Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av i3_X5_116dA, fredag 31. januar 2014, klokken 20:46

« forrige - neste »

ENY

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. juni 2017, klokken 10:24
Sitat fra: NiiN på søndag 25. juni 2017, klokken 09:22
Bilen nekta plutselig å ta til seg lading i går...

Var på vei til et bryllup i Nesbyen, dro tidlig fra Oslo for å ikke stresse opp madamen mer enn nødvendig med planlagt ladestopp i Flå. Bilen ladet fint natt til lørdag på hjemmeladeren.

Når vi ankom Flå, nektet den å starte lading. Prøvde to forskjellige stolper, sikkert 10 ganger på hver. Ringte Fortum for jeg tenkte feilen lå der, men de restartet og sjekket at alt var ok, det kom en annen i3 og fikk lading med en gang. Fikk da en uggen følelse, og prøvde noen siste forsøk på type 2 stolpen (11kw). Samme feil her, den kobler til, starter lading, blinker blått i 2 sekunder for å så avslutte landingen.

Ringte BMW Mobile Care, de sendte en Vikingbil fra Gol med leiebil fra Avis. Rakk ikke vielsen, og frøkna er nok ikke like innstilt på å ta elbilen neste gang det innebærer ladestopp på veien...

Nå står bilen i Gol, og vi drar hjenover med leiebilen om noen timer...

Noen som vet hvordan Bilia pleier å løse disse situasjonene mtp henting av bil, levering av leiebil, betaling av bom/drivstoff osv?

Sent fra min FRD-L19 via Tapatalk

Du skal ikke ha noen ekstra utgifter ifm bil reklamasjon, men du må nok stå på krava....
§ 30.Gjennomføring av avhjelp
Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4

Dersom bilen ble hentet med merkeavtalen (noe jeg vil tro) transporteres bilen til nærmeste I- verksted. Leiebil må leveres tilbake til utleiested samt drivstoff og bom må kostes av bruker. Dette er ganske standard prosedyre ved stort sett alle bilmerkeavtaler når det kommer til mobilitetsgaranti.
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

EV85

Har lest litt i tråden her - er det generelt litt feil på i3ene til folk, eller er det å forvente ut fra salgsvolum?

bromm

Sitat fra: EV85 på torsdag 27. juli 2017, klokken 07:11
Har lest litt i tråden her - er det generelt litt feil på i3ene til folk, eller er det å forvente ut fra salgsvolum?
Til å være en helt ny konstruksjon, bygd fra bunnen av for å være elbil - så er det svært få feil på BMW i3. Har selv passert 75.000 km uten nevneverdige feil. Det lille som finnes her i denne tråden, bærer preg av å være "enkelthendelser" uten at det er noe som går igjen på noe stort antall av biler.

rmrsr

Hei!

Har andre opplevd problemer med at ryggekameraet ikke dukker opp?
Opplevd det gjentatte ganger ila. helgen, det merkelige er at det også kom 1 gang - så her lukter et SW feil...

Noen?

bromm

Sitat fra: rmrsr på søndag 27. august 2017, klokken 21:42
Hei!

Har andre opplevd problemer med at ryggekameraet ikke dukker opp?
Opplevd det gjentatte ganger ila. helgen, det merkelige er at det også kom 1 gang - så her lukter et SW feil...

Noen?
Kameraet dukker ikke opp hvis bakluka er detektert som åpen, så dette kan bero på sensoren som føler om bakluka er lukket. Det er visst to tilstander av dette - en med varsling i display, og et "mellomsteg" som ikke varsles i display, men som blir detektert og vil kutte kamera...

moonbuggy

Sitat fra: bromm på torsdag 27. juli 2017, klokken 08:27
Sitat fra: EV85 på torsdag 27. juli 2017, klokken 07:11
Har lest litt i tråden her - er det generelt litt feil på i3ene til folk, eller er det å forvente ut fra salgsvolum?
Til å være en helt ny konstruksjon, bygd fra bunnen av for å være elbil - så er det svært få feil på BMW i3. Har selv passert 75.000 km uten nevneverdige feil. Det lille som finnes her i denne tråden, bærer preg av å være "enkelthendelser" uten at det er noe som går igjen på noe stort antall av biler.
Enig, bortsett fra låsing av ladekabel og problemene med å få frigjort denne. Her burde BMW tatt en oppgradering ved face-liften og kommet opp med en bedre løsning. Et par andre problemer kunne de tatt i samme slengen. Bedre beskyttelse av ryggekamera. Samler for mye dritt nå. I tillegg til duggproblematikken for frontrutekamera...

Hasse79

#921
Min i3 levert oktober 2015 fikk skiftet AC-pumpe denne uken, så at det stod ca kr 18.500 inkl mva på papiret han skulle sende videre, glad det selvfølgelig gikk på garantien.

Skjønte etterhvert at noe måtte være galt pga en rumlelyd som økte i takt med farten, dog ikke helt linjært. Det vil si at når jeg aksellererte raskt tok det et sekund eller to før frekvensen på rumlelyden økte. Hvis ikke hadde jeg antatt at støyproblemet kom fra dekkstøy pga noe feil hjulstilling e.l.

Da jeg satte viften ned til null, slik at ventilasjonen koblet helt ut forsvant all ulyd, det var slik jeg forstod at det virkelig var noe som var galt.

Tipper det er flere som kjører rundt med denne feilen, så vil anbefale å ta denne testen med å slå av vifta. Hos oss er det fruen i huset som bruker i3 til daglig, og hun er ikke like våken som meg på slike ting. Jeg hadde nok kommet til bunns i dette tidligere dersom jeg brukte den til daglig.

Ellers vil jeg legge til at vi er meget godt fornøyd med bilen. Foruten dette har alt fungert helt knirkefritt. Har også en bensinbil vi kjøpte som nybil i 2014, den har det vært mere småplukk med ...
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Snorre

Har etter 1års eie av i3 fått problemer med ventilasjonen. Leverer kun iskald luft nå, selv på maks. Får kontakte i3 omgående. Noen andre med samme erfaring?
BMW i3 94Ah

Orbit

Det har vært enkelte problemer med ventiler i kjøle-/varmesløyfen som ikke åpner/lukker som de skal. En sjekk på verksted vil raskt kunne diagnostisere dette.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Snorre

Sitat fra: Orbit på torsdag 07. september 2017, klokken 19:38
Det har vært enkelte problemer med ventiler i kjøle-/varmesløyfen som ikke åpner/lukker som de skal. En sjekk på verksted vil raskt kunne diagnostisere dette.

Takk Orbit  :D :+1:
BMW i3 94Ah

phnuxen

Hei, oppdaget idag en slags "bulk" midt på ryggeskjermen i bilen når jeg rygget. Se bilde. Gikk bak for å tørke av ryggekamera men det går ikke vekk, kan se ut som det er en liten boble eller noe inni el. bak glasset. Selve glasset når jeg kjenner med fingeren klarer jeg ikke å finne noe hakk e.l. Noen som har hatt dette? Såkalt "punktert vindu" kanskje?  :-[



Klykken

Kan se ut som det er noe smuss på innsiden av linsen, ja. Garantisak, skulle jeg mene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TorS

Jeg har også fått fukt inn i ryggekamera. Skal ta kontakt med BMW i neste uke.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Ingeniøren

Bil på 2 års service i går. Min er fra september 2015 og har gått "kun" 19000...

Ny programvare og bolt i motor, etter melding fra fabrikk - trodde jeg hadde oppgradert bolt...

Men, var litt skuffet over resten. De skiftet bremsevæske, men etter det jeg kunne se hadde de bare luftet ut gammel foran. Videre er jeg vant med fra Subaru at de tar opp og smører opp bremsekloss spor i kaliper. Er det noen som er så petimeter at de som jeg sjekker bilen i etterkant og vet om dette er normalen.

Tenke jeg skulle sjekke med de på mandag.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på mandag 19. juni 2017, klokken 12:09
Sitat fra: Beckern på søndag 18. juni 2017, klokken 20:53
Drive train failure på Torsdag. 3 stopp på 3 km fikk meg til å kaste inn håndkledet på Mogreina.
For tredje gang ble i3n fraktet avgårde på planet til Viking og jeg transportert til nærmeste bilutleie.

Litt for mye på 50 000 km
Enig, det er for dårlig!
Et par spørsmål. Står bilen parkert ute ? Hva er kjøremønsteret ditt. Kjører du konsekvent i Comfort mode eller Eco ?

Vel sent svar men likevel:
Bilen står ute. Pender 10 mil pr dag, men den dagen var jeg på langtur (Oslo - Elverum) Kjører nesten konsekvent i eco pro.
Ingen større deler byttet, oppgradert SW, fikk i det hele tatt lite info fra Bavaria Gardermoen.





© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA