Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Din første ripe

Startet av Harlex, onsdag 06. november 2013, klokken 22:00

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Det er vel grenser for hvor fort man kan kjøre i rundkjøringer, selv i "Kleppekrossen"? :D

Nordmenn forstår ikke vikepliktreglene i rundkjøring (det er å anse som en forkjørsvei) og praktiserer morsomme varianter som:

* lokal sedvane (den ene veien ansees som forkjørsvei -av noen...)
* den som kjører fortest har forkjørsrett
* den som kjører størst bil har forkjørsrett

Rundkjøringen i Asker ved avkjøringen til E18 er en slik en, hvor i tillegg mange i høyre felt (den har to felt!) kutter rundkjøringen så de kjører på de i venstre felt (hvis de ikke bråstopper).
https://www.google.com/maps/preview#!data=!1m4!1m3!1d596!2d10.4387015!3d59.8332417!2m1!1e3&fid=7

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. november 2013, klokken 20:38
Nordmenn forstår ikke vikepliktreglene i rundkjøring (det er å anse som en forkjørsvei) og praktiserer morsomme varianter som:

Ikke glem den klassiske feilen "vikeplikt fra venstre", som mange tolker som at de har vikeplikt for de som kommer på innkjøringen til venstre for dem (men som IKKE er inne i rundkjøringa enda). Dette hindrer flyt i rundkjøringa. Rundkjøringa i Åsane (Hordaland) har f.eks. alltid vært opplevd seg som et lyskryss.  :P
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Flyvern

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. november 2013, klokken 22:16
Slik så min ut etter at den ble skrapet opp av en Leaf på Gardermoen. Et kjapt besøk hos Drammen karosseri fikset biffen :)
Her er min jomfruripe, ganske fæl. Ingen å skylde på heller.
Har prøvd meg på diverse SmartRepair, men de har ikke lakken ennå. Hvordan gjorde du det i praksis med Drammen karosseri Øyvind? Dro bort, ringte? Pris?
Multi-Rød Model S 85

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. november 2013, klokken 22:16
Slik så min ut etter at den ble skrapet opp av en Leaf på Gardermoen. Et kjapt besøk hos Drammen karosseri fikset biffen :)
Ble det fikset med Smart Repair?

Ikke bare jeg som har har vært uheldig ser jeg. Bilde kommer i morgen.

Muffinman

Da stod sola opp og trollet sprakk....egentlig ikke så ille som fryktet, og dette må gå an å få fikset uten demontering.  Frykter mer for den andre bilen; såpass avtrykk på en Tesla mot sidedøra på en gammel tysker vil nok sette spor på den andre bilen.

Brede

Må bare få le litt av .jpg-tittelen din Muffinman!  ;D ;D

Muffinman

Le eller grine, fritt valg. Har kjørt bil i over 23 år og tilbakelagt mange 100K kilometer uten å ha vært borti noe som helst, så gjør jeg denne tabben med en helt ny bil. Skal ordne opp med den andre bileieren først, så tar jeg min egen bil etterpå. Ikke sikker på at jeg bryr meg med å bruke forsikringen - det vil sikkert bli litt rimeligere men medfører nok mer byråkrati og ulempe for den andre parten.

TS

Sitat fra: cra på fredag 15. november 2013, klokken 11:23
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 14. november 2013, klokken 20:38
Nordmenn forstår ikke vikepliktreglene i rundkjøring (det er å anse som en forkjørsvei) og praktiserer morsomme varianter som:

Ikke glem den klassiske feilen "vikeplikt fra venstre", som mange tolker som at de har vikeplikt for de som kommer på innkjøringen til venstre for dem (men som IKKE er inne i rundkjøringa enda). Dette hindrer flyt i rundkjøringa. Rundkjøringa i Åsane (Hordaland) har f.eks. alltid vært opplevd seg som et lyskryss.  :P

Ikke for å pirke bort i et betent tema, men en drosjesjåfør i Bergen mente for et par år siden at flertallet av bergensere ikke kan kjøre i rundkjøringer.
Det så jeg egne øyne da. Mulig det har blitt noe bedre nå.
Dette ser man i mange byer hvor de nettopp har utvidet bruk av rundkjøringer.
Ja, jeg er fra Oslo  ;D
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

cra

Sitat fra: TS på lørdag 16. november 2013, klokken 10:42
Ikke for å pirke bort i et betent tema, men en drosjesjåfør i Bergen mente for et par år siden at flertallet av bergensere ikke kan kjøre i rundkjøringer.

Det var det jeg skrev først, men jeg modererte meg litt (jeg vet jo ikke hvor mange bergensere jeg risikerer å terge på meg, og siden fruen kommer fra Hordaland er jeg der nede innimellom. Greit å komme hjem uten blåveis. ;)  ;D)  Men min oppfatning er også at det er betydelig verre i det området enn andre steder jeg har vært. Det desidert verste enkelttilfellet av idiot i rundkjøring jeg har vært borti kjørte jeg bak i Ålesund. Halvveis rundt i rundkjøringa bestemte kjerringa seg for å ha vikeplikt for de som skulle inn i rundkjøringa, og bråstoppa. DA klarte jeg ikke å holde meg mer, og fikk testa hornet på Leaf'en ganske grundig. Skulle ønske jeg hadde et slikt horn som Ylvis hadde akkurat da.....
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

19quiz76


Sitat fra: Muffinman på lørdag 16. november 2013, klokken 10:30
Skal ordne opp med den andre bileieren først, så tar jeg min egen bil etterpå. Ikke sikker på at jeg bryr meg med å bruke forsikringen - det vil sikkert bli litt rimeligere men medfører nok mer byråkrati og ulempe for den andre parten.

Sjekk med Skadevekk.no eller Micropaint, de lakker mindre områder (ikke hele paneler). Sjekket pris på en skade jeg ble påført på bakfangeren min. 2.000 vs 7.000 for lakking av hele fangeren :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

#25
Takk for tips, men det blir nok litt langt å dra til Østlandet for å få reparert. Befinner meg på Nordvestlandet, men er i Trondheim stadig vekk. Har sendt en henvendelse via mail til bedrebil.no som visstnok driver med "Smart Repair" i bartebyen. Noen som har tips til andre aktører som driver med denne type reparasjoner i Møre/Trøndelagsregionen?

EDIT: Micropaint er jo i Molde. Sjekker der :)

Øyvind.h

Flyvern - Kjørte bare bilen til Tesla Alna. De tok den i mot og kjørte den på planbil til Drammen. Der var den en to dager, og de kjørte den tilbake til Alna på planbil på ettermiddagen dag nr 2.

Muffinmann - Aner ikke reparasjonsform. Hele fangeren er ikke lakkert, så jeg heller mot noe gradert? Det er umulig å se at støtfangeren er reparert, og de leverte raskere enn de hadde avtalt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TK Askøy

Har fått en stygg ripe etter at en eller annen idiot har vært borti og stukket av. Langt over middels irriterende.

Er det noen som kan anbefale et bra lakkeringsverksted i Bergen som kan fikse dette for en rimelig penge? Gjerne av type "smart repair".
90D mottatt desember 2015
S85 mottatt september 2013, solgt

Tai

Uff, vondeste tråden å følge på forumet. Håper dere klarer å få orden på skadene deres.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Elkjell

Sitat fra: TK Askøy på fredag 22. november 2013, klokken 18:46
Har fått en stygg ripe etter at en eller annen idiot har vært borti og stukket av. Langt over middels irriterende.

Er det noen som kan anbefale et bra lakkeringsverksted i Bergen som kan fikse dette for en rimelig penge? Gjerne av type "smart repair".

Kanskje Micropaint på Kokstad ?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA