Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Caspar

Hør med SveinH her på forumet. Han gjorde det for å benytte 2CV girkassen i kombinasjon med Thinkmotoren
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben


Ben

Jeg har gjennomført noen målinger på SAFT-batteriene fra Thinken:

Ved ca 20A ladestrøm, og ca 9,5A utladningsstrøm:
89,9Ah (635Wh) INN, og 82,4Ah (515Wh) UT, dvs virkningsgrad på ca 81%

Ved ca 7A ladestrøm, og ca 9,5A utladningsstrøm:
91,7Ah (637Wh) INN, og 82,3Ah (512Wh) UT, dvs virkningsgrad på ca 80%

Målingene er gjort med enkelt utstyr (laboratorie-strømkilder, Biltema multimeter og 6V glødepærer som last) derfor har jeg forenklet noe: måling over intervaller, interpolering, og beregning av strøm... derfor må man nok regne med noen prosent usikkerhet her...
...men, det overrasker meg at virkningsgrad er lik for 20A ladestrøm som for 7A. Nicd-teori sier annet...

Ladinga avsluttet jeg ved terskelspenning (ca 35grader -> ca 7,8V), altså jeg gjorde ingen overlading.

Kommentarer?



Ben

Flott arbeid der:-)
Se pent kommer de nok ikke til å se ut i mitt motorrom (om jeg får det til i det hele tatt da...)

Men 22,8kWh fordelt på 8 timer er mindre enn 3kW i snitt. Kan vel ikke dra en person på vannski med så lite effekt vel..!

Vestland

Hiver meg på denne tråden. Jeg er også igang med planleggingen for en convertering diesel/el.
Båten er 24 fot snekke og ønsker å kun oppnå 6-7 knop i max hastighet, antar/håper at dette gå ved å bruke rundt 1kw effekt. Vil ha mulighet for å kunne ta høyere belasting i kortere perioder (6-7 kw) .   
Tenkte i utgangspunktet å benytte blybatterier, da vekt ikke er så kritisk.

Ønsker å bruke Think Classic utstyr (motor og controller) og så kjøre samme propell som idag (en 24 ish HK motor som står i båten i dag).

Ett par ting jeg føler er litt uklart.
1 Think motoren er vel beregnet for rundt 140 Volt. Er det mulig å gå noe ned på dette uten at man mister for mye effekt eller at motoren/controlleren tar skade. Blir veldig mange blybatterier av dette.....

2 Antar at RPM på propellen bør ligge på et sted mellom 600-900 pr min, i full fart og betydelig laver ved lunke fart, er dette ett problem? Eller sagt på en annen måte trenger jeg ett reduksjons gir her for å holde turtallet på motoren oppe?
 
Tekna 14, 6.6 lader

Ben

Spennende!
Da har vi mange liknende utfordringer:-)
Jeg er også kun i planleggingsfasen, så jeg har ingen fasit, men her kommer et par kommentarer til dine spørsmål:
Thinkmotoren er beregnet for 120V, men jeg tror ikke det er noe i veien for å la den gå på lavere spenning, men det vil da medføre at "knekken" på dreiemomentkurven (se her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Teknikk#Motor) kommer ved lavere turtall, som igjen medfører lavere maks effekt, men det tror jeg ikke er særlig til problem ihvertfall med din 24 fots båt. MEN, jeg er usikker på om motorkontrolleren fungere optimalt ved spenninger under 110V (i manualen står det 110-350V: se vedlegg)??

Jeg er også med på mailliste på yahoo: electricboats@yahoogroups.com. Der fikk jeg et forslag å bruke en vanlig sinusinverter fra f.eks 48Vdc batterier til 110 eller 230Vac, og deretter likeretter for å mate motorkontrolleren. Jeg har ikke studert denne løsningen nærmere...

Angående turtall har jeg også grublet litt. Generelt for 3fase motorer faller virkningsgraden ganske kjapt for belastninger (jeg antar dette betyr dreimoment/rotorstrøm) under 50%. (Vet ikke om dette også gjelder for Thinkmotoren!) Øker du motorens turtall, vil motorens dreiemoment synke, og siden båten din vil trolig kreve lite effekt, vil trolig virkningsgraden bli lav... Jeg vil prøve å ikke bruke utveksling selv om propellen min går på så lite som 400rpm (hvis båten krever 2000W blir dette 47Nm (som er nesten full belastning).
Jeg har en ide om å lage en "test-benk" med motor og kontroller koblet til en annen motor og kontroller, slik kan jeg teste motoren for ulike belastninger... Blir det noe av så legger jeg nok ut noen resultater er på forumet...

En utfordring med motorkontrolleren til Think er å få den til gjøre som du vil: den har jo stått i en bil. Jeg jobber intenst med å få til å omprogrammere den. Men tror electrolux allerede har fått dette til. Se http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=16091.0

Se også utfordring med å koble aksling til Thinkmotoren (se poster over her). Har ikke løst denne helt enda...

Vestland

Hadde i utgangspunktet tenkt bly batterier, men tror nå at leaf batterier kan bli bra. Ser for meg å "slakte" en pakke og serikoble slik at det  blir rundt 140 volt. Ser for meg å diminsjoner for at jeg senere kan supplere med ett til leaf batterier hvis det blir vellykket, 40 kwh tilgjenglig hadde vært bra. Må finne en god løsning på lading/balansering som også støtter wifi slik at en kan overvåke og stoppe starte lading remote.

Når det gjelder kobling er jeg ikke kommet lenger. Men ser iallfall for meg å ha ett trust lager (fleksibel kobling) mellom motor og propell.
Tekna 14, 6.6 lader

jkirkebo

Sitat fra: Vestland på onsdag 25. februar 2015, klokken 23:01
Hadde i utgangspunktet tenkt bly batterier, men tror nå at leaf batterier kan bli bra. Ser for meg å "slakte" en pakke og serikoble slik at det  blir rundt 140 volt. Ser for meg å diminsjoner for at jeg senere kan supplere med ett til leaf batterier hvis det blir vellykket, 40 kwh tilgjenglig hadde vært bra. Må finne en god løsning på lading/balansering som også støtter wifi slik at en kan overvåke og stoppe starte lading remote.

Offpist her på forumet har moduler tilgjengelig nå ihvertfall. Jeg har anskaffet noen til så nå skal hytta få batteri bestående av 70 Leaf-moduler :) Med lading til ca. 80% ender jeg opp med 25kWh utnyttbar effekt sånn circa. 7 moduler i serie, noe som gir nominell spenning på ca. 53V og toppspenning på 56.7V. Inverteren fikser opp til 68V så det er null problem.

For 140V nominell trengs 18 moduler i serie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bosonic

Prisverdig å resirkulere gamle elbiler, og så er det jo artig og utfordrende rent teknisk.

Et moment som jeg mener er spesielt viktig på en båt er mulighet til å kjøre motoren i en krise situasjon hvor motorkontrolleren svikter. Dette kan gjøres meget enkelt når det benyttes børstemotor, enten med en  egen kontaktor eller en kraftig bryter.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ben

Jeg jobber fortsatt videre Thinkdeler for elbåt prosjektet mitt. Sakt men sikkert får jeg løst problemene;-)

Men.. jeg fikk ikke til å lade min Think (2001 mod) med en 3kW dieselgenerator (jeg vurderer å bruke en dieselgenerator og Actialaderen  for nødstrøm).
Når jeg testet generatoren på noen panelovner leverte den 2,5kW ved 225V. Men nå jeg plugget den til Thinken, kom ikke ladingen ordentlig i gang. Brukte 10A- funksjonen, så effekten skal jo ikke overstige ca 2,2kW. Det jeg merket meg var at spenninga falt til under 220V (rundt 217V) når Actialaderen slo inn for lading. Kan det være en spenningssensor i Actiladeren eller i interfaceboksen som stopper strømtrekk hvis nettspenningen kommer under et bestemt nivå? Kjenner noen av dere til dette?

jkirkebo

Sitat fra: Ben på onsdag 30. september 2015, klokken 16:18
Jeg jobber fortsatt videre Thinkdeler for elbåt prosjektet mitt. Sakt men sikkert får jeg løst problemene;-)

Men.. jeg fikk ikke til å lade min Think (2001 mod) med en 3kW dieselgenerator (jeg vurderer å bruke en dieselgenerator og Actialaderen  for nødstrøm).
Når jeg testet generatoren på noen panelovner leverte den 2,5kW ved 225V. Men nå jeg plugget den til Thinken, kom ikke ladingen ordentlig i gang. Brukte 10A- funksjonen, så effekten skal jo ikke overstige ca 2,2kW. Det jeg merket meg var at spenninga falt til under 220V (rundt 217V) når Actialaderen slo inn for lading. Kan det være en spenningssensor i Actiladeren eller i interfaceboksen som stopper strømtrekk hvis nettspenningen kommer under et bestemt nivå? Kjenner noen av dere til dette?

Generelt er det problematisk å lade elbiler med aggregater som leverer "skitten" strøm, noe som gjelder de fleste rimeligere modeller. Skal man lade fra aggregat bør det derfor være et inverterstyrt aggregat som leverer ren sinus-strøm. Eks. Hondas EU-serie.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ben

Takk for tilbakemelding!
Ja, det er nok en billigmodell jeg har: et United Power aggregat. Kan nok tenke meg at den ikke leverer ren sinus nei..:-/
Da gjelder vel dette for alle batteriladere generelt? Også for en batterilader fra eltek..? (Noen som kjenner til dette?)
Så fall får jeg bare selge aggregatet og finne andre løsninger.
Hoda-aggregater antar jeg er kostbare, så det blir nok ikke aktuelt, men takk for tips:-)

Ben

Jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem med jording når jeg skal bruke Think-deler i båt. 114v-batteriet er jo isolert fra resten av bilen. Og -12v er koblet til jord på bilen. Men hva er lurest i båt?
Min opprinnelige plan var å ha 114v isolert (slik som i Thinken), og også koble -12v til jord i båten. 12v skal da drive all elektronikk fra Think-delene (motorkontroller etc), pluss all forbruksapparater i båten (kjøleskap, dieselvarmer, belysning etc).
Jord kobles til alt metall i båten, og deretter til roret slik at jord (og -12v) er på sjøvannspotensialet.
Hvis jeg bruker Actialaderen, må denne isoleres fra båtens jord, dvs: det skal være et galvanisk skille mellom 230vac jord og båtens jord (og slik er det vel ikke i Thinkbilen: 230vac jord er koblet sammen med bilens jord?)

Men, jeg har også fått et tips om å holde båtens 12v (kjøleskap, lys etc) isolert fra drivlinjas 12v (motorkontrollerelektronikk etc), dvs ikke koble drivlinjas jord på båtens jord. Ulempen, slik jeg ser det, er at lading av båtens 12v må gjøres separat (2stk dc-dc: en til båtens 12v, og en til drivlinjas 12v)

Noen kommentarer?


Angående dieselgenerator og lading: jeg kontaktet elcon (http://www.elconchargers.com/index.html), og de mener deres ladere kan fungere med ikke-perfekt sinus. Mulig jeg skaffer meg en slik lader..


aurba

Interessant prosjekt, prosjekttråder er altid morsomt å følge med på :)

Du må ha galvanisk skille mellom fremdriftsbatteriet (114V) og de andre elektriske systemene i båten. Det er av lov og sikkerhetsmessige årsaker.
Ved bruk av Think sin BMS vil du heller ikke kunne starte lading om du ikke isolerer fremdriftsbatteriet fra resterende jordplan.

Her er et dokument fra SFRO kanskje kan være til nytte. Gjelder riktignok elbilkonvertering i Sverige men reglene m.h.t. isolasjon av fremdriftsbatteriet skal være det samme.
http://www.sfro.com/images/stories/dok/elfordon-1_0_final.pdf


Think City 2010, Lithium

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA