Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Ben

Takk for svar!
Maks turtall er 10000o/min står det.
Når jeg dro båten i 4,5 knop var effekten 0,9kW, og hvis jeg antar riktige virkningsgrader for motor og propell betyr dette en elektrisk effekt på ca 2kW - som er langt under 17kW. Det er kun ved litt harde manøvreringer (f.eks legge til en brygge i dårlig vær) at jeg forventer et høyere effektbehov.

Tror ikke jeg tør å løfte ut dieselmotoren med det første. Grubler nå på hybridløsning og da må jeg finne plass til de 18-19 batteriene fra Thinken et eller annet sted i båten. Grubler også på om jeg kan få montert et tannhjul mellom dieselmotorens girkasse og propellakslingen (jeg regner med at det står et lite tannhjul på thinkmotorens aksling), og lage motorfester til elmotoren der. Da blir det uansett til at jeg girer ned slik at motoren kan gå med høyere turtall enn 1000o/min..

Undersøker også mulighet med robuste solceller (a-Si eller CIGS). Og ser for meg panelene i serie: dvs lav spenning, og dermed trengs en konvertering fra lav spenning opp til batteribankens spenning (ca 160V toppspenning for Think-pakka)...

Har også fått råd om at Nicd batteriene ikke bør stå fulladet over lengre tid. Ser da for meg at jeg må parkere båten utladet for så lade den opp når jeg skal bruke den. Det betyr jeg trenger en slags fjernstyring via sms eller noe...
Tenkte forøvrig å bruke mest mulig fra Thinken: motorkontroller, lader, DC-DC omformer...

Mye usikkerhet her... Hvis dere ser noen håpløse ideer så gi meg gjerne et hint;-)

Reodor

Hvorfor hybridløsning? Pålitlighet? Rekkevidde?
Jeg ville tro det er enklere og ta med en bensingenerator og lader som rekkeviddeforlenger en å fortsette med vedlikehold av dieselmotoren. Dersom du ønsker bedret driftsikkerhet kan du sette en utenbordsmotor på brakett på hekken..
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

Ben

Ja, både pålitelighet og rekkevidde. Jeg ser jo at et aggregat er en mer elegant løsning, men det koster meg både tid og penger å bytte ut dieselmotoren med et aggregat.
Og kanskje det aller viktigste: hvis jeg lar dieselmotoren stå, og det viser seg at el-drift er en flopp, har jeg fortsatt en brukenes båt..
Løsning med påhenger vil jeg nok heller ikke gå for - må da lage til brakett osv

Men, det hadde jo vært deilig å få løftet ut det dieseldyret. Den er skitten, stinker og trenger mye vedlikehold.

Hvis jeg først bygger hybrid, og det viser seg at el-drift funker veldig bra, kan jeg jo senere fjerne dieselmotoren...

Ben

Grubler på solceller for lading av Nicd-batteriet fra Think-bilen...
Det ser ut som det er vanskelig å finne solar-controller for NiCd.

Hva med å Bruke en vanlig solar DC-AC inverter (feks denne: http://www.ebay.com/itm/400W-600W-800W-1000W-Micro-Grid-Tie-Inverter-W-MPPT-Stackable-For-Solar-System-/151141968981?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item2330c36c55) og lade  NiCd-batteriet via Thinkens innebygde Actia lader??
Hva vil Thinkens lader synes om at AC-strømmen inn blir så lav som ca 2A? (Dette er jo mye lavere enn 10A (eller 16A) er som er vanlig ladestrøm) Vil det funke?

Muligens disse panelene er brukenes i et slikt prosjekt: http://www.soldonsun.com/files/UNI-ePVL-Datasheet.pdf

Ben

Siste forslag fra meg må nok forkastes av flere grunner, men jeg tror jeg har funnet en brukenes solar lader for 120V Nicd: http://www.aliexpress.com/store/product/10A-120V-MPPT-solar-charge-controller/809102_1965467997.html. Denne har også boost converter, slik at spenninga fra solpanelene kan være ned til 60V
Selger påstår at virkningsgrad er 95%. Ingen testresultater vel og merke...

Har et praktisk spørsmål ang mekanisk kraftoverføring fra Thinkmotor til propellakslingen: har noen erfaring med hva som passer inn i "hullet" på Thinkmotoren? Girkassas aksling har en diameter på ca 20mm. Spurte på bilopphugger idag: "ikke vanlig dimensjon" var svaret. Jeg burde helst ha en clutch også. Tenkte litt på gir og clutch fra en motorsykkel e.l.. Kan noe slikt passe??

Nidelv 24 electro

Heisan, ny her :)
Ser mange har meninger om elektromotor i båt. Her er noen erfaringer fra en som virkelig har konvertert:
Båten (Nidelv 24 for de som ikke har fått med seg det ennå) er nå godt inne i sin andre sesong. Jeg har kjørt/seilt både "hardt" og mykt. Jeg bruker fortsatt originalpropellen med altfor stor stigning. Den skal likevel etterhvert byttes med en mer passende. Da elektromotoren har ekstrem kraftutnyttelse allerede fra 0, går det helt greit. Blir bare noe mer varmeutvikling da den er luftkjølt. Jeg kommer til å senke stigningen slik at dagens 1200 omdreininger blir minst doblet.
Ved dorgefart bruker jeg 2-300 Watt og kan derved kjøre til krampa tar meg. Deplasementfart 7-8 knop bruker jeg selvsagt mye mer, men kan med mine 4 150AH AGM batterier seile i rundt 7 timer.
Båten oppfører seg eksemplarisk og vi kan virkelig nyte en tur på sjøen. Ingen dieseleksos, intet kjølevann, oljebytte osv.osv. Dette har vært det artigste jeg har gjort på mange år!
Drivlinja komplett deleliste:
1:48 Volt AC, børsteløs frekvensmotor. Kjøpt med kontroller hos Alternativ Energi i Grimstad. 
2: Eloksert aluminium motorkrybbe. Selvdesignet. Laget på Thomic aluminium i Arendal
3: Dreid syrefast motorakselkopling. Lokal maskindreier
4: Centramembrankopling mot propellakslingen. Altså direkte 1:1 mellom propell/motor
5: Multiinstrument for måling av gjenværende strøm, forbruk live, gjenværende kjøretid m.m.
6: 2000 watts lader satt opp med korrekt ladestrøm for lading av alle 4 batteriene samtidig.

Denne monteringa isolerer hele motorlinja fra sjøvann og jeg har ingen problemer med galvanisk tæring. Alle koplinger og kabler ser fortsatt ut som nye. 

Jeg tror at om et slikt prosjekt skal lykkes bør man kjøpe deler som tilsammen gir en trygg og pålitelig drivlinje. M.a.o.: Kjøp nytt! Man skal være på sjøen og kunne stole på fremdriften sin.
Hele prosjektet med alt av kabler og hver minste lille bolt kom på 44500,-, altså under halvparten av hva en ny diesel ville ha kostet meg. Kjøpte egentlig et Honda I20 agregat, men har solgt det da jeg aldri har vært under 70 % gjenværende kapasitet. 

Caspar

Kult! Og velkommen på forumet, det er alltid gøy med selvbyggeprosjekter. Har du noen bilder ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Ben

Heisann Nidelv 24!
Vi har pratet på telefon et par ganger:-)
Som du ser har jeg ikke gitt opp å bruke Think-bil som donor. Jeg har dessverre ikke særlig budsjett så jeg må gjøre det slik.
Vi må prøve å få til å treffes en dag så jeg får se på båten din;-)

Nidelv 24 electro

Hei Ben.
Forstod det var deg ;)
Når det gjelder bilder hadde jeg tenkt å ta en del bilder å legge de på YouTube i stedet for de 2 små videosnuttene som er der nå. I mellomtiden finner du båten om du søker på Nidelv 24 elektro. Ser at Ben også har lagt en link i et tidligere innlegg.
Som sagt koser meg glugg ihjel hver gang jeg er ute med båten.

Nidelv 24 electro

#54
Hvor ble det av han som startet denne tråden???
..Og Ben, om du dro båten med en kraft på 950Watt, vil nok kraftbehovet ved skyv (propellen skyver) være mindre. Du klarer ikke heller å trekke helt vannrett, og får et kraft-tap der også.

Ben

Ja, trådstarter har ikke kommet mer på banen - synd det!

Ang effektbehov: Tauet var tilnærmet vannrett, så ingen feilkilde der tror jeg. Og jeg ser ikke at drakraft skal være forskjellig fra skyvkraft. Dette vil ihvertfall ikke gjelde for et legeme som skyves på en overflate med friksjon - så lenge kraft og bevegelse har samme retning.

Å bruke motorsykkelgir kan jeg bare glemme. Clutch og gir er innebygd i motoren på motorsykler - med unntak av Harley Davidson, men et gir fra en slik koster mer en båten min;-)

Er det noen som vet hva den type aksling som skal inn i Think-motoren heter? (likner på kraftuttaket på en traktor). Da vet jeg hva jeg skal søke etter...

Nidelv 24 electro

Kan du ikke ta med deg akseltappen fra Thinken og få en til å maskinere en ny aksel som igjen passer til propellkopling/gir?

Ben

God ide, det hadde jeg ikke tenkt på!
Takk;-)

petersv

Artig prosjekt. Jeg ville gått for det som vinterprosjekt. Hvis det skjærer seg kan du jo alltids sette dieseldyret tilbake.

Du kan jo være litt på utkikk etter flere batteribanker fra think, så kan du doble/triple energilageret.

Lykke til iallefall! :)

Ben

Jeg har to Thinker stående her nå;-) Så jeg har nok av batterier - men satser på kun 20 stk av dem. Håper å få den meste energien hentet fra sola...

Fikk et tips om å lage kilreim-system der EL motoren kan "vippes" frem og tilbake ettersom behovet krever det. Grubler videre på den løsningen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA