Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å ettermontere DAB radio?

Startet av Tønsberg, onsdag 11. desember 2013, klokken 12:41

« forrige - neste »

nortrahof

Jeg spurte TM om det var mulig å kjøpe en original DAB-tuner og hva den kostet? - Helst hadde jeg sett at man utviklet en ny dobbelt-tuner med TMC som jeg kunne kjøpe.

Det er litt arbeid hver gang å trykke frem Dension +U som er tilkoblet ene USB-uttaket men det virker.
Fikk det meget forbausende svar at biler uten DAB ikke var mulig å etterinnstallere eller bytte tuner i! - Så jeg fikk ingen pris oppgitt.
Tror at svaret jeg fikk er feil! - Selv om verkstedet i KRS hadde undersøkt det med TM i Oslo.

Det er ingen ekstra kabler utenom DAB-antenne som skiller biler med DAB fra de uten. Kun en "frigjøring" av menyen for DAB må til (en enkel omkonfigurering) etter min mening. Betjening av begge typer tuner er lik via CanBus.

Tror derfor at det må større påtrykk til TM for å løse denne saken, ellers blir bilene uten DAB tause om ett år - bortsett fra nettradio?
Er saken at man ikke vil selge en tuner da jeg ikke har kjøpt DAB  (da selve tuneren er rimelig) og man "skylder på teknikken"?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Lynet

FM blir ikke taus, det er mange lokalradioer som fortsetter på FM  :)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

nortrahof

Sitat fra: Lynet på mandag 08. august 2016, klokken 09:53
FM blir ikke taus, det er mange lokalradioer som fortsetter på FM  :)

Det bare spørs?
Dagens FM-bånd skal brukes til annen trafikk så de lokalradioer som ikke går over til DAB, vil miste konsesjonen sin etter hvert på FM-båndet.
Uansett er trafikkmeldinger en viktig sikkerhetsfaktor, kringkastet på landsbasis på NRK.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

petersv


MrBacardi

Jeg har god erfaring med internettradio (samt Spotify) via 4G i nabolandene våre, dekningen er jevnt over god og det er sjelden jeg ser det veksles ned til 3G eller Edge. Lange/dype tunneler er typiske problemområder, ellers bra. Testet i Sverige, Danmark og Finland så langt.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

nortrahof

Jeg har spurt TM om å få kjøpe en DAB-tuner.
Løsningen med Dension+U virker OK men det er mye trykking på skjermen (eller rattet) for å få DAB-radioen inn om bilen har vært forlatt. - Koster det "en bagatell" så er det greit å bytte ut?

TM vil ikke svare meg, tross for 3 skriftelige henvendelser! - Dette er dårlig!
Mitt lokale verksted vil ikke selge en DAB-tuner til meg som reservedel. De sier at en DAB-tuner ikke vil virke i min bil. Når jeg spør om detaljer om HVORFOR, får jeg ingen fullgod forklaring. De mener at jeg også må bytte hovedskjerm da det ligger et-eller-annet "ekstra kretskort" på skjermer som støtter DAB. De kan heller ikke svare på hva dette "ekstra kretskortet" gjør.

Dette gjør meg nysgjerrig!
Jeg henvendte meg til TM for å finne ut av dette for måneder siden - men de vil ikke svare meg.
- Trodde at tuneren var styrt av CanBus da det ikke er ekstra ledninger i biler med og uten DAB. Tuneren gir analogsignal ut til effektforsterker så all signalbehandling er i tuner.
Det burde være så enkelt at man går inn i en oppsettmeny og sier at bilen har DAB-tuner - og menyvalgene på skjerm og rattknapper dukker opp.

Jeg hadde trodd at TMS skulle være en så sikker bil som mulig! Da viktig trafikkinformasjon sendes via FM og i fremtiden DAB, så er TMC "et must" som i Europa ikke kan erstattes. Da TMS ikke har TMC, hadde jeg forventet en HW-oppgradering, så derfor har jeg ikke bestilt DAB (ekstra lydpakke er negativt for meg).
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

Muffinman

De vil nok heller selge deg en ny bil med DAB enn en enkel tuner :)

F_P

#187
@nortrahof

Problemet du dumper inn i her er dessverre stadig mer utbredt innen bilbransjen. I all enkelhet er det som oftest blitt slik at om ikke forhandler/verksted har tilgang til manual/retningslinjer fra fabrikk på hvordan en ettermontering gjennomføres så er det i praksis ikke mulig. Det høres ut som idioti, og er idiotisk. Men grunnen til at det er slik kommer fra det faktum at bilene oppdateres online mot fabrikk. Være seg OTA som hos Tesla, eller med kabel som hos de andre. Når manualen mangler får man ikke lagt inn f.eks en DAB-tuner i systemet sentralt hos produsent, og når bilen oppdateres neste gang og evt. ny koding legges inn så forsvinner den ettermonterte enheten fra styringspaneler etc. :(
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Amoss viste et bilde av oppsettet/konfigureringssiden på TMS:

http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=20090&d=1365906174

Den viser en rekke options som man kan velge på bilene. Vil tro at denne konfigurering ikke lastes ned på nytt med ny SW? Dette er spesifikke data for hver bil. De lagres som tellere og steder man har søkt opp og resettes ikke hver gang ny SW lastes.

Nå står ikke DAB-radio på den viste siden men det gjør heller ikke alle options, slik at det trolig finnes flere sider?

Jeg er kanskje tidlig ute mht. å undersøke oppgradering til DAB. men det blir sikkert "et rush" når FM slukkes? Da er det greit for TM å ha opplegget klart.

Jeg lurer på hva dette "ekstra printkortet" gjør - og om det finnes?
At antenneforsterkeren til biler med kun FM/AM ikke har komponenter på kanalen for DAB er forståelig - men her styrer man tuneren via samme CanBus som er felles for begge tunertyper. Da skulle dette ikke kreve ekstra HW?

- Kan problemene skyldes at dette er en "for rimelig metode for TM" å skaffe seg DAB når man ikke har kjøpt lydpakken?


VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Joda! Det du ser i lenken ligner mistenkelig på det som hos VAG kalles "Installation List". Denne er tilgjengelig på ulike måter avhengig av VAG bilens alder og utstyr.

La oss tenke Audi som eksempel. Ettermonterer du noe så enkelt som en såkalt AMI (Audi Music Interface), eller handsfree så ligger hardware klar i bilen. Man trenger kun kabler, og noen kjappe klikk med diagnoseutstyr i can gateway etc. slik at bilen er klar over at dette er aktivert. Problemet er når dette ikke kommuniseres til fabrikken, så vil koding legges inn på nytt når SW oppdateres, og man må kode på nytt. I VAG systemet løses dette, der det er fabrikkopplysninger tilgjengelig, ved at verkstedet legger inn en såkalt SVM (software management code) ved installasjon av originalt ekstrautstyr. Denne SVM koden trigger ny koding online som legges inn i bilen direkte fra fabrikkens systemer, og samtidig sørger for at fabrikken nå vet at denne bilen er oppgradert slik at nye software inneholder korrekt kode. Verkstedet koder altså ikke noe som helst. De bare taster inn SVM-koden og så skjer alt automatisk.

Vi som ikke har online-tilkobling kan legge inn kodingen, men da er ikke kunden sikret mot at kodingen overskrives ved neste oppdatering.

Tipper forøvrig at alt som trengs er en ny tuner. Denne sitter forøvrig ved siden av forsterkeren på biler med Hifi, sånn ca. rett ovenfor forhvileren.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

lunitiks

Sjekk en av hackingtrådene. @Cookie har postet flere bilder av disse menyene. Fremkommer så vidt jeg har skjønt i "Factory Mode" som kun er tilgjengelig på fabrikk/SC, eeeeeeller hvis man rotter bilen
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

ChrML

Sitat fra: F_P på mandag 26. september 2016, klokken 12:24
Joda! Det du ser i lenken ligner mistenkelig på det som hos VAG kalles "Installation List". Denne er tilgjengelig på ulike måter avhengig av VAG bilens alder og utstyr.

La oss tenke Audi som eksempel. Ettermonterer du noe så enkelt som en såkalt AMI (Audi Music Interface), eller handsfree så ligger hardware klar i bilen. Man trenger kun kabler, og noen kjappe klikk med diagnoseutstyr i can gateway etc. slik at bilen er klar over at dette er aktivert. Problemet er når dette ikke kommuniseres til fabrikken, så vil koding legges inn på nytt når SW oppdateres, og man må kode på nytt. I VAG systemet løses dette, der det er fabrikkopplysninger tilgjengelig, ved at verkstedet legger inn en såkalt SVM (software management code) ved installasjon av originalt ekstrautstyr. Denne SVM koden trigger ny koding online som legges inn i bilen direkte fra fabrikkens systemer, og samtidig sørger for at fabrikken nå vet at denne bilen er oppgradert slik at nye software inneholder korrekt kode. Verkstedet koder altså ikke noe som helst. De bare taster inn SVM-koden og så skjer alt automatisk.

Vi som ikke har online-tilkobling kan legge inn kodingen, men da er ikke kunden sikret mot at kodingen overskrives ved neste oppdatering.

Tipper forøvrig at alt som trengs er en ny tuner. Denne sitter forøvrig ved siden av forsterkeren på biler med Hifi, sånn ca. rett ovenfor forhvileren.

I utgangspunktet behøver ikke det være mer komplisert enn en simpel XML fil lagret i bilens flashminne med oversikt over bilens konfigurasjon (utstyr, farge, mm..).

Bilen sjekker etter ny OTA update, legger XML filen ved requesten. Fabrikken sender firmware til valgt oppsett om det finnes ny update. Mange oppsett kan kjøre samme firmware, da firmware også leser ut oppsettet. Brukes bare av fabrikk for å spare datatrafikk for unødvendig moduler brukeren likevel ikke har.

Endringer som krever betaling, som 75 kWt eller AP, kan sjekkes en ekstra gang av fabrikken før opplasting, for å unngå at hackere lurer til seg funksjonene.


Ser ingen grunn til at dette må gjøres så mye mer komplisert enn det egentlig er. Er jo svært enkelt, selv for verdens ferskeste software utvikler :)

DAB kunne aktiveres i dette tilfellet ved å plugge i DAB modul til CanBus og aktivere DAB i XML fil/Car Configuration. Om nødvendig initiere OTA.

ChrML

Kort oppsummert går vel dette på vilje og prioritering. Ikke teknisk løsning.

Norge er eneste land hvor dette er en problemstilling.

F_P

Det er nok viljen det skorter på ja. Dessverre er det slik at fabrikken bestemmer, og hvis ikke servicesenterne vet eller kan aktivere dette så blir de uten tuner foruten DAB :(
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

#194
http://www.dinside.no/data/er-dab-virkelig-darligere-enn-fm/63959191

Veldig sjeldent jeg bruker dab+ men må si jeg har lurt veldig på hvor lav kbit/s de sender på siden lyden er så dårlig. Spesielt på feks NRJ og en del andre kanaler jeg hører på til vanlig sammenlignet med streaming.

Her har man svaret.

NRJ NORGE F3AD   48 kbit/s
NRK JAZZ   F20B   64 kbit/s
NRK KLASSISK   F204   96 kbit/s
NRK P13   F211   80 kbit/s
NRK SPORT   F30A   72 kbit/s
P4 LydenAvNorge   F214   128 kbit/s
P5 Hits   F6A1   64 kbit/s   DAB+
P6 Rock   F215   72 kbit/s   DAB+
P7 Klem   F628   72 kbit/s   DAB+
P8 Pop   F216   64 kbit/s   DAB+
-RADIO NORGE-   F21A   128 kbit/s
-SOFT-   F161   80 kbit/s   DAB+
#RadioRock   F03F   80 kbit/s   DAB+

Alt under 128 kbit er i mine ører helt ubrukelig, men mulig det høres greit ut for en på 60 år  ;D Og verre blir det det etterhvert som flere kanaler skal presses inn.
http://www.lydogbilde.no/nyheter/hi-fi/derfor-suger-dab-lyden

Til de som ikke har Dab. Hadde heller brukt penger på å oppgradere fra 3g til 4g/lte hvis bilen ikke har det. Så får man bedre dekning og fart på framtidens radio og streaming.
3g bygges ikke ut lengre, alle nye områder som settes opp er 4g/lte.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA