Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

FThorsen

Sitat fra: Maartensommer på fredag 08. november 2013, klokken 11:21
Ellers er jeg strålende fornøyd med bilen hver mandag, tirsdag og torsdag.  Onsdag og fredag er nå blitt hjemmekontordag ettersom den blå adapteren til bilen ikke ble utlevert og bilen må stå disse dagene hjemme og lade.......................

Dette er rett og slett bare for dumt. Og jeg syns det er utrolig dårlig av Tesla at de ikke prøver å gjøre noe som helst for de som ender opp i denne situasjonen!
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

petersv

Sitat fra: teslaman på søndag 10. november 2013, klokken 10:53
Godt å høre at du er fornøyd Øyvind, og at det med vinduene kan fikses! Men du skriver manglende luftdyser. Er dette noe som gjelder alle leverte biler? Går enda og venter på min tur for vindussubbing og skifte av pumpe for bremsekraftforstekning. De må vel skaffe denne da. Men regner med at den er rett rundt hjørnet. Fikk bilen 13 sept. og feilen ble konstatert ved levering, så synes de har hatt rimelig god tid på seg. Men som du nevner, de jobber vel ræva av seg der nede.

Det var bare to biler med amerikansk type luftdyser lengst fremme på dash mot frontruta. (Den andre var min, også fikset.)

eledille

Nå har min igjen hatt ladefeil om natta med tomt 12 V batteri som resultat. Av med nosecone, driver og lader. Passe sur.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Kallagtunet

Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 08:53
Nå har min igjen hatt ladefeil om natta med tomt 12 V batteri som resultat. Av med nosecone, driver og lader. Passe sur.

Hvilken software versjon har du?

eledille

#34
Sitat fra: Kallagtunet på mandag 11. november 2013, klokken 11:36
Sitat fra: eledille på mandag 11. november 2013, klokken 08:53
Nå har min igjen hatt ladefeil om natta med tomt 12 V batteri som resultat. Av med nosecone, driver og lader. Passe sur.

Hvilken software versjon har du?

Splitter nyeste SW.

Selv etter en time på Biltema-laderen ville ikke bilen starte og protesterte på lav 12 V. NAF kom, og han koblet på en kraftig CTEK-lader. Da frisknet bilen litt til, men vi så fremdeles at spenningen falt raskt. Koblet på stort eksternt bilbatteri, og da sluttet den å klage på lav 12 V, men protesterte fremdeles på ladefeil og ville ikke gå.

Jeg fikk en ide om å prøve å gjennomføre en lading av bilen, ut fra en idé om at en feilfri lading kanskje kunne slette ladefeilen eller noe sånt. Jeg koblet til UMC'en, det ble grønt lys i ladeporten, og så lot jeg den trekke 13 A i ca 10 sek før jeg avbrøt. Ingen feilmeldinger, og så gikk den i Drive. Voila.

Det er mulig at det holder å åpne og lukke ladeluka, dette gjør også en reset av et subsystem.

Har hatt to Tesla-ingeniører på besøk. De målte og testet, og vi fikk gjenskapt flere typer feil. Så de jobber med å finne ut av det.

Det er viktig at de som opplever klaging på ladekabelen, ladefeil, at lading ser ut til å starte men ingenting skjer, eller får bilen i gang igjen selv etter flatt 12 V batteri ringer Tesla veihjelp slik at de har en formening om hvor utbredt  problemet er. Jo flere kunder som har trøbbel som de får vite om, jo mer press vil ledelsen i USA føle for å fikse det.

Det er ingenting åpenbart feil på mitt anlegg. Den ene fasen er på ca 135 og den andre på litt over 140 V mot jord. Spenningen mellom fasene er såvidt over 240 V.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Jeg har også hatt nærmest tom 12V batteri. Etter å ha ladet ca 10kWh til rated blinket det rødt da jeg kom til bilen igår morres. I bilen en drøss med feilmeldinger: car needs service blabla. Jeg har et voltmeter liggende i bilen som viste 11,5 V. Jeg tråkket på bremsen, satt i gir og spenningen hoppet til 13,4. Meldingene forsvant. Jeg gjorde ikke noe mer og kjørte heller ikke. Idag var alt normalt. Versjon 5.6 som kom over lufta for noen uker siden.

Kallagtunet

OK. Da fjerner jeg kommentaren om at siste SW har løst alle problemer med 12V systemet....

Øyvind.h

Andre enn meg som har en høy hvinelyd/skrikelyd under fullt gasspådrag? Høres ut som noen som slipper ut lufta av en ballong i bagasjerommet? Denne lyden kom plutselig nå etter helgen, og bilen har gått rundt 3000km (ikke den vanlige futuristiske hvinelyden alle har :) )

Tesla mener dette er helt normalt, og at lyden kommer fra kontakter i batteriet.

Vedlagt er lydopptak, men lyden er mye høyere enn det høres ut i opptaket. Den vanlige hvinelyden ved pådrag har jeg fortsatt, men denne lyden er noe som kommer brått på og av, og kun ved fullt pådrag.

OBS OBS: Filendelsen må renames til .m4a
Fikk ikke lastet dem opp som m4a, så det ble .doc :) Filene kan åpnes i VLC, Quicktime eller nyere versjoner av Windows media player.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kallagtunet

Har du sett på US forum minns at det har vært fler som har rapportert om denne type lyd der.

eledille

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 12. november 2013, klokken 20:07
Jeg har også hatt nærmest tom 12V batteri. Etter å ha ladet ca 10kWh til rated blinket det rødt da jeg kom til bilen igår morres. I bilen en drøss med feilmeldinger: car needs service blabla. Jeg har et voltmeter liggende i bilen som viste 11,5 V. Jeg tråkket på bremsen, satt i gir og spenningen hoppet til 13,4. Meldingene forsvant. Jeg gjorde ikke noe mer og kjørte heller ikke. Idag var alt normalt. Versjon 5.6 som kom over lufta for noen uker siden.

Det er akkurat slike ting du må melde inn til service eller veihjelpen. Hvis det bare er ti prosent av oss som melder inn så virker det som det er bare en og annen som har en rar jordfeil eller noe.

Mitt anlegg er så vidt jeg kan se 100 %, likevel er det masse trøbbel.

Få dem til å opprette en service-sak selv om du fikk bilen til å gå igjen selv.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 12. november 2013, klokken 21:32
Har du sett på US forum minns at det har vært fler som har rapportert om denne type lyd der.
Sjekket nå, og fant en poll der hvor 7 av 10 svarer at de har denne "slippe ut luft av ballong" lyden. Så det er antakelig noe alle får før eller siden, og helt normalt.

Litt skuffet over at det futuristiske hvinet nå er akkompagnert av denne høyere og mer skrikete lyden, men om "alle" får den før eller siden og det er helt normalt så får man bare leve med det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kallagtunet

Virker rart at hvis den er en "naturlig" lyd at den kommer etter en stund, men det er sikkert billigere for Tesla å kalle det det enn å fikse kilden :D. Når det er sagt så får en jo håpe det kun er en (lyd)kosmetisk feil.

VigdisA

Fikk montert dobbeltlader her forleden, og har etter dette ikke fått ladet bilen hjemme.
Innstilt på 11A i bilen, kursen er 13A. Starter lading, men så går sikringen etterhvert, uten at vi legger merke til det.
Tydelig at bilen gjør noen krumspring den ikke gjorde før..
Tesla ingeniørene skulle se på saken, spent på hva de finner ut, nå MÅ bilen lade snart..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

stor66

Sitat fra: VigdisA på onsdag 13. november 2013, klokken 12:57
Fikk montert dobbeltlader her forleden, og har etter dette ikke fått ladet bilen hjemme.
Innstilt på 11A i bilen, kursen er 13A. Starter lading, men så går sikringen etterhvert, uten at vi legger merke til det.
Tydelig at bilen gjør noen krumspring den ikke gjorde før..
Tesla ingeniørene skulle se på saken, spent på hva de finner ut, nå MÅ bilen lade snart..
Har du prøvd å sette ned ladestyrken til 10A? 9A?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

VigdisA


Sitat fra: stor66 på onsdag 13. november 2013, klokken 13:09
Sitat fra: VigdisA på onsdag 13. november 2013, klokken 12:57
Fikk montert dobbeltlader her forleden, og har etter dette ikke fått ladet bilen hjemme.
Innstilt på 11A i bilen, kursen er 13A. Starter lading, men så går sikringen etterhvert, uten at vi legger merke til det.
Tydelig at bilen gjør noen krumspring den ikke gjorde før..
Tesla ingeniørene skulle se på saken, spent på hva de finner ut, nå MÅ bilen lade snart..
Har du prøvd å sette ned ladestyrken til 10A? 9A?
Får prøve det, men 11A har fungert fint før dobbeltlader kom inn. Var visst noen rare feilmeldinger der da de sjekket loggen.
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA