Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Andre biler brenner faktisk også

Startet av JWinterburn, tirsdag 07. januar 2014, klokken 22:32

« forrige - neste »

Spinner

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:42Det står "Rates per Million", mulig det er "Rates per Million cars.." og ikke "Rates per Million miles"... ikke vet jeg
Fant en annen link til statistikken som sa det var rates per million miles, nederst her. Men må tas med en klype salt, dette er registrerte miles, helt sikkert mange biler som faller utenfor.

Epleskreller

Sitat fra: Sbr på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:47
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:42Det står "Rates per Million", mulig det er "Rates per Million cars.." og ikke "Rates per Million miles"... ikke vet jeg
Fant en annen link til statistikken som sa det var rates per million miles, nederst her. Men må tas med en klype salt, dette er registrerte miles, helt sikkert mange biler som faller utenfor.

Om jeg da forstår dette rett:

Chevrolet Astro er den sikreste bilen her og der dør 7 sjåfører pr million miles. Dvs Tesla Model S med over 100 millioner miles da kunne hatt 700 dødsfall og fremdeles ledet statistikken? det høres ikke helt riktig ut. Noe skurrer, så farlige er vel ikke veiene i USA?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Spinner

#17
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:52Om jeg da forstår dette rett:

Chevrolet Astro er den sikreste bilen her og der dør 7 sjåfører pr million miles. Dvs Tesla Model S med over 100 millioner miles da kunne hatt 700 dødsfall og fremdeles ledet statistikken? det høres ikke helt riktig ut. Noe skurrer, så farlige er vel ikke veiene i USA?
Sånn jeg skjønner det ja, men det står lite om datagrunnlaget annet enn at det er fra NHTSA, men uten link til kilden. Men i følge denne PDF'en er snittet i USA litt over 1 død per 100 millioner miles pr år (som høres mer sannsynlig ut), så da er det rart om den sikreste bilen bilen har 7 døde pr million miles... Må være noe som er mistolket i tabellen over bilmerker, selv om forholdet mellom bilene nok er riktig.


Edit, fant kilden. Som det står i artiklen først, så er det registrerte millioner bil år, ikke miles som det står lenger ned. Og her er hele undersøkelsen, og svaret på spørsmålet fra laumb, om dog kun gjeldene spesifikke modeller innenfor et gitt tidsrom, og kun i USA:
http://www.iihs.org/externaldata/srdata/docs/sr4605.pdf

lowest rates of driver deaths
Fewer than 22 driver deaths per million registered vehicle years,
2005-08 models during calendar years 2006-09
Audi A6 4-door 4WD luxury car large 0
Mercedes E-Class 4-door 4WD luxury car large 0
Toyota Sienna minivan very large 0
Ford Edge 4WD SUV midsize 0
Nissan Armada 4WD SUV large 0
Land Rover Range Rover Sport 4WD SUV large 0
Land Rover LR3 4WD SUV large 0

OleT

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:37
...  Men nå skal det også sies at det bare er et tidsspørsmål før en Teslafører eller passasjer omkommer, garantert.  De store talls lov.
Rå gjetning, men jeg tror det første dødsfallet i en Tesla vil være enten hjerteinfarkt, hjerneslag ELLER drukning. Jeg tviler på at en Tesla flyter særlig bra etter at en eller annen havner i vannet.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"


Oreo

Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

aness

Sitat fra: OleT på onsdag 08. januar 2014, klokken 22:22
Sitat fra: Tuxedo på onsdag 08. januar 2014, klokken 20:37
...  Men nå skal det også sies at det bare er et tidsspørsmål før en Teslafører eller passasjer omkommer, garantert.  De store talls lov.
Rå gjetning, men jeg tror det første dødsfallet i en Tesla vil være enten hjerteinfarkt, hjerneslag ELLER drukning. Jeg tviler på at en Tesla flyter særlig bra etter at en eller annen havner i vannet.

Var nettopp en fyr i USA som rappet en Tesla og, etter en biljakt, parkerte bakre halvdel av bilen i en synagoge mens resten av bilen brant opp på gata utenfor.

Teknisk sett tror jeg han døde på sykehuset etterpå, men det har ihvertfall vært ett dødsfall hvor sjåfør av en Tesla ikke har overlevd.

Såvidt jeg fikk med meg overlevde passasjeren.

Amoss

Sitat fra: aness på tirsdag 30. september 2014, klokken 10:47
Var nettopp en fyr i USA som rappet en Tesla ...

Så klart, alt er relativt, men selv har jeg litt problemer med å omtale hendelser i juni som "nettopp" når vi nesten er i oktober :p

Sitat fra: aness på tirsdag 30. september 2014, klokken 10:47
Såvidt jeg fikk med meg overlevde passasjeren.

Det ble i de første meldingene omtalt en passasjer ja, men han "forsvant" vist fra fra mediebildet etterhvert. Tipper det var litt forvirring forbundet med at sjåføren ble rapportert død, levende og til slutt død igjen :p

Han var vist først klinisk død på stedet, men ble gjenopplivet og døde så på sykehuset noen dager senere, så de aller første meldingene gikk på at han var omkommet, og at en hardt skadet person var sent på sykehus. En del media trakk da den konklusjonen at det må ha vært 2 personer i bilen.
Model S 85D

laumb

Gjengen har i hvert fall sluttet å kalle bilen for "Eld-bil", så vi får satse på at det ikke brenner så mye den nærmeste tiden...


Derimot sliter jeg med at alle lurer på om iPhone 6 Plus'n min har bøyd seg og om jeg tør å ha den i lomma.
... Medieeffekten er utrolig, selv om Consumer Reports har testet at iPhone 6 bøyer seg lettere enn 6 Plus - så er 6 Plus hypet opp til å være problemet.


Alle branner slokker til slutt. :)

gbzdoc

NB! Den omtalte personen som visstnok døde i en Tesla døde teknisk sett ikke i bilen, men utafor...

Han hadde visstnok ikke på seg bilbelte og hadde allerede forlatt bilen ut gjennom frontruta før bilen rakk å stoppe. ;-)

Oreo

Og det var IKKE eieren, men en som hadde stjelt/tjuvlånt den fra Tesla ( slik jeg husker historien for flere mnd siden). Godt at alle branner slukker til slutt da ;-)
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

arnkl

Eg lurer på om vi snart kan slå fast at Model S har mindre sannsyn for å brenne enn ein standard eksosbil?

Eg har ikkje høyrt om nokon brann i ein Model S her i landet, og det er vel lite sannsynleg at ein slik brann ikkje ville blitt omtala i medier eller her på elbilforum.

No kan vi sjå på kor mange Model S som "burde" ha brent opp om sannsynet var likt med eksosbilar. Eg brukar følgande forutsetningar:
* Totalt ca. 3 millionar person- og varebilar i Noreg.
* Ca. 5000 Model S
* 3600 bilbrannar i løpet av eit år. Ref: http://www.ba.no/motormagasinet/article7067978.ece

Talet på Model S som "burde" brent hittil i år, vert då:

3600/3000000*5000*9/12 = 4,5

Er det nokon som er så stødige i statistikk at dei klarar å rekne ut eit 95%-konfidensintervall for dette talet, og sjå om 0 ligg utanfor dette? I så fall kan ein vel vere temmeleg sikker på at sjansen for at Model S skal brenne er mindre enn gjennomsnittet.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Thomas Parsli

Du kan trygt anta at de fleste Model S blir kjørt lenger enn en gjenomsnittlig fossilbil.
Jeg ville estimert ut fra 12.000km/år på fossilbil og 20.000km/år på Model S -og om ikke km stemmer helt tror jeg forholdstallet gjør det.

Nå har jeg hørt om enkelte Volvo-modeller som begynner å brenne "av seg selv", men i utgangspunktet skjer de fleste bilbranner under kjøring.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Cato76

Sitat fra: arnkl på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:08
Eg lurer på om vi snart kan slå fast at Model S har mindre sannsyn for å brenne enn ein standard eksosbil?

Eg har ikkje høyrt om nokon brann i ein Model S her i landet, og det er vel lite sannsynleg at ein slik brann ikkje ville blitt omtala i medier eller her på elbilforum.

No kan vi sjå på kor mange Model S som "burde" ha brent opp om sannsynet var likt med eksosbilar. Eg brukar følgande forutsetningar:
* Totalt ca. 3 millionar person- og varebilar i Noreg.
* Ca. 5000 Model S
* 3600 bilbrannar i løpet av eit år. Ref: http://www.ba.no/motormagasinet/article7067978.ece

Talet på Model S som "burde" brent hittil i år, vert då:

3600/3000000*5000*9/12 = 4,5

Er det nokon som er så stødige i statistikk at dei klarar å rekne ut eit 95%-konfidensintervall for dette talet, og sjå om 0 ligg utanfor dette? I så fall kan ein vel vere temmeleg sikker på at sjansen for at Model S skal brenne er mindre enn gjennomsnittet.

Regnestykket ditt blir vel ikke helt riktig... Av de 3 millioner person- og varebilene så er det ca 450.000 personbiler som er nyere enn 4 år (tall fra 2013, så da blir det kun ca tall...), men la oss si at ca 150.000 personbiler med lik alder som Tesla Model S. Så for å kunne regne ut hvor mange TMS som "burde" brent hittil i år, så bør en også vite hvor mange av bilene med lik alder som også brenner...

http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2014-04-25?fane=tabell&sort=nummer&tabell=173339 
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

arnkl

Sitat fra: Cato76 på onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:11
Sitat fra: arnkl på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:08
...

Regnestykket ditt blir vel ikke helt riktig... Av de 3 millioner person- og varebilene så er det ca 450.000 personbiler som er nyere enn 4 år (tall fra 2013, så da blir det kun ca tall...), men la oss si at ca 150.000 personbiler med lik alder som Tesla Model S. Så for å kunne regne ut hvor mange TMS som "burde" brent hittil i år, så bør en også vite hvor mange av bilene med lik alder som også brenner...

http://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/statistikker/bilreg/aar/2014-04-25?fane=tabell&sort=nummer&tabell=173339

No framgår ikkje aldersfordelinga til bilane som brann, men det står følgande i artikkelen eg refererte til:
"Mange av brannene skjer i moderne biler som bare er noen få år gamle, og nå ønsker bransjen, sammen med brannvesenet og NAF, å finne ut hva som er årsaken til dette. "

Så ein kan vel anta at sannsynet for brann i ein ny bil ikkje er særleg mindre enn i ein eldre bil.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA