Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster Teslaen i strøm pr mil?

Startet av Lokführer, fredag 03. januar 2014, klokken 12:18

« forrige - neste »

Lokführer

Jeg har ikke forsket så mye på strømforbruk påegenhånd siden ikke har en dedikert strømmåler på elbil-kursen. Hvis man regner med ALL strøm som går inn i bilen, oppvarming, vampyrsluk, ladetap og kjøring, hva blir prisen pr mil. Og man kjører ikke alltid økonomisk med P85...
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

cairnz

Dette avhenger endel av hvor mange Wh/km du bruker. Et grovt snitt kan sikkert settes over ett år på 220-230 Wh/km. Legg på 10% tap i lader, og rund av til 250 Wh/km. Gang med ti og 2.5kWh/mil. Dette er ca. kr 2,50 i strøm pr mil. (Veldig grovt regnet).
Elbilist

Black Lemon

Det er jo fantastisk! kr. 2,5 pr mil for to tonn tilsvarer bensinkostnaden for en bil på omtrent halve vekta på slutten av 1970-tallet i nominelle kroner!

janmb

2,5 kr er et fornuftig, men veldig pessimistisk anslag.

De fleste betaler langt under 1 kr per kw.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Harlex

Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 12:20
Dette avhenger endel av hvor mange Wh/km du bruker. Et grovt snitt kan sikkert settes over ett år på 220-230 Wh/km. Legg på 10% tap i lader, og rund av til 250 Wh/km. Gang med ti og 2.5kWh/mil. Dette er ca. kr 2,50 i strøm pr mil. (Veldig grovt regnet).
Bra forklart.  :D
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Johnny

Legg også litt til for småkjøring. Her er det ingen gratis oppvarming. Relativt sett bruker denne bilen mer på småkjøring en fosilbiler.
TMS og eGolf.

cairnz

#6
Sitat fra: janmb på fredag 03. januar 2014, klokken 13:27
2,5 kr er et fornuftig, men veldig pessimistisk anslag.

De fleste betaler langt under 1 kr per kw.

Jo, men så lenge man "legger på litt ekstra" så blir det bare koselig hvis det er rimeligere enn som så. Audi A4-en min fra 2001 bruker cirka 5-6 ganger dette i drivstoff pr. mil.. det skal bli noen tøffe vente-uker nå...

Sitat fra: Johnny på fredag 03. januar 2014, klokken 13:38
Legg også litt til for småkjøring. Her er det ingen gratis oppvarming. Relativt sett bruker denne bilen mer på småkjøring en fosilbiler.

Tja, men tror du det ikke jevner seg ut over året slik at anslaget er "for" optimistisk? Selv om man øker det slik at man havner på 300Wh/km er fortsatt kostnaden cirka 3kr/mil.

Hva om man kan skille på det, og si at kostnaden er 3-4kr/mil for by og matbutikk-turer, og ~2 kr for langturer? Blir det bedre?

I bunn og grunn tror jeg at et anslag på cirka 25 øre pr km, eller 2,50 pr mil er noe de aller fleste vil havne nært, eller under, gitt at de lader kun hjemme. Så snart man introduserer superladere eller andre offentlige og private gratisalternativer for lading blir jo den rene drivstoffskostnaden straks mye mindre.

F.eks. vil en tur for meg fra Fredrikstad til Bergen stort sett koste en lading, da det brukes superladere fram og tilbake.. altså en tur som er billigere enn å ta bussen ned til jernbanestasjonen...
Elbilist

Espen Hugaas Andersen

Man kan nok sikkert regne med ett parasitt-tap på 50-100W. Dette blir 350-700 kr i året i tap før man har kjørt en meter. (Med 0,8 kr/kWh.)

På toppen blir det nok 2,5 kWh/mil i snitt over året, uten spesielt forsiktig kjøring. Med 0,8 kr/kWh blir det 2 kr/mil.

Om man kjører 15 000 km i året blir totalen 3350-3700 kr inklusive parasitttap. Minus det man eventuelt lader på jobb/ved bruk av SC.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Kjelli

Sitat fra: Johnny på fredag 03. januar 2014, klokken 13:38
Legg også litt til for småkjøring. Her er det ingen gratis oppvarming. Relativt sett bruker denne bilen mer på småkjøring en fosilbiler.

Kjørte på jobb i morges med fossilbilen. Den sa jeg hadde ett forbruk på 2,8 liter/mil. Med mine 7 km ble dette da nesten 2 liter bensin brukt (ca 30kr). Skal like å se den elbilen som klarer å bruke så mye strøm på så liten avstand, tror en kan forvarme til syden temperatur og allikevel bruke mye mindre.

cra

Sitat fra: Kjelli på fredag 03. januar 2014, klokken 13:58
Kjørte på jobb i morges med fossilbilen. Den sa jeg hadde ett forbruk på 2,8 liter/mil. Med mine 7 km ble dette da nesten 2 liter bensin brukt (ca 30kr). Skal like å se den elbilen som klarer å bruke så mye strøm på så liten avstand, tror en kan forvarme til syden temperatur og allikevel bruke mye mindre.

Og hvor varm var bilen blitt på denne turen? (Har du motor-/kupevarmer må vel også dette balanseres mot tilsvarende kostnad på elbilen). Jeg tror du kan forvarme elbilen så løvetanna spirer rundt bilen før du er i nærheten av kostnaden til fossilbilen, selv om du har "gratis varme" på denne. Og regn det gjerne ut balansert over året inkludert sommeren. ;)  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 13:38
I bunn og grunn tror jeg at et anslag på cirka 25 øre pr km, eller 2,50 pr mil er noe de aller fleste vil havne nært, eller under, gitt at de lader kun hjemme. Så snart man introduserer superladere eller andre offentlige og private gratisalternativer for lading blir jo den rene drivstoffskostnaden straks mye mindre.

Nettopp. Jeg kjørte rett under 10.000km i fjor og brukte 730kWh med strøm hjemme. Det blir ca. 5,5 øre pr. km :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på fredag 03. januar 2014, klokken 14:19
Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 13:38
I bunn og grunn tror jeg at et anslag på cirka 25 øre pr km, eller 2,50 pr mil er noe de aller fleste vil havne nært, eller under, gitt at de lader kun hjemme. Så snart man introduserer superladere eller andre offentlige og private gratisalternativer for lading blir jo den rene drivstoffskostnaden straks mye mindre.

Nettopp. Jeg kjørte rett under 10.000km i fjor og brukte 730kWh med strøm hjemme. Det blir ca. 5,5 øre pr. km :)

Litt OT, men: Jeg har nå kjørt 5000 km med Teslaen siden jeg fikk den 13. november. Jeg lader til daglig gratis på jobb, og på langturer har jeg brukt SC og lading på hoteller samt offentlig lading. Drivstoffkostnaden så langt er derfor kr. 0,-  8) Sammen med besparte bom- og fergeutgifter har jeg til nå spart ca. 10.000,- i driftsutgifter sammenlignet med om jeg hadde kjørt den gamle fossilbilen disse knappe to månedene  8) 8)
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Cato76

Jeg hadde også kjørt ca 10.000 km frem til nyåret. Jeg lader hovedsaklig på jobben i ukedagene og hjemme dersom det er behov for det i helgene. KW telleren min fra Clas Ohlson som er installert på stikket i garasjen viste ca 760 Kw - dette tilsvarer en egenkostnad på 7,6 øre pr km. (1kr/Kw)  ;D
Tiguanen jeg kjørte før TMS'en hadde et snittforbruk på 0,65 l/mil (diesel). Med samme kjørelengde ville drivstoffet kostet 9.100,- altså spart ca 8.300,- så langt (ikke tatt med slitasjedeler i regnestykket)  8) 8) 8)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

bakskj

Finnes det en slik kwh teller for rødt stikk?
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Lokführer

Fremdeles ingen som har besvart spørsmålet, bare en masse skryt av at man snylter strøm på ymse steder.
Jeg lader alltid hjemme unntatt på hotell og superladere.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA