Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig å ettermontere DAB radio?

Startet av Tønsberg, onsdag 11. desember 2013, klokken 12:41

« forrige - neste »

RaBalder

Sitat fra: tikkerol på torsdag 12. desember 2013, klokken 14:19
Det finnes en rekke dab-moduler som man kobler til USB-inngangen på bilen.
Bilen ser denne som en minnepenn og man bytter kanal ved å bytte låt i bilen.

Det der var en av de bedre integrasjoner jeg har sett  :)


Focus

Sitat fra: sn0le på torsdag 12. desember 2013, klokken 13:41
USB-pluggen er vel for lading av f.eks mobilen.
Ekstern antenne, sigarett-tenner tilkobling for strøm, sender audioinngang over FM.
Tror ikke man bør forvente ekstremt bra lyd.

Og ikke minst, tror ikke jeg ville hatt en slik i TMS'en min (hvis jeg kjøper en).

Jeg forsto denne tråden dit hen at det var snakk om ettermontering av dab radio. Hvis som det ikke er mulig å endre det som står montert i eksisterende biler er vel en slik dab adapter være en grei løsning. Alternativet i 2017 blir jo å ikke ha radio.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

sn0le

@Focus:
Det er forsåvidt helt sant. :)
Siden Tesla har greit opplegg for retrofitting av utstyr ville det vært
interessant å fått greie på om det går an å bytte originalradioen med en
radio som har DAB.
Trur nok ikke det er en billig affære, og da spørs det om ikke det er greiest å
betale ekstra for lydpakken. Da får man jo tross alt flere høyttalere og en sub.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

petersv

Vedder en femmer på at FM ikke stenges så kjapt. 50% av lytterne må over på DAB før de kan stenge.

Focus

Sitat fra: petersv på fredag 13. desember 2013, klokken 07:01
Vedder en femmer på at FM ikke stenges så kjapt. 50% av lytterne må over på DAB før de kan stenge.
Det har du nok rett i det er bare det at FM skulle vært stengt for mange år siden og av den samme grunnen som du gir så har det blitt utsatt. Da var det spesielt hensyn til dab bilradioer som ikke eksisterte på det tidspungtet. Nå er det løsninger for biler og så jeg tror skifte blir gjennomført i 2017. Prisene på dab radioer er og kommet ned.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Tønsberg

Tror jeg må bite i det sure eple, grave litt dypere i lommeboka, og bestille med lydpakken  8)
Svart TMS 85 2014 - Solgt
Grå TM3 2019
Svart TMX 2016

OddB

Sitat fra: Focus på fredag 13. desember 2013, klokken 08:33
Sitat fra: petersv på fredag 13. desember 2013, klokken 07:01
Vedder en femmer på at FM ikke stenges så kjapt. 50% av lytterne må over på DAB før de kan stenge.
Det har du nok rett i det er bare det at FM skulle vært stengt for mange år siden og av den samme grunnen som du gir så har det blitt utsatt. Da var det spesielt hensyn til dab bilradioer som ikke eksisterte på det tidspungtet. Nå er det løsninger for biler og så jeg tror skifte blir gjennomført i 2017. Prisene på dab radioer er og kommet ned.
Kostnadene ved å holde det eldgamle FMnettet i live er så formidable at det skal mye til for at det IKKE stenges i 2017. dvs om 3 år og 3 uker. Prosentsatsen gjelder digital lytting.  Dvs nettradio også.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

petersv


nortrahof

Det ser ut til at det er umulig å få svar fra Tesla å hva en ettermontering av DAB vil koste (uten en oppgradering av lydpakken)?
Jeg stilte spørsmålet først dit og spurte om det var en aktiv FM-antenne i TMS- men ikke noe svar.
Dersom det er en passiv antenne, burde det være mulig å splitte signalet til FM-tuner og DAB-tuner i en splitter (som også gjør antennene til aktive da splitteren forsterker signalet.
Eventuelt kan en original DAB-antenne ettermonteres?

Noen som vet prisen på radioenheten og eventuelt antenne som reservedel?

Jeg har også forstått det som om TMS ikke støtter Dension DAB+U som omformer DAB-stasjonene til .MP3-filer. Har det skjedd noen endring med ny firmware 6.x? - Ligger "problemet" hos Tesla eller Dension?
Denne løsningen hadde vært ideell for TMS da det fortsatt ikke er noen TMC hverken for FM eller DAB i TMS. Slik jeg har forstått det, så er det ikke noen forbindelse mellom FM/DAB og navigasjonen som det er på de fleste moderne biler?
Skulle man oppgradere dette, så må vel hardwaren skiftes ut - og da er vel dette aktuelt for mange? - Derfor bør man kanskje vente til nærmere 2017 - om det skulle bli realisert i fremtiden?
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Halloen, og takk for sist   ;)

Dension DAB+U er kommet i 2. generasjon, og som selger av disse, som du vet, har undertegnede også fått tilgang til en mengde konfigurasjonsfiler som kan lastes opp på Dension-tuneren for å forbedre bl.a. tiden for kanalbytte. Disse 2. gen tunerne skal jeg forsøke å få testet i løpet av uken i min egen Model S da ingen andre i hele verden tydeligvis har fått gjort dette enda (ref. norsk importør).

Problemet med DAB+U i 1. generasjon er visstnok knyttet opp til at USB-inngangen i Model S er en USB 2.0 High Speed variant som DAB+U ikke støttet i 1. generasjon.

Når det gjelder antenne i bilen fra før. Er det noen som vet hvor den er? Jeg holder en knapp på bakruta. Glemte å se etter når jeg monterte dashcam i min bil, men har noen flere monteringer på gang så jeg skal ta en titt fremover i biler med og uten DAB for å se om jeg kan finne forskjeller. Er det DAB-antenne i alle biler vil det uansett løsning alltid være best å benytte denne som antenne.

Det er forøvrig fullt mulig å splitte signalet også om FM-antennen er aktiv, men da må du bruke et FM <-> DAB antenneadapter som støtter styrestrøm. Typisk er SMB/FAKRA koblinger involvert. Problemet er oftere forbundet med at FM-antennen ikke er spesielt godt egnet til å ta inn DAB-signalene (ref. info fra Norkring)



Sitat fra: nortrahof på onsdag 14. januar 2015, klokken 11:26
Det ser ut til at det er umulig å få svar fra Tesla å hva en ettermontering av DAB vil koste (uten en oppgradering av lydpakken)?
Jeg stilte spørsmålet først dit og spurte om det var en aktiv FM-antenne i TMS- men ikke noe svar.
Dersom det er en passiv antenne, burde det være mulig å splitte signalet til FM-tuner og DAB-tuner i en splitter (som også gjør antennene til aktive da splitteren forsterker signalet.
Eventuelt kan en original DAB-antenne ettermonteres?

Noen som vet prisen på radioenheten og eventuelt antenne som reservedel?

Jeg har også forstått det som om TMS ikke støtter Dension DAB+U som omformer DAB-stasjonene til .MP3-filer. Har det skjedd noen endring med ny firmware 6.x? - Ligger "problemet" hos Tesla eller Dension?
Denne løsningen hadde vært ideell for TMS da det fortsatt ikke er noen TMC hverken for FM eller DAB i TMS. Slik jeg har forstått det, så er det ikke noen forbindelse mellom FM/DAB og navigasjonen som det er på de fleste moderne biler?
Skulle man oppgradere dette, så må vel hardwaren skiftes ut - og da er vel dette aktuelt for mange? - Derfor bør man kanskje vente til nærmere 2017 - om det skulle bli realisert i fremtiden?
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Ja, takk for sist, F_P!

Jeg tror det kan være et godt ettermarked for Dension DAB+U dersom man får den til å virke i TMS!

Det virker imidlertid pussig at om TMS støtter USB 2.0, så klarer den ikke tidligere versjoner? - Normalt vil en nyere versjon støtte tidligere versjoner men ikke omvendt. Jeg håper at ny oppgradering av Dension er vellykket!

Når det gjelder antenner, så er oftest en passiv antenne temmelig bredbåndet. - Etter det jeg vet, ligger DAB-signalene i tidligere TV-bånd III/IV, så det er ikke så langt unna FM i bånd II?
På aktive antenner, kan det være et frekvensfilter som forhindrer at antenneforsterkeren ikke går i metning på andre frekvenser (f.eks. mobiltelefon). Håpet er at det ikke er noe slikt i TMS, slik at signalet kan splittes og forsterkes. - Er det langt avstand fra antenne til forsterker, bruker produsentene å installere en slik forsterker ved antennen da signalet dempes i kabelen mellom radio og antenne. (Det er alltid best å forsterke signalet før det "forsvinner" i støyen.)
Jeg mener at TMS har varmedempende vindusruter? Dette er et tynt metallbelegg som dampes på ruten og vil også dempe radiobølger kraftig ("Faradays bur"). Derfor er det ikke bra å plassere antennen der det er slikt belegg. Varmetråder vil også dempe signalet. Antennen kan derfor være plassert i en "plastdings" utvendig på TMS (f.eks. i speilet) eller i en ubehandlet del av frontruten?
(Det er ikke tilfeldig at VW E-UP har antennepisk - og at mobiltelefon får dårlig rekkevidde inne i bilen da den har varmetråder i frontrute - derfor har jeg ikke bestilt "vinterpakke" på TMS. - Mener jeg har hørt at mobiler i TMS slår inn på radioen - og demping i vinduer/tak kan være en årsak til at mobiler går ut med full effekt når det ellers ville klart seg med mindre effekt? Dette kan man sjekke ved å åpne soltak for å se om interferensen blir borte.)

Antenneplassering lar seg sikkert løse!
Imens får man "smøre seg med tålmodighet". - Håper jeg får svar på "originalløsningen for DAB ettermontert".
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

F_P

Definitivt demping i rutene (frontruten) på TMS. Om det har sammenheng vinterpakke vet jeg ikke, men ved montering av dashcam i TMS kan jeg, med flere rapportere om problemer med GPS-mottak på kameraet. Noe jeg også opplever som tidvis problematisk på Waze-appen på mobilen.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

JTB

Skjønner egentlig ikke hvorfor Tesla ikke kaster Dab etter oss billig, eller har det som standard. Jeg gadd ikke betale 16.000 for å få dab. Synes standard stereo var god nok. Det resulterer jo i at jeg bruker nettradio og streaming, som jeg antar koster Tesla en del penger. Hadde jeg hatt Dab ville jeg jo brukt nettradio mye mindre og de ville spart penger...
S85 grå - bekreftet 07.04.14 - levering 30.06.14

sn0le

Demping i frontrute skyldes IR-film som blokkerer mye varme fra solen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Makol

I brukermanualen er det flere linker om DAB som ikke er åpne. Media Apps er det også noe som heter DAB "use strongest frequency - on/off" og "trafic alert -on/off" Tipper DABen er på plass men trenger å bli aktivert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA