Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Ebbe

Vi kom ikke inn i vår bil i går (søndag), prøvde både med begge nøklene og app'en uten resultat. Tok kontakt med Tesla som åpnet bilen og gjorde masse forskjellige ting for at vi skulle kunne bruke bilen, dessverre uten resultat. Ble enige om at de skulle komme å hente vår bil og gi oss en låne-bil. Vi ble enige om å usette dette til i dag (mandag) da vi klarte oss fint uten Tesla'en i går. Regner med at det er billigere for Tesla og gjøre dette på en mandag i stede for på en søndag! Med så god service vi har fått fra Tesla så får vi også strekke oss, min mening! Men noen timer senere fungerte bilen helt normalt. Tok da på nytt kontakt med Tesla og ba de kansellere at noen kom for å hente bilen etc. Dette satte Tesla pris på og vi overførte saken til Tesla Drammen som skal se på dette ved anledning. Ble også ringt opp i dag fra Tesla, der de forsikret seg om at var i orden! (flott av Tesla)
Men en time etter blir jeg ringt opp av NAF som står på utsiden av vårt hjem for å hente vår bil! Så her har Tesla noe å lære i forhold til kommunikasjon! Dyrt blir det også, som til syvende og sist blir mitt og alle andre kjøpere av Tesla sitt problem! Tesla, rutinene må skjerpes!
P39240

Davidsv

Sitat fra: Ebbe på mandag 23. februar 2015, klokken 16:12
Men en time etter blir jeg ringt opp av NAF som står på utsiden av vårt hjem for å hente vår bil! Så her har Tesla noe å lære i forhold til kommunikasjon! Dyrt blir det også, som til syvende og sist blir mitt og alle andre kjøpere av Tesla sitt problem! Tesla, rutinene må skjerpes!
Ikke for å forsvare Tesla, men dette kunne jo like mye vært en kommunikasjonsfeil hos NAF.
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

RonnyØ

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 23. februar 2015, klokken 14:28
Sitat fra: Haknys på mandag 23. februar 2015, klokken 13:51
Faktisk syntes jeg å se de samme brukernavnene igjen i omtrent samtlige tråder komme med egne anekdoter og bastante konklusjoner over stort problem Tesla har....fordi bilen deres ikke er feilfri og de har lest om minst 5 andre på interwebben som har samme problem(er).
Problemene med verkstedkapasiteten tyder på større antall mandagsbiler enn 6.
De behøver heller ikke containerlaster med DUs til 6 biler.
Du kan i beste fall flytte kommaet 2 plasser til høyre.
I verste fall nærmere 3 enn 2.

Sitat
Historien er for øvrig full av eksempler på dyrere biler (spesielt i lavt produksjonsvolum) er de med aller flest feil.
JA,
derfor skrev jeg tidligere i dag:

"Dagens reklame:

Har du lyst på en upålitelig bil, kjøp en til NOK 900K.
Har du lyst på en pålitelig bil, kjøp en til NOK 300K."
"Ingen sorger, ingen gleder" ;D ;D

HåkonE

Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 23. februar 2015, klokken 14:28
Problemene med verkstedkapasiteten tyder på større antall mandagsbiler enn 6. De behøver heller ikke containerlaster med DUs til 6 biler.

Nå var det vel ikke akkurat DU-problematikken som ble diskutert ovenfor, men "kvalitetsfeil". Og at Tesla ikke angriper disse problemene pga. dårlig kultur. Poenget mitt er at du finner denne såkalte kulturen også i andre selskap.

Hvor omfattende i forhold til Tesla? Umulig å si uten talldata. Anekdoter blir mest for at den enkelte skal få ut frustrasjon (og det med rette). Men anekdoter er ikke så interessant om man er ute etter å se hvor omfattende problemet faktisk er for produsenten.

Det jeg er relativt sikker på er at hvis ALLE bilene, nye som gamle, hadde hatt like mye problemer som enkelte har her inne - hadde vi lest mye mer om det, både på forum og i media.

Og Tesla hadde neppe stikket av med seieren som det merket med mest fornøyde eiere (98%) iht. consumer reports.



finn_roen

Sitat fra: Haknys på mandag 23. februar 2015, klokken 13:51
Høres nesten ut som tyskerne er feilfrie. ;D  Selv hadde jeg en av de siste BMW som rullet ut av samlebåndet fra den nå utgåtte og svært populære volummodellen BMW E9x-serie.

Den hadde fukt i lyktene. Når jeg googlet det, så fant jeg tråder fra irriterte kunder som i 2005 lurte på NÅR en "premium-produsent som BMW" skulle fikse det. Og at BMW kom til å slite hvis de ikke fikk orden i sysakene ASAP....  ;)   Jeg hadde 2012-modell. 7 år og det er fortsatt ikke fikset. BMW prøvde å fikse det 2 ganger på service - glem det.

Dekslet til vindusspylerpumpene. Samme der, og mine datt av. Kjent svakhet tilbake fra 2005. Ser ut som de har videreført akkurat det samme designet på nye F30. Tydeligvis bra nok.

Audi/VW har jo hatt forstillings problemer i årevis uten at en finger har blitt løftet for å løse det. Min far fikk som svar på kraftige knirkelyder: "Normalt når du svinger mye".

Jeg kunne fortsatt, men har slått meg til ro med at pris har mer sammenheng med kvalitet i form av materialbruk og funksjoner - ikke nødvendigvis hvor godt ting er designet eller skrudd sammen. Ja, det finnes sikkert flere her som har hatt BMW i 20 år uten en eneste feil, men det er det slettes ikke alle som klager over Tesla heller. Faktisk syntes jeg å se de samme brukernavnene igjen i omtrent samtlige tråder komme med egne anekdoter og bastante konklusjoner over stort problem Tesla har....fordi bilen deres ikke er feilfri og de har lest om minst 5 andre på interwebben som har samme problem(er).

Historien er for øvrig full av eksempler på dyrere biler (spesielt i lavt produksjonsvolum) er de med aller flest feil. Mercedes S-klasse er den bilen i klassen det selges mest av (2014), og er langt i fra feilfri. Consumer Reports sier det står dårligere til der enn de Model S som ruller ut av fabrikken i dag.

Forsvarer jeg Tesla? Nei. Hadde jeg følt meg trygg på fukt i lyktene om jeg kjøpte en ny BMW i dag? Nei. Forventer jeg en feilfri Tesla? Nei, men jeg vet i det minste at gresset er ikke alltid *så* mye grønnere på den andre siden.... YMMV.  ;)

Enig med det du skriver her, selv har jeg en nærmest feilfri bil,
Det jeg er sålangt syntes er bilens største svakhet er drive unit og de rammeløse vinduene.

RuneW

Sitat fra: Haknys på mandag 23. februar 2015, klokken 17:39
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 23. februar 2015, klokken 14:28
Problemene med verkstedkapasiteten tyder på større antall mandagsbiler enn 6. De behøver heller ikke containerlaster med DUs til 6 biler.

Nå var det vel ikke akkurat DU-problematikken som ble diskutert ovenfor, men "kvalitetsfeil". Og at Tesla ikke angriper disse problemene pga. dårlig kultur. Poenget mitt er at du finner denne såkalte kulturen også i andre selskap.

Om ikke den sørgelige DU-historien er et prakteksempel på "kvalitetsfeil og mangel på å ta tak i problemer" (på et tidlig tidspunkt) så vet ikke jeg...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BMW850

Jeg har også en tilnærmet feilfri bil. Og, som enkelte andre hevder synes også jeg det går igjen enkelte navn her inne som skriker høyt og mye i tillegg til å gjenta seg selv i det uendelige så fort de får sjansen. Selvfølgelig kan det se ut som om det er noen som har vært uheldige og fått en "mandagsbil", men det behøver ikke nødvendigvis bety at antallet biler med feil er så stort som det kan se ut som!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

fonberg

Sitat fra: RuneW på mandag 23. februar 2015, klokken 18:06
Sitat fra: Haknys på mandag 23. februar 2015, klokken 17:39
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 23. februar 2015, klokken 14:28
Problemene med verkstedkapasiteten tyder på større antall mandagsbiler enn 6. De behøver heller ikke containerlaster med DUs til 6 biler.

Nå var det vel ikke akkurat DU-problematikken som ble diskutert ovenfor, men "kvalitetsfeil". Og at Tesla ikke angriper disse problemene pga. dårlig kultur. Poenget mitt er at du finner denne såkalte kulturen også i andre selskap.

Om ikke den sørgelige DU-historien er et prakteksempel på "kvalitetsfeil og mangel på å ta tak i problemer" (på et tidlig tidspunkt) så vet ikke jeg...

Jeg synes absolutt at Tesla tok tak i DU-problemet raskt - det var ikke mange ukene at "hylekoret" varte. Med unntak av noen få uheldige virker det (ut fra det jeg har sett på forum og FB-side) å være under kontroll nå.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

BMW850

Ja, følte for å ta opp DU-tråden her om dagen da jeg syntes det var stille om dette problemet for tida. Kan jo selvfølgelig være litt tidlig å konstatere noe men det ser ut til å ha stilnet, særlig ifh til tidligere.
Jeg har også fått byttet ut DUen, men det var forebyggende da jeg ikke hadde opplevd noen problemer overhodet. Så Tesla skal absolutt ha honnør for hvordan de løste det problemet.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Tuxedo

Sitat fra: Muffinman på mandag 23. februar 2015, klokken 13:41
Usikker, men om du skulle ta sjansen; husk sikringer i begge ender og fest ekstrabatteriet skikkelig. Sikkert ikke umulig at man risikerer utilsiktede virkninger....
Heldigvis har mitt 12V batteri vært feilfritt, og er det fremdeles etter halvannet år (som resten av bilen forøvrig, med unntak av defekt kjøling på AC).  Innlegget mitt var mest ment som et forslag til de som sliter og må vente 3 mnd på verkstedtime.  Det er for ille å måtte dra frem jumper hver dag i 3 måneder...

PS:  3 måneder...vel, Tesla har ennå ikke klart å fikse defekt AC som ble rapportert inn i juli 2014.  Det skulle vel bli 8 måneder?

Djur1

Jeg har lært meg annen teknikk nå;

Om jeg setter meg inn i bilen og den virker helt død, så prøver jeg å starte den uten hell og med mange feilmeldinger. Deretter kan jeg gå litt unna slik at bilen låser seg igjen, og vips så funker alt igjen. Sparer tid iforhold til jumper bruk.

Ifølge Tesla så har diagnose systemet på bilen slått seg vrangt å gir diverse feilmeldinger. En feilmedling som ikke går bort men som piper under kjøring er at " Car may not restart" --> noe som for så vidt er helt riktig !  ;D ;D ;D
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

knappern

#1211
Må si at min Tesla s er en flott bil..men sliter med barnesykdommer.
Har tidligere byttet hele takluke pga vannintrengning.
Høyre side dør bak spratt opp hver gang jeg satt bilen i Park. Utrolig irriterende!
Drive unit byttet pga bankelyder.
Byttet skjerm.
Ladeluke åpner ikke med kabel. må gjøres innenfra.
Høyre vindu bak går opp etter ca 20 forsøk. Dette kom etter bytte av dørhåndtak.
Nylig bremser som svikter..
Sikkert noe mer som har gått i glemmeboka og.. og ja.. fukt i baklys..

Og nå som jeg bestiller service må jeg vente til 15 juni??  >:(
Svart model S P85.

Hyperstress

Høyre speilet mitt drar ut på vandring hver gang jeg skifter til/fra R. Altså ikke litt opp og ned som det skal, men et helt tilfeldig voldsomt mønster, og blir stående gjerne slik at jeg ser opp i himmelen eller noe. Har prøvd å lagre posisjoner etc, men det hjelper ikke. Må vel få det fikset en gang i fremtiden. Kanskje jeg kan få meg en time til høsten om jeg er rask.  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Kim L

Sikkert postet før, men skal hente min om ei drøy uke... Noen tips om hva jeg bør se etter

eldanz

Sitat fra: Kim L på torsdag 05. mars 2015, klokken 23:12
Sikkert postet før, men skal hente min om ei drøy uke... Noen tips om hva jeg bør se etter
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA