen

Er ikke lurt å kjøre ut i slike pytter uten å vite hvor dyp de er først. Flere som har brent seg der.
Fremtiden er elektrisk.

PerC

Flere erfaringer med luftfjæring? skal bekrefte min S85D innen i morgen og luftfjæringen er det siste tillegget jeg vurderer om jeg skal ta med eller ikke... flere erfaringer takk!  :)

Olatho

Har luft. I første rekke for å kunne heve bilen på seterveien opp til hytta. På høyeste nivå er den like høy under som SUVen til foreldra mine, og det er praktisk.
Har ikke kjørt med stål, så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.
Men heving og senking er grunn nok til at jeg ikke kunne/ville valgt annerledes.

Twowheels

kult med luft og 4x4 ?  Blir SUV :)

har ikke luft på min S85. Har ikke savnet det enda. Hadde nok allikevel valg luft på 4x4.
_________

akseln

La til luft etter at jeg hadde finalized min S85 etter mye vurdering frem og tilbake. Har ikke angret spesielt etter at "auto-heving" kom i 6.0. Er faktisk overrasket over hvor ofte jeg hever bilen spesielt ved veiarbeid og ved parkering mot fortauskanter.

Eksempelvis hever jeg alltid bilen når jeg leverer i barnehagen hver dag pga. en høy kant. Da er det gull at bilen nå gjør dette helt automatisk .

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA