Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!

Startet av scoot, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

edyrli

Det er nok ikke så dumt hvis du klarer holde kontroll med ladinga. Trojan anbefaler topplading på 59,2 volt og utjevning på 62 volt. Siden biler lader til 62 volt hver gang vil jeg tro du kan få merkbart bedre levetid på batteriene hvis du klarer avslutte ladingen på 59,2 volt.

Du skal være litt forsiktig med å avslutte ladingen veldig mye under dette da du kan få problemer med at batteriene ikke avsulfaterer skikkelig.

Jeg har kjørt med voltmeter en stund og det er ikke noe problem å se på spenningen når batteriene begynner bli tomme.

Servicelampa kan du resette med BMS Monitor.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Jeg ser en kar i Storbrittania som har kjørt uten EMS i over ett år, han har kun koplet den ut og kjørt med voltmeter + timer på ladinga.
Han lader totalt 8 timer ( fra midnatt til 0800 ), og da passer han på å kjøre batteriene ned til 40% før hver lading. Dette burde ikke være noe problem å holde styr på - egentlig. Har uansett bestilt meg et LED-voltmeter fra eBay som jeg tenkte å kople direkte på laderen ( dermed holder jeg styr på både ladespenning og driftspenning når laderen ikke er tilkoblet )

For å komme til en god nyhet:

- Vannpåfyllingslampa mi slukket seg ved kjøring til skolen i dag.
- Servicelampen lyser enda - men nullmodenkabel er på vei.
- Spent på om den nå vil lade fullt, siden den nå vet det er vann på batteriene? Det vil dagens skoledag isåfall vise.

Hvis den nå fortsatt ikke lader fullt så skal jeg få slukket servicelampa, hvis det ikke løser problemet så blir det timer på lading og voltmeter på dashen, rett og slett! Eneste grunnen til at EMS overstyrer originalprofilen til laderen er for å få hurtigladet 0-80% fortest mulig, den er ikke programmert sånn med hensyn på levetid i allefall.
2009 Revai

scoot

Det var da som f!"$. Den stopper fortsatt på 80%.
2009 Revai

edyrli

Jeg har hørt at noen ganger kan det være nødvendig å nullstille SOC. Dette gjøres via EMS Analyzer.
Jeg kjenner ikke noe mer til det og har ikke gjort det selv.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Fungerer dette på W7? Eneste jeg har fått til å kjøre på W7 er BMS monitor
2009 Revai

lastve

Hei.
Jeg har som tidligere nevnt en pc hvor dette programmet fungerer, men har aldri koblet pc'en opp mot bilen..
Kom innom eller lån med deg pc'en om du vil..
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

#36
Det hadde vært kjempekjekt lastve! Kontakter deg nærmere om ikke jeg får opp min.

Takk for hjelpen folkens, forøvrig lader jeg nå bilen uten CN67 koblet til EMS ( jada jada koblet ut i feil rekkefølge blabla ).


EDIT:
Har for målt litt på ladingen i kveld og resultatet er som følger:

Med EMS tilkoblet:

Bygger seg sakte oppover til 57V, blir der i et halvt minutt før det sier "klikk", så stabiliserer laderen seg på 54V - som gir 6.7V per batteri. Usikker på om jeg er fornøyd med dette, syns dette var noe lav ladespenning på 6V batterier.

Uten EMS tilkoblet:

Bygger seg opp til 57,1V og blir der, dette blir ca 7,2V per batteri - jeg føler dette stemmer bedre med ladeteori, gjør det ikke? Er det ikke vanlig å lade opp et 12V batteri med 13,5-14V? ( når batteripakken når 54V så senker den ladestrømmen til 5A iflg den interne profilen )

Jeg lar den nå stå utover kvelden uten EMS tilkoblet, gir den ca 4 timer lading nå før jeg foretar meg noe som helst.


EDIT Torsdag 7.11
Koblet til EMS før jeg la meg i går, mest pga ventilasjon og antar behovet for varmeteppet rundt batteriene er tilstedet. Bilen viser nå som normalt full-ladet ( første lading etter hjernen er tilkoblet ). Målte batteripakken før jeg kjørte avgårde, den var på 50,7V - er vel egentlig ikke helt fornøyd med det.

Spørs om ikke jeg kjøper meg en timer i dag, og begynner og lade uten EMS.
2009 Revai

scoot

Haha, i dag har den brukt 8 timer fra 75% til 90%.

Stikker på biltema jeg  8)
2009 Revai

lastve

Hei.
På side 170 til ca 180 i servicemanualen til bilen står det hva som skal til for å justere SOC og forhåpentlighvis ladingen. Litt omstedig prosedyre, men med nye batterier som du har er det vel ikke nødvendig å måle syrevekten. Det er vel ikke noe galt med den.. Jeg har ikke hatt tid til å se i manualen for EMS Analyseprogrammet enda for å se hva det står der.. Men du må ha EMS Analyze programmet og koble til bilen for å justere det, ser det ut for.
Jeg kommer til å prøve å bruke EMS kontrolleren, for jeg ser fordelen med å kjøre med bilen, hurtig lade litt for så å kunne kjøre igjen..
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

Ladet uten EMS i hele natt, når jeg kom ut til morgenen så virket det som laderen ikke pøste ut noen vesentlig strøm - med ladespenning på 57V. Stemmer bra med "ladeprofilen" jeg har funnet på nettet der den gir stabilt 5A etter pakken når 54V. Føler meg mye tryggere på dette enn at EMS skal tulle rundt.
2009 Revai

scoot

Har nå fått opp battery wizard mot bilen, men den klarer ikke å justere SOC eller å resette servicelampen. Så det var jo noe kjedelig.

Noen som har et annet alternativt program som funker bedre, helst som går på win7 ?
2009 Revai

scoot

Liten update på mitt "Hvordan-leve-uten-EMS-prosjekt".

Funker egentlig mye bedre uten denne EMS-saken, sett bort i fra at batteriene ikke får noe ventilasjon så det lukter litt funky inni bilen etter en hard ladeøkt  ::)

2009 Revai

edyrli

Det lukter litt i bilen selv om viftene går. Spesielt etter en utjevningslading. At ikke viftene går er egentlig bare en fordel da det har vist seg at batteri 3 og 8 har en tendens til å ryke først da de blir noe kaldere enn resten siden de står rett ved inn og utluftingen.
Så var det hvor mye hydrogen som bygger seg opp inni batterikassen da... Forhåpentligvis ikke så mye..
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

Vel, med tanke på at batteriladerens originalprofil er vesentlig mildere mot batteriene enn når EMS får kjøre løpet så tror jeg ikke det er noe problem, prøvde å fylle på vann nå etter en uke og det gikk ikke på mange dråpene.
2009 Revai

edyrli

Får du kjørt utjevningslading uten EMS? Det anbefaler jo innimellom for denne typen batterier. Ikke bare i Reva. Det er mulig at med lavere ladehastighet så vil nødvendigheten være mindre. Men du bør nok sjekke batteriene innimellom dersom du ikke har planer om å kjøre utjevning.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA