Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fjernlys på TMS

Startet av torerikb, lørdag 26. oktober 2013, klokken 20:29

« forrige - neste »

Elektrolytt

Noen som har montert ekstralys / LED-bar på Facelift?

Lysene på facelift er riktignok bedre enn 2014-modellen jeg hadde før, men på øde veier med lite trafikk blir det aldri "for mye" fjernlys  ;)

Lurer på om det er like enkelt å hente styrestrøm fra kabelsett til facelift-lyktene?

Plasseringen blir jo noe lavere på facelift, men bra med plass i luftinntaket nede i fronten. Blir kanskje vanskeligere å finne solide festepunkter?

F_P

Jeg har sett litt nærmere på det uten at det har kommet til en montering helt enda. Tanken er å feste lyset i "taket" på "innsuget".

Dagens tilbud!
Den første som kjøper lys av meg og har facelift får monteringen gratis  8)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Elektrolytt

Sitat fra: F_P på mandag 22. august 2016, klokken 10:51
Jeg har sett litt nærmere på det uten at det har kommet til en montering helt enda. Tanken er å feste lyset i "taket" på "innsuget".

Dagens tilbud!
Den første som kjøper lys av meg og har facelift får monteringen gratis  8)

Holder til for langt unna til å benytte meg av tilbudet, men fint om noen gjør seg erfaringer før jeg skal prøve selv på egen bil  ;)  (har liggende klar en SR-20)
Hele støtfangeren i dette området virker veldig myk, så har tenkt på å lage en form for vinkel som gir avstiving mellom "taket i innsuget" og plastgrillen som er foran radiator. Ser det er 2 skruer i taket i innsuget, som jeg tror kanskje benyttes på US-biler for å feste skiltramme (?), men tror ikke disse har feste i noe mer solid enn plasten på støtfangeren.
Tro om noen ser marked for å lage en ferdigtilpasset festebrakett til f.eks. Rigid SR-20 som passer facelift?

Elektrolytt

Finnes det skjema noe sted som viser hvilken pinne/ledning på kabel til facelift-lykter som er styrestrøm til fjernlys?
Håper det fortsatt er egen leder med 12V styrestrøm til dette, og ikke lagt om til å styres via et data-signal til lyktene...

F_P

Dessverre ikke fått sjekket, men det skal være rimelig enkelt å måle ut rett i kontakten bak på lyktene. Alternativt er det can-bus styrt, og det finnes bokser man kan koble til som fikser det.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Cookie Monster

#620
Sitat fra: Elektrolytt på mandag 22. august 2016, klokken 11:27
Finnes det skjema noe sted som viser hvilken pinne/ledning på kabel til facelift-lykter som er styrestrøm til fjernlys?
Håper det fortsatt er egen leder med 12V styrestrøm til dette, og ikke lagt om til å styres via et data-signal til lyktene...

De passer rett på og kontakten er lik. Men noe ulikt på pinnene så alle funksjoner er ikke helt som de skal. Men blir nok noe ordning på det snart så man får brukt de :)

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/led-headlight-retrofit-on-older-cars.75250/

Håper at USA lyktene kanskje er sterkere enn de i Europa slik som var tilfelle med Xenon lyktene. Siden de i Europa er begrenset til maks 2000 lumens når det ikke er lyktespylere og automatisk justering og det gjelder LED også.

35W xenon gir 3200 lumens som jeg har på min med Phillips xtreme vision og synes det lyser en god del bedre enn de nye LED lyktene så håper på mer lys i USA utgaven hvis jeg skal montere de.

LED lyktene til Tesla er et godt stykke bak LED lyktene til bla Audi osv. Er heller ikke ordentlige adaptive lys.
En annen ting er at det er ofte dårligere sikt med LED på våte sorte høstveier siden fargetemp er for høy så mest mulig styrke er viktig.
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Elektrolytt

Takk for linken Cookie :-)

Ut fra funnene til Mike K på TMC-forumet ser det ikke ut til å være mulig å hente styrestrøm rett fra kabelsettet:
I made a breakout box because I'm impatient. Unfortunately I'm nearly certain the new lights are using the CAN bus for a lot more functions than the older HID lights which makes any kind of easy retrofit pretty much impossible. I can not seem to enable high beams or the DRLs and I suspect the reason for that is because they don't use the harness directly like the old headlight but instead rely on CAN data.

Dersom det er riktig at fjernlys styres via CAN-bus:  -Finnes det can-adapter som forstår Tesla sitt signal for fjernlys, og gir 12V styresignal ut?


F_P

Mulig denne kan fungere, men det må testes ut i så fall. OM noen har en facelift bil så sving gjerne innom så vi kan bekrefte at det faktisk går canbus-kabler til lyktene.

http://www.bilkomponenter.no/products/canm8-styrestromgiver
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Filip86

Jeg skal innom deg i morgen for montering av dashcam, du kan gjerne ta en titt, dersom det ikke tar alt for lang tid :)

F_P

Flott, da tar vi det om vi rekker. Trenger nok bare 5-10min maks :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Elektrolytt

Sitat fra: F_P på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:20
Flott, da tar vi det om vi rekker. Trenger nok bare 5-10min maks :)
Kom dere noen vei med dette?
Tenker jeg må bestille et slikt can-adapter hos deg om du finner ut at det vil fungere på facelift TMS  :)

F_P

Sitat fra: Elektrolytt på torsdag 25. august 2016, klokken 10:50
Sitat fra: F_P på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:20
Flott, da tar vi det om vi rekker. Trenger nok bare 5-10min maks :)
Kom dere noen vei med dette?
Tenker jeg må bestille et slikt can-adapter hos deg om du finner ut at det vil fungere på facelift TMS  :)

Det var ikke så enkelt å se gitt. Ingen tvinnede ledningspar 6-7cm ut fra kontakten så jeg kan ikke bekrefte, eller avkrefte. Rakk ikke å måle kontaktene heller dessverre. Men sånn på sparket virker det å være 2 par med +12V og jord ut fra ledningskvadrat + 5-6 mindre ledninger som da selvfølgelig kan være hva som helst.

Så om noen med facelift har muligheten, og interesse av det så tar jeg gjerne i mot besøk, men trenger noe inntil 30min for å gjøre alt av testing. Lover å ikke ødelegge noe mer enn litt tape rundt ledningsnettet :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Muffinman

Da har jeg fått testet ut facelift med ledlys en del. Nærlysene er OK, ikke spesielt bedre enn 25W xenon vi kjenner fra før. Fjernlysene lyser bredere og det er en forbedring i så måte, men de legger alt for mye lys ned på veien rett foran bilen slik at nærblendingen er et faktum, og man ser fint lite til hva som skjer langt framme. Samme greia som på en Peugot 308 m/ledlys jeg kjørte for en tid siden. Gamle xenon oppgradert til 35W gir et fjernlys som har mye bedre anvendelighet på landeveien. Disse nye led-lysene er kanskje ørlite bedre om man kjører relativt sakte og på f.eks. svingete veier, men jeg er ikke sikker. Ved bytte fra nær- til fjernlys er det lagt inn en forsinkelse slik at fjernlyset fader inn, mens det kommer på øyeblikkelig ved bruk av lyshorn. Usikker på hva denne fadingen skal være godt for, jeg vil gjerne ha full styrke så raskt som mulig når jeg veksler.

Synes ikke dette var noen oppgradering, jeg. Har de muligens fått redusert lysstyrke ref grense på 2000lumen?

Cookie Monster

#628
Ja de led lysene er dessverre ikke noe oppgradering har man 35W xeneon. Er kanskje noe bedre en de vanlige 25W xenon euro utgaven på Model S. Men sammenlignet med 35W Xenon som i usa utgaven som mange også her kjører med og gode pærer som feks Philips X-treme power så ser ikke Led lysene ut til å være noe bedre.

Noen gode bilder her som sammenligner pre facelift Model S mot Model X Led.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-model-s-led-headlamp-insight.71920/

Led lysene her på berget er kastrerte 2000 lumens utgave pga loven når det ikke er lyktespylere. Usikker på hva de er i usa. Men Xenon med 35W som er 3200 Lumens er det en del mer styrke i og mer behagelig lys som ikke er alt for hvitt som reflekterer skilt osv. Led lysene ser også ut til å lyse litt for mye opp rett foran bilen. Som kommer godt fram på bildene over. Det lurer nok mange til å tro det er "bedre" lys selv om de ikke lyser like mye opp lengre unna.



2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Muffinman

Da har samboeren kjørt denne bilen en tur i mørket. Spurte henne hva hun synes om lysene når hun var tilbake:

-"Dårlig"
-"Hva var dårlig da?"
-"Dæm lyse jo itj"

Hehe. Hun kjører til vanlig P85 med 35W xenon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA