Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?

Startet av Kallagtunet, mandag 28. oktober 2013, klokken 18:47

« forrige - neste »

Muffinman

I dag stilte klokka seg til 12 timers visning to ganger av seg selv. Måtte justere tilbake til 24 timers manuelt. Flere som har sett dette?

kos

Hei - omlegging av tankegang fra en mekanisk kjøretøy med forbrenningsmotor til en datastyrt elbil er som å gå fra kuleramme  til datamaskin. Bilen oppfører seg som en datamaskin - er en datamaskin med SW som en datamaskin. Som PC i huset så driver bilen og lever litt sin egen verden - må vel omskolere tankegangen mer over til et nettbrett. Og tenke mer som en datamaskin. - nullstille og resette.

snurrehue

Sitat fra: kos på mandag 29. desember 2014, klokken 00:52
Hei - omlegging av tankegang fra en mekanisk kjøretøy med forbrenningsmotor til en datastyrt elbil er som å gå fra kuleramme  til datamaskin. Bilen oppfører seg som en datamaskin - er en datamaskin med SW som en datamaskin.

Var det T-Ford du hadde før du kjøpte Model S?!?
Selv billig-fossilbiler levert de senere tiårene er i aller høyeste grad datastyrt.

F_P

DAB-radioen min finner av og til ut at den skal starte opp på frekvensblokk 5A. Skjer svært sjelden, men jeg blir like forvirret hver gang det skjer.

Forøvrig inne på mitt 4 sett med viskere. Oslo North justerte og herjet med både viskere og dyser i nærmere 1t rett før Jul, men det ble faktisk verre enn det noensinne har vært  :o
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Sannsynligvis har fossilene mye mer avansert datastyring enn Model S. At den er spesielt avansert er en myte; se for eksempel på S-klasse. Her er det automatikk, finesser og utstyr de fleste av oss ikke engang har hørt om. Bare styring av motor, girkasse og understell er nok mer avansert enn styringen på TMS i sin helhet. Og det er ting som bare MÅ fungere uten en restart i ny og ne.

Model S sin force, om man kan si det slik, er at den er genialt enkel.

pwb

Sitat fra: kos på mandag 29. desember 2014, klokken 00:52
Hei - omlegging av tankegang fra en mekanisk kjøretøy med forbrenningsmotor til en datastyrt elbil er som å gå fra kuleramme  til datamaskin. Bilen oppfører seg som en datamaskin - er en datamaskin med SW som en datamaskin. Som PC i huset så driver bilen og lever litt sin egen verden - må vel omskolere tankegangen mer over til et nettbrett. Og tenke mer som en datamaskin. - nullstille og resette.
Dagens beste. Men bare for å være sikker, du tuller ikke sant? En datamaskin som må restartes er det feil med. Kjøper man en skikkelig datamaskin så rusler og går den hele tiden. Kjøper man noe som nabogutten har satt sammen kan man risikere problemer.

kos

Hei - om du ikke omstiller deg til hvordan en datamaskin virker - går du nok på en smell. De fleste datamaskiner som kan programeres trenger vedlikehold. Og tulle gjør jeg ikke.

kos

Hei- du må se forskjell på HW som nabogutten setter sammen og SW som er programvaren. Når datamaskinen har oppdatert seg må den altid resettes.

kos

Sitat fra: sangiovese på mandag 29. desember 2014, klokken 08:08
Sitat fra: kos på mandag 29. desember 2014, klokken 00:52
Hei - omlegging av tankegang fra en mekanisk kjøretøy med forbrenningsmotor til en datastyrt elbil er som å gå fra kuleramme  til datamaskin. Bilen oppfører seg som en datamaskin - er en datamaskin med SW som en datamaskin.

Var det T-Ford du hadde før du kjøpte Model S?!?
Selv billig-fossilbiler levert de senere tiårene er i aller høyeste grad datastyrt.


Nei litt mer moderne- har driftet programerbare maskiner siden 1980.

Forskjellen på en fossil med data hjerne og en model s er oppdatering hjemme over nettet. E r en liten forskjell der. men teknikken har vært brukt på fossil motorer i over 10 år. men det er den første bilen som jeg har som er on line.

Muffinman

Sitat fra: kos på mandag 29. desember 2014, klokken 10:59
Hei- du må se forskjell på HW som nabogutten setter sammen og SW som er programvaren. Når datamaskinen har oppdatert seg må den altid resettes.
Du har tydeligvis erfaring med et begrenset antall operativsystemer.

kos

hei - så det trenger man ikke på teslaen? er ikke rart at noen har feil på SW

kos

muffinman - du har erfaring fra flere opperativsystemer - så oppdater meg på det jeg ikke forstår.
Man kan altså behandle en fossil bil som en tesla , rent teknisk ?

F_P

Skal snart slutte å klage her i tråden på elendige vindusviskere  ;)
Var innom Riis Bilglass i går for å fylle igjen en liten skade i ruten etter steinsprang. Den svært hyggelige mannen på Riis kunne ved nærmere øyesyn fortelle meg at frontruten på min bil har feil form, og at det ikke var spesielt rart at viskerne ikke tar øverst på frontruten. Ruten skal være ørlite konveks over det hele i alle retninger, men på bilen min er det helt tydelig feil bue i ruta mellom 10-40cm ned fra toppen av ruta. Mao. får ikke viskerne skikkelig kontakt med ruta i dette feltet  :o

Inn til sjekk på Grorud over nyttår. Satser på at de ikke forsøker seg på viskerbytte for femte gang... 
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RuneW

I alle dager... Er alle TMS-rutene slik, eller er det virkelig så store variasjoner mellonm rutene at man kan se det med det blotte øye?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

snoopy2005

Sitat fra: ellholt på fredag 21. november 2014, klokken 10:18
Hei!  Jeg fikk samme " durelyden" på vei hjem fra Kroatia i sommer. Den kom bare plutselig , og i begynnelsen bare i høyerer hastigheter ( dvs over 120 km/t). Nå har det utviklet seg en smule, slik at den kommer og går også i lavere hastigheter. Hadde bilen inne til sjekk, der Teslamotors påstod de ikke kunne høre noe!!!!!!!! Hentet bilen , og hørte lyden med engang selv. De skulle se på det igjen i Januar, da DU skal byttes.
Jeg har også opplevd at "durelyd" eller det jeg kaller transistor lyd har økt gradvis, den er i aller høyeste grad DU og isolasjonsrelatert! Fikk ny DU for 2 uker siden og durelyden forsvant. Lurer på om det kan komme støv inn i motorkontrolleren, som skaper denne duringen. Jeg fikk også during etter service en gang, så det er mulig en eller annen gjennomføring eller tetting ikke var ordentlig så lyden kan bære gjennom til cupe.
Y, 3 og en KIA SOUL EV

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA