Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har/skal skifte dekk selv?

Startet av Også_Øyvind_H, tirsdag 19. november 2013, klokken 18:44

« forrige - neste »

Havebigfun


Også_Øyvind_H

26,0 - veid to stykk, og begge var like. Benytta el badevekt, så jeg skal kalibrere mot std felg/std Goodyear :)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Havebigfun

Sitat fra: Også_Øyvind_H på tirsdag 19. november 2013, klokken 21:58
26,0 - veid to stykk, og begge var like. Benytta el badevekt, så jeg skal kalibrere mot std felg/std Goodyear :)
Flott, takk

Høgis

#18
Jeg byttet over til vinterdekk i helga. Fyren på verkstedet til Tesla på Alna sa at de 20' Breytonfelgene (m/255/35-20 Hakka R) ikke passet til bilen og at hullene i felgen var for små til 14 mm boltene, men det gikk akkurat og siden det er 8,5' foran og 10' felg bak (begge med ET35) så bygger disse litt mere ut og ble veldig bra. Jekket opp bilen med en vanlig og rimelig 2t garasje jekk og har kjøpt denne  http://www.torshovbil.no/sider/vare?3&varenr=17333701  for og skåne bilen.
Bestilte forniklede muttere med 60 grd. koning som passer de fleste BMW felger. Siden det tok over 2 uker før jeg fikk det første settet, ble jeg litt utolmodig og bestilte et nytt sett fra en annen nettbutikk. Nå har jeg 20 muttere ekstra, kan selge de dersom noen er int.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Tempe Dekkservice

#19
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:58
Jekken bør ha en smal opplagsflate, eks 2"x2" for ikke å skade batteriet eller plastdekselet rundt.
Husk å smøre fett på det blanke metallet i hjuloppheng når dere har av hjulene ;)
Ellers glemte jeg å veie mine Cyclone med pirelli.
Alle hjulvekter er interessante.

Husk også kopperpasta på selve navboltene, de virker mildt sagt svært tørre fra fabrikk og skriker etter litt smurning :)

Ipadjove

Hadde vert gøy med bilde av Teslan i været med truck :)

JohanH

Jeg skiftet selv. Ikke noen problemer. For å ikke skade mitt pene garasjegulv brukte jeg en gammel hylleplate fra IKEA og det funket fint som mellomlegg (selv om det ble litt merker i den fra hjulene på jekken). Mot løftepunktene på bilen brukte jeg bare gummirundstykket som fulgte med jekken. Momentnøkkel fra Biltema og trakk til 175 Nm. Noen dager senere var det ingen av boltene som måtte ettertrekkes det minste. Hadde ikke hverken fett eller kobberpasta men skal skaffe det til neste skift til våren.

Har nå siden bilen min oppdaterte til 5.8 i går prøvd å nullstille TMPS men fått feilmelding x flere. Muligens har jeg ikke kjørt lenge nok over en viss hastighet? Er det noen som fått dette til å fungere? (Jeg har satt på Hakka R2 piggfrie på 19" originalfelg kjøpt fra Tesla, ville overraske meg om de glemt å montere TMPS i disse?)

Også_Øyvind_H

Jeg har vel gjort/brukt/lagt på eksakt det samme som deg Johan. Tok en liten testtur, og etter 5 min begynte TPMS varslene. Det står at man må kjøre i min 10 min over 40 km/h, så vi får se hvordan det går (nå står det at trykket er for lavt - skal sjekke).

Ps - for ref så var standard dekk/felg 27,2 kg, 1,2 kg mer enn Cyclone med Hakka R2
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Cirion

Fikk nullstilt TPMS sensorene på vei hjem fra jobb på mandag. Ingen varsler etter det.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Lokführer

Sitat fra: Tempe Dekkservice på tirsdag 19. november 2013, klokken 22:42
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:58
Jekken bør ha en smal opplagsflate, eks 2"x2" for ikke å skade batteriet eller plastdekselet rundt.
Husk å smøre fett på det blanke metallet i hjuloppheng når dere har av hjulene ;)
Ellers glemte jeg å veie mine Cyclone med pirelli.
Alle hjulvekter er interessante.

Husk også kopperpasta på selve navboltene, de virker mildt sagt svært tørre fra fabrikk og skriker etter litt smurning :)
Noen kloke hoder mener at man ikke skal bruke wd-40 o.l på hjulbolter fordi den smører gjengene. Når wd-40en etterhvert fordamper så står man igjen med metall mot metall-friksjon. Da blir boltene noe vanskelige å løsne.
Kobberfett har jeg brukt på gjengene, men også her strides de lærde. Den lavere friksjonene gjør at boltene strekkes for mye, sammenliknet med samme moment på tørre bolter. Teslahjulene skal jo tiltrekkes med et høyt nok moment som det er, 175nm.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

TAngvik

Hei!
Hentet ut min Tesla i Trondheim torsdag denne uken, og etter å ha satt på mine nye Nokian 8 vinterdekk, gikk turen hjemover mot Nordmøre.
Men til min store forundring, oppdager jeg at dekka tar borti innerskjermene, ved fullt rattutslag... Ikke hver gang, men av og til, når underlaget heller, er ujevnt.
Dekka har standard dimensjon, 245/45-19
Har skrevet mail til Tesla Trondheim, uten å ha fått svar.

Jimpec


Sitat fra: TAngvik på lørdag 21. desember 2013, klokken 11:38
Hei!
Hentet ut min Tesla i Trondheim torsdag denne uken, og etter å ha satt på mine nye Nokian 8 vinterdekk, gikk turen hjemover mot Nordmøre.
Men til min store forundring, oppdager jeg at dekka tar borti innerskjermene, ved fullt rattutslag... Ikke hver gang, men av og til, når underlaget heller, er ujevnt.
Dekka har standard dimensjon, 245/45-19
Har skrevet mail til Tesla Trondheim, uten å ha fått svar.

Svært mange har den samme feilen. Meg selv inkludert. Jeg har bemerket det til flere som ikke har merket det selv også, før jeg sa det..

2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Mhal

Ser dere skriver det er standard dimensjon. Men er det orginale felger?

Uorginale felger kan ha avvikende inpress.

Jimpec

Jeg har det i alle fall på både sommer og vinterhjul.

Originale 21" på sommer
Uoriginale 19" på vinter
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

erot

Sitat fra: Cirion på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:47
Har skiftet selv, du trenger en kraftig jekk, og momentnøkkel som går til 175nm.

Er virkelig 175 nødvendig? Er jo vant med 120. Tok 150 på første hjulskift, og nå dristet jeg meg til 160 på andre, men syntes det virket mer enn nok. Tuller jeg bare nå eller? Er redd for gjengene på fastmonterte bolter  :-\

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA