Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dugg i lykter

Startet av Gusse, mandag 30. desember 2013, klokken 18:15

« forrige - neste »

sondell

De tok vekk dugg på servicen i onsdags. Når jeg hadde kjört fra Sköyen till Nordstrand, 15 km, så var der dugg igjen :-) . Bra konstruksjon...

VigdisA

Det er mange i denne klubben ..
Så en annen bil med mugg og dugg - ikke så fint akkurat!
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

tstens

Hei
Har dere tilgang på trykkluft og pistol ,så tar det 5 sek å bli kvitt duggen/vannet.Som nevnt tidligere så er det et tynt glass på crome lista og pakningen mellom glasset og lykta er ikke tett(som regel).Setter derfor trykkluft pistolen innunder lista,eller over og blåser forsiktig,så blir det borte.men som også nevnt ,så er det ofte møkkvann som kommer seg på innsiden,og dritten sitter igjen.Ingen god patent nei.Tenkte litt på om jeg skal prøve å pelle av lista ,og ta ut glasset og seale den rett på lykta.Krever litt nøyaktighet,men det skal gå tror jeg.
Terje
P85,White

Koppa

Er det noen som har dugg i baklyktene (trekanten under kromlisten)  :o? Kan fortelle at det har ikke jeg. Ikke siden de skiftet pakninger på Skøyen før ferien. Her er det fri flyt og det dugger ikke, det renner. Noen som vet om de klarer å lime listen fast nå?


Koppa
P31225, levert 29/3-14, 85kWh

Leif1

Selve baklyktene mine har det gått greit med. Hadde dugg i ryggelyset, men etter de hadde den til fix så er det dugg på begge sider....
Konvertitt fra S til X

Høgis

Sitat fra: Leif1 på tirsdag 16. september 2014, klokken 17:03
Selve baklyktene mine har det gått greit med. Hadde dugg i ryggelyset, men etter de hadde den til fix så er det dugg på begge sider....

Samme her, de skulle fikse dugg i ryggelyset. Etter såkalt fix ble det akkurat som de fjernet pakningene. Når jeg spyler bilen fyker vannet rundt bak glasset. Så vidt jeg har skjønt er dette bare et pynteglass, men det ser absolutt ikke pent ut med dugg i baklys på en ny bil. Sier de jobber med en ny løsning, men klok av tidligere "snart" lovnader tror jeg man smøre seg med en god posjon tolmodighet (kanskje til våren?). Lurer veldig på hvordan dette blir når vinteren kommer med saltede/slapsete veier.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Muffinman

Etter å ha skiftet begge baklyktene på grunn av vann ble kromlista byttet for fjerde gang på min bil nylig. Denne gangen var det bare litt dugg på ene siden når jeg hentet bilen, i motsetning til de tidligere forsøkene. Og denne gangen hender det seg faktisk at det er duggfritt, avhengig av temperaturen. Dårlig patent, og tullete at de driver og skifter flere ganger når problemet er tilbake omtrent før de får kjørt bilen ut av verkstedet. I mitt hode er det dårlig ressursbruk. Burde heller ventet til de hadde en patent som fungerte, og brukt de fire skiftene på min bil til å utbedre fire biler en gang for alle....

Nytt her er at jeg har sett antydning til dugg i den ene av de nederste lyktene foran. Så da er det vel knapt noen lykter igjen på bilen som ikke har hatt fukt.

Kim L

Gjelder dette også biler levert ut nå ? Får ikke min ennå men litt nysgjerrig,,, Dugg i lyktene var ikke det et fenomen som ble borte på 80 tallet ?

Sjøhyene

Har ikke vært spesielt plaget med dugg og vann siden de så på min venstre baklykt før sommeren. Men mistenker at det nå er mer vid åpent enn noen gang, da jeg nå ser flere døde fluer inne i lykta. Kan de ha løst vann/dugg i lykt problemet med å åpne opp enda mer? Altså sånn at vann og fuktighet strømmer fritt både inn og ut.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Muffinman

Da er høsten på vei, og som ventet er duggen i frontlyktene tilbake. I dag kun et flekkvis slør som dekte hele lykta bortsett fra der varmen fra hovedlyset hadde gjort rent bord. I tillegg er det dugg i begge nedre lykter. Bildene er tatt etter kjøring.

VigdisA

Vår har vært duggete siden april i år. Det er dugg bare i ryggelyset og den tilsvarende på andre siden, har ikke byttet list enda, men nå har det nesten tørket opp etter en tørr sommer. Vet jeg risikerer å få dugg heller flere steder enn færre, om de nå skulle finne på å bytte - så jeg drøyer med å få det fikset til løsningen er bedre.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Muffinman

#116
Status etter tre timers kjøring i tørt vær med 8-12 grader i kveld. Fikk kommentar om dette fra en person i samme fergekøa hvor jeg fikk kommentar på vei hjem med to timer gammel bil for 11 måneder siden. EDIT: Mindre flate som dugger enn bildene i første post. Skyldes antagelig 35W pærer i mitt tilfelle.

sn0le

Er det ikke Land Rover som har sånn system at de blåser luft fra varmeapparatet inn i lyktene for å forhindre slikt?
Hvor vanskelig kan det være å fikse noe slikt?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sven erik

jeg ser mine lykter å dugger min er 3 måneder har ikke  klaget da  jeg ser de ikke fikser det siklig  men  får de ikke  en bedre fix så kommer jeg til å ordne dette selv slik jeg gjore på  den gamle bilen min    en kan tette alt i underkant å ha noe luft i overkant men det må ikke hvære støre en at varmen  fra lyset  greier å fordampe fukten

Muffinman

#119
...og status etter kjøring i 8 grader i ca 25 minutter. Ingen dugg før man slår på lysene. Så øker det på til et visst punkt, og forsvinner ikke før temperaturen på innsiden av glasset er lik den på utsiden. Og i disse temperaturene skjer det HVER gang. Dette er en designfeil, intet annet. Jeg kommer ikke til å kjøre hardt på det, men i garantiutløpsrapporten over ting som gjenstår å fikse vil jeg gjøre det klart om at dette skulle avstedkomme mangellapp vil regningen tilfalle Tesla om bilen så er 15 år gammel...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA