Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg

Startet av ebbrey, fredag 22. november 2013, klokken 23:39

« forrige - neste »

Kavorka

Det har ikke vært så mye aktivitet på denne tråden, men jeg har to problemer som andre kanskje har en fiks på:

1. Det er en kald sone ved føtter, ihvertfall for fører. Det er ikke ekstremt, men litt ukomfortabelt. Jeg lurer på om det er slik i alle model s'er, eller om det bare er noen som har litt trekk. Evt, kanskje det finnes en enkel innstillinger jeg har oversett?

2. Idet bil startes starter oppvarming av kupe med elektrisk varme, før varmepumpe tar over. Med dette følger en elektrisk lukt som den ene ungen blir uvel av. Vi andre kjenner lukten svakt de første minuttene. Noen som har tips til hvordan man kan redusere elektrisk oppvarming, og lukten som følger med?

Muffinman

Høres ut som det er noe galt med din bil. Aldri merket noen slik lukt i min egen (kjørt 54k), eller andre Model S jeg har kjørt.

hgs

Sitat fra: Kavorka på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:07
Det har ikke vært så mye aktivitet på denne tråden, men jeg har to problemer som andre kanskje har en fiks på:

1. Det er en kald sone ved føtter, ihvertfall for fører. Det er ikke ekstremt, men litt ukomfortabelt. Jeg lurer på om det er slik i alle model s'er, eller om det bare er noen som har litt trekk. Evt, kanskje det finnes en enkel innstillinger jeg har oversett?

2. Idet bil startes starter oppvarming av kupe med elektrisk varme, før varmepumpe tar over. Med dette følger en elektrisk lukt som den ene ungen blir uvel av. Vi andre kjenner lukten svakt de første minuttene. Noen som har tips til hvordan man kan redusere elektrisk oppvarming, og lukten som følger med?

Nr 2 merker jeg ikke noe til, men nr 1 kjenner jeg meg godt igjen i. Bedre temperatur på føttene på passasjersiden.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Nuvolari

Ikke merket noe til nr 1 eller nr 2.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

skyfawn

Angående nr2, så husker jeg at når bilen min var ny så kom det ofte en spesiell lukt når varmeapparatet stod på. men dette forsvant etter ca 3-4k km.

Kavorka

Sitat fra: Muffinman på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:15
Høres ut som det er noe galt med din bil. Aldri merket noen slik lukt i min egen (kjørt 54k), eller andre Model S jeg har kjørt.

Det er en lukt jeg merket når bilen var helt ny. Nå enser jeg den knapt. Men man venner seg fort til lukter, mens barn gjerne oppfatter lukter sterkere. Resultatet er ihvertfall at vi kjører de først minuttene med åpent vindu.

Kavorka

Sitat fra: hgs på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:24
Sitat fra: Kavorka på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:07
Det har ikke vært så mye aktivitet på denne tråden, men jeg har to problemer som andre kanskje har en fiks på:

1. Det er en kald sone ved føtter, ihvertfall for fører. Det er ikke ekstremt, men litt ukomfortabelt. Jeg lurer på om det er slik i alle model s'er, eller om det bare er noen som har litt trekk. Evt, kanskje det finnes en enkel innstillinger jeg har oversett?

2. Idet bil startes starter oppvarming av kupe med elektrisk varme, før varmepumpe tar over. Med dette følger en elektrisk lukt som den ene ungen blir uvel av. Vi andre kjenner lukten svakt de første minuttene. Noen som har tips til hvordan man kan redusere elektrisk oppvarming, og lukten som følger med?

Nr 2 merker jeg ikke noe til, men nr 1 kjenner jeg meg godt igjen i. Bedre temperatur på føttene på passasjersiden.

Kan det være vi har en liten glipe som slipper inn kald luft? Det er tydeligvis andre som ikke merker noe.

Havebigfun

mtp lukten ville jeg "brennt" varmeelementet fri  ved å sette på høy temp med åpne dører og latt det jobbe i eks 30 min- det er vel noen produksjonsrester i form av voks el. som brennes gradvis av.

TMS har ingen varmepumpe som varmer opp- det er vanlige varmelementer- desverre.

Teslanewbie

Bruker du mye avfettingsmiddel ved vask ? Har du vasket bilen med viften gående ? Kan være damp med avfettingsmiddel som ligger på varmeelementet som dere lukter i begynnelsen..?

Vær obs på dette neste gang du vasker bilen..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

erot

Helt sikker? Har lest flere steder at det er varmepumpe på varmen også, men det kan jo selvsagt være en misforståelse.

Muffinman

Det er vel ingen varmepumpe som henter energi fra uteluften, men diverse mikkmakk som utveksler energi mellom batteri/motor/invertersløyfe og sløyfen tilhørende klimaanlegget. Før førstnevnte oppnår driftstemperatur og dermed genererer overskuddsvarme er det et varmeelement som fyrer for kupeen. På vinteren tar det mange mils kjøring før driftstemperatur er oppnådd.

Kallagtunet

Sitat fra: erot på søndag 21. desember 2014, klokken 10:49
Helt sikker? Har lest flere steder at det er varmepumpe på varmen også, men det kan jo selvsagt være en misforståelse.

Det er en missforståelse som mange deler og gjentar på nettet til det blir en "sannhet". Blir ikke mer varmepumpe av det dessverre, det hadde helt klart vært kjekt å spare energi på vinteren selv om batteriet er stort.

RonnyØ

Sitat fra: skyfawn på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:50
Angående nr2, så husker jeg at når bilen min var ny så kom det ofte en spesiell lukt når varmeapparatet stod på. men dette forsvant etter ca 3-4k km.
Akkurat samme erfaring her!

jazzwheel

Sitat fra: RonnyØ på søndag 21. desember 2014, klokken 13:47
Sitat fra: skyfawn på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:50
Angående nr2, så husker jeg at når bilen min var ny så kom det ofte en spesiell lukt når varmeapparatet stod på. men dette forsvant etter ca 3-4k km.
Akkurat samme erfaring her!

Hehe, denne husker jeg godt. Satt i kø på Ring3 med ny bil og utetemperaturen sank slik at varmeapparaten slo seg på for første gang. Jeg ble vettskremt av den stramme lukta og trodde såklart at bilen var i ferd med å eksplodere... Heldigvis ikke mye igjen av den lukta nå og bilen er like hel :)

Kavorka

Sitat fra: jazzwheel på søndag 21. desember 2014, klokken 15:40
Sitat fra: RonnyØ på søndag 21. desember 2014, klokken 13:47
Sitat fra: skyfawn på lørdag 20. desember 2014, klokken 22:50
Angående nr2, så husker jeg at når bilen min var ny så kom det ofte en spesiell lukt når varmeapparatet stod på. men dette forsvant etter ca 3-4k km.
Akkurat samme erfaring her!

Hehe, denne husker jeg godt. Satt i kø på Ring3 med ny bil og utetemperaturen sank slik at varmeapparaten slo seg på for første gang. Jeg ble vettskremt av den stramme lukta og trodde såklart at bilen var i ferd med å eksplodere... Heldigvis ikke mye igjen av den lukta nå og bilen er like hel :)

Har 5' km på telleren, og den plager ikke meg nå lenger. Guttungen plages imidlertid ennå, akkurat i det den starter. Skjønner at dette kommer til å forsvinne, men det skjærer i hjertet når han spør om vi kan ta den andre bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA