Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reva og ladeproblemer - en kortfattet guide!

Startet av scoot, søndag 15. desember 2013, klokken 12:56

« forrige - neste »

D9

Sitat fra: bongachalla på mandag 21. juli 2014, klokken 15:55
Den under passasjersetet er til batteriene, eller ?

Ja :)
Antall vifter vet jeg ikke, det må noen andre svare på
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

Hyggelig å kunne bidra :-).
Det er altså totalt 4 vifter i bilen, hvorav 3 av de kan påvirke ladesyklusen. Top tip er å aldri lade den i solsteiken, da kan ladinga ta riktig så lang tid selv med fungerende vifter.
2009 Revai

D9

Min bil lader også 100% nå etter at jeg lagde hillbilly-løsning (tjuvkobla en vifte på den orginale slik Scoot gjorde i sin tråd)
Jeg gadd ikke bytte den orginale vifta før jeg fikk testa at det var denne som var gåen.
Denne vifta jeg hadde liggende er en som dytter LITE luft, så den er nok ikke så lur å montere istedenfor den som sitter der orginalt.
Jeg ser bongachalla skriver at den fra digital impuls også dytter ganske lite luft, til tross for sine 45 m3time
Mitt spørsmål blir dermed til dere som har byttet denne viften tidligere og vet hvordan det ser ut nedi der.
Vil det være plass/mulighet til å sette inn en 120mm vifte uten for mye tilpassing?
'14 Leaf
'15 Evalia

D9

Ok, da blir det for mye styr med 120mm, jeg får heller gå for en ebay-vifte :) bra tips
'14 Leaf
'15 Evalia

scoot

Min erfaring er at om denne viften ikke dytter allverdens luft spiller det ei noen rolle. Den er kun ment for å fjerne avgassene når cellene koker, og det skal ikke veldig mye til :-) kjøleviftene til laderen derimot bør dytte litt luft siden laderen blir fort varm, spesielt på sommeren.
2009 Revai

olsteffe

Takker for all informasjon rundt lading av Reven. Har noen anledning å sende meg EMS analyzer. Jeg er fersk, men fornøyd eier av en 2010 Reva med 7500 km på telleren. Ser at det nevnes dV/dt som en setting i EMS analyzer, jeg trodde det primært ble brukt på blant annet NiCd batterier for å avbryte ladingen da de får en spenningsdipp nå de er fulladet. Har blybatterier noe lignende?


scoot

Jeg _antar_ at dette har noe med å unngå at batteriene blir stående å koklades hvis noe er feil, f.eks hvis en av viftene ikke funker og ladeprossesen tar lengre tid enn normalt.

Kan også ha noe med "trickle-charge" funksjonen å gjøre, slik at den starter topplading hvis bilen ikke blir brukt på 24timer. Men nå babler jeg ut i fra min egen tankegang, håper noen har et sikkert svar. Mener å ha lest om dette i servicemanualen, men jeg husker ikke i forbifarten.

2009 Revai

olsteffe

Hei
Scoot takk for Analyzer, priceless. Da kan jeg rapporter  at Reven lader som den skal, mine ladeproblemer viste seg i å ligge i at innmaten i sikringsholderen (batt1) var helt bortkorrodert (det var to føle/ladekabler til batt1) og på ledning for spenningsføling batt8 var isolasjonen slitt bort og leder korrodert bort. Virker som att den nå både går bedre og den har fått lengre rekkevidde.
Fant ut at dV/dT er den siste del i en 3 stage charging cycle, Etter bulk ladningen i c2 øker de spenningen for å sette i gang "koking" da blir batteriene toppet og batterisyra blir rørt rundt slik at den ikke blir lagdelt.
Takk for hjelp

Termit

Hei!

Jeg holder på å vekke til liv en 2010 modell som har stått i rundt 3 måneder, og takk for mange gode tips her og på mail scoot :-)

Nå fungerer det å plugge i ladekabelen, men etter 2-3 minutter så lyser ladesymoblet konstant (ferdig ladet?) og varsellampen for batterivann kommer på. Har latt den stå med ladekabel i hele natt, og når jeg vrir om tenningen starter ting opp men det lyser en rød batterilampe.

Hva bør jeg gjøre videre?

Termit

Lastet de ned i stad :-) Må få kjøpt meg en kabel, og så forsøke litt ikveld.

Hva skal jeg se etter der?

Termit

Noe godt forslag til hvor i Oslo man kan kjøpe nullmodem-kabel over disk?

Termit

Finnes det forresten noen versjoner av BMS Monitor eller EMS analyzer som fungerer for Windows 7?

Termit


Termit

Finner ikke "batteribytte - mine erfaringer" der noe sted. Er det en fil eller en katalog som skal være der?

edyrli

Jeg kjøpte USB -> RS232 adapter og NULL-Modemkabel på Clas Ohlson. Fungerer kjempefint.
Når det gjelder sjekk av batteri så kan hvilespenningen være helt fin på selv på defekte batterier. Du må sette bilen i drive og kjøre litt for å se om spenningen faller på noen av batteriene.
Et friskt nyladet batteri bør klare holde over 5 volt så lenge man er i F. Har akselrasjon i B kan presse spenningen under 5v.
En annen batteri feil kan være at spenningen er fin og holder seg over 5v i begynnelsen men etter noen minutter kjøring så dropper spenningen plutselig.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA