Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stereobygg i TMS

Startet av erot, onsdag 30. oktober 2013, klokken 18:53

« forrige - neste »

erot

Takk for nyttig oppdatering så langt. Skjønner at jeg har gått i fella igjen, og at "litt" oppgradering kommer til å ende i mye.

Jeg trenger ikke all verdens effekt, så en liten sekskanaler foran må holde. Si i fra om du selger Mosconi sekskanaleren ;)

Skal ned i Teslabutikken en dag og prøve å lirke ut så mye informasjon jeg kan, men har ikke all verdens håp om at de vet så mye om stereoen. Poster her om jeg finner ut noe.

Trustno1

Bare hyggelig :)

Tror ikke jeg skal selge forsterkeren foreløpig, men jeg driver i disse dager å skal selge RX8'n som jeg har ett rimelig omfattende oppsett i. Så det spørs litt hvor mye som forsvinner sammen med den når den blir solgt.

Blir intressant å se hva du finner ut. Har selv forsøkt å grave og søke litt på nett, men virker ikke som det er alt for mange som har lagt ut noen modifikasjoner enda. Det er jeg er mest spent på er hvordan man skal klare å hente ut lydsignal i fra bilen, resten føler jeg nok vil være ganske greit.

erot

Bumper denne opp igjen. Fikk dessverre ikke tid til å komme inn på stereoen ved utlevering, det ble så mye annet og mest fokus på sjekk av bilen. Skal innom igjen senere og høre med de.

Har prøvd stereoen litt mer nå og blir ikke helt klok på den. Frekvenskurven må være helt på tur, spesielt i bassområdet. Av og til er det null bass, mens spor med mye lavfrekvent tar helt av. Hjelper ikke at suben er svært plaget med resonnanser heller. Foreløpig har jeg hatt mest hell med tonekontroller nær null med litt helling mot høyre, f.eks +1, 0, 0 eller +1,5, 0, -1. Varierer veldig etter musikken, noe som ikke er et godt tegn. Dolby har jeg av og fader langt fremme, men ikke helt fremme, et sted mellom 10 og 16.

Får snart Dynaudiosettet, så første steg blir å montere det og se hvor mye høyttalere alene utgjør. Støter da på følgende problem: Mellomtonen er plassert fremst i dashboard helt inntil frontruten. Det er jo positivt å få lydkilden opp og frem, men det fører til en horneffekt i tillegg til at det vil komme litt lyd direkte fra elementet litt før hoveddelen av lyden som kommer som refleksjon fra ruten. Slik den er nå er øvre mellomtone ganske hard og skingrende til tider, og jeg vet ikke hvor mye det skyldes dette eller andre faktorer som jeg kan kontrollere. Har ikke veldig lyst til å skjære i dashboard eller dører, og har heller ikke funnet noen god alternativ plassering, men tar gjerne i mot forslag. Om det er det som må til så må det vel gjøres.

Trustno1

Overrasker meg egentlig ikke i det heletatt at frekvenskurven er på bærtur. Er derfor førsteprioritet for min del blir å få montert en dsp på ett eller annet vis. Problemet er vel at dette er sannsynligvis det mest omfattende å få til.

Resonansene i subben kan kanskje la seg løse med litt dempematter innvendig i kabinettet den sitter i ? nå har jeg ikke sett hvordan det ser ut i TMS, så skal ikke si dette sikkert.

Andre høytalere kan kanskje hjelpe litt, men personlig hadde jeg ikke vært alt for optimistisk rundt dette. Min erfaring tilsier at montering, planlegging og justering av ett anlegg står for 80% av lydkvaliteten. Komponentene for de 20% siste (så fremt du har noe bruktbart, går ut fra at tesla ikke har benyttet billigste stort høytalere i lydpakken)

At mellomtonen sitter fremst i dashen ser jeg egentlig bare på som en fordel. Dette betyr at refleksene du får fra lyden i frontruten er så nære den direkte lyden du får fra elementet som mulig. Det betyr at de største problemene antageligvis bare vil komme i diskantområdet som du da kan dele vekk i fra mellomtonene.

Personlig har jeg tidligere gjort omfattende modifisering på andre biler, både når det gjelder montering i dører og dashbord, men kapping og modifisering i TMS'n er ikke noe jeg heller har lyst til å begi meg ut på. Jeg tror heller ikke det er nødvendig. Sånn jeg ser det så er egentlig plasseringene av elementene ganske gode i TMS'n, det er nok heller andre ting det står på.

Det som hadde vært intressant å fått testet var å rullet igjennom en tonegenerator i fra 20-20000hz og sett hvordan de ulike frekvensene oppfører seg. Finnes massevis av gratis apper både til ios og android for dette om du har lyst til å teste.

erot

Ok, godt å høre at jeg kan bruke dashen som den er. Dvs, litt lettere modding eller justering av monteringshull må sikkert til for alle tre elementene.

Det er ikke sikkert suben er så ille nei. Om den får en skikkelig kasse og nødvendig demping så gjør nok det mye. Den første av oss som begynner å rive løs tepper der bak får rapportere her  ;)  Har du forresten erfaring med å støpe små tilpassede trykkammerkasser? Er jo aktuelt i fordørene også.

De appene du nevner, bruker de telefonens mic? Er den god nok til å få noe fornuftig resultat?


Trustno1

#20
Kan nok være at noe modding må til ja, men håper egentlig at det kan la seg gjøre ved å bare lage noen adapteringer slik at man slipper å kutte i selve bilen.

Ang apper så tenkte jeg først og fremst bare å ha en tonegenerator som man kjører igjennom hele lydspekteret, så bruke ørene for å sjekke resultatet. Men ja, det finnes også apper som kan måle frekvensresponsen med micen i telefonen, og disse funker faktisk relativt godt, men ikke på de dypeste frekvensene.

Jeg har ganske god erfaring med glassfiberstøping ja, har blitt endel bygg til nå. Er litt usikker på hvor drastisk til verks jeg skal gå i gang på TMS'n men i første omgang så tror jeg det blir ett moderat bygg (etter min standard)

Har tenkt tanken å gjøre noe med dørene, men det frister ikke helt da jeg vet at det er utrolig mye arbeid for å få ett godt visuelt resultat. Man kan også få ett ganske bra resultat med å dempe døra innvendig veldig godt med dempematter. Egentlig leker jeg litt mer på tanken med å bygge en frontsub i mellom setene siden det avlikevel er så god plass der i TMS'n, men dette er kun på tankestadiet enda.

Her er ett par bilder som viser litt av prosessen på hvordan jeg har støpt i dørene i RX8'n

Dette er forøvrig portede kasser på ca 15 liter tunet til 50hz, ment for å brukes som midbass. Subben har jeg i bagasjen. Elementet er ett clarion 10" shallow element.










cowboyroy

Jeg er ikke vant til supheftig HiFi i bilen min fra før av men er avhengig av bass! Så jeg regner med at anlegget i Teslan strekker helt greit til, bortsett ifra på de laveste frekvensene.
Er fra Notodden så er såpass harry at jeg ikke har noe imot å kjøre med 2x12" baki (og det er det jeg er vant til). Men har også tenkt tanken på å for eksempel kjøre de firkanta Kicker basserene (8" eller 10" i ei lita kasse som passer i det lille rommet i baggasjerommet foran.

Noen andre som har tanker om det? Ønsker trøkk!

Og ja bilen skal bli sykt harry utvendig oxo, bare vent å se ^^

Trustno1

Jeg har selv vurdert å bygge noe i frunken, men av det jeg har funnet på bilder så ser det ut til at dette rommet er helt adskilt i fra kupeen i bilen. Med andre ord så vil du få ett svært dårlig resultat av dette.

Isteden så tenker jeg at rommet under bagasjerommet er ypperlig sted for å lage en glassfiberstøpt sub. Usikker på hvor mange liter man får ut av det, men tror det burde holde til en 12" om man får utnyttet plassen godt.

Største utfordringen i TMS'n for lydtrykk er nok tilgangen på strøm (ironisk nok for en bil med 85kwh batteri)
Jeg er skeptisk på hvor mye DC-DC converteren tåler, så her bør man sjekke opp litt før man belaster 12V anlegget i bilen med for mye effekt. Som jeg nevnte på tidligere så er planen min å legge opp ett eget 12V batteri adskildt fra bilens system som blir ladet av en DC-DC 12V lader. Dette sørger for jevnt strømtrekk i fra 12V systemet i bilen.

Amper

har dere ikke klart å google frem slike lydprosjekter av andre tesla eiere i US ? av noen tusen biler burde det være en eller annen frik som ahr lagt ut reklamen på nettet..  :D
P85D :o)

Trustno1

Sitat fra: Amper på mandag 25. november 2013, klokken 09:18
har dere ikke klart å google frem slike lydprosjekter av andre tesla eiere i US ? av noen tusen biler burde det være en eller annen frik som ahr lagt ut reklamen på nettet..  :D

Tro meg, jeg har prøvd. Svært lite å finne. Det er ett og annet fra noen som har fått noe bygget av proffesjonelle, men svært lite info om hvordan dette faktisk er løst teknisk.

Tar gjerne i mot linker dersom noen finner noe relevant

Hyperstress

Sitat fra: Trustno1 på mandag 25. november 2013, klokken 08:12
Jeg har selv vurdert å bygge noe i frunken, men av det jeg har funnet på bilder så ser det ut til at dette rommet er helt adskilt i fra kupeen i bilen. Med andre ord så vil du få ett svært dårlig resultat av dette.


Det skulle da være helt ypperlig på Notodden, ikke sant Cowboyroy? Er ikke så nøye hvordan det låter INNE i bilen.  ;)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

cowboyroy

Joda det er nøye det! Så blir nok noe baki :)
Liker å kjenne litt trøkk i anlegget og jeg satser på at Tesla ikke har levert ett helt rævva system hell.
Så får jeg heller oppgradere til finere lyd oxo om det å sku vise seg å ikke strekke til. :)


valvolainen

Sitat fra: Trustno1 på mandag 25. november 2013, klokken 08:12
Største utfordringen i TMS'n for lydtrykk er nok tilgangen på strøm (ironisk nok for en bil med 85kwh batteri)
Jeg er skeptisk på hvor mye DC-DC converteren tåler, så her bør man sjekke opp litt før man belaster 12V anlegget i bilen med for mye effekt. Som jeg nevnte på tidligere så er planen min å legge opp ett eget 12V batteri adskildt fra bilens system som blir ladet av en DC-DC 12V lader. Dette sørger for jevnt strømtrekk i fra 12V systemet i bilen.

Jeg tipper kanskje at den DC-DC ladingen fungerer helt fint med stereo.
Du ønsker kanskje å dytte inn et agm batteri baki sammen med sub/forsterker, innbiller meg at det kan være greit med mer enn 35A til 12V systemet når du putter inn en strømsugen forsterker.

Det har jo skjedd endel brukere her inn at 12V batterie er tomt, og det er et 12V/35Ah agm batteri. Når det settes spenning på så 'våkner' 12V delen av bilen og lading starter fra hovedbatteriet.
Det agm batteriet trekker enormt mange ampere - hvis det får tilgang til det.
DC-DC laderen leverer tydeligvis nok til å drifte bilen og lade batteri samtidig, og har du et ekstra agm batteri, kan du også ha et skillerelè tilkoblet slik at stereo trekker kun fra eksternt batteri mens dc-dc- laderen lader begge.

Trustno1

Jeg nevne dette tidligere, men når det gjelder strøm så er planen min å kjøre ett eget batteri for forsterkerne helt adskildt i fra det ordinære 12V systemet i bilen. Dette batteriet tenker jeg at skal få strøm i fra en 12V lader av denne typen


Det sikrer da at man ikke får noen store strømtrekk-peaker fra 35Ah batteriet i bilen og forhåpentligvis risikerer man ikke å ødlegge 400VDC-12VDC converteren.

Optimalt så burde man kanskje hatt en egen 400VDC-12VDC converter til den separate batterikretsen, men jeg føler ikke at jeg har lyst til å tukle med 400v delen på bilen. Misstenker også at dette fort vekk går uttover garantien.

MinTesla

Mark Levinson ønsker jeg i min Tesla.

Må man strippe en LS 600 da?
Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA