Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har/skal skifte dekk selv?

Startet av Også_Øyvind_H, tirsdag 19. november 2013, klokken 18:44

« forrige - neste »

LA-Thing

Sitat fra: erot på lørdag 21. desember 2013, klokken 18:42
Er virkelig 175 nødvendig? Er jo vant med 120. Tok 150 på første hjulskift, og nå dristet jeg meg til 160 på andre, men syntes det virket mer enn nok. Tuller jeg bare nå eller? Er redd for gjengene på fastmonterte bolter  :-\

Burde ikke 2100kg og 600Nm være god nok forklaring? Tviler sterkt på at ingeniørene hos Tesla har skrevet 175Nm i manualen for moro skyld. Har også en VW Transporter, der skal det trekkes til med 180Nm. Sammenliknbar totalvekt, men effekten er en smule lavere...
Drammen, Tesla Model S #2510

erot

Ok, du har vel rett  :) Det bare kjennes så mye ut (trekker til for hånd).

Li-Ion

Har noen en formening om hvor stor kapasitet en jekk må ha når den skal benyttes på Model S ?
Bilen har en vekt på 2100 kg, men er neppe så tung i hvert hjørne...

Min jekk tåler 1500 kg - holder det?
Teslaeier siden 2013 :)

RaBalder

Jeg lurer på om noen har målt avstand til underlag på jekk-punktene når bilen står i jack-modus?
Og hvor høyt må jekk-punktet løftes for at hjulet/dekket er løftet fra underlaget?

Dvs. i praksis minste og største høyde på en jekk.

Får ikke målt selv.....enda...

Kanskje noen vet  ::)

cyber

Husk på at man ved luftfjæring må sette systemet i servicemodus ( låser fjæringen ) når bilen jekkes opp.

Jærbuen

Sitat fra: Li-Ion på lørdag 15. mars 2014, klokken 22:32
Har noen en formening om hvor stor kapasitet en jekk må ha når den skal benyttes på Model S ?
Bilen har en vekt på 2100 kg, men er neppe så tung i hvert hjørne...

Min jekk tåler 1500 kg - holder det?

Holder i massevis, da kan du hvertfall jekke opp begge hjulene samtidig på ene sida, noe som neppe skjer om du bruker i jekkfestene
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Stig O

Noen som har erfaring med elektriske muttertrekkere? Ser Jula har flere varianter og lurte på å kjøpe en slik i stede for momentnøkkel, men er det godt nok?
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

BMW850

#37
Elektriske muttertrekkere er greie for å løsne hjulmuttere/bolter men ikke for å trekke til! Og det er selvfølgelig ikke noen erstatning for momentnøkkel.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Daniel.B

Sitat fra: Stig O på lørdag 22. mars 2014, klokken 22:20
Noen som har erfaring med elektriske muttertrekkere? Ser Jula har flere varianter og lurte på å kjøpe en slik i stede for momentnøkkel, men er det godt nok?

Har erfaring med en elektrisk muttertrekker fra Biltema en kamerat kjøpte. Denne sprutet det deler av første gangen vi brukte den.. Jeg holder meg til luftdrevne, men på Teslaen gjør jeg det nok manuelt og trekker til med momentnøkkel.

Drsbkk

Mulig dette er tatt opp tidligere, men noen som har fått ekstra muttersett til vinterdekk? Bruker man altså de samme mutterne til sommerdekk også? blir ikke disse nokså rustne etterhvert, spesielt ved bruk i vinter?
S85 svart, 21", lys, lyd, luft, skinn, pano, park, vinter. Hentet 10.03.14
Bil 2. Nissan Leaf, 2013 mod.

Kjelli

Stig O : skiftet dekk i går. Brukte muttertrekker fra jula. Det var en meec sak, med digitalt justerbart moment. Denne ser ut til å funke bra. 1000watt og kostet ca 700 kr.

Jeg slet litt med en gang før jeg skjønte at maskinen må få lov å jobbe i fred. Den stopper selv (stopper helt)  når den er kommet til ønsket nm. Brukte hørselvern da det bråkte bra.

Leaf_2014

Er det sagt noe om smøremiddel på gjenger og under boltehodet? Det er et visst strekk i bolten man prøver å oppnå, og dette vil variere svært mye med tørre vs. godt smurte bolter.
Leaf 2014

turbolurbo

Jeg bruker en momentstav på 110 Nm på muttertrekkeren (man kan da også bruke elektrisk muttertrekker), og tar resterende opp til 175 Nm med momentnøkkel. Momentstaven brukes kun ved tiltrekning av mutter.

Eksempel på momentstav:
http://www.jula.no/momentstav-1-2-110nm-170027
2019 TM3P

Leaf_2014

Lite vits i å måle moment nøyaktig hvis man ikke har kontroll på friksjonen, dvs type smøring. Tipper godt smurte bolter (friksjon ca 0.11) gir minst like høyt boltestrekk ved 120Nm som 170 gjør på tørre bolter (friksjon opp mot 0.2) uten at jeg har regnet på det.
Leaf 2014

turbolurbo

Sitat fra: Skjervesbu på søndag 23. mars 2014, klokken 16:14
Lite vits i å måle moment nøyaktig hvis man ikke har kontroll på friksjonen, dvs type smøring. Tipper godt smurte bolter (friksjon ca 0.11) gir minst like høyt boltestrekk ved 120Nm som 170 gjør på tørre bolter (friksjon opp mot 0.2) uten at jeg har regnet på det.

Det er det ingen tvil om. Mitt innlegg var ikke et svar på din kommentar om smøring av bolter.
Det finnes tabeller for hvordan man skal beregne moment i forhold til smøring.

Jeg monterer med usmurte bolter. Dette gjør også de aller fleste dekkverksted.
2019 TM3P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA