Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Toyota RAV4 EV

Startet av Kristia, torsdag 12. desember 2013, klokken 12:18

« forrige - neste »

Kristia

Det har kommet en Rav4 EV (elbil) på Finn. Har vurdert å importere en slik selv, men tenkte at det ble for stress med tanke på å godkjenne den når det ikke fantes slike fra før av i landet. Nå blir det betydelig lettere.
Bilen koster ny 50000$ ~ 300.000NOK + frakt. Fant en brukt 2012 modell hos en Toyotaforhandler i USA med lav km til 30000$ ~ 180.000NOK, da er den billigere en både Leaf og Focus.

Rekkevidde: 160km
0-100km/t: ca 7 sekunder
Bagasjeplass: 36.4 cu.ft ~ 1000 liter (det kan hende at de bruker en annen måte å måle volumet på i USA, men bagasjerommet i den amerikanske utgaven er større enn den norske)
Forhjulsdrift

Info om bilen: http://www.toyota.com/rav4ev/

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45609921


Andre som vurderer denne bilen?

Espen Hugaas Andersen

#1
Hovedspørsmålet er hva man gjør om en eller annen del i elektronikken går i stykker. Tar man å:

- Overtaler Tesla Norge til å se på bilen? (Veldig lite trolig man klarer.)
- Overtaler Toyota til å se på bilen? (Veldig lite trolig man klarer.)
- Sender bilen til USA for service, for så å sende den tilbake? (Ikke spesielt billig eller miljøvennlig.)
- Får et verksted/privatperson som spesialiserer seg på elbiler å se på bilen? (Ikke sikkert man finner noen, men er kanskje mulig. De har ikke reservedeler, så alt må spesialbestilles fra USA. Kanskje ikke billig.)

Jeg vurderte å skaffe en REV4 EV, men service-aspektet skremmer meg. Men så klart, det er nok snakk om den beste elbilen på markedet, etter Model S. Med unntak av mangelen på hurtiglading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Flott og interresant bil, men ser tross dobbelt så stort batteri som dagens standard ( - Tesla ) har den ikke stort lenger rekkevidde.

Det betyr i praksis stort energiforbruk, og langsom lading i forhold til f.eks en E-up/Leaf
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

Den har rekkevidde på 113 miles/180 km i extended mode i EPA testen, vs 84 miles/135 km for Nissan Leaf. De ekstra 45 km med rekkevidde kommer nok godt med.

Dette er bra for de der Leaf ikke har nok rekkevidde, men som sjeldent drar på langtur med elbilen. (Hvis man skal ta elbilen på langtur bør man absolutt velge noe med mulighet for hurtiglading.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Smiling when sailing

Jeg så også på denne bilen, men etter å ha lest myravev forumet tror jeg at jeg ville ikke kjøpe den til halve prisen.
Blå Tesla M3
Sølv eNV200
Blå Leaf

Tromsø

Why are there so many Tesla-drivers?
Because the Autopilot doesn't work.

Elmo

Sitat fra: Kristia på torsdag 12. desember 2013, klokken 12:18
Bagasjeplass: 36.4 cu.ft ~ 1000 liter (det kan hende at de bruker en annen måte å måle volumet på i USA, men bagasjerommet i den amerikanske utgaven er større enn den norske)

Volum er volum. Men som det står i annonsen:
"Dette er en US RAV4 som er ca. 25cm lengre enn den norske RAV4. Stort bagasjerom."

Jeg tror ikke det er USA modellene generelt som er lengre enn de som selges her, men EL modellen som er lengre for å få plass til batteripakken (som vel ligger i bunnen av bagagerommet).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Elmo på fredag 13. desember 2013, klokken 23:10Volum er volum.
Dette stemmer ikke. USA og Europa måler volum forskjellig. Du har VDA (Verbund die Automobil Industrie) metoden, EPA (Environmental Protection Agency) metoden og SAE (Society of Automotive Engineers) metoden. Det er også forskjell på om man måler opp til toppen av baksetene, eller helt opp til taket, og diverse andre faktorer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

VWspirit

US og Asia versonen er lengre, den har mulighet for 7seter noe den europeiske ikke har grunnet lengden.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Herbie Leaf

Er denne bilen registrert? Har den godkjennelse for tilhengerfeste?  Er dere sikker på at den ikke kan hurtiglades? Det er et Teslaprodukt. Hvis den hadde hatt 4wd og hengerfeste hadde jeg løpt og kjøpt.
3 år og 80.000km i Leaf. Venter på Elbil med 4WD og tilhengerfeste for å erstatte fossilbilen.

VWspirit

Dette er hva som står på rav4 ev sia til toyota

Onboard Charger   
10 kW input Standard
SAE J1772 connector Standard
240V, 40A input Standard

Charging time (Normal/Extended Mode) 32: 12A/120V 44 hrs./52 hrs.
Charging time (Normal/Extended Mode) 32: 16A/240V 12 hrs./15 hrs.
Charging time (Normal/Extended Mode) 32: 30A/240V 6.5 hrs./8 hrs.
Charging time (Normal/Extended Mode) 32: 40A/240V 5 hrs./6 hrs.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Jaguar I-Pace 2019
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

Leifen1980

Spennende bil. Denne kunne jeg gjerne tenkt å tatt inn til Norge ja.
Tesla MY 2021
Ford Galaxy varebil
ex Tesla M3 base performance 2019
ex Mini Cooper 3d 2015 (skulle gjerne hatt tilsvarende som elbil med laaang rekkevidde)
ex 2xNissan Leaf + div fossilbiler

elektrolux

Sitat fra: Herbie Leaf på onsdag 18. desember 2013, klokken 11:37
Hvis den hadde hatt 4wd og hengerfeste hadde jeg løpt og kjøpt.

He he.   og jeg hadde kjøpt om den var litt mindre slik som de eldre modellene, og hadde 3 fase lader.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

FrodR

2013 Nissan Leaf Acenta - solgt
2013 Tesla Model S - hvis den noen gang blir klar...
Bosted Dokka, Oppland

Rubberduck85

Hadde vært midt i blinken for egen del. Mye bedre plass enn i Leafen+ akkurat det ekstra med rekkevidde jeg trenger på kalde dager når man drar til steder med meget begrenset lademuligheter.(ski sentrum/lillestrøm for eksempel)
Skal utforskes ytterligere og tråle amerikanske nettsider.
TMX 75D
Nissan leaf 2021
Vært innom det meste av elbil siden 2010


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA