Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dugg i lykter

Startet av Gusse, mandag 30. desember 2013, klokken 18:15

« forrige - neste »

Teslanewbie

det er ventilasjonshull i alle lamper med xenon, det ser ut som om disse er feilplassert og trekker in fukt, kan og være slik som noen skrev at xenonlampen i tesla er svakere for å unngå kravene til nivåregulering og lyskasterspylere og generer mindre varme slik at lampen ikke tørker ut innvendig ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Faktisk ikke umulig, og kan vel godt passe inn med at man fikk det travelt med å få godkjent disse lyktene uten nivåregulering og lyktespylere. Vi får se hva de gjør for å løse problemet. Kanskje de oppgraderer til 35W i det stille  ;D

MrDriveby

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2013, klokken 21:53
Faktisk ikke umulig, og kan vel godt passe inn med at man fikk det travelt med å få godkjent disse lyktene uten nivåregulering og lyktespylere. Vi får se hva de gjør for å løse problemet. Kanskje de oppgraderer til 35W i det stille  ;D

Hvis noen oppgraderer så post noen bilder :)
TMS P85
Multi-rød m/alt utstyr foruten alarmpakken og barneseter
21" Grå Tesla + 19" Polar gun-metall

Teslanewbie

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2013, klokken 18:26
Tror alle bilene har dette problemet med dugg. Min fikk det før jeg rakk å komme hjem fra overleveringen. Har satt det på lista over ting som må rettes når bilen skal inn til reklamasjonsarbeid. Spent på hva de gjør.

Bilen er selvfølgelig typegodkjent, og har fått redusert effekt fra 35 til 25W xenon som gir svakt nok lys til å ikke trigge krav om spylere og nivellering.

Synes det er litt rart at en slik moderne bil med xenon ikke har nivåregulering og lyktesspylere og at man kompromisser med sikerheten isteden ( fra 35 til 25 W lampe) for å unngå reglene. Vi lever på et sted der et er store mørkeperioder og godt lys på bilen er nødvendig i tillegg til å  vaske de møkkete lyktene på vinterstid.... Liker ikke når man tar " short cuts"  får da et inntrykk av at hele bilen kan være full av nødløsninger...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

I dette tilfellet var nok alternativet å utsette en allerede litt forsinket lansering i Norge. Det hadde ingen vært tjent med. Når det er sagt, jeg tror ikke Tesla har gjort en god nok jobb med å sette seg inn i hverken EU-krav, specs på strømnett eller vinterlige forhold i god nok tid før lanseringen.

Moray

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 30. desember 2013, klokken 21:30
det er ventilasjonshull i alle lamper med xenon, det ser ut som om disse er feilplassert og trekker in fukt, kan og være slik som noen skrev at xenonlampen i tesla er svakere for å unngå kravene til nivåregulering og lyskasterspylere og generer mindre varme slik at lampen ikke tørker ut innvendig ?

Jeg har S85 uten Xenon, og mine frontlykter ser ganske like ut som trådstarter sine. Jeg tok opp dette ved overtakelsen sammen med en noen andre ting, og de mente det skulle fikses når bilen skulle inn til "fiksing".

(De andre tingene var for øvrig: dørhåndtak førerside litt for langt inn, bakluke ujustert, ene bakdør litt lav)
S85

Havebigfun

De fleste TMS selges med luftfjæring- da har de nivåregulering- ytterlige en grunn for å bestille luft ;)

Muffinman

#22
Nei, da har _bilen_ nivåregulering. Nivelleringen til xenonlys er svært mye raskere, og kompenserer øyeblikkelig for endringer som følger av akselereasjon og oppbremsing. De bilene jeg har sett bruker kanskje et halvt sekund fra nedre til øvre stilling. Luftfjæring tilfredsstiller ikke kravet til nivåregulering på lysene, men det er helt klart en fordel med tanke på last osv.

Teslanewbie

hvis lyktene har nivåreglering ses dette ved at de kalibreres når bilen startes opp ved at lyktene beveger raskt opp og ned.. synes det og er rart at bilen ikke har lys som beveger seg ved svinger.. har dette på mine 2 BMWer og dette er svært praktisk da lyktene lyser opp i svingen...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Chlangum

Har ikke TMS med vanlig fjaering nivaaregulering paa lyktene? Eller kommer de utenom denne regelen ogsaa ved aa redusere styrken paa paerene?
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

RaBalder

#25
Sitat fra: Chlangum på mandag 30. desember 2013, klokken 23:41
Har ikke TMS med vanlig fjaering nivaaregulering paa lyktene? Eller kommer de utenom denne regelen ogsaa ved aa redusere styrken paa paerene?

Med vanlig fjæring, så har du noen manuelle valg i en meny som justerer lyktene...... mener jeg å ha lest....

Fra manualen nedenfor for "Lys". Knapp 4 dukker bare opp ved vanlig fjæring

Teslanewbie

Sitat fra: Chlangum på mandag 30. desember 2013, klokken 23:41
Har ikke TMS med vanlig fjaering nivaaregulering paa lyktene? Eller kommer de utenom denne regelen ogsaa ved aa redusere styrken paa paerene?

fant dette :

Er det lov å ettermontere Xenon?

Det er lov å ettermontere Xenon, men det forutsetter at man installerer automatisk høydenivåregulering (ikke manuell knapp i bilen), har lykter som er godkjent for Xenon og er E/CE merket og at man har lyktespylere/viskere på bilen. Hella selger bl.a ettermonteringskit med alt nødvendig utstyr, men disse er somregel veldig dyre og begrenset til kun enkelte bilmerker.

Det er altså ikke lov å kun ettermontere Xenonkit du har kjøpt uten å ha det som er nevnt over, men om man bruker litt sunn fornuft, stiller inn lyktene riktig slik at de ikke blender motgående billister, er sjangsene for at noen bryr seg relativt små. Det er også anbefalt at du har lyktespylere/pussere på bilen, da Xenon kun produserer 35W varme i motsetning til halogen sine 55W, og derfor er sjangsene for at is og snø legger seg på lyktene større.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Moray

Og dette er vel egentlig en "dugg i lykter" tråd..

Men OT: jeg har ikke luftfjæring, og det er manuell justering av lykter.
S85

Brede

Jeg forventet å få dugg i lyktene etter å ha fulgt med på forumet, men etter 800km på to uker har jeg ikke sett antydning til det.  :o
Og da har det vært grisevær, temperatursvingninger og høytrykksvasking i bildet.

Gusse

Sitat fra: Brede på tirsdag 31. desember 2013, klokken 06:40
Jeg forventet å få dugg i lyktene etter å ha fulgt med på forumet, men etter 800km på to uker har jeg ikke sett antydning til det.  :o
Og da har det vært grisevær, temperatursvingninger og høytrykksvasking i bildet.
Tok meg 1000km før jeg la merke til det :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA