Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Status: Hurtigladere med Combo

Startet av østfolding, tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:02

« forrige - neste »

Elmo

Kanskje på tide med en liten kampanje mot Prosjektlederen deres?    Nick her: hedda    epost: hedda@salto.no
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

leafster

Det er vel også litt pussig å teste "fremtidens ladeløsninger" med forhåndsbetalt klippekort.

amund.alfredsen

Jeg ladet på Fortum sin Combo-lader i Fredrikstad i dag. Den fungerte helt smertefritt med RFID-brikke fra Fortum. Ishavsveien sin Combo på Svinesund fungerte imidlertid ikke på BMW. Kundeservice var jo hyggelige nok, men fikk heller ikke startet laderen over nett. Er ikke bare enkelt med i3 på langtur foreløpig!

timingbeltkiller

#33
Sitat fra: amund.alfredsen på fredag 18. april 2014, klokken 22:24
Er ikke bare enkelt med i3 på langtur foreløpig!
Bare med Tesla er det enkelt på langtur.
Øvrige elbiler blir  omlag:
- 120 km/90 minutter med fulladet bil hjemmefra
- videre hurtigladinger a 80% 30 minutter
- videre kjøreetapper a 100km/80 minutter

under forutsetning ladestasjonene er optimalt spacet.
Ofte vil de ikke være det.
Du kan da få både hyppigere ladestopp og motsatt problemer med å komme fram til neste hurtiglader.

Også økonomisk blir langturer en tvilsom sak straks ladestasjonene går over til kommersiell drift med strømpris pr km kjøring lik eller høyere dieselpris pr km kjøring.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

amund.alfredsen

Fredagens tur var fra Drammen, via Sandefjord til Strømstad (Color Line) og tilbake igjen. Møtte dessverre på ladeproblemer 2 ganger, hvilket ødela planen min. Første problem var på Nordby senteret, hvor 2 av 8 Schuko stikk var ute av funksjon. Turen gikk da ned på Clas Ohlson hvor de heldigvis hadde overgang fra IEC 60309 (blå industri 16A), til Schuko. Dessverre tok hele episoden såpass lang tid og vi "mistet" så mye ladetid at vi ikke hadde nerver til å kjøre direkte til Fredrikstad, men satset på Svinesund. I og med at den var ute av funksjon for min i3, hadde jeg ikke noe annet valg enn å låne litt strøm på Shell. Selv om jeg er dypt takknemlig for strømmen, blir det ikke helt det samme med 12A/2kW som 50kW...
Jeg regner med at problemene mange av oss opplever for tiden med Combo hurtigladerne vil løses og at livet som elbilist da blir mye triveligere. Så langt er denne turen første gang (siden jeg fikk bilen 27/3) at jeg har hatt et reelt behov for hurtiglading. All annen lading har jeg gjort hjemme. Bilen er jeg i hvert fall strålende fornøyd med!!

Elmo

Sitat fra: snakkis på onsdag 26. mars 2014, klokken 09:14
Sitat fra: østfolding på søndag 02. mars 2014, klokken 22:40
Noe nytt om Combo-laderen til PowerPark i Oslo? Har laderen kommet tilbake?
Er det noen som vet noe mer om denne?

Fikk mail fra Salto igår.
Nå er Combo CCS laderen på Powerpark Skøyen tilbake, men de skal oppdatere noe software - vistnok for deling av strøm mellom hurtigladerene - så alle hurtigladerene (også Chademo) vil være ute av drift et par dager.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

svingen

skal si det her litt av et "prøve prosjekt" får håpe det blir stabilt fremover :)
syns det er veldig dumt att det ikke er mulig og betale med sms/visa kort uten kort,er sikkert en del som kunne trengt den her på vei inn eller ut av oslo da det ligger fint ved hovedveien.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

wesnym

Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:05
Combo på vei til / ved Oslo lufthavn:


Sendte en mail til Fortums hurtigladekontaktperson nå i kveld (e-postadressen ligger lett tilgjengelig på nettsidene) om når laderne på Skedsmokorset og Gardermoen blir oppgradert til Combo, og fikk svar i løpet av ett - ETT - minutt (!). Og det var positivt: "Trolig iløpet av mars".

Står antatt juni på hurtigladekartet, så her er Fortum foran skjemaet.

Noe nytt om dette siden vi nå har kommet til mai? Skulle gjerne hatt liv i den Combo laderen på Skedsmokorset :-)
BMW i3, Oslo

østfolding

Sitat fra: wesnym på tirsdag 13. mai 2014, klokken 20:20
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:05
Combo på vei til / ved Oslo lufthavn:


Sendte en mail til Fortums hurtigladekontaktperson nå i kveld (e-postadressen ligger lett tilgjengelig på nettsidene) om når laderne på Skedsmokorset og Gardermoen blir oppgradert til Combo, og fikk svar i løpet av ett - ETT - minutt (!). Og det var positivt: "Trolig iløpet av mars".

Står antatt juni på hurtigladekartet, så her er Fortum foran skjemaet.

Noe nytt om dette siden vi nå har kommet til mai? Skulle gjerne hatt liv i den Combo laderen på Skedsmokorset :-)


Purret på Fortum nå og fikk dette til svar:

"Tar nok dessverre tid, men Berger kommer I løpet av de nærmeste ukene :)".

Truls Martin

Sitat fra: østfolding på tirsdag 13. mai 2014, klokken 21:43
Sitat fra: wesnym på tirsdag 13. mai 2014, klokken 20:20
Sitat fra: østfolding på tirsdag 04. februar 2014, klokken 22:05
Combo på vei til / ved Oslo lufthavn:


Sendte en mail til Fortums hurtigladekontaktperson nå i kveld (e-postadressen ligger lett tilgjengelig på nettsidene) om når laderne på Skedsmokorset og Gardermoen blir oppgradert til Combo, og fikk svar i løpet av ett - ETT - minutt (!). Og det var positivt: "Trolig iløpet av mars".

Står antatt juni på hurtigladekartet, så her er Fortum foran skjemaet.

Noe nytt om dette siden vi nå har kommet til mai? Skulle gjerne hatt liv i den Combo laderen på Skedsmokorset :-)


Purret på Fortum nå og fikk dette til svar:

"Tar nok dessverre tid, men Berger kommer I løpet av de nærmeste ukene :)".

Noen som vet om berger eller Gardermoen er oppe å går for i3 nå? Vurderer en tur til Eidsvoll i morgen, og gidde ikke ta Elbilen hvis ikke jeg er helt sikker på å få ladet...
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

DeadLock

Hei.

Jeg postet dette i går, men jeg legger det også ut her:

I Stavanger har Lyse satt opp kombinasjonshurtiglader på Åsen.

Min samboer hurtigladet sin e-UP! for første gang i går: Fornøyd og glad gitt.. :)

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

Nemsesk

Har i dag forsøkt kamikaze tur Ski -Kvam. 300 km i min i3. Så langt ikke veldig bra uttelling.

Første stopp Fortums hurtig Combo stasjon Brummudal McDonalds. Den var kjørt ned og ute av drift, sto ingen ting på kartene. Ladet litt på 7kw AC, kjørte videre til Rudshøgda, Eidsiva ladestasjon. Den startet ikke opp... Prøvde gjentatte ganger, system fikk ikke kontakt med stasjon.... Support no var det ingen som svarte på.

Nå tilbake på MCDonalds, lader 7kw igjen, prøver å komme meg ril ringebu hvor neste Combo stasjon er. Dette virker for sårbart så langt...:(

02jan

Høres ikke veldig pålitelige ut nei.

Kunne selv tenkt meg å kjøre i3 til Hjerkin denne uken , da i3 også er mer en god nok til langkjøring. Dessverre leser jeg om for mye usikkerhet og tungvindte betalingsløsninger .....blir å svi av ca 100 liter med bensin (t/r )  istede for 70 kw batterikraft.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Fjeldi

Jeg sendte en mail til Fortum på fredag

"Hei, I februar ble det sagt at Combo skulle komme i Mars på Gardermoen.
Jeg skjønner at det ble litt forsinket.

Jeg tenkte å kjøre oppover E6 mot Tangen og har en I3.
Statoil Minnesund har ikke sin oppe å går, med med en combo på Gardermoen kommer jeg meg frem og tilbake på dagen.(håper jeg)"

Når er deres combo oppe i drift."

Og jeg fikk til svar at:

Vi har pt ikke planer om å oppgradere McD Gardemoen, men hurtigladre på McD Berger (Skedsmokorset) vil bli oppgradert med CCS i løpet av august

Som ikke hjelper de av oss med I3 ... Så like langt.

pwb

Hvordan kan slik svindel faktisk få støtte fra staten? Må jo være noe galt en plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA