Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Martinius

Hmm... kan brumming og risting være lane change eller collision warning? Du er vel ikke en som kjører forbi uten å bruke blinklys ;-)

F_P

Sitat fra: Martinius på tirsdag 14. juli 2015, klokken 10:31
Hmm... kan brumming og risting være lane change eller collision warning? Du er vel ikke en som kjører forbi uten å bruke blinklys ;-)

Var så heldig at jeg fikk bilen utlevert 30. sept. 2014, og dermed var en av de siste som slapp å få autopilot HW så ingen fare der.

Fått en P85+ som lånebil (DK sin) her nå får kjenne om det er likt på den   ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

fonberg

Sitat fra: F_P på tirsdag 14. juli 2015, klokken 09:27
Slenger med et spørsmål til slutt. Synes alltid bilen rister litt når jeg kommer opp i 70-74 km/t på morrakvisten, og kun første gangen. Tatt det opp med Tesla, men det er umulig å trigge om bilen ikke har stått i timesvis så jeg tviler på at de klarer å gjenskape «problemet». I tillegg synes jeg bilen rister eller brummer litt når jeg gir flat fusspedal ved forbikjøringer. Sammenheng? Hva kan det være?

Tipper det er to forskjellige problemer.
Den første pga. urunde dekk når den har stått ei stund (jeg opplever det samme sjøl noen ganger, de første 3-4 minuttene med kjøring etter at bilen har stått i lengre tid).
Den andre burde vel ha no med drivverket å gjøre.

Du kan foreslå at Tesla tar inn bilen din en ettermiddag og undersøker symptomene for det første påfølgende dag. De gjorde dette med min bil for å sjekke et symptom som dukket opp med kaldt batteri (for at den skulle få stå hos dem og bli kald over natta).
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

F_P

Sitat fra: fonberg på tirsdag 14. juli 2015, klokken 12:13
Sitat fra: F_P på tirsdag 14. juli 2015, klokken 09:27
Slenger med et spørsmål til slutt. Synes alltid bilen rister litt når jeg kommer opp i 70-74 km/t på morrakvisten, og kun første gangen. Tatt det opp med Tesla, men det er umulig å trigge om bilen ikke har stått i timesvis så jeg tviler på at de klarer å gjenskape «problemet». I tillegg synes jeg bilen rister eller brummer litt når jeg gir flat fusspedal ved forbikjøringer. Sammenheng? Hva kan det være?

Tipper det er to forskjellige problemer.
Den første pga. urunde dekk når den har stått ei stund (jeg opplever det samme sjøl noen ganger, de første 3-4 minuttene med kjøring etter at bilen har stått i lengre tid).
Den andre burde vel ha no med drivverket å gjøre.

Du kan foreslå at Tesla tar inn bilen din en ettermiddag og undersøker symptomene for det første påfølgende dag. De gjorde dette med min bil for å sjekke et symptom som dukket opp med kaldt batteri (for at den skulle få stå hos dem og bli kald over natta).

Vet ikke helt. De hadde den ine for småfiks av andre ting, og testet bilen uten hell. Tipper som deg på at noe er eller blir urundt etter forholdsvis kort tid.

Det andre er nok noe relatert til drivverket. Har også lagt merke til at jeg har det som nok er sirkelsaglyden, men bare ved forsiktig pådrag rundt 40km/t. Må opp med rutene og helst kjøre inntil et autovern eller en vegg skal jeg høre lyden, men den er der.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

cairnz

Sitat fra: fonberg på tirsdag 14. juli 2015, klokken 12:13
Sitat fra: F_P på tirsdag 14. juli 2015, klokken 09:27
Slenger med et spørsmål til slutt. Synes alltid bilen rister litt når jeg kommer opp i 70-74 km/t på morrakvisten, og kun første gangen. Tatt det opp med Tesla, men det er umulig å trigge om bilen ikke har stått i timesvis så jeg tviler på at de klarer å gjenskape «problemet». I tillegg synes jeg bilen rister eller brummer litt når jeg gir flat fusspedal ved forbikjøringer. Sammenheng? Hva kan det være?

Tipper det er to forskjellige problemer.
Den første pga. urunde dekk når den har stått ei stund (jeg opplever det samme sjøl noen ganger, de første 3-4 minuttene med kjøring etter at bilen har stått i lengre tid).
Den andre burde vel ha no med drivverket å gjøre.

Du kan foreslå at Tesla tar inn bilen din en ettermiddag og undersøker symptomene for det første påfølgende dag. De gjorde dette med min bil for å sjekke et symptom som dukket opp med kaldt batteri (for at den skulle få stå hos dem og bli kald over natta).
Den første er -ikke- pga urunde dekk. Når du setter bilen i N så forsvinner det umiddelbart, selv om hastigheten er jevn. Jeg har det samme, men i ~53-58 km/t mest merkbart. Stort sett der på morgenen av og til, gjerne rundt 12-13 grader. Siden det bare varer i ~20-40 sekunder så er det neppe noe spesielt å bekymre seg over. Nevn det på en eventuell service, så ligger det i loggen. Skulle det vise seg å være noe alvorlig så kan du peke tilbake til nevnte punkt etter garantitid og dermed få det fikset uten kostnad.

Den sorte guffen, kommer den på utsiden eller innsiden av vinduet? Kan være at det er smurt litt "mye" guffe på noe som er i nærheten av vinduet når det går ned eller opp. Kan være nok at de bare åpner opp og tørker det litt utover. :)
Elbilist

Quintilian

#1580
Fin pågående sak nå ...

Søndag for 10 dager siden ville ikke takluka opp mer enn til "luftenivået". Når vi forsøkte å lukke den igjen "hang den igjen" på den ene siden og ble stående "skjevt". Det var meldt regn og vi måtte parkere ute, så vi forsøkte å åpne og lukke flere ganger uten at det funka 100% (den ville ikke opp utover lufting, men til slutt lukket den seg noenlunde med "tight seal".

Bilen skulle uansett inn på garantireperasjon (dørhåndtak) påfølgende onsdag (for 1 uke siden), så vi ringte bare og opplyste om at de også måtte se på takluka...

Leverte så bilen på onsdagen og fikk beskjed om at "den sannsynligvis er klar på fredag".

Ringte fredagen og fikk beskjed om at "hele" taket måtte byttes; og at dette vill ta noen dager.. "Sannsynligivis klar på tirsdag" (dvs. i går).

Ringte igjen i dag og fikk beskjed om at de har byttet glasstaket, men nå får de ikke luka verken opp eller igjen... Stakk innom for å hente ipaden til guttungen som lå igjen i Teslaen og pratet med en av teknikerne... De ante ikke hva som var greia, og hadde sendt en henvendelse til "andrelinje-support" sentralt et eller annet sted....... Har fått ny beskjed om at den "sannsynligvis er klar på fredag"...

Kjører til vanlig "gammel" S85 og har nå en P85 (helt ny) som lånebil.... Kjenner at det ikke hadde skadet med ny bil; men tror jeg må la fornuften seire denne gangen :-)

Edit:
Kan jo alltids summere opp hva vi har opplevd av snags på vår bil siden den var ny april 2014 (kjørt 38k):

- Ny DU (klinkelyd)
- Overhalt kontaktor på batteriet (bilen døde på motorveien)
- Diverse tilpasninger av eksterne lister og interne taktrekk
- Suse- og knitrelyd fra takluka (utbedret i fjor)
- Slark i ett dørhåndtak, og bytte av et annet (nektet å komme ut)
- Ny(tt) tak/takluke (in progress som sagt)
- Bytte av bremseskjold
- Vindstøy trekantvindu (bedt om utbedring 3 ganger, også denne gangen)
- Bilen "trakk mot høyre" fra dag 1. Utbedret ved hjulstillingskontroll
- Problemer med at vindu på passasjersiden ikke lukket seg helt (hendt 5-10 ganger - gikk over av seg selv)

Dett var dett. Fått god service og blitt tatt på alvor hele tiden, og hatt leiebil/loaner i alle sammenhenger.... Men håper de får kontroll på knotet snart; er ikke billig å holde på sånn i lengden for Tesla....


Edit #2:

Da fikk vi bilen ut igjen. De har byttet rammen til glasstaket da denne visstnok var skjev.

I prosessen laget de en liten rift i stofftaket. Dette informerte de om pr. telefon før vi hentet bilen i dag, og har ordnet nytt stoff samt bestilt tid på lokalt bilverksted for utbedring. Fikk en frunk-bag som plaster på såret. Denne er av høyere kvalitet enn jeg forventet, og fikk meg til å angre på at vi ikke kjøpte dette før! Veldig praktisk.

De hadde også levert inn bilen til komplett inn- og utvendig bilvask samt polering - så nå er den som ny igjen.... Sjekket prisen hos bilvaskfirmaet de har benyttet, og den koster 3500.-(!)...

Igjen veldig bra servicenivå hos Tesla. Kjempefornøyd!

VL

Hei!

Jeg vasket bilen i dag og da så jeg at den crome listen på passasjerersiden foran hvor det står "model s" var løs i begge ender.

Noen som vet hva jeg bør gjøre med dette? Skal ikke så veldig mye mer til før den faller av! Og bilen er jo knapt 1 mnd gammal :-( ... Ellers var det en del løser gummilister her og der som jeg har oversett på overleveringen, men det er vel for sent å klage 1 mnd etterpå?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

petersv

Neida, ikke for sent, de fikser det lett uten diskusjon etter min erfaring.

VL

Så bra å høre da! Er det sånn jeg bør ta opp med dem når det er tid for service? Eller burde jeg bestilt en time kun til småting som dette?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Tuxedo

Sitat fra: VL på tirsdag 21. juli 2015, klokken 21:06
Så bra å høre da! Er det sånn jeg bør ta opp med dem når det er tid for service? Eller burde jeg bestilt en time kun til småting som dette?
Dette er garantisak.  Løse lister må de feste før de faller av/blir ødelagt.  Ingen grunn til å vente til service, men du får selvsagt ikke time i neste uke  :D  Prøv å få de til å ordne det før vinteren setter inn.

VL

Hei!
Har kjørt nesen 8000 km på 6 uker nå, merket minimalt til alle bugsene og småfeilene jeg har lest om her inne. Men de 3 siste dagene har ting begynt og skje. Ladeluken er ofte vanskelig å få opp, må gjerne trykke 10-15 ganger mens fruen står og "drar" i den, for at den skal gå opp. ( Ikke misforstå  :P ) Og jeg prøver alltid alle måtene å åpne den på........ Men dette er jo bare en liten bagatell egentlig, men veldig irriterende......

Nå nettopp når jeg kom ut fra butikken begynte pano taket å tulle seg  :( Om jeg f.eks stiller det til 50%, stopper det på "vent". Det kommer også en sånn gnisselyd når det stopper. Enkelte ganger går det helt opp til 100%, men da høres jo det ut som en traktor og rister som bare det, hele veien. Har filmet dette i tilfelle det ikke skjer når den er inne hos Tesla ( Er jo typisk at alt fungerer når man skal vise problemet på verksted )

Noen som har opplevd lignende? Hva bør jeg gjøre? ( Har programvare 249, ikke 250 som jeg har lest flere har klaget på? )  :-[ :-[ :-[
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

OleJA

Tror jeg ville lat være å bruke panotaket inntil Tesla har sett på det. Hadde tilsvarende symptomer på min, og det endte med at kjørte seg fast i åpen stilling når bilen skulle parkeres utendørs for en helg på hytta.

Muffinman

Snodig oppførsel på min bil i dag.

1.  Stoppet for å sette av poden etter trening i dag, og i det han åpnet døra på høyre siden spratt også førerdøra opp. Aldri hatt krøll med dører eller håndtak før.

2. Rygget inn på parkeringsplass og satte i park. Når jeg åpnet døra startet varsellyden bilen vanligvis gir fra seg når den er misfornøyd med noe (bærtbærtbært). Ingen melding i display. Gikk ut av bilen og lyden stoppet, døra fremdeles åpen.

Tesla Model S, en bil med sjel (og personlighet).

Quintilian

#1588
Da ligger det ann til DU-bytte nr 2 for oss... Nå på 39.000 KM....

Ca. 5.000 KM kjørt siden forrige bytte.

Bilen begynte (også denne gangen) å lage "klikke/klunkelyder" ved stopp/start og overgang power/regen i lave hastigheter... Har blitt verre og verre, og de siste dagene forekommer lyden sikkert 5-10 ganger i minuttet ved kjøring i sakte fart (50km/t og lavere).

Tok opp lyden med iPhone (vinduene rullet ned) og sendte til Tesla i går. Tekniker mente at det hørtes ut som et DU-skifte, men de har videresendt lydfilen til Nederland for verifisering av spesialist der nede.

Tekniker kunne også opplyse om at det er tomt for Drive-Units "over alt" og de var usikre på hvor lang tid det kunne ta før vi hadde ny på plass...

lydfil (.mp3 / 200kb): https://dl.dropboxusercontent.com/u/1813654/teslaklikk.mp3
(ps: lyden etter 15sekunder er aktivering av blinklys. Forsøkte å klippe lydfilen til, men det feilet miserabelt. Lydfilen bør spilles av ved relativt høyt volum for at klikken skal høres. 8)

Muffinman

#1589
Sitat fra: Quintilian på onsdag 29. juli 2015, klokken 17:14
Tekniker kunne også opplyse om at det er tomt for Drive-Units "over alt" og de var usikre på hvor lang tid det kunne ta før vi hadde ny på plass...
Oi, det er absolutt ikke et godt tegn. Håper de holder tilbake noen så de har å bytte på biler som havarerer. Tesla tok opp lyd fra min og sendte inn (sirkelsag), ikke fått tilbakemelding enda. Men siden de gjorde opptaket regner jeg med at det går mot fjerde DU. Den første ble byttet på 37,5k, den andre snurret 14k og nå er den tredje rundet 31k.

Jeg tipper at DU-problematikken er sammensatt av både avvik i produksjonen og feilkonstruksjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA