Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

Lille Lance

Sitat fra: frskby på fredag 08. august 2014, klokken 09:27
Sitat fra: Lille Lance på fredag 08. august 2014, klokken 08:18
Hvor mange % solfilm kan man ha på bakruta uten at dette ødelegger for dashcam'et som filmer bakover? Ønsker ikke at bakruta blir så mørk at dashcam-film ikke viser det som må vises dersom noe skulle skje

Jeg har 20% på bakruta. Det fungerer, men blir nok utvilsomt bedre uten...
TAKK!
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Lille Lance

Sitat fra: hma på fredag 08. august 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Lille Lance på fredag 08. august 2014, klokken 08:18
Hvor mange % solfilm kan man ha på bakruta uten at dette ødelegger for dashcam'et som filmer bakover? Ønsker ikke at bakruta blir så mørk at dashcam-film ikke viser det som må vises dersom noe skulle skje
Jeg har 20% bak, det fungerer helt fint. Se link med bilder:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11132.msg229102.html#msg229102
TAKK!
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

laumb

Sitat fra: ELbilist1 på fredag 08. august 2014, klokken 15:35
Da var jeg tilbake fra Europatur, kommer info senere...
MEN: Hvordan får jeg ut di filmene jeg har lagret?
Ligger nå på telefonen (Iphone), men med ledning i Pc og i tlf, finner jeg dem ikke............
Noen som kan hjelpe med noen tips, hadde vært gøy å vist film på tv....
8) 8)

Gå inn i iTunes, under en av fanene finner du en liste over programmer der du kan "lagre direkte til PC/Macen"-ish.

sn0le

På en Windowsmaskin skal iphonen dukke opp som et kamera, der man kan hente ut bilder og film fra en DCIM-mappe.
Men telefonen må være koblet til via USB og låst opp, samt at man får et spm på tlf om PC'en skal ha tilgang til telefonen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb

Det går ikke med Blackvue-filene, da de ligger lagret i Blackvue sin egen mappe på telefonen. ;)

sn0le

Aha, catchet ikke at det var filer fra et Dashcam. Burde vel ha skjønt det når tråden dreier seg om Dashcam.  :-[
Men er det ikke enklere å ta SD-kortet med seg inn?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Andrewas

Sitat fra: Sbr på fredag 13. desember 2013, klokken 00:27
Jeg har samme kamera. Permanent 12V fant jeg i den lille boksen i taket med det som ser ut som mikrofonene. I midten er det en boks det står prototype på (av alle ting...), og i pluggen til denne er det 12V fast. Jeg klipte opp ledningen til kameraet og laget noen overganger av ledninger til PC vifter så jeg ikke trengte å ødelegge pluggen som gikk inn i boksen. Plugget alt sammen, la ledningskveilene i rommet foran boksen og trakk strømmen over takforet og ut til høyre for speilet. Ledningen til kamera bak la jeg ned i takforet rundt pano taket, meget enkelt. Forsøkte å føre den i samme rør som allerede ligger ut til bagasjelokket, men klarte ikke dette uten å måtte demontere mye panel, så jeg la den heller synlig i taket det siste stykket, og lot det være igjen litt overskudd på kabelen så den pent følger luken når den åpnes :)

Vi har en av de tidligste bilene levert til Norge. I de amerikanske forumene skriver de at det er en ledig plugg i takboksen rett ved speilet. I vår bil er det som beskrevet over - altså er pluggen ikke lenger ledig - den er nå koblet til en boks med klistrelappen "prototype" på.

1. Hva er denne "prototype" boksen? En del av alarmpakken? Vi har den utvidete alarmpakken...
2. Er det meningen at man skal kunne ta ut pluggen? Den sitter veldig hardt - vil nødig ødelegge noe. Har noen koblet seg til her for å stjele strøm til dashcam?
3. Dere som sier at pluggen ikke er der - har dere også "prototype" boksen? Den er en avlang flat svart boks som er festet langs midten av innsiden av lokket i taket.

A.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

ToWalkOrDrive

Sitat fra: petersv på torsdag 07. august 2014, klokken 16:56
http://www.teslarati.com/tesla-model-s-front-camera-touchscreen-kit/

Det er vel dette dubtenker på? Det er, som alt annet fra den selgeren, overpriset. Man må tom. kjøpe ekstra kamera utenom selv.

Ville heller kjøpt et kamera som Tesla bruker på ebay eller alibaba og laget en fjerstyring selv ved hjelp av noe hyllevare relee m/ fjernkontroll etc.

Hei, det var nesten akkurat hva jeg tenkte på, men kameraet skulle vært tiltet litt nedover, sånn at en ser kanten på bilen, og hvor langt den er fra fortauskanter osv. Men ser det ble litt avansert for min del. Gidder ikke prøve engang. Og å lage fjernstyring selv er lysår fra mine kunnskaper, som strekker seg til å vite forskjell på Kontakt og Støpsel. Kunne vært 2 linser på og, så en fikk fullt 180 graders vinkel, og kunne snike seg ut på veier, uten å miste panseret før du skjønner du ikke burde kjørt ut. Og koblet en minnepenn på, så en hadde Dash-cam inkludert...burde vært en opsjon når en kjøpte bilen...hadde gladelig betalt 9000,- for det...
Tesla Model Y                         2021-

Spinner

Sitat fra: Andrewas på søndag 10. august 2014, klokken 13:45Vi har en av de tidligste bilene levert til Norge. I de amerikanske forumene skriver de at det er en ledig plugg i takboksen rett ved speilet. I vår bil er det som beskrevet over - altså er pluggen ikke lenger ledig - den er nå koblet til en boks med klistrelappen "prototype" på.

1. Hva er denne "prototype" boksen? En del av alarmpakken? Vi har den utvidete alarmpakken...
2. Er det meningen at man skal kunne ta ut pluggen? Den sitter veldig hardt - vil nødig ødelegge noe. Har noen koblet seg til her for å stjele strøm til dashcam?
3. Dere som sier at pluggen ikke er der - har dere også "prototype" boksen? Den er en avlang flat svart boks som er festet langs midten av innsiden av lokket i taket.

A.
Se posten min fra side 2 hvis du ikke allerede har sett den :)
1. Dette er en del av alarmpakken så vidt jeg vet ja.
2. Ja, klem inn klipsene på sidene (hvis jeg ikke husker feil), og lirk ut. Jeg brukte en haug av ledninger jeg hadde fra før for å stjele strøm herfra uten å gjøre noe inngrep annet enn å dra ut pluggen.

Andrewas

Sitat fra: Sbr på mandag 11. august 2014, klokken 10:29
Sitat fra: Andrewas på søndag 10. august 2014, klokken 13:45Vi har en av de tidligste bilene levert til Norge. I de amerikanske forumene skriver de at det er en ledig plugg i takboksen rett ved speilet. I vår bil er det som beskrevet over - altså er pluggen ikke lenger ledig - den er nå koblet til en boks med klistrelappen "prototype" på.

1. Hva er denne "prototype" boksen? En del av alarmpakken? Vi har den utvidete alarmpakken...
2. Er det meningen at man skal kunne ta ut pluggen? Den sitter veldig hardt - vil nødig ødelegge noe. Har noen koblet seg til her for å stjele strøm til dashcam?
3. Dere som sier at pluggen ikke er der - har dere også "prototype" boksen? Den er en avlang flat svart boks som er festet langs midten av innsiden av lokket i taket.

A.
Se posten min fra side 2 hvis du ikke allerede har sett den :)
1. Dette er en del av alarmpakken så vidt jeg vet ja.
2. Ja, klem inn klipsene på sidene (hvis jeg ikke husker feil), og lirk ut. Jeg brukte en haug av ledninger jeg hadde fra før for å stjele strøm herfra uten å gjøre noe inngrep annet enn å dra ut pluggen.

Gjetter også på at boksen har med alarmen å gjøre. Var veldig enkelt å koble seg til for strøm her.

Antar at for alle som har alarmpakken så er pluggen der slik at strøm til dashcam kan ordnes. For de som ikke har alarmpakken - er ikke pluggen der? Eller ligger den oppi taket likevel? Virker rart at de evt skulle ha tatt seg bryet med å lage forskjellige ledningsopplegg.

Dette var veldig mye lettere enn det fiklete arbeidet som skulle til for å koble seg til bak panelet inni hanskerommet.

A.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Lille Lance

Sitat fra: Andrewas på mandag 11. august 2014, klokken 11:05
Gjetter også på at boksen har med alarmen å gjøre. Var veldig enkelt å koble seg til for strøm her.

Antar at for alle som har alarmpakken så er pluggen der slik at strøm til dashcam kan ordnes. For de som ikke har alarmpakken - er ikke pluggen der? Eller ligger den oppi taket likevel? Virker rart at de evt skulle ha tatt seg bryet med å lage forskjellige ledningsopplegg.

Dette var veldig mye lettere enn det fiklete arbeidet som skulle til for å koble seg til bak panelet inni hanskerommet.

A.

Klarte du å koble til i hanskerommet? Jævlig vanskelig å komme til .... Noen tips?
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Muffinman

For oss som ikke har tid til å koble dashcam på en ordentlig måte riktig enda - finnes det modeller som kan settes midlertidig på dashbordet og mates med strøm fra 12v eller USB-uttak?


cra

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. august 2014, klokken 15:42
For oss som ikke har tid til å koble dashcam på en ordentlig måte riktig enda - finnes det modeller som kan settes midlertidig på dashbordet og mates med strøm fra 12v eller USB-uttak?

Kommer ikke alle (eller i alle fall de aller fleste) med sugekopp da? Trur ikke jeg har sett noen som monteres "fast" på noe vis? Og 12V er vel også standard, som regel med lighter-kontakt? (USB er bare 5V)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Muffinman

Må vel bli sugekopp på ruta da, tviler på at dash`en er egnet.

Kan vel bli en ok løsning inntil jeg får tid til å delta på et mekketreff, eventuelt betalt noen for å gjøre jobben :)

frosken

Man trenger ikke gjøre en voldsom jobb ut av det. Å montere den til ruta gjøres enkelt med ferdigmontert dobbeltsidig teip. Ledningen følger det med klips med teip som kan føre den langs rutekanten. Trekk ledningen under gummi-/stoffmatten på passasjersiden og plugg i sigarettutaket. Ferdig!

Så kan du trekke ledningen penere og mer permanent en dag du har tid, lyst og/eller hjelp :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA