Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stereobygg i TMS

Startet av erot, onsdag 30. oktober 2013, klokken 18:53

« forrige - neste »

erot

Om man er glad i musikk og vant med high-end hjemmeanlegg eller skikkelige selvbygg i biler, så skal det godt gjøres å leve med originalmonterte stereoanlegg i bil. Tesla er ikke noe unntak selv om jeg har hørt verre.

Startet denne tråden for å kunne diskutere mulige oppgraderinger, både standard og lydstudiopakken. Det er en tråd der du kan dele erfaringer, eller for å dele informasjon om hvordan stereoen er oppbygget i utgangspunktet. Det er IKKE tråden for å ytre at stereoen er mer enn god nok, det kan du gjøre et annet sted ;)

Har aldri hatt en bil til nå uten å montere et skikkelig anlegg etter enkle gode grunnprinsipper. Denne gangen kjenner jeg at jeg er lite lysten på å sette i gang. Hovedsaklig tre grunner til det:

1. Føler jeg egentlig har fått nok av å krype rundt i bilen i flere dager med tilhørende besvergelser, frustrasjoner og ryggvondt. For ikke å snakke om tiden det tar å kalibrere og tune inn alt til slutt.
2. Finner lite dokumentasjon på demontering av bilen, noe som er lett å finne på de fleste andre biler. Tipper Tesla er lite behjelpelig med det.
3. Kan ikke si jeg liker tanken på å plutselig treffe på 400V og bli grillet.

Håper noen kan inspirere meg til kaste all denne fornuften over bord og sette i gang. Når det er gjort angrer man i hvert fall ikke. Foreløpig har jeg en tanke om at signalveien frem til høytt. forhåpentligvis er god nok, men har ikke funnet ut hvordan høytt. er avdelt. Dersom det ligger et passivt delefilter et sted til treveissystemet foran, så kan det være en god plan å koble seg inn foran det med et alternativt høyttalersystem. Har lest at Dynaudio Esotec 362 passer rett inn i hullene foran (dør, stolpe og dash), evt med små tilpasninger. Ville da kjørt vanlig stereo og fadet ut bakhøyttalerne (dører) og de i bakluken. Er usikker på om senter foran spiller uten Dolby aktivert, i så fall ville jeg koble den ut. Målet er å kun ha treveis foran og sub bak. 8" foran gjør at suben kan deles svært lavt. Dynaudiosettet er knallbra men dyrt. Vet ikke hvem som selger det i Norge nå. Kanskje ingen?

http://www.dynaudio.com/int/car_hifi/system362.php

Original layout i lydstudiopakken ser slik ut:



Et evt trinn to vil være å bygge/støpe små trykkammerrom til 8" i dørene kombinert med innvendig demping av dørpaneler.

Evt trinn tre er å bytte suben på høyre side i bagasjerommet. Gitt at man finner en lettdrevet sub som trives i små kasser vil den forhåpentligvis kunne spille godt nok med forsterkeren som er der, bare bygge en tilpasset kasse til den. I verste fall må den få en kasse som tar litt av nedre bagasjerom, en løsning som utgår for de med tredje seterad.

Dette burde la seg gjøre uten å begynne å tulle med hjertet av anlegget og uten risiko for å komme inn på 400 volten, men man bør jo være ganske sikker på sistnevnte før man setter i gang.

Se der har jeg nesten inspirert meg selv allerede. Tenke positivt nå!

Capriso

Står det ikke et eller annet sted at man skal holde fingra unna?  ;)
Model S. P85, Signal rød.

erot

Det er gjort i hundrevis av Teslaer i USA allerede, både av profesjonelle og amatører. Man må bare vite hva man gjør, det er noe av hensikten med denne tråden. Håper det dukker opp noen etter hvert som ikke har holdt fingrene unna. Jeg vil IKKE å oppfordre noen til å bare begynne å demontere bilen uten å vite hva de gjør, men det går an å skaffe seg kunnskap, bruke sunn fornuft og ulike sikkerhetstiltak.

Trustno1

#3
Spennende å se at flere tenker denne tanken enn meg. Jeg har vurdert frem og tilbake om jeg skulle lage en post om dette, men siden det da altså ble gjort her så kan jeg skrive mine tanker om saken :)

En av mine store lidenskaper er bilsterebygging, og jeg har deltatt i en god del SQ (sound quality) lydkonkuranser, og har endel erfaringer og resultater å vise til innen feltet.

Ett av de større trekkplasterene for min del er at man får en potensielt veldig stillegående bil som er ett godt utgangspunkt for en SQ bil. Man har også rikelig med plass å ta av.

Jeg er veldig konfertabel med demontering, glassfiberstøping, modifisering og generell fabrikering av custom elementer til en bil, men dette med DC-DC konvertering isteden for en dynamo, samt en diger touchskjerm isteden for en tradisjonell orginal lydenhet som kan erstattes er nytt for meg.

Tidligere har jeg både montert carputere (bilpc) og nettbrett i biler og fått dette til å fungere  godt som en integrert løsning i bilen. Derimot så ser jeg på dette som en mer eller mindre uaktuellt og overflødig løsning i en modell S.

Min model S blir kjøpt med planer om å bygge ett custom oppsett som skal låte svært bra, samt at jeg muligens også satser på å kunne konkurere på toppnivå.

Når det gjelder strømforsyning så er tanken min å sette inn ett separat 12V batteri som forsyner forsterkere og annet ekstrautstyr. Ideen er at dette ikke skal kobles sammen med bilens orginale 12V system, men få en forsyning av strøm til den separate kretsen via en DC-DC 12V lader ala denne ctek laderen

Det vil da sørge for for at det orginale 12v systemet vil få ett jevnt 20A strømtrekk, som forhåpentligvis 400V-12V DC-DC converteren tåler. Spørsmålet er om dette er noe som kan gjøres med Tesla's "velsignelse" og ikke bryte noen garantier. Dette tenkte jeg å undersøke litt rundt.

Når det gjelder den andre utfordringen med å hente ut ett fulltone signal i fra "spilleren" aka touchskjermen så er det her jeg er mest usikker på hvordan man skal få det til. Selv bruker jeg alltid en type DSP (Digital sigal processor) som kan forsyne forsterkerne med ett prossesert lydsignal som er skreddersydd for bilens akustikk. Saken er bare at man kan ikke bare hekte seg rett på en høytalerkabel da dette gjerne kommer i fra ett signal som er delt en eller annen plass. Aner ikke om dette blir gjort elektronisk eller via passive filtere i Model S, men jeg vil sette en knapp på passivt. Isåfall må man prøve å få hektet seg på signalet ett eller annet sted før delefiltere kommer inn i spill.

Erot, hvor holder du forresten til? Var intressant å se at det er andre som går med samme tanker som meg. Det hadde vært artig og drodlet litt rundt ideer om dette etterhvert :)

Jeg skal til Oslo for å testkjøre model s for første gang til fredag, og jeg er svært spent både på testturen i seg selv, men også oppleve bilen på nært hold for å få ideer og inspirasjon til mulige løsninger for ett custom oppsett.

Edit:
BTW, når det gjelder dynaudio settet så tviler jeg ikke på at dette er bra, men personlig så mener jeg at det er mye mer viktig å få på plass mulighet for en DSP for å få ett godt utgangspunkt. Man trenger nødvendigvis ikke koste på det dyreste av det dyre innenfor høytalere. Det viktigste er godt montering og god justering etter akustikken i kupeen.

erot

Spennende! Jeg holder til i Bergen. Er du på østlandet?

DSP er viktig som du sier, men jeg vet ikke hvor lett det er å komme inn på linjesignalet i denne bilen. Det er derfor jeg tenkte at høyttalere er et bra sted å begynne, og forbedret montering som du sa. Tror de originale er relativt simple greier. Mest sannsynlig passiv deling ja, kan ikke tenke meg at de har så mange kanaler forsterkning som denne bilen har høyttalere. Så første steg må da å bli å lokalisere filterne foran. Suben har sikkert egen forsterker.

Dessverre tror jeg man likevel må over på aktiv deling foran for å oppnå et så godt resultat som du sannsynligvis er ute etter. De tre elementene i frontsystemet er spredd utover dør, A-stolpe og dash, så de har ganske ulik avstand. Da er digital tidskorreksjon og følgelig aktiv deling nødvendig.

Plan A må være å få tak i mest mulig informasjon om originalsystemet, helst et fullt koblingsskjema. Noen som kjenner noen på innsiden..?  :D

Trustno1

#5
Jeg holder nok til på østlandet ja.

Er nok ingen vei utenom aktiv deling for min del nei. Når man først har blitt vant til tidskorrigering og fått gjort dette riktig, så finnes det etter min mening ingen vei utenom i en bil :)

Ett koblingskjema, og ikke minst forklaring på hvor de ulike tingene ligger, samt hva som må demonteres hadde vært gull verdt. Jeg er lite lysten på å demontere en helt ny bil blindt for å gjøre detektivarbeid på hva som finnes hvor.

En annen mulighet hadde jo vært om Tesla hadde laget en mulighet for å tilkoble en ekstern lydenhet via bluetooth, men det er vel kanskje å håpe på for mye. Men hadde dette vært mulig å få til via software oppdateringer så kunne man brukt en  DSP med bluetooth mottaker. Dette hadde isåfall vært en veldig elegant løsning.

I dag så bruker jeg en mosconi 6to8 dsp som har streamemuligheter. Der kan man streame direkte fra telefonen, tablet etc.

Edit:
Her er forresten ett dokument som beskriver litt om høyspenningsanlegget

Voll1

Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

erot

Kom over et Dynaudiosett på ebay og så var det gjort. Nå er det ingen vei tilbake :)

Trustno1, hva slags dsp ser du for deg? En boks som selv justerer tidskorreksjonen og frekvenskurven og som har de nødvendige delefilterne til et fireveissystem (treveis + sub) hadde vært perfekt. Håper det finnes noe som er kompakt og lett å få plass til. Skader absolutt ikke om det ikke koster skjorta heller.

På forsterkersiden ser jeg for meg en separat liten mono til suben bak og en sekskanaler til frontsystemet. Lenge siden jeg har satt meg inn i hva som finnes på markedet, så jeg er ikke oppdatert, men denne ser ikke dum ut:
http://intl.jlaudio.com/xd600-6-car-audio-xd-amplifiers-98262

Har ikke anelse om den er bra, men greit med effekt og svært kompakt for seks kanaler. Andre forslag? Så gjenstår det bare å få tak i linjesignalet.

MinTesla

Tesla Model S85 19" - Green / Grey (Morbærtre)

Panorama, Luft, Tech, lys og vinterpakke,
Lyd 580 watt, Parksens, Alarm og HatteHylle!
Dobbeltladder, 20" Michelin Xi3 Vinterdekk

Reservasjon X

erot

?? ML tilbyr ikke løse komponenter så vidt jeg vet, bare komplette originalmonterte systemer i Lexus.

erot

Hei!

Tar opp tråden fra noen poster over her. Greit å spørre her siden det kanskje kan ha interesse for andre: Har du noen råd ift DSP-enhet? Jeg vet hva jeg trenger, men er helt utdatert på hardware, så jeg vet lite om hva som finnes i markedet. Trenger fireveis deling, dvs treveis stereo + sub, og med tidskorreksjon for alle kanaler og en frekvenskurveutjevning til slutt. Forhåpentligvis kan alt gjøres digitalt slik at hver kanal har egen DAC. Finnes det en enhet som f.eks kunne monteres under 17" skjermen slik at man lett kan fintune mens man sitter i setet?

Trustno1

Hei, beklager, så ikke spørsmålet ditt tidligere :)

Pr i dag så bruker jeg en mosconi 6to8. Dette er en strålende DSP, med ekstrem fleksibilitet på justeringene.

Dette er en 8 kanals DSP, med individuell 31 bånds EQ (noe mindre på sub kanalene), delefilter og Tidskorrigering på hver enkelt kanal.  Delefilteret har high pass, low pass, high shelf og low shelf. Og det beste av alt er at du kan sette opp til 5 delefilter i serie for å sette sammen ulike typer bandpass filter osv.

Dsp'n kobles enten til med USB eller bluetooth til PC slik at du justerer derfra. Du kan lagre 4 presets som enten kan styres via en app til android (kanskje 17" skjermen i teslaen på sikt? :) ) eller du kan styre den via en egen kontroller boks med display.

Du kan også streame via bluetooth til boksen lossless fra android eller iOS. Det er her jeg hadde håpet at det hadde vært mulig å streame direkte i fra tesla'n, men usikker på om den vil støtte det.

Når det er sagt så er det noen minuser med mosconi dsp'n:
- Dyr, koster 5k for selve boksen, så kommer bluetooth og digital enhet i tilegg om du skal ha dette. Så totalt blir det fort vekk 9-10 lapper om du skal ha hele dsp'n komplett
- Dårlig tilgangskontroll på bluetooth. Hvem som helst kan i utgangspunktet koble seg til ved å taste inn koden 1234. Du kan delvis hindre dette ved å alltid ha en enhet tilkoblet selv, da slipper den ikke andre inn.
- Bugs i bluetooth streamingen lager noe ulyder i diskanten. Dette er forhåpentligvis noe som kan fikses med nyere firmware.

Litt mer info finner du her

Tips: Softwaren til pc er gratis å laste ned og kan testes uten selve enheten. Da får du litt innblikk i hva denne boksen faktisk kan gjøre.

Trustno1

#12
Når det gjelder forsterkere så bruker jeg nå noen massive audio monoblokker.

Dette er ekstremt kraftige forsterkere i veldig liten forpakkning og vekt. Lyden er upåklagelig og har planer om å bruke dette i TMS'n også.

Ett lite bilde her fra mitt nåværende oppsett i en Mazda RX8. På bildet er det 4 stk monoblokker med en samlet effekt på 6,8kW. Vesentlig mer enn hva jeg har behov for og planer om å bygge i TMS'n, men det sier litt om hvor kompakte og effektive disse forsterkerne er :)



Når det gjelder forsterkere til front stage så har jeg hørt mye bra om Mosconi der også. Personlig har jeg ikke testet disse, men jeg har en 6 kanaler liggendende av denne typen som jeg tenkte jeg skulle teste.

Finnes veldig mye bra ute i markedet nå, så det kan nok ikke gå så veldig feil uansett hva du velger, så lenge det er av ett nogenlunde anerkjent merke. Klasse D forsterkere har også blitt veldig bra, både til sub og fulltone. Så det kan være verdt å tenke på dersom man ønsker å både spare vekt og strøm  :)

Thor2014

Trenger man strengt talt forholde seg til kun komponenter for 12 volt?
Må ikke en 12 volt forsterker øke spenningen internt?

Biler som Tesla kan danne grunnlag for noen nye komponenter

Trustno1

Sitat fra: Thor2014 på søndag 10. november 2013, klokken 17:04
Trenger man strengt talt forholde seg til kun komponenter for 12 volt?
Må ikke en 12 volt forsterker øke spenningen internt?

Biler som Tesla kan danne grunnlag for noen nye komponenter

Jeg har tenkt tanken, men tror alt du kobler til som innebærer 400V vil bryte alt som finnes av garantier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA