Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Import av batterier, uten å betale mva.?

Startet av Rio, fredag 15. august 2008, klokken 15:19

« forrige - neste »

Rio

Er det noen som vet hvordan man kan gjøre dette? Jeg mener å ha lest noe om at det er mulig å gjøre via et firma?

Jeg snakket med tollvesenet i dag, og de anbefalte meg å søke om mva.-fritak, begrunnet med at elbil kan importeres mva.-fritt.

Alternativet er jo å kjøre den til Sverige, bytte batterier, og importere den igjen!  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Kanskje Norstart kan hjelpe? Dette vil jo være interessant (og evt sette presedens) for "alle" som eier elbil.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Mateusz

Hei, har noen importert batterier fra utlandet?
Hvordan er det med moms, toll på import av nye/brukte batterier?
Noen som vet regler?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Rio

Sitat fra: Mateusz på onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:17
Hei, har noen importert batterier fra utlandet?
Hvordan er det med moms, toll på import av nye/brukte batterier?
Noen som vet regler?

Full mva. må betales.

Jeg har anket helt til topps.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Har også betalt full moms, men som næringsdrivende får jeg jo denne momsen tilbakebetalt.

Det blir vel det enkle svaret på spørsmålet i denne tråden. Vi har satt cellene inn i biler og så solgt bilen momsfritt.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mateusz

Enkelt og dumt spørsmål. Hvor stor er moms på batterier? (%)
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

Rio

Sitat fra: Mateusz på onsdag 01. oktober 2014, klokken 18:51
Enkelt og dumt spørsmål. Hvor stor er moms på batterier? (%)

25%, som for det meste annet.

Det er ingen toll, derimot.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Caspar

Sitat fra: elektrolux på onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:19
Har også betalt full moms, men som næringsdrivende får jeg jo denne momsen tilbakebetalt.

Det blir vel det enkle svaret på spørsmålet i denne tråden. Vi har satt cellene inn i biler og så solgt bilen momsfritt.  ;)

Men den bilen var vel gjerne brukt og da var det jo uansett ikke noe mva på den. Har du oppgradert en bruktbil du har på lager. (Og det har du gjerne gjort hvis du har bygget om til litiumbatterier) så er det ikke fradrag på inngående mva på de batteriene
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Jo. En får momsfradrag som næringsdrivende, og må fakturere moms ved salg. Selger en brukt bil, eller Elbil er det 0 sats på moms. I mitt tilfelle kjøpte jeg litium batteri, og en brukt Think, og bygget dette sammen før jeg solgte bilen.

Dermed fikk kunden helt nytt litium batteri momsfritt.

Monterer jeg derimot litium batteri i egen bil, blir det jo et salg av batteri til meg som privatperson, og da må jeg legge på 25% moms, samme om jeg gjør dette for annen kunde. Dette har jeg også gjort, og da betalt moms.

Trikset er altså å kjøpe en bil som er ferdig ombygget, i stedet for å komme med en bil for ombygging.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Caspar

Beklager, men her tar du feil. Regelverket er ganske klart her. Du har lov til å reparere en bruktbil du har på lager til tilsvarende stand som alder og kilometer tilsier, og trekke mva av inngående faktura på deler. Hvis du har en bruktbil på lager og frisker opp den med nye litiumbatterier, flotte alufelger og en skiboks for at den skal bli mer lettsolgt så er det ikke fradrag for inngående mva på delene. Jeg tror ikke det finnes mange "smarte" måter å trylle bort mva på importerte batterier, forutsatt at det skal tåle et bokettersyn.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

OK. Her må jeg tydeligvis skjekke opp reglene.

Skulle akkurat til å oppgradere litium Classic'en før salg med ny pakke celler etter at kunde ødela de innmomsa cellene med å prioritere å "bare kjøre hjem" med full alarm.

Men har jeg virkelig bommet når Elbilhjelpen.no kjøpte en delebil med defekt batteri for 20 000 kr, og så monterte et 60 000 kr batteri og solgte bilen uten moms?

Kan se at oppgradering kan utløse moms, men her var beviselig bilen et huggeobjekt uten nytt batteri, og ikke økonomisk forsvarlig å fikse med full moms på batteriet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det var moms i fjor.
Iflg statsbudsjettet for 2015, skal det vel være momsfritak på batterier, uten at jeg kjenner til nøyaktig når det vil komme:

"Stortinget har i forbindelse med budsjettforliket med Venstre og Kristelig folkeparti vedtatt å innføre merverdiavgiftsfritak for leasing av elbiler og for kjøp av elbilbatterier.

Det vises til omtale i Innst. 3 S (2013-2014)." http://www.statsbudsjettet.no/Tilleggsproposisjon-2014/budsjettet-fra-A-til-A/Merverdiavgift--leasing-av-elbiler-og-kjop-av-elbilbatteri/

"6.2.2 Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til budsjettforliket mellom disse partiene og til at leasing av elbil samt kjøp av elbil-batteri skal fritas fra merverdiavgift. Flertallet viser til at lovendring knyttet til dette beskrives i Innst. 4 L (2013–2014). "

elektrolux

Hva med utleie/leasing av Elbil? Er dette momsfritt fra 2015?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

#13
Iflg revidert statsbudsjett for 2014, var det budsjettert med momsfritak for leasing av elbil  i 2014.

Regjeringa ville ikke innføre det, før de hadde fått svar fra Esa om dagens elbilintensiver er lov. Om saken er kommet noe lenger nå, kjenner jeg ikke til. Det spørs om ikke regjeringa venter på å avklare regulatoriske forhold før man kan sette en dato.

Saken høres rar ut i mine ører.


Trekkoppbil

Det ser ut som at momsfritaket på elbilbatterier kommer 1. juli, etter revidert nasjonalbudsjett
http://www.infotjenester.no/kompetanse/regnskap/2015/05/revidert-nasjonalbudsjett-2015/

Jeg har ikke klart å finne ordlyden i regelverket, for å se om det gjelder hybridbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA