Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Teslanewbie

Hvem monterer blackvue med 2 kameraer  på vestlandet ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Sandvika

Splitter er vel og bra, men kontakten inn i boksen er lukket med klips. Her kan man åpne og legge inn kablene fra kameraet uten noen som helst problem.

F_P

Sitat fra: Sandvika på fredag 05. juni 2015, klokken 12:29
Splitter er vel og bra, men kontakten inn i boksen er lukket med klips. Her kan man åpne og legge inn kablene fra kameraet uten noen som helst problem.

Nei, det kan man slett ikke. Det blir ingen god og sikker kobling på noen som helst måte. Jeg har prøvd dette i flere biler under montering. Først og fremst for å koble til å sjekke at coax og kameraet bak virker før alle deksler settes på igjen. Under 50% av tilfellene gir ikke dette stabil strøm om man bare legger kablene inn i kontakten og lukker igjen. Det skal nesten ingen bevegelse til før man får strømbrudd ved en slik montering.

Vil heller anbefale avisolering av kabler, tvinn rundt kabel fra kamera og tape godt. Det sitter bedre.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Sandvika

Dønn stabilt hos meg, men jeg kan ha hatt flaks.

nortrahof

Som sagt, Pin #1 og Pin #3 fører 12VDC til "boksen".
Pin #2 er en datastrøm fra tyverisensoren til "Body Control Unit". Derfor vil man måle effektivverdien av pulsene.

Det er viktig at polariteten er rett, ellers vet jeg ikke om Blackvue-kameraet er beskyttet med diode på inngangen? Dette senker spenningen 0,7V. (På andre enheter med slik feilpolaritetsbeskyttelse der spenningen er kritisk kan det stå en kraftig diode i sperreretning. Den er beregnet for å virke sammen med en sikring i tilførselsledningen. Ved feilpolaritet leder dioden og sikringen ryker!)
- Vil tro at mange klipper bort sikringen til kameraet da den sitter nærme pluggen? Sikringen er vel mest til for å beskytte kabelen mot overbelastning? Da det originale kabelopplegget i TMS har omtrent samme dimensjon som Blackvue-ledningen, mener jeg det ikke er så farlig å fjerne denne. Den er da sikret med 5A på sikring #50. Originalsikringen til kameraet er på 2A.

Verre er det å åpne den originale "boksen" i TMS for tyverialarmen og å lodde inn ledningene der. Da faller garantien bort. Jeg tror derfor at beste måte er å kun ha et lite pluggbar mellomstykke med forgreining og lodde der? Da kan man tilbakeføre bilen til original uten å ha rørt noe. Jeg ser liten vits i å lage en ny plugg på avtappingen til kamera. Den nye pluggen må uansett loddes på ledningen til kamera, så jeg mener beste og minst plasskrevende løsning er om man bruker en slik forgreningskabel til PCer, å klippe bort ene pluggen samt fjerne de ledninger som ikke trengs.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

eg1l

Sitat fra: andreasmj på lørdag 30. mai 2015, klokken 22:50
@Eg1l eller @nortrahof dere bor ikke tilfeldigvis i Oslo og har tid til å hjelpe meg med rutingen fra gummistrømpen, ned til enden av bakluka og opp igjen en dag? Alt annet er installert og i orden :) Nå kan jeg slappe mer av når jeg står parkert offentlig!

Beklager sent svar, men jeg holder til i Trondheim.

Sitat fra: mandresen på mandag 01. juni 2015, klokken 20:57
Heisan
Jeg skal gå i gang med å installere Blackvue DR650 i Teslaen min og lurer på om det er noen i Trondheims området som har erfaring med montering og har mulighet til å hjelpe meg med monteringen.
Kjenner at jeg er litt skeptisk til å gå i gang selv.

Mvh
Martin

Jeg kan hjelpe, bare send pm.

ctr46

Må ha hatt flaks jeg også. Kjørte 12 mnd uten problemer med 550 kameraet mitt koblet rett inn på "klipsen" uten lodding eller noe annet. Bare avisolerte og la de i riktig "spor".
Mulig jeg må gjøre det litt mer skikkelig hvis det stemmer at det er så ustabilt..
.

ihlhaug

Sitat fra: Sandvika på fredag 05. juni 2015, klokken 12:29
Splitter er vel og bra, men kontakten inn i boksen er lukket med klips. Her kan man åpne og legge inn kablene fra kameraet uten noen som helst problem.

Det er dette jeg gjør. Har nå montert på fire biler, hvorav to nye P85D og resten har vært S85 med sikkerhetspakke. Har da bare brettet kabel over seg selv for å få mer tykkelse og har fungert fint på alle bilene.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

ctr46

Sitat fra: ihlhaug på søndag 07. juni 2015, klokken 18:27
Sitat fra: Sandvika på fredag 05. juni 2015, klokken 12:29
Splitter er vel og bra, men kontakten inn i boksen er lukket med klips. Her kan man åpne og legge inn kablene fra kameraet uten noen som helst problem.

Det er dette jeg gjør. Har nå montert på fire biler, hvorav to nye P85D og resten har vært S85 med sikkerhetspakke. Har da bare brettet kabel over seg selv for å få mer tykkelse og har fungert fint på alle bilene.

Ja var det jeg også har gjort:)
.

Flaago

Jeg har p85D uten sikkerhetspakken.
Jeg skal få kamera montert i dag, men firma har ikke erfaring med tesla.
Er det sikring nr 47 som er det sikreste valget stadigvekk om man vil ha konstant strøm?

Jeg har gått meg litt vill i alle sidene her, noen som har link til tråd med step by step utføring med bilder?


Ronlane

Er det noen som har prøvd med 128GB minnekort i Blackvue DR650, eller er det 64GB som er maks?

ihlhaug

Sitat fra: Flaago på mandag 08. juni 2015, klokken 11:03
Jeg har p85D uten sikkerhetspakken.
Jeg skal få kamera montert i dag, men firma har ikke erfaring med tesla.
Er det sikring nr 47 som er det sikreste valget stadigvekk om man vil ha konstant strøm?

Jeg har gått meg litt vill i alle sidene her, noen som har link til tråd med step by step utføring med bilder?

Det ligger strøm i taket selv uten sikkerhetspakke. Gjør det selv, er fort gjort og man kan ikke gjøre mye galt. Evt kom til Bergen så kan jeg gjøre det for deg :)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Flaago


ihlhaug

Hehe, da kan vi ta det en gang denne uken hvis du vil? Har fri torsdag og fredag så da har jeg tid hele dagen.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

epic

Jeg lurer på hvor dere kjøper kameraene? (i mitt tilfelle DR650GW-2CH)
Ser ut som det billigere med komplett vs (amazon+frakt+toll), stemmer det? :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA