Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster Teslaen i strøm pr mil?

Startet av Lokführer, fredag 03. januar 2014, klokken 12:18

« forrige - neste »

Muffinman

Min erfaring er at bilen bruker mellom 1,50 og 3,00 kr pr mil inkludert ladetap. Avhengig av lang/småkjøring, temperatur, dekk/dekktrykk, hastighet, regn/vind, trafikk osv.

Reelt sett er det ikke mange hundrelappene jeg har ladet for hjemme enda etter 20.000 km.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sense

Jeg synes kanskje ikke kr.2,50 pr. mil er så billig heller. Da synes jeg det er mer sjokkerende med Fortums pris på enkelte hurtigladere som oppgis til kr. 2,50 PR MINUTT !!!
Elbilkostnader bør helst ses på med større briller som inkludere lavere årsavgift, fritak for bompenger, gratis for bilen på ferjer, gratis parkering, og ikke minst miljø-aspektet.

Jeg har knapt merket det på strømmåleren hjemme hos oss at vi har fått elbil i huset. (Bruker ca 26 000 kwh i året på hele boligen.)

jkirkebo

Sitat fra: Sense på torsdag 17. april 2014, klokken 01:07
Jeg synes kanskje ikke kr.2,50 pr. mil er så billig heller. Da synes jeg det er mer sjokkerende med Fortums pris på enkelte hurtigladere som oppgis til kr. 2,50 PR MINUTT !!!

Fortums pris er bortimot lavest i markedet av de som har minuttpris. Statoil og Eidsiva tar 44,- pr. 15 minutter, eller 2,93 pr. minutt.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cairnz

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. april 2014, klokken 10:06
Sitat fra: Sense på torsdag 17. april 2014, klokken 01:07
Jeg synes kanskje ikke kr.2,50 pr. mil er så billig heller. Da synes jeg det er mer sjokkerende med Fortums pris på enkelte hurtigladere som oppgis til kr. 2,50 PR MINUTT !!!

Fortums pris er bortimot lavest i markedet av de som har minuttpris. Statoil og Eidsiva tar 44,- pr. 15 minutter, eller 2,93 pr. minutt.

Powerpark på Skøyen tar 30kr for 45 minutter på Chademoen. De som kjøpte 100 klipp (bl.a. Bring-bilene) fikk det rimeligere. :)
Elbilist

GisleH



Har hatt noen langturer med Tesla'n nå (til Rogaland og Nord-Trønderlag) med full bil, vinterdekk, varming av kupe, setevarme osv.

Gjennomsnittlig forbruk har landet på ca. 195 Wh/km

Jeg betaler 75 øre/kWh inkl. moms og nettleie

Jeg ser bort fra ladetapet som jeg ikke har sett god dokumentasjon på og har da følgende kostnad per mil:

0,75 kr/kWh * 1,95 kWh/mil = 1,46 kr/mil

Dersom ladetapet er 10% snakker vi likevel bare om 1,61 kr/mil på langkjøring vinterstid

Med mye småkjøring og uøkonomisk kjøring har jeg også havnet på rundt 2,50 kr/mil

:)
Tesla Model S P85 siden 03.03.14 (P24070)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA