Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klimaanlegg

Startet av ebbrey, fredag 22. november 2013, klokken 23:39

« forrige - neste »

ebbrey

Jeg har satt alt av klima på auto. Jeg legger merke til at AC er mye off. I min gamle bil hadde jeg alltid AC på uansett årstid på 20 grader. Regner med at AC kun skrur seg på når kjøing av batteriet eller kabinen da trengs?

En annen ting jeg har lagt merke til er at når jeg har klima på 19 grader og auto. Så drar den på alt for mye når bilen har stått stille feks i 30 min nå som det er kaldt.. Kupeen har kanskje synket til 15 grader.. Også drar klimaanlegget på så mye at det blir fort 23-24 grader inne i bilen før den finner ut at dette ble litt mye og roer ned.

Andre som har lagt merke til dette?
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Muffinman

Jo, har faktisk merket meg på langtur at kupetemperaturen ikke er særlig stabil. Men ikke så ustabil som på en bil jeg hadde med defekt temperaturføler i kupeen.

Har ikke MS sensoren inne i luftdysene eller noe slik? Mener å ha lest dette for en tid tilbake. Kan være utfordrende å holde jevnt temperatur hvis det er referansen. Men man har vel kanskje endret dette - om jeg i det hele tatt husker riktig.

OleJA

Synes det ofte blir kaldt på beina når en har kjørt en stund og kupevarmeren roer seg ned, føles nesten som det kommer inn kald trekk fra et eller annet sted? Dette forsterkes av at det virker som det mangler setevarme på de fremste 10cm av setet.

Noen andre med samme erfaring?

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på lørdag 23. november 2013, klokken 00:57
Synes det ofte blir kaldt på beina når en har kjørt en stund og kupevarmeren roer seg ned, føles nesten som det kommer inn kald trekk fra et eller annet sted? Dette forsterkes av at det virker som det mangler setevarme på de fremste 10cm av setet.

Noen andre med samme erfaring?

Har erfart akkurat det samme. Kjenner etter trekk fra døren men det finner jeg ikke.

Temperaturen i kupeen er ustabil og må stadig øke temperaturen.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Flyvern

#4
Sitat fra: ebbrey på fredag 22. november 2013, klokken 23:39
Jeg har satt alt av klima på auto. Jeg legger merke til at AC er mye off. I min gamle bil hadde jeg alltid AC på uansett årstid på 20 grader. Regner med at AC kun skrur seg på når kjøing av batteriet eller kabinen da trengs?

En annen ting jeg har lagt merke til er at når jeg har klima på 19 grader og auto. Så drar den på alt for mye når bilen har stått stille feks i 30 min nå som det er kaldt.. Kupeen har kanskje synket til 15 grader.. Også drar klimaanlegget på så mye at det blir fort 23-24 grader inne i bilen før den finner ut at dette ble litt mye og roer ned.
Andre som har lagt merke til dette?

Ja, jeg har akkurat samme erfaring. Har også lagt merke til at dette skjer mellom 18 og 19 grader. 18 grader, og det blir nesten litt kaldt. Setter den til 19, og det fyrer lys. Skal prøve 18,5 i dag når jeg skal ut å kjøre.

OleJA, har samme erfaring som deg også. Føler det blir kaldt på venstre side av låret. Akkurat som det kommer inn noe trekk eller mangler varme i setet der.
Multi-Rød Model S 85

gbzdoc

Min erfaring veldig kort oppsummert:

Bedre og mer stabil enn 2009 Avensis klima, dårligere enn 1999 Audi A4.

Har den stort sett på 20 grader og da holder den seg stort sett stabil på mine mange 30-60 minutters turer.

Men digger hvor fort den begynner å varme! :)

ebbrey

Sitat fra: Flyvern på lørdag 23. november 2013, klokken 08:06
Sitat fra: ebbrey på fredag 22. november 2013, klokken 23:39
Jeg har satt alt av klima på auto. Jeg legger merke til at AC er mye off. I min gamle bil hadde jeg alltid AC på uansett årstid på 20 grader. Regner med at AC kun skrur seg på når kjøing av batteriet eller kabinen da trengs?

En annen ting jeg har lagt merke til er at når jeg har klima på 19 grader og auto. Så drar den på alt for mye når bilen har stått stille feks i 30 min nå som det er kaldt.. Kupeen har kanskje synket til 15 grader.. Også drar klimaanlegget på så mye at det blir fort 23-24 grader inne i bilen før den finner ut at dette ble litt mye og roer ned.
Andre som har lagt merke til dette?

Ja, jeg har akkurat samme erfaring. Har også lagt merke til at dette skjer mellom 18 og 19 grader. 18 grader, og det blir nesten litt kaldt. Setter den til 19, og det fyrer lys. Skal prøve 18,5 i dag når jeg skal ut å kjøre.

OleJA, har samme erfaring som deg også. Føler det blir kaldt på venstre side av låret. Akkurat som det kommer inn noe trekk eller mangler varme i setet der.

Pga dette så trekker den unødig med strøm for å finne tilbake til riktig temperatur..
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Terhar

Satt i baksetet :o igår, datter skulle prøve bilen, kona blir fort bilsyk bak.
Merket da en kald trekk fra døren på høyre side, og begynte å sjekke litt.
Fant ut at det trekker ganske kraftig fra dørhåndtakene bak, både dørhåndtakene og metallisten bak var iskalde. Mulig det er tilsvarende foran, men at det blir kamuflert av varmluftdysen på hver side.
Andre med tilsvarende erfaring?
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

Malisa

Jeg sliter med at det kommer lite varme på beina generelt. Selv om jeg skrur opp temperaturen til f.eks. 27 grader og setter viften på fullt kommer det omtrent ikke noe varme/luft på beina. Skal det være slik? Erfaringer?
#1330, VIN 14365, S85, Sort, sort skinn, 21", alt ekstra minus barneseter. Levert 27. september kl. 15:00 :)

Muffinman

Fikk ihvertfall bra sidevind innvendig i bilen når stormen Hilde stod på fra venstre. Trodde det trakk fra "trekanten" foran på sidevinduet, men det er ikke umulig at mye kom fra håndtaket. Det sjekket jeg rett og slett ikke.

Synes vel at Tesla kunne vist interesse for vintererfaringene norske kunder gjør seg med bilen før de sendte ut mailen med anbefaling av MS til vinterbruk. Topic i denne tråden er bare enda en elementær ting som man ikke har greid å få på plass på MS. Vi må nok bare innse at vi er betatestere, og det er greit for meg. Men mange kunder som er vant til premiumbiler fra etablerte produsenter vil nok få seg noen skuffelser hvis kjøpsbeslutningen  er tatt på grunnlag markedsføring fra produsenten.

Sharp

Stemmer det at kompressoren fungerer som en varmepumpe, slik at den går også om vinteren for å tilføre varme til kupeen?

Jeg satt på en kald dag og så at AC sto på off, selv om det kom ut varm luft. Ville trodd det sto AC on når kompressoren gikk for å varme opp bilen.

Muffinman

Ikke kompressor for å varme opp bilen, men AC kjøler vel batteriet så vidt jeg har fått med meg. Det foregår en utveksling av væsker med ulik temperatur for å varme/kjøle batteri, motor og kupe, men jeg er ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Det er for øvrig et 6kw varmeelement til kupeoppvarming og et tilsvarende for batteriet.

D.O

Hvordan får man luft til dysene bak? Synes ikke det kommer luft ut til baksetet ???
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Sharp

Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. november 2013, klokken 14:33
Ikke kompressor for å varme opp bilen.

Det virker rart om ikke TMS skal ha varmepumpe. Nisan Leaf har vel fått det nå i den nye modellen som har litt bedre rekkevidde.

Cirion

Sitat fra: Sharp på tirsdag 31. desember 2013, klokken 02:23
Sitat fra: Muffinman på lørdag 23. november 2013, klokken 14:33
Ikke kompressor for å varme opp bilen.

Det virker rart om ikke TMS skal ha varmepumpe. Nisan Leaf har vel fått det nå i den nye modellen som har litt bedre rekkevidde.
Varmepumpe er treg fyring, og trenger lang tid på å få arbeids temperatur. Sparer nok Leaf litt rekkevidde på "langtur" men så har den bare en brøkdel av vårt batteri og går ikke så langt med eller uten varmepumpe. Varmepumpe er heller ikke serlig effektivt i mange minus grader. Vil heller ha god varme alltid, uansett temperatur ute. På langtur i Model S, kan du uansett kjøre i full komfort og likevel rekke frem. Det er først når du skal prøve å rekke 4x Leaf rekkevidde at du må begynne å spare på komfort i en TMS.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA