Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

www.ladekameratene.no

Startet av satheesh.net, torsdag 26. desember 2013, klokken 16:40

« forrige - neste »

Thor2014

Snappy er bra  :)
Det eneste vi ikke har nok av er tid..

Hyperstress

Trafikkinfoen i bilens nav er bra, så trafikkflyten i browseren er ikke nødvendig slik jeg ser det. Spesielt ikke med de irriterende shellstasjonene   ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Amoss

Sitat fra: Olatho på onsdag 23. juli 2014, klokken 10:49
Så det er mer interessant for meg å kunne se hvordan været vil bli f.eks. på hytta de neste timene allerede når jeg kjører hjemmefra.

Strengt talt, det som er mest relevant når man er ute å kjører må vel være å se været på den strekningen man skal kjøre. Altså at om man bruker navigasjonen så vises hva man kan forvente av vær på den strekningen inkl. reisemålet. F.eks. se om man risikerer regnvær eller motvind - evnt. ekstreme temperaturer - på veien.

Sier ikke at dette er enkelt å få til, evnt. overhode mulig uten ett bedre API som gir tilgang til navigasjons"appen" i bilen... :p
Model S 85D

Olatho

Enig i det.

Det deiligste hadde jo vært om det var ett kart - med navigasjon, og så kunne man bare skru forskjellige lag av og på på det.
Et vær-lag, et trafikk-lag, et ladeplasser-lag osv.

Om den i tillegg var smart nok til at det poppa opp advarsler i god tid før du kom til eventuelle farer osv, så var det jo helt supert.

Veldig greit å vite FØR man har passert avkjøringen til siste fornuftige alternative rute at det er skikkelig kø noen mil lenger fremme, eller at det er kolonnekjøring på den ene fjellovergangen som du er på vei mot, mens den andre er åpen.   Men det tror jeg også blir litt mer køl å få til foreløpig i alle fall. 

satheesh.net

Ok folkens - nå er det HELT NY layout på siden! :D

Det skal være lettere å lese, flere ladestasjoner, bedre måte å presentere trafikk og vær, samt et par andre nyttige linker. ;)

Setter pris på ris og ros. Jeg håper den faller i smak! :)

http://www.ladekameratene.no

Thor2014

Testet siden litt i dag og den ser bra ut.
Det som mangler er en kort beskrivelse/stikkord ved siden av de 12 ikonene.
Nå vet man ikke hva de betyr før man trykker på de med mindre man har kjennskap til de fra før.

Jeg husker ikke alle 12....



satheesh.net

Sitat fra: Thor2014 på torsdag 24. juli 2014, klokken 17:57
Testet siden litt i dag og den ser bra ut.
Det som mangler er en kort beskrivelse/stikkord ved siden av de 12 ikonene.
Nå vet man ikke hva de betyr før man trykker på de med mindre man har kjennskap til de fra før.

Jeg husker ikke alle 12....

Takk! Du har forøvrig et poeng ... Muligheten for en enkel beskrivelse når man sitter på en maskin er enklere å presentere, ved å holde musepekeren over f.eks. Litt usikker på hvordan jeg kan løse det på en touchskjerm. ::)

MGI

Et annet tips er å bruke Yr i stedet for Forecast.io. Yr gir bort all info gratis og stemmer vesentlig bedre enn andre utenlandske tjenester. Jeg vet ikke hvorfor, men Yahoo, Forecast.io og alle andre utenlandske tilbydere av værtjenester bommer fullstendig på været i Oslo.

Eks.: Det er knallblå himmel og vindstille ute. Slik har det vært siden jeg stod opp. Forecast.io melder om at det er tåkete og kun 2km sikt, blåser fra nord og skal fortsette å være tåkete helt frem til ettermiddagen i dag. Yr melder at det er delvis skyet og flau vind fra vest.
Hva er verst: en elbileier som rakker ned på "fossilbilen", eller en "fossilbileier" som rakker ned på elbilen? Er flere på Elbilforum som har behov for å reflektere litt rundt denne signaturen ...

satheesh.net

#53
Sitat fra: MGI på fredag 25. juli 2014, klokken 08:49
Et annet tips er å bruke Yr i stedet for Forecast.io. Yr gir bort all info gratis og stemmer vesentlig bedre enn andre utenlandske tjenester. Jeg vet ikke hvorfor, men Yahoo, Forecast.io og alle andre utenlandske tilbydere av værtjenester bommer fullstendig på været i Oslo.

Eks.: Det er knallblå himmel og vindstille ute. Slik har det vært siden jeg stod opp. Forecast.io melder om at det er tåkete og kun 2km sikt, blåser fra nord og skal fortsette å være tåkete helt frem til ettermiddagen i dag. Yr melder at det er delvis skyet og flau vind fra vest.

Jeg har litt blandede erfaringer. Men bruker Forecast hovedsaklig pga utseende og presentasjon. ;) Dessuten er været på gjeldende lokasjon relativt enkelt å finne ut av. Nemlig se ut av vinduet, mens destinasjonen er like viktig eller oftere viktigere. :P Yr er i hvertfall representert nedenfor,  så har man begge mulighetene.

Hyperstress

Begynner å bli bra side. Noen forslag:

- Fint om det er mulig å få opp stedsnavn fra hvor den viser været, slik at en kan avdekke ev feil. (Den viser temp mellom 9-17gr idag, så mistenker at den viser været fra et annet sted..)
- Er det mulig å få nederste, eller begge, vinduene litt større? altså ladekartet, men spesielt vinduet under med yr etc.
- Fint med store knapper, men "tilbake" knappen under nederste vindu er for liten. Fint om du får til en større tilbakeknapp uten at det går på bekostning av størrelsen på vinduet over.
- Fint om du lager knapper med direktelink til følgende sider i YR kartet (litt vanskelig å trykke på dem på selve kartsiden:
Nedbør og skyer
Værradar
Temp
Vind
- Det er foreslått forklaring til knappene øverst. Om en ikke trenger webadressen under knappene så kan en kort forklaring stå der istedet. Hvis det må stå på siden så blir det muligens litt rotete.(?)

Kommer sikkert på mer etter hvert. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

satheesh.net

@Hyperstress: Se nedenfor for svar.

Begynner å bli bra side. Noen forslag:
Takk! ;)

- Fint om det er mulig å få opp stedsnavn fra hvor den viser været, slik at en kan avdekke ev feil. (Den viser temp mellom 9-17gr idag, så mistenker at den viser været fra et annet sted..)
Mener du det øverste kartet? Det skal vise stedsnavn hvis den finner korrekt posisjon. ???

- Er det mulig å få nederste, eller begge, vinduene litt større? altså ladekartet, men spesielt vinduet under med yr etc.
Yes - ingen problem!

- Fint med store knapper, men "tilbake" knappen under nederste vindu er for liten. Fint om du får til en større tilbakeknapp uten at det går på bekostning av størrelsen på vinduet over.
Null problem!

- Fint om du lager knapper med direktelink til følgende sider i YR kartet (litt vanskelig å trykke på dem på selve kartsiden:
Nedbør og skyer
Værradar
Temp
Vind
Dette vil muligens fikse seg selv når selve vinduet blir større. Kan eventuelt legge til direktelinker i tillegg.

- Det er foreslått forklaring til knappene øverst. Om en ikke trenger webadressen under knappene så kan en kort forklaring stå der istedet. Hvis det må stå på siden så blir det muligens litt rotete.(?)
Enig i at mye tekst fort kan bli "rotete". Derfor jeg prøver å holde det til et minimum. Men erstatte adressefeltet eller navnet med en kort beskrivelse er kanskje løsningen. Det andre er hvilken type beskrivelse folk ønsker. Forslag?

Kommer sikkert på mer etter hvert. :)
Bring it on! :)

PS! Må bare få sagt at jeg ikke har hatt tilgang på bilen under denne "nye versjonen". Det er derfor jeg har etterlyst disse tilbakemeldingene. Så en stor takk til dere her og på Facebook som bistår. ;)

Jeg ville nok sett mye av disse småpirk-problemene selv, men da er det selvsagt fint å ha dere som kan være mine "øyne" i mellomtiden. Ha meg derfor unnskyldt om jeg ikke ser det opplagte med en gang. :P

Hyperstress

@Satheesh.net

1.Mente stedsnavn ifm været rett under TESLA headingen. Om du trykker deg inn på Forecast.io så vil en se stedsnavn hvor været hentes fra. Om det kan vises så hadde det vært fint. (For øvrig mener den at jeg er i Folldal, mens jeg er i Moss.. :P )

2.Mente egentlig større vinduer i bredden, men det ble ikke feil at de ble litt høyere heller. Som du ser av bildet så er det nederste vinduet smalere enn det øverste - mulig å få lik bredde, og kanskje hakket bredere enn nå? (Men da blir det kanskje usymmetri med andre ting på siden (?))

3.Tilbakeknappen er bra nå. Hadde vært enda bedre om den ble en "knapp" med samme look som de andre knappene  :) Kanskje en firkantet knapp med "enter"/tilbake pil i ?

4.I Yr-kartet så er det litt smått å trykke på knappene, så mener fortsatt det hadde vært fint med direktelink til de en sannsynligvis bruker mest; Nedbør og skyer, Værradar, Temp og Vind, gjerne i samme look som de andre 6 knappene nederst på siden. Vet ikke om du tegner dem selv, eller har funnet dem et sted, men det kunne jo feks vært bilde av sky&regn, radar, temp(samme som er på knappen nå), og en vindpil. Når en først har trykket seg inn på Yr kartet så kunne disse 4 linkene vært tilgjengelig under kartet også, sammen med tilbakeknappen.

5.Forslag til beskrivelse under de øverste knappene kan feks være så kort som: Uppladning - Ladepunkter, svensk tjeneste. Ladekameratene - Private ladepunkter. Clever - Ladepunkter, Danmark. Green race - Planlegg rute & forbruk. e.l.

6. Om du tenker at utlendinger også kan ha nytte av siden så kan kanskje tekst være på engelsk? Men om det er mest linker til skandinavisk stuff så er det vel ikke vits i.

7. Finnes det noe slags fotoboksinfo, og/eller sanntids info om ulykker og kontroller eller lignende som kan legges til på siden?

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

satheesh.net

Hei folkens! Nå som sommeren er unnagjort (for de fleste i hvertfall), hadde det vært supert med litt tips om hvilke ladekart dere brukte på tur. Tenker spesielt på de av dere som utforsket kontinentet nedover Europa.

Skal oppdatere med litt informasjon om hvert kart og legge til nye som ikke finnes. Så kom med tips om linker til kart som ikke allerede finnes i oversikten. ;)

pagal

Early CHAdeMO adapter Jæren

mr.rs4

Denne ser veldig bra ut(har ikke Tesla enda og har ikke sett denne i live i Tesla heller).

Men er det mulighet for å ta med denne "politikontroller" i http://ladekameratene.no/
http://politikontroller.no/
Raymond - Tesla Model XP100D
Selger BMW M5 e61 LAV km -  BMW M5 e61 LAV km
Annonse på Finn.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA