Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradere lys i bagasjerommene

Startet av Muffinman, mandag 23. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

Muffinman

Tror faktisk jeg går for løsning med ledstrips uansett - de originale lysene er ikke ideelt plassert, og fungerer dårlig om det står noe foran. Da blir det lite lys i resten av rommet. Alternativt kunne jo dette vært noe for lyset som står i selve luka?

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på tirsdag 24. desember 2013, klokken 13:11
Som sagt en sån gammeldags "elektrikkersukkerbit", hvit med skruer (hva heter det egentlig???) funket bra for meg. Men da må man jo kappe ledningen og avisolere litt.

Vil man ikke kappe kan man bare avisolere en centimeter, fortinne med loddebolt og lodde på en ledningsende der. Tape godt igjen med elektrikertape etterpå. Den koblingen holder "evig".

På el-sykkelen min er alle koblinger loddet da plugger uten unntak får problemer i norsk vinter. Utenpå bruker jeg krypestrømpe som har smeltelim på innsiden. Men det er nok litt overkill i et bagasjerom ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:05
Vil man ikke kappe kan man bare avisolere en centimeter, fortinne med loddebolt og lodde på en ledningsende der. Tape godt igjen med elektrikertape etterpå. Den koblingen holder "evig".

På el-sykkelen min er alle koblinger loddet da plugger uten unntak får problemer i norsk vinter. Utenpå bruker jeg krypestrømpe som har smeltelim på innsiden. Men det er nok litt overkill i et bagasjerom ;)
Jeg har alltid loddet alle koblinger men leste her for noen måneder siden at dette var gammeldags pga korrosjon og oppsmuldring av tinnlegeringen med tid og at det er klemmforbindelser som gjelder nå- har jeg missoppfattet?

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:05
På el-sykkelen min er alle koblinger loddet da plugger uten unntak får problemer i norsk vinter. Utenpå bruker jeg krypestrømpe som har smeltelim på innsiden. Men det er nok litt overkill i et bagasjerom ;)
Jeg har alltid loddet alle koblinger men leste her for noen måneder siden at dette var gammeldags pga korrosjon og oppsmuldring av tinnlegeringen med tid og at det er klemmforbindelser som gjelder nå- har jeg missoppfattet?

Der det er tørt er ikke lodding noe problem. Der det er fuktig bruker jeg alltid krympestrømpe med lim, denne forsegler skikkelig.  Når loddingene fint tåler noen år på sykkelen min, som brukes i saltsørpa hele vinteren, holder de nok rimelig lenge i bedre forhold. Til sammenligning holder ikke kaliperene på skivebremsene på sykkelen mer enn maks 4 år før de er modne for dynga.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Jeg har tenkt å skaffe samme kontaktene som er på lampa, så lager jeg en overgang. Plug and play. Hvis jeg finner rette deler kan jeg sikkert produsere opp et par sett om folk er interessert.

gbzdoc


Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:05
Vil man ikke kappe kan man bare avisolere en centimeter, fortinne med loddebolt og lodde på en ledningsende der. Tape godt igjen med elektrikertape etterpå. Den koblingen holder "evig".

På el-sykkelen min er alle koblinger loddet da plugger uten unntak får problemer i norsk vinter. Utenpå bruker jeg krypestrømpe som har smeltelim på innsiden. Men det er nok litt overkill i et bagasjerom ;)
Jeg har alltid loddet alle koblinger men leste her for noen måneder siden at dette var gammeldags pga korrosjon og oppsmuldring av tinnlegeringen med tid og at det er klemmforbindelser som gjelder nå- har jeg missoppfattet?

Den tråden du sikter til var det snakk om å ta loddetinn på tuppen på ledninger som skulle inn skruklemmer. (I kontaker med skruklemmer inni f.eks.)

Her er det snakk om å kun lodde koblingene sammen, for så å slippe andre mekansike sammenkoblinger. Da er lodding midt i blinken.

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 24. desember 2013, klokken 15:26
Den tråden du sikter til var det snakk om å ta loddetinn på tuppen på ledninger som skulle inn skruklemmer. (I kontaker med skruklemmer inni f.eks.)

Her er det snakk om å kun lodde koblingene sammen, for så å slippe andre mekansike sammenkoblinger. Da er lodding midt i blinken.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

Sitat fra: petersv på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:58
Jeg har tenkt å skaffe samme kontaktene som er på lampa, så lager jeg en overgang. Plug and play. Hvis jeg finner rette deler kan jeg sikkert produsere opp et par sett om folk er interessert.

Bestilling herved innlagt :-)

Havebigfun

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 24. desember 2013, klokken 15:26

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:10
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. desember 2013, klokken 14:05
Vil man ikke kappe kan man bare avisolere en centimeter, fortinne med loddebolt og lodde på en ledningsende der. Tape godt igjen med elektrikertape etterpå. Den koblingen holder "evig".

På el-sykkelen min er alle koblinger loddet da plugger uten unntak får problemer i norsk vinter. Utenpå bruker jeg krypestrømpe som har smeltelim på innsiden. Men det er nok litt overkill i et bagasjerom ;)
Jeg har alltid loddet alle koblinger men leste her for noen måneder siden at dette var gammeldags pga korrosjon og oppsmuldring av tinnlegeringen med tid og at det er klemmforbindelser som gjelder nå- har jeg missoppfattet?

Den tråden du sikter til var det snakk om å ta loddetinn på tuppen på ledninger som skulle inn skruklemmer. (I kontaker med skruklemmer inni f.eks.)

Her er det snakk om å kun lodde koblingene sammen, for så å slippe andre mekansike sammenkoblinger. Da er lodding midt i blinken.

erot

Hvordan er det egentlig mulig å levere fire led-striper med frakt fra Hong Kong for 25 kr? Helt utrolig. Føler at jeg har lurt noen.

Muffinman

De betaler fast avgift for all frakt til i en periode, f.eks. et halvår. Så kan de sende så mye de vil, og det betyr ikke noe at billige varer sendes i egen forsendelse da kostnaden i praksis blir fordelt over hele volumet i perioden.

Min "rekord" er en vare til et par kroner levert i postkassa fra Hong Kong.

JohanH


Sitat fra: erot på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:11
Hvordan er det egentlig mulig å levere fire led-striper med frakt fra Hong Kong for 25 kr? Helt utrolig. Føler at jeg har lurt noen.

Har jeg også ofte lurt på. Får Posten Norge noe for sin del av jobben? Har kjøpt mange ting for 1-3 USD inkl. frakt...

Postman pat

har p85. eneste lampa jeg finner for å ta strøm fra er jo i bakluka der den håpløst og unyttig prøver å lyse opp bagaskerommet bak og mislyktes totalt.

Hvor tar jeg strøm fra som ikke er i luka?    jeg mangler nie her.  ser at signature har 2 lampmer i selve bagasjerommet, men slike har ikke jeg.

opplysning om dette imøtesees med takk.   PP
Venter X90 Blue Sept 2016
P85 RØD levert Nov13  - VIN P22251  Solgt 2014
Miev 2011-2013

Muffinman

Da tilhører vel de to lampene nede i selve rommet lyspakka vil jeg tro?

Øyvind.h

Sitat fra: Postman pat på torsdag 02. januar 2014, klokken 00:15
ser at signature har 2 lampmer i selve bagasjerommet, men slike har ikke jeg.
Jeg har ikke sig, men har to lamper på hver side i bagasjerommet (i tillegg til den i selve luken). Har lyspakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA