Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Gliderman

Se litt på hvordan reimdriftene  på en snøfreser er. Kanskje du kan stjele noe det?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Ben

Takk for det tipset! Skal sjekke ut snøfresere

Tror jeg må lære meg sveising nå. Ser for meg at motorfester og div må lages i rustfritt stål eller aluminium. Noen som har erfaring med sveising av slikt? Hva er vanskeligst: å sveise rustfritt stål eller alu? Holder sveiseapparat fra Biltema? Materialer kjøper jeg vel ved et mekanisk verksted?

Warlock

Alu er definnitivt vanskeligst. Man brenner lett hull. Det er fordi aluminium har lavere smeltepunkt enn aluminiumoksid (som dannes på overflaten  (akkurat på samme måte som irr på kobber)), dermed risikerer am at aluen inni er flytende før man får festet noe til yttersiden  :-\
Rustfritt stål (og for så vidt syrefast) er ikke stort værre enn vanlig.
Hva du trenger av utstyr beror seg vel på hvor pent du vil ha det etc  ;)

Ben

Takk for det tipset! Da går jeg for rustfritt/syrefast

Electrix

Hvis du vil spare noen kroner kan du ofte kjøpe syrefast stål til ca skrapris pr kilo hos gjennvinninvgsstasjoner eller metallretur. Der finner do ofte ganske store plater/rør ol som er kapp fra bedrifter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Ben


Ben

Jeg har søkt litt rundt etter spesifikasjoner på Siemens motoren som står i Thinkene, men det ser ut til at det ikke er å oppdrive, eller har noen av dere dette? Skulle gjerne sett noen kurver med dreiemoment vs rotorhastighet+frekvens.

Er det noen som kjenner spenningen over motor ved ulike hastigheter? Eller er det noen som vet hva motorens "base speed" er (evt frekvens ved base speed)?

I følge teori for induksjonsmotorer vil motorkontrollere (invertere) øke spenningen i takt med frekvensen ved hastigheter opp til base speed (konstant dreiemoment- område), deretter synker max dreiemoment T inverst med økt frekvens f i følge denne: T=k*V/f*Ir (Ir=rotorstrøm, V=spenning, k=en konstant). Forresten rotorstrømmen vil vel være tilnærmet like stor som DC-strømmen fra batteriene? Det er jo i tillegg en relativt stor magnetiserende strøm i rotorviklingene, men denne er jo 90 grader ut av fase med spenningen - dermed ingen reell effekt...?

aurba

Sitat fra: Ben på onsdag 20. august 2014, klokken 15:52
Jeg har søkt litt rundt etter spesifikasjoner på Siemens motoren som står i Thinkene, men det ser ut til at det ikke er å oppdrive, eller har noen av dere dette? Skulle gjerne sett noen kurver med dreiemoment vs rotorhastighet+frekvens.

Er det noen som kjenner spenningen over motor ved ulike hastigheter? Eller er det noen som vet hva motorens "base speed" er (evt frekvens ved base speed)?

I følge teori for induksjonsmotorer vil motorkontrollere (invertere) øke spenningen i takt med frekvensen ved hastigheter opp til base speed (konstant dreiemoment- område), deretter synker max dreiemoment T inverst med økt frekvens f i følge denne: T=k*V/f*Ir (Ir=rotorstrøm, V=spenning, k=en konstant). Forresten rotorstrømmen vil vel være tilnærmet like stor som DC-strømmen fra batteriene? Det er jo i tillegg en relativt stor magnetiserende strøm i rotorviklingene, men denne er jo 90 grader ut av fase med spenningen - dermed ingen reell effekt...?

Har lagt til litt info på elbilvikien, du får sjekke om det er noe anvendelig informasjon under motor her:
Motorspesifikasjoner
Think City 2010, Lithium

Ben

Supert! Takker!

Da tolker jeg at ca 2600rpm er base speed (120V).
Og at dreiemomentkurvene viser "pull-out torque" siden skiltet på motoren sier 1min: 108Nm, 280A...60min: 150A..., og dermed er vel "rated torque" ca 150A/280A = ca 54% av "pull out torque"...

Ben

Kanskje et dumt spørsmål, men...
I diagrammene som aurba la ut på elbilwiki, er S1 og S2-90 samme motor? Jeg trodde først det var to ulike motorer.
Hvis det er samme motor da står muligens S1 for 60min test, og S2 for 1min test.
På motorens skilt står S2 både for 1min og 60min. Litt forvirrende..

aurba

#70
Den nedre kurven (S1) gjelder kontinuerlig drift (timesdrift) og den øverste kurven (S2-90) 90 sekunders drift, de er oppgitt ved 100 og 120 volt.
Think City 2010, Lithium

Ben


Ben

Jeg vurderer muligheten å ta ut eksisterende dieselmotor, bruke en Think-motor + motorkontroller på propell, og lage en "dieselgenerator" ved å koble en liten dieselmotor direkte på en annen think motor + kontroller (jeg kjøpte meg nettopp en 10HK Volvo Penta for 500kr;). Dvs å la den ene Thinkmotoren gå kun i regenereringsmodus. I prinsippet bør dette funke. Men er det noen som vet om motorkontrolleren godtar store regenereringsstrømmer kontinuerlig? (selve motoren bør jo kunne dette). Dette blir jo i egentlig som å bremse ned en bratt bakke i en time med Thinken.
Da må altså to motorkontrollere være koblet til batteriene. Hvor den ene leverer strøm, og den andre trekker strøm. Greit?Vanskelig?Umulig?

Ben

Det ser ut til at jeg må vrake den opprinnelige iden om å bruke de orginale SAFT nicd fra Thinken. Jeg leste litt å fant ut at ladestrøm bør være ca 20A for å få et korrekt ladeforløp. Siden jeg har estimert at planlagt solcelleareal gir ca 1kW soleffekt, vil ladestrømmen gå ned mot 6V (når batterispenningen går opp i 150V)...

Jeg må nok tenke deep cycle blybatterier istedet. Noen tips til billige og brukelige? Hva med Biltemas "vedlikeholdsfrie" eller "AGM"?

Tips til BMS? Mulig en god solar-lader kan brukes som BMS...
Mulig jeg ikke trenger lader hvis jeg både har solar-lader og "dieselgenerator"

Mr Nidelv 24 Electro: du nevnte for meg et sted hvor man kunne få ganske billige blybatterier, men jeg har glemt hva du fortalte. Husker du hvor?

Ben

Nå har jeg undersøkt litt angående splineakselen som skal inn i Siemens-motoren: 20mm med 12 spor er ikke standard (11 eller 13 spor skal være standard ble jeg fortalt).
Jeg kan få frest en slik aksel på et lokalt verksted (skole), men det er visst ikke plankekjøring: det bør brukes karbonstål for herding, og de hadde ikke perfekte fresejern..

Derfor spør jeg:
Er det noen her på forumet som har erfaring med å skru fra hverandre Think-girkassa, og kan gi noen tips her? Spesielt info om akslingen som går inn i motoren...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA