Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Konvertere båt til elektrisk

Startet av Elbåt, torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01

« forrige - neste »

Elbåt

Jeg ønsker å konvertere min displacement båt på 24 fot til elektrisk. Vanlig diesel motor i denne båten er 20 til 40 hk, men du oppnår 80% av topfart med under 10 hk. Båten har stor lastekapasitet og trenger ekstra vekt (ballast) for å bli rolig i sjøen.  Båten vil neppe bli brukt mere enn 20 ganger per år og max 4 - 5 timer per gang. En ny diesel koster lett 50-60 tusen.
Spørsmålet mitt er om jeg kan bruke delere fra f.eks Think pluss blybatterier.  Jeg har ingen erfaring med dette, men jeg tror en slik båt burde være mere egnet til elektrisk konvertering enn en bil.  Jeg setter pris på alle tips dere kan gi meg.

PerBear

Thinken sin motor, motorkontroller og DC/DC vil sikkert fungere meget bra i en båt. Bruk lukket kjølesystem med radiator på så får du litt "gratis" varme. Bruk blybatteri så får du god ballast. Husk de må være for elbil/truck, ikke vanlig bilbatterier.

Her er noen linker:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t=68508
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php?t=85890
http://www.plugboat.com/index.html

Ellers så går det noen elektriske båter her i Stavangerdistriktet, bl.a. en seilbåt.

Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Griffel

Som vanlig for alt som drives med batterier er det nok batteriprisen du bør regne på, Motor, motordrift, lader etc. fra Think kan sikkert benyttes. 10 hk = ca 8 kW i 5 timer = 40 kWh. som altså da blir minst den størrelsen du trenge om om du benytter batterier som tåler dyputladning. + litt reserve blir ca 4000 Ah på 12 V batterier, eller det dobbelte om du vil begrense dyputladingen til 50%, og bruke rimligere batterier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#3
Sitat fra: Elbåt på torsdag 31. oktober 2013, klokken 22:01
Jeg ønsker å konvertere min displacement båt på 24 fot til elektrisk. Vanlig diesel motor i denne båten er 20 til 40 hk, men du oppnår 80% av topfart med under 10 hk.

Etter å ha kommet deg over sjokket over hvor mye batteri du trenger for å tilsvare energien i 4 liter diesel ville jeg tenkt på en brukt dieselmotor fra en mopedbil. Du får kjøpt slike biler ned i småpenger, og kjøper du f.eks en JDM får du en 15 hk 2 syl Yammar diesel med selvstarter med på kjøpet. Denne må være perfekt til båtbruk. Resten av bilen egner seg perfekt til et elektrisk prosjekt, og en bil trenger betydelig mindre batteripakke.

Se denne f.eks: http://www.finn.no/finn/mc/scooter/object?finnkode=44723046
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbåt

Takk for tipsene hittil.  Det ser ut til at en par av dere har misforstått hvorfor jeg ønsker å konvertere min båt til elektrisk.  Selv om jeg ønsker å gjøre dette så rimelig som mulig er ikke kostnader grunnen til at jeg vil ha en elktrisk båt.  Både bensin, gas og diesel er rimeligere og gir mye bedre rekkevidde, men dette blir jo akkurat det samme som på en bil.
Grunnen til at jeg vil ha en elektrisk båt er veldig enkel:  jeg ønsker å dra ut i en stille båt som ikke lukter hverken inne eller ute.  Jeg prøver ikke å spare penger (hvis jeg ønsket å spare penger ville jeg ikke kjøpt båt :)).  Jeg prøver heller ikke å spare annet enn mitt eget nærmiljø.

Hvis dere nå kanskje kunne hjelpe meg med hvor jeg kan finne det jeg trenger for  fullføre mitt eksperiment ville jeg være veldig takknemlig

PS.  Jeg kan også bruke en påhengsmotor på brakett som nød "range extender", så det er ikke påkrevet at jeg har fem timers kapasitet.  To timer vil nok rekke i de aller fleste tilfeller.

Ladefabrikken

Hei!

Høres ut som et morsomt prosjekt. Ikke bry deg om disse skeptiske folke her, da jeg startet mitt 2EL prosjekt fikk jeg høre av veldig mange at det var helt umulig å få registrert en konvertert bil.
Men der tok de feil.

Men over til ditt prosjekt. Det er noen karer nede i Amsterdam som byggerom båter til eldrift http://newelectric.nl/ Du kan jo ta en titt på siden dems. Jeg vil ikke ha brukt blybatterier, de fungerer bare noen få år og kapasiteten er dårlig. Innvester med en gang i litium-ion batterier så slipper du å gjøre dobelt arbeid etter to år. Litium batteriene varer i 10år så over tid blir det billigere med litium.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Griffel

Fordelen med et elbåtproject er at du uansett ikke behøver å bekymre deg for godkjenning av veivesenet.
Jeg stoppet mitt elbåtproject av økonomiske grunner (etter å ha hentet inn priser på div.).

En kassert Think har nok alle de elektriske komponentene du trenger om de er feilfrie. Nå kjenner ikke jeg den kontinuerlige effekten en thinkmotor kan ha, og heller ikke turtall. Du må finne ytelseskurven for Thinkmotoren, for å skaffe rede på hvilket turtall som trengs for kontinuerlig 10 hk. Om det passer med propellerturtallet er det vel bare et universledd og tilpassning av motorfester som trengs for å koble den til en stiv propelleraksel. Jeg går ut fra at plattgatteren har stiv aksel og ror. Om det ikke passer må det et gear til og da er det vel først og fremst et tilpassningsspørsmål. Det er ikke utenklig at det eksisterende gearet passer. Det ser du ved å sammeligne turtallet på dieselmotoren ved ca 10 hk. med tilsvarende for Think.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TorC

#7
Batteriene er jo det dyreste her, men siden det er en displacementbåt har du vel litt å gå på mtp vekt? I så fall kan du jo kanskje få tak i noen "pent brukte" batterier fra bedrifter som bytter batterier på elbiler? Altså batterier som er for dårlige til elbil, men fortsatt kan holde litt juice?

En gammel Reva har vel såpass enkelt oppsett at man kan utvide batteribanken på en enkel måte? Og den har vel litt større motor enn Thinken?  Reva har 13KW. Selv elmotorer har vel godt av å gå på "max" hele tiden. Både av hensyn til slitasje, og støy.

Edit: Selv elmotorer har vel IKKE godt av å gå på "max" hele tiden. Både av hensyn til slitasje, og støy.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

#8
Sitat fra: TorC på lørdag 02. november 2013, klokken 11:23
En gammel Reva har vel såpass enkelt oppsett at man kan utvide batteribanken på en enkel måte? Og den har vel litt større motor enn Thinken?  Reva har 13KW. Selv elmotorer har vel godt av å gå på "max" hele tiden. Både av hensyn til slitasje, og støy.
Reva har vesentlig mindre motor enn Think. Elmotoren i elbiler oppgis gjerne med maks ytelse og kontinuerlig ytelse (PSA 106 20 kW og 30 kW, Tesla 69 kW og 300 kW) hva Think og Reva bruker er ukjent for meg (Kontinuerlig Think klasisk er vel drøyt 20 kW). I båt må en basere seg på kontinuerlig ytelse. Motoren vil definitivt ikke ha godt av å gå maks hele tiden.
Det er klart at for en bil med så liten motor som 13 kW er nok dette kontinuerlig ytelse. Om en velger en donorbil med kraftigere motor kan forskjellen bli betydelig. Elmotoren har jo omtrent konstant dreimoment opp til et vist turtall, og fra dette dette turtallet omtrent konstant ytelse. Dette er noe en må skaffe rede på om resultatet skal bli vellykket.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ben

Heisann, hoppsann!
Jeg har liknende planer, så vi kan gjerne dele ideer og erfaringer!

Jeg har en Risør 27. Displasement, 4000kg, 27 fot. Jeg ønsker å gjøre dette billig  - ellers blir det ikke noe av enkelt å greit. Det jeg anser som den største utfordringen min - jeg kjenner ikke nøyaktig effektbehov for fremdrift av båten. M.a.o, hvis det viser seg at effektbehovet er stort (ved 5knop) blir også energibehovet stort (for en dag på sjøen).
Det ser ut som du har bedre oversikt over effektbehovet (ca 8kW?) - da blir det også lettere å dimensjonere motor og batteribank. Men husk at motoren må kunne levere mye mer enn 8 kW f.eks når du vil stoppe båten. Etter mine beregninger vil jeg forvente ca 20-30kW når min båt på 4000kg skal stoppes på få meter (inkluderer effektbehovet ved å endre omdreiningsretning på motoren)

Jeg vurderer brukt motor m/styring fra ELbil. Og kanskje brukte startbatterier fra bilopphugger...? Disse kan jo ikke dyputlades, men har jeg mange nok...

Kjenner til en her i Arendal som har bygd om en Nidelv 24 til EL nå i sommer: Han oppgir en effekt på 700W ved 5knop!
http://www.youtube.com/watch?v=Y42woqmaXbc
 

Ben

Jeg spør i denne tråden jeg:
For å gjøre ombygging billig (ellers blir det ikke noe av), tenkte jeg å få tak i brukte deler - f.eks en brukt elmotor, muligens fra en elbil.
Men jeg trenger vel ikke så avansert styring som i en elbil? Er det noe å hente på investeringskostnad her? Altså ikke kjøpe motor med styring, men kun motor og styring separat?

Minstekrav er at det trengs hastighetskontroll, samt at motoren må kunne reverseres.

F.eks en motor fra en Think, eller en Reva hva trengs for å styre en slik motor?

Men på den andre siden, kjøper jeg f.eks en hel elbil får jeg jo også med styring av lading. Dette kan vel være en fordel å ha? Eller kan disse kun brukes på den orginale batteripakken? Et kjølesystem kan vel også være greit å ha?

Takker for råd!

PerBear

Sitat fra: Ben på onsdag 13. november 2013, klokken 21:34
Jeg spør i denne tråden jeg:
For å gjøre ombygging billig (ellers blir det ikke noe av), tenkte jeg å få tak i brukte deler - f.eks en brukt elmotor, muligens fra en elbil.
Men jeg trenger vel ikke så avansert styring som i en elbil? Er det noe å hente på investeringskostnad her? Altså ikke kjøpe motor med styring, men kun motor og styring separat?

Minstekrav er at det trengs hastighetskontroll, samt at motoren må kunne reverseres.

F.eks en motor fra en Think, eller en Reva hva trengs for å styre en slik motor?

Men på den andre siden, kjøper jeg f.eks en hel elbil får jeg jo også med styring av lading. Dette kan vel være en fordel å ha? Eller kan disse kun brukes på den orginale batteripakken? Et kjølesystem kan vel også være greit å ha?

Takker for råd!

Du trenger motorstyring for å regulere hastighet. De fleste elbiler bruker idag asynkron eller synkronmotorer og da trenger du i tillegg motorstyring for å lage tilpasset trefaset vekselstrøm. En gammel Think er å anbefale som donor da  dens motor og motorkontroller er robuste og enkle å koble opp i en båt. Batteristyringen er ikke spesielt god så der ville jeg muligens satset på noe annet. Statens Vegvesen nekter Thinkeiere å bytte til li-ion batteri så de bilene er dømt til en lang og pinefull død med stadig dårligere batteripakker. De blir derfor stadig billigere som donor.

Elektrolux her på forumet kan omprogrammere Think sin motorkontroller slik at den bl.a. kan fungere med høyere spenning. Da har du en mer fleksibel motorløsning og står friere mht. batterivalg.

Les mitt første innlegg i denne tråden, der finner du linker.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ben

Takk for råd ang deler fra Think!
Hvis jeg tolket info på elbilwiki korrekt, er motorspenning på Thinken 114V. Høyere spenning enn dette kan vel ikke være praktisk for mitt formål. Jeg tenkte at jo lavere spenning , jo enklere vil det være å bruke solceller (fremtidig) for lading..?

Jeg antar at Thinken lader ved bremsing - dvs jeg kan bruke motoren fra en Think som generator (jeg tenkte å la dieselmotoren få stå i første omgang - slik at den kan brukes generator+fremdrift - altså hybridløsning)

Du skiver lengre opp i tråden at man må bruke batterier fra truck/elbil, ikke vanlige "bilbatterier". Hvorfor ikke? Jeg forstår at startbatterier ikke kan dyputlades, men er det andre årsaker til at jeg ikke kan bruke slike?

Jeg har fått et tilbud på en Reva donor (litium-utgave, uten batterier selvsagt) til 5000kr. Jeg vurderer motoren i Reva som stor nok, men vil du likevel råde meg til å vente på en billig Think donor?
Mvh Ben

PerBear

Rent bortsett fra at støtfaren er det alltid fordel med høyest mulig spenning inntil en plass mellom 300-1000V DC på elektrisk fremdrift. Det gir lavest tap og lavest pris. Motorstyring, motorer er billigst på den spenning pga masseproduksjon til bruk i 230-400V AC anlegg. Dessuten er kraftelektronikk inntil ca 300-600V DC tilsvarende masseprodusert.
Ved å gå opp i spenning og ned i strøm blir kabler tynnere og billigere men kan overføre samme mengde energi.

Reva til 5000 kan virke rimelig men jeg antar det er lite dokumentasjon tilgjengelig og da står du der med 5000 i deler du ikke vet hvordan du skal koble opp.

DC/DC, motor og motorkontroller i Think er fra Siemens og er laget med god fuktbeskyttelse og er bra dokumentert på elbilwiki, se toppen av siden.

Ved bruk av solceller må du alltid benytte en eller flere MPP moduler som konverter den variable spenningen fra cellene til en fast spenning med variabel strøm som brukes til å lade batteriene med. Anbefaler deg å lese om solceller og om MPP på nettet. Her er en fin plass å begynne: http://bengts.blogg.viivilla.se
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Ben

Ja, du har trolig rett: å plukke deler fra en bil og sette dem sammen høres lettere ut en det sannsynligvis er!

Fuktbeskyttelse er jo et viktig poeng ja!

Takk for link til solcellehus! Forstod poenget med konverter for konstant spenning.
Hvis 230V eller 400V motor/styring er billig. Er ikke det en løsning for meg? Eller blir DC-AC konverteren dyr? Jeg prøvde å finne priser på nettet, men de jeg fant hadde for lav effekttoleranse).
Er det det Elekrolux gjør: omprogrammerer Thinks motorkontroller slik at en billig 240/400V motor kan brukes med DC strømkilde?
Her er det mye å sette seg inn i skjønner jeg;-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA