Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbilen din eneste bil?

Startet av Cowboystrekk, fredag 07. februar 2014, klokken 09:14

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Det er mye diskusjon rundt at elbilen alltid er en nr 2 bil, men stemmer det?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Ronny

Mangler at elbilen er nr1 bil fremfor fossilbilen(e)
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

cra

Jeg venter på samme alternativ som Ronny. Elbilen(e) kommer definitivt først, men jeg har ei caravelle som kan trekke tilhenger/campingvogn samt frakte en del store og/eller møkkete saker som jeg ikke vil ha i Leaf'en.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

cra

Da kan det stemmes. :)  (Skal jeg pirke så ville jeg ha formulert det som at "Elbilen er nr 1, og jeg har en eller flere fossilbiler." Men det er nå engang fordi jeg har flere elbiler og bare en fossilbil, og så pirkete trenger jeg ikke være.)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

vika

Fra og med 3. Feb i år, er denne familien 100% elektrifisert :). Vi har stor bil interesse, og kjører ca 40-50000 km pr år fordelt på 2 biler. 80 % av disse km foregår på østlandet i en radius på 300 km (de siste 20 er stort sett til ytre søre Sunnmøre ;))

Erfaringene er kun positive + at det har gjort sitt til at vi både tenker og kjører smartere. Supernullet (c-zero) blir brukt i den daglige pendlingen, og da samkjører vi så langt d lar seg gjøre (8 av 10).

Så for vår del stemmer ikke Spetalens antagelser.
----------------------------------------------------------
Totally Amped
Konvertert fra Q7 + LandRover Defender 110 til
TMS 85P feb.2014 + C-Zero Highline jun.2012

Electrix

Kjøpte elbil da vi måtte utvide bilparken for å få hverdagen til å gå opp. Etter det har Dieselbilen kun blitt brukt til langtur og korte turer I de tilfellene vi må bruke to biler. Kan nevnes at dieselbilen nå har stått nedsnødd i over en mnd så den er ikke i mye bruk.

Vurderer å kvitte oss med den og bruke leiebil evt byttelåne bil de gangene vi skal på langtur inntil hurtigladetilbudet er bedret.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Hans Håvard Kvisle

Siden 2008 har elbilen vært det eneste motoriserte kjøretøyet i familiens eie!
St.Hanshaugen

aalbork

Hadde Caravelle da vi kjøpte Kangooen. Caravellen ble bare brukt til helt spesielle oppdrag og de gangene vi skulle på langtur. Da den en vinter hadde stått så lenge at 12 V batteriet frøs og sprakk, solgte vi den. Nå leier vi bil når vi skal på langtur og håper mod X blir en reel 7-seter ikke så alt for mye dyrere enn S. Vi kommer ikke til å kjøpe fosilbil igjen.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Ioniq 5 RWD 2021
Bil nr.2 - VW Caravelle 2006 7-seter når alle 6 skal på tur eller båten skal transporteres
Tidl Leaf Tekna 2015
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

har bare elbiler  å har hatt det nå i nesten 2 år  før det sto pasaten min et år
fant da ut at  den bare kunne selges 
kjører over 25000km i året  bare med den ene den andre vet jeg ikke eksakt
men er minst en gang i året mede ved malaga i spania  med elbil

elektrolux

#10
Savner alternativet Elbil er hovedframkomstmiddel. Nr 1 og 2,3,4 etc blir lite konkret.

Vår løsning er å ha 1 stor diesel til langtur, og 3 små elbiler i sirkulasjon mellom meg og kona. Da er det alltid en fulladet elbil tilgjengelig og vi slipper hurtiglading eller batteribytte. Kan også velge om det er mest hennsiktsmessig å bruke 4 seter eller 2 seter.

Diesel bilen ble sist brukt til Oslo tidlig november, og først nå dukker regningene på bom opp. 20 kr her, og 60 kr der etc. Burde vært effektivisert med å legge avgiften inn i dieselprisen, eller i det minste i et statlig selskap blottet for private interresser. Nå blir det posten og revisorene som får pengene og styremedlemmene kan bare glemme bonuser og studiereiser til Portugal for å se på den berømte bomstasjonen der på min regning. I slutten av feb skal dieselen ut på tur igjen. Denne gangen til alpene.

Den dagen det dukker opp en Elbil som klarer 1200 km på en lading skal jeg ikke kjøpe den ;D

For mitt bruk er 60-100 km rekkevidde nok, men det hadde selvfølgelig vært greit å utvidet elektrisk rekkevidde til å dekke Bergen og Kristiansand fra Stavanger uten alt for mange/lange ladepauser.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elisabeth



Ja, Leafen er den eneste bilen. Fungerer ypperlig og har en avtale med venner med fossilbiler om bytte av bil hvis jeg skulle ha behov for å kjøre lenger enn det Leafen tillater :-)

Nissan Leaf Acenta. Registrert 02.01.14. Bodø

commiesoft

Har en elbil, ikke noen fossilbiler her, funker helt greit. Pluss etpar elscootere.. ;-)
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Elmo

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 07. februar 2014, klokken 09:14
Det er mye diskusjon rundt at elbilen alltid er en nr 2 bil, men stemmer det?
NEI, fossilbilen brukes tilnærmet aldri, og den kjører bare 3-4000km pr år.
Sitat fra: elektrolux på lørdag 08. februar 2014, klokken 07:11
Savner alternativet Elbil er hovedframkomstmiddel. Nr 1 og 2,3,4 etc blir lite konkret.

Ja, vi har 3 elbiler som er hovedfremkomstmiddel.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

medic.66

Her brukes Leafen daglig. Har 126 km tur/ retur til jobb. Har lademuligheter på jobb og hjemme. Dieseldyret brukes kun til langturer (pr dags dato ingen ladestasjoner langs Rv9), trekking av henger og båthenger. Brukes også når Leafen er opptatt, noe den nesten alltid er ;D.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA