Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bjørns videoer

Startet av bb, torsdag 05. desember 2013, klokken 09:51

« forrige - neste »

jazzwheel

Luftmotstanden er neppe større på low og standard enn med og uten spoiler. Så i området 0-2% stemmer nok bra.

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

Flott, Bjørn! Det er den første videoen jeg ser hvor det er god oversikt over speedometeret :)
vet du hvorfor den ikke gikk til 60 mph på 3,1?
Dekk, fukt, vind  mye ballast i bilen eller annet?

bb

Forholdene var ganske optimale. Tørr vei, ingen vind. Det folk sier er at skrytetallene på 3.1 er med rollout.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

lurium

#844
Må vell teste 10 ganger og veien må være 100% flat med perfekt asfalt for å klare oppgitt tid med uansett bil. Samt fører må være 45kg :)

edorf

Når det gjelder akselerasjonstider der speedometeret brukes for å måle er jeg ganske overbevist om at det er en forsinkelse på speedometer oppdateringen. Jeg har selv målt mange ganger med film, og får ca samme tider hver gang. Den ble ca. 0,15 sekunder raskere med siste oppdateringen på P85D. Men får tider på ca. 3,6 hver gang, selv om Tesla oppgir 3,3 på 0-100 km/t. Men de 0,3 sekundene som mangler fra oppgitt til målinger med speedometer måling tror jeg må være oppdateringen av speedometeret. Er det andre som har målt dette på mer vitenskapelig måte?

Dennis

#846
Alle tidene fra dragtimes, motortrend, caranddriver osv fra USA er målt med rollout som gjør tiden ca 0.3 sek bedre en faktisk 0-60 mph. Siden man da måler ca 3-60 mph og ikke fra stillestående.
Feks tidene fra dragtimes målt med vbox er med rollout. Men ser man på noen av grafene han har postet ser man den faktiske 0-60 mph tiden uten rollout.

Mistenker også sterkt at Tesla oppgir tidene på nettsiden med rollout. GM og Ford gjør vist også det, men ellers gjør ingen av de europeiske merkene det.

I hovedsak bare edmunds som ikke tester med rollout i Usa.
http://www.edmunds.com/car-reviews/features/how-we-test-cars-and-trucks.html

Edmunds har testet både P85 og P85D til 0.3 sek tregere enn hva Tesla selv oppgir.

SitatA Few Words About Rollout
The term "rollout" might not be familiar, but it comes from the drag strip. The arrangement of the timing beams for drag racing can be confusing, primarily because the 7-inch separation between the "pre-stage" and "stage" beams is not the source of rollout. The pre-stage beam, which has no effect on timing, is only there to help drivers creep up to the starting position. Rollout comes from the 1-foot separation (11.5 inches, actually) between the point where the leading edge of a front tire "rolls in" to the final staging beam — triggering the countdown to the green light that starts the race — and the point where the trailing edge of that tire "rolls out" of that same beam, the triggering event that starts the clock. A driver skilled at "shallow staging" can therefore get almost a free foot of untimed acceleration before the clock officially starts, effectively achieving a rolling-start velocity of 3-5 mph and shaving the 0.3 second it typically takes to cover that distance off his elapsed time (ET) in the process.

We believe the use of rollout for quarter-mile timed runs is appropriate, as this test is designed to represent an optimum drag strip run that a car owner can replicate at a drag strip. In the spirit of consistency, we also follow NHRA practice when calculating quarter-mile trap speed at the end of the run. So we publish the average speed over the final 66 feet of the quarter-mile run, even though our VBOX can tell us the instantaneous speed at the end of the 1,320-foot course, which is usually faster.

On the other hand, the use of rollout with 0-60 times is inappropriate in our view. For one, 0-60-mph acceleration is not a drag-racing convention. More important, it's called ZERO to 60 mph, not 3 or 4 mph to 60 mph, which is what you get when you apply rollout. While it is tempting to use rollout in order to make 0-60 acceleration look more impressive by 0.3 second, thereby hyping both the car's performance and the apparent skill of the test driver, we think it's cheating.

Nevertheless, some car magazines and some automobile manufacturers use rollout anyway — and fail to tell their customers. We've decided against this practice. We publish real 0-60 times instead. But in order to illuminate this issue and ensure we do justice to every car's real performance, we've begun publishing a clearly marked "with rollout" 0-60 time alongside the primary no-rollout 0-60 time so readers can see the effects of this bogus practice.


Jejl

Det er også viktig for rask aks at bilen ikke bruker energien på andre ting. Som f.eks batterivarmer, varme/kulde i kupeen, vifte, radio, lys osv.
Lufttrykk i dekkene har også endel å si,
og temperatur på dekk asfalt og i luften.
Og måten pedalene blir brukt.

Pedalene har jeg sett det er delte meninger om. Har sett at noen mener at det er best å bare trampe wattpedalen i bunn fortest mulig. En annen mente at det gav raskere aks å holde bremsen inne og wattpedalen litt inne samtidig og så trampe wattpedalen i bunn samtidig som bremsen blir sluppet.

Anders Heibø

Var det slik at det er litt bedre grep på asfalten hvis bilen står i lav? Eller var det bare tull?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

Trond.Strom

Bilen får litt mere negativ camber i lav. Så litt bedre grep i svinger, og litt dårligere grep rett frem

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Joachim@sancon.no

I videoen rundt 8min ble det nevnt noe om at model S også kanskje kommer med hengerfeste. Om det blir tilfellet, vil det da bli mulig med ettermontering av hf på min s85d? Eller vil godkjenninger for hf kun gjelde nye biler.

Har en 2003 mod Sharan som kun har livets rett pga hengerfeste, hadde jeg fått hf på min model S så hadde jeg nok handla en rimelig Miev el som nr 2 bil.

Espen Hugaas Andersen

#852
Sitat fra: Joachim@sancon.no på lørdag 06. juni 2015, klokken 10:31
I videoen rundt 8min ble det nevnt noe om at model S også kanskje kommer med hengerfeste. Om det blir tilfellet, vil det da bli mulig med ettermontering av hf på min s85d? Eller vil godkjenninger for hf kun gjelde nye biler.

Har en 2003 mod Sharan som kun har livets rett pga hengerfeste, hadde jeg fått hf på min model S så hadde jeg nok handla en rimelig Miev el som nr 2 bil.
Jeg tviler på at det kan ettermonteres. De må nok forsterke hele bakenden om bilen skal kunne trekke et sted mellom 2 og 4 tonn. Men per dags dato er ingenting offentliggjort, så man kan håpe. ;)

Bjørn, jeg har et forslag til en video: Kystriksveien! Masse fin natur, og ingen superladere, bare for å gjøre det interessant.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

dosmont

En stor utfordring til deg Bjørn, må jo være å kjøre om Bottenviken til europa. Via Sverige-Finland-Russland-Estland-Latvia-Litauen.
Det begynner å haste, for superladerene er på vei :D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

bb

Takk for mange gode turforslag :) Vi driver faktisk å snuse på å dra til Moskva via Finland og deretter retur via Riga. Men vi er tomme for langhelger.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA