Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

JohanH

Sitat fra: Sbr på søndag 15. desember 2013, klokken 21:16
Her er boksen jeg hentet 12 volt fra. Det er alltid 12 volt her, selv om bilen er helt av. Det gjorde installasjonen rimelig enkel etter at jeg hadde fått laget overgangene jeg trengte :) Det er litt ledningskaos, men jeg ville unngå å skjøte eller kutte ledninger og plugger. Det er også god plass over takpanelet til å få alt skjult.

Snedig. Med andre ord så har du ikke hatt den der løse, ubrukte, 12V connectorn som andre snakket om, men du "tyvkoblet" deg på det som ellers er der? Jeg kikket men skjønte ikke helt. Hva tenker du er i boksen i sentrum?

Spinner

Sitat fra: JohanH på søndag 15. desember 2013, klokken 21:29Snedig. Med andre ord så har du ikke hatt den der løse, ubrukte, 12V connectorn som andre snakket om, men du "tyvkoblet" deg på det som ellers er der? Jeg kikket men skjønte ikke helt. Hva tenker du er i boksen i sentrum?
Stemmer, det er den boksen i midten det står Prototype på. Jeg laget en forlenger med parallellkobling til den pluggen som går inn i boksen, og koblet kameraet inn på denne.

Spinner

#17
Har forsøkt å gjøre koblingen litt klarere her:

Grønn: Original plugg og tilkoblingspunkt
Blå: Skjøteledning for å få neste tilkobling til å passe
Rød: Strøm til kamera og parallellkobling til eksisterende strøm
Gul: Skjøteledning som passer mellom blå og grønn.

Mellom blå og gul er det en hunn til hann plugg som kameraet er koblet inn på.

Jeg husker dessverre ikke akkurat hvilke to som er 12 volt og jord, men dette er lett å måle seg til.

Og alt dette kunne som sagt vært gjort mye mer elegant med mindre rot og plugger, men jeg ville unngå å klippe og skjøte da dette fort kan rakne over tid :)

bj-mj

Til dere som har Blackblue DR500GWHD hvordan fungerer GPS og Wifi? Jeg får ikke noe av dette til på min sak.
GPS koordinatorene er feil, dato på opptakene er feil og WIFI er ustabil...

laumb

Fantastisk beskrivelse Johan.
Bestiller meg en tap-a-fuse med en gang, just in case.

Selv tipper jeg at jeg kommer til å gå en "annen vei" fram - mener det er en gjennomføring bak hanskerommet som kan brukes. Sånn sett slipper jeg å ha "åpne" kabler mellom døren og frunk.

Prototype-boksen er jeg ekstremt nysgjerrig på om er i min bil (får den tilbake til uken). Sbr; har du alarm-pakken?
Bilen som står i garasjen nå har alarm-pakken. Stikker en tur ut og sjekker om denne har den nevnte boksen eller ei.




Jeg ser og at du og andre jeg har funnet som har montert bak-kameraet velger å la kabelen henge løs mellom bil og luke - dersom jeg fjerner plastpanelene bak - er det virkelig så trangt i den plastikk-/gummigjennomgangen som allerede går der at det ikke er plass til kabelen?

Spinner

Sitat fra: laumb på søndag 15. desember 2013, klokken 23:28
Prototype-boksen er jeg ekstremt nysgjerrig på om er i min bil (får den tilbake til uken). Sbr; har du alarm-pakken?
Har alarm pakken ja. Men fikk ingen feilmeldinger når jeg koblet fra denne boksen, svært nysgjerrig på hva den gjør selv.

Sitat fra: laumb på søndag 15. desember 2013, klokken 23:28
Jeg ser og at du og andre jeg har funnet som har montert bak-kameraet velger å la kabelen henge løs mellom bil og luke - dersom jeg fjerner plastpanelene bak - er det virkelig så trangt i den plastikk-/gummigjennomgangen som allerede går der at det ikke er plass til kabelen?
Jeg tok av plastpanelene på bakluka, og det er plass i slangen etc. Mitt problem var at jeg ikke klarte å føre en trekkfjær gjennom hullet og til oversiden av takpanelet ved pano taket. Det er mulig det er en vegg i mellom, og at man må av med panelene, men jeg ville ikke demontere de da jeg sikkert hadde brukket en og annen festeanordning siden jeg ikke vet helt hvordan de sitter. Jeg tror nok man får det til hvis man tar de av :)

laumb

Hvordan sitter panelene på selve bakluken? Enkelt å få av?

Takk for gode svar. :)

Spinner

Sitat fra: laumb på søndag 15. desember 2013, klokken 23:39
Hvordan sitter panelene på selve bakluken? Enkelt å få av?

Takk for gode svar. :)
De sitter med noen ekspansjonsklips eller hva man skal kalle det lignende det vedlagte bildet. Det er fort gjort at toppen brekker/bøyer seg istedenfor at man drar klipsen ut. Vet ikke helt hvordan det er best å ta panelene av, tror det er nesten umulig å sikre seg mot at man skader en :-\ En av mine bøyde seg litt, men jeg fikk den på igjen.

laumb

#23
Da har jeg vært ute å tittet litt igjen.
Den boksen det står prototype på hos deg står det noe annet på i den bilen som står her nå (P17xxx-something).
Se bilde.


Forøvrig mistenker jeg at den kontakten som tidligere var tilgjengelig er nettopp denne - men at den er nyttegjort seg som strøm til boksen de har satt der.
Her er ett bilde av en install i en tidlig (P7xxx) US bil direkte på denne kabelen (her ser du og at boksen mangler):







Her er et bilde jeg nettopp tok i en P17xxx med alarmpakken:
(Som du ser, boksen heter ikke prototype lenger)





Et litt nærmere kontakten:







Ut i fra kontakten på bilene med alarmpakke (blir spennende å verifisere på min uten alarmpakke) så er tydligvis den berømte kablen fortsatt tilgjengelig - kun at den nå er koblet til en boks.


Har jeg denne kabelen/boksen i min bil ser det ut som om det blir her jeg henter strøm.


edit: forferdelig dårlig bilder a gitt... Laster dem opp som vedlegg.

cra

#24

Sitat fra: Sbr på søndag 15. desember 2013, klokken 23:48
De sitter med noen ekspansjonsklips eller hva man skal kalle det lignende det vedlagte bildet.

Disse ser ut til å være av den samme typen som holder ett og annet panel på Think Classic. De fungerer slik at når du skal ha dem av så trykker du inn midten (altså trykk den ned i klipset med en tannpirker e.l). Klipset lar seg da lett trekke ut. Når du skal ha det inn igjen lirker du ut knotten i midten så den stikker ut slik som på bildet (enkelt når klipset er ute). Klipset lar seg igjen lett klemme sammen på midten og kan settes på plass. Trykk så inn "knappen" slik at du låser tjukkelsen på klipset, og det sitter som støpt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Spinner

Sitat fra: cra på mandag 16. desember 2013, klokken 10:24Disse ser ut til å være av den samme typen som holder ett og annet panel på Think Classic. De fungerer slik at når du skal ha dem av så trykker du inn midten (altså trykk den ned i klipset med en tannpirker e.l). Klipset lar seg da lett trekke ut. Når du skal ha det inn igjen lirker du ut knotten i midten så den stikker ut slik som på bildet (enkelt når klipset er ute). Klipset lar seg igjen lett klemme sammen på midten og kan settes på plass. Trykk så inn "knappen" slik at du låser tjukkelsen på klipset, og det sitter som støpt. :)
Problemet er at de sitter fast i panelene, så du kommer ikke til før de er fjernet og eventuelt har ødelagt klipsen.

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

cra

Sitat fra: Sbr på mandag 16. desember 2013, klokken 10:50Problemet er at de sitter fast i panelene, så du kommer ikke til før de er fjernet og eventuelt har ødelagt klipsen.

Ah, da er det antakelig ikke de samme som på Think'en; de er "synlige fra utsida". Dette er slike som sitter fast på undersiden av penelet? Ser ut til at linken til Cirion er tingen, både med tanke på å skaffe nye klips, samt verktøy for å ta av penelene. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Spinner

Sitat fra: cra på mandag 16. desember 2013, klokken 11:45Ah, da er det antakelig ikke de samme som på Think'en; de er "synlige fra utsida". Dette er slike som sitter fast på undersiden av penelet? Ser ut til at linken til Cirion er tingen, både med tanke på å skaffe nye klips, samt verktøy for å ta av penelene. :)
Ja, de er satt inn i noen spor i panelet, og deretter klipset på plass. Få tak i ekstra er nok smart ja, bare å finne ut akkurat hva slags type det er da  :)

jog

jeg mangler alarm og finner ingen boks eller ekstrakabler.  har 2 stk som er festet på hver side av der boksen skulle sitte.    Er det noen som har sett om det er strøm i disse? :-[
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA