Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har/skal skifte dekk selv?

Startet av Også_Øyvind_H, tirsdag 19. november 2013, klokken 18:44

« forrige - neste »

Også_Øyvind_H

Tenkte jeg som vanlig skulle skifte dekk selv - hva trenger jeg? Det er vel hverken jekk eller verktøy med....?
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

petersv

Tenkte det. Har garasjejekk og momentarm som jeg tenkte å få brukt. Blir ikke de to første skiftene iom. kjøp av dekk og felger.

Cirion

Har skiftet selv, du trenger en kraftig jekk, og momentnøkkel som går til 175nm.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Li-Ion

Teslaeier siden 2013 :)

Havebigfun

Jekken bør ha en smal opplagsflate, eks 2"x2" for ikke å skade batteriet eller plastdekselet rundt.
Husk å smøre fett på det blanke metallet i hjuloppheng når dere har av hjulene ;)
Ellers glemte jeg å veie mine Cyclone med pirelli.
Alle hjulvekter er interessante.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:58
Jekken bør ha en smal opplagsflate, eks 2"x2" for ikke å skade batteriet eller plastdekselet rundt.
Husk å smøre fett på det blanke metallet i hjuloppheng når dere har av hjulene ;)

Jeg bruker en liten trebit i mellom. Fungerer kjempefint.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Hmm. Har tilgang på gaffeltruck som jeg har brukt til hjulskifte på alle mine biler så langt. Regner med at den funker på Tesla`en også, bare jeg løfter på riktig punkt og med bra mellomlegg.

Husker dette var spesielt effektivt på en Berlingo jeg hadde for mange år siden - her var det rett opp etter hengerfestet og fire lettskrudde mutrer på hvert hjul. Bakhjulene var byttet på under 10 minutter. Blir nok ett og ett hjul i været på Tesla`en da :)

erot

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. november 2013, klokken 18:58
Alle hjulvekter er interessante.

+1! Interessant å se vekt på både originale og uoriginale hjul, og avvik mellom like originale. Post det dere finner i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9839.msg131040.html#msg131040

Skal poste selv så snart jeg har mine klare.

PHsigP85

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. november 2013, klokken 19:26
Jeg bruker en liten trebit i mellom. Fungerer kjempefint.
Samme her. Helt uproblematisk. Svingte innom Alna etterpå og de dro til med korrekt moment og resatte TPMS. Topp service i mine øyne :-)
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

eledille

#9
Har ikke skiftet selv, men gjorde samme jobben ifm alloygator-montering. Jula har den billigste momentnøkkelen jeg fant, den kjennes bra ut og fungerte som den skulle. Ca 350 kr. De har plastbelagt hjulmutterpipesett med 17, 19 og 21 mm til en hundrings også.

2-tonns garasjejekk fra Biltema og en liten plankebit fungerte fint til å løfte bilen, har sett adskillig dårligere løftepunkter enn disse.

Jeg setter forresten jekken på en metallplate jeg har til formålet siden  jeg ikke har betongunderlag. Uten denne synker hjulene på jekken ned i asfalten i stedet for å rulle. Det gjorde den med den forrige bilen også, så med MS85 ville vel hele jekken blitt borte i et hull ;)
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Også_Øyvind_H

Takk alle - som sagt, hva skulle vi gjort uten forumet. ;D

Da har jeg handla (nb 21 mm pipe) og er klar for kong vinter ila kvelden.

Rådet om gaffeltruck lar jeg imidlertid vente med å følge ::)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

Også_Øyvind_H

Og en liten oppfølger, er det noen som har kalibrert sensorene for første gang på nytt dekk/felgsett etter oppgraderingen?

Har Hakka R2 på Cyclone som ikke er forsøkt kalibrert av Tesla.
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

eledille

Har du ikke byttet felgdiameter er det ikke nødvendig å kalibrere.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janmb

"Kalibreringen" det er snakk om her er vel pairing med fire nye TPMSer ikke sant? Dette er jo noen man må gjøre når man bytter til felger med andre sensorer uansett diameter da sensorene har ulik id.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Også_Øyvind_H

Ja, pairing er vel korrekt nynorsk - har samme felgdim ja. Vi får se hva moderskipet sier  8)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA