Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!

Startet av scoot, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

scoot

Denne "hjemmesnekrede" kabelen ligger også i min.

Ser derimot lovende ut nå, den ladet seg til 100% etter jeg resatte hjernen i sted, så har jeg kjørt den ned på 50% nå så ser ann hvordan ladingen går i morgen tidlig :) Går for gull!
2009 Revai

scoot

#16
Nupe, den stopper fortsatt på 80%  ???

Noen som har noen brilliante idéer ?

Med resatt hjerne og SOC på 100% måler jeg 53.6v på pakken. Såvidt jeg har skjønt skal jo det være helt supert!?!
2009 Revai

lastve

Hei.
Jeg lurer på om problemet kan være den ødelagte vannsensoren din.
mener jeg leste ett sted at laderen begrenser oppladningen av batteriene når det er for lite vann i batteriet. Dette for å beskytte batteriene mot tørrlading?
Sensoren din må jo uansett byttes, så da hadde jeg klippet av ledningen til sensoren og sett om vannlampa sloknet når det var brudd i ledningen, eller når du kortslutter ledningene.
Dette er bare en teori jeg har, vet ikke om bilen tåler en kortslutning av sensorledningene..
Er det noen andre som vet noe om dette ?

Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

Du, det var ikke så dumt tenkt egentlig! Tror jeg må sjekke denne sensoren i løpet av uken.
Jeg kan ikke tenke meg denne reagerer på en viss motstand, jeg ser for meg at dette er en "av og på" flottør-type.

Har du fått liv i batteriene? =)
2009 Revai

edyrli

Du får se litt på spenningen når du lader. Min stopper på rundt 61 volt når den er ferdig. Det er for øvrig noe høyere en anbefalt hos trojan.
Jeg la merke til at bilen min justerte SOC flere ganger etter jeg hadde byttet 2 blokker. Når den kom ned mot 30% så hoppet nåla opp igjen litt. Dette gjentok seg 2-3 ganger. Jeg kjørte med voltmeter på batteripakken for å ha litt kontroll med at jeg ikke kjørte batteriene helt i kjelleren.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

#20
61Volt? er du sikker på dette er korrekt?

61V / 8 blokker = 7.6V per celle. Dette virker veldig høyt?
Når mine er fulle har jeg ca 6,4V per batteri, noe jeg har forstått skal være bra ifølge det britiske G-wiz forumet.

Sikker på du ikke mener 51v, som gir  6.37V per batteri?
2009 Revai

lastve

Hei dere.
Scoot, jeg prøver å lade de game batteriene dine for å sette de i bilen min og se om den våkner til litt liv. Ser jo at batteriene ikke er til å satse på og bruke, men det er heller ikke hensikten. Jeg har seriekoblet 4 batterier og satt på en variabel spenningskilde. Batteriene har stått til lading i flere dager. Nå har jeg kjørt spenningen opp til 30 volt inn på batteriene, og det er først nå det ser ut at batteriene for alvor begynner å lades. Ladestrømmen ligger på ca 7A. Hører at batteriene begynner å boble litt nå og Syrevekten på cellene har gått fra ingenting og opp til rødt (utladet batteri) område på syrevektsmåleren. Håper de fortsetter til gult om ikke annet.
Venter i spenning på at batteriene skal få nok lading til at jeg kan teste bilen..
Jeg forteller deg hva ladespenningen på min bil er når eg får testet det, men det går nok noen dager til før det er klart..
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

#22
Så bra lastve!

Greit, her er min siste teori som skal settes på prøve i morgen:
Ut med stolene igjen, og forsikre meg om at EMS-ledningene som er koblet på batteriet leser riktig volt, dvs måle EMS-siden av sikringen. Er et par karer som har sletet med irrede sikringsholdere som gjør at det blir spenningsfall på vei mot EMS, på et 12V system kan jo det utgjøre nok til at SOCen blir surrete.

Ser også at servicelampa mi lyser konstant, så noe rart ere!
2009 Revai

scoot

Såder, nå har ( igjen ) gjort research vedrørende bilen.

1. Alle batterier har samme spenning, og det er ikkeno tap i sikringene ( dermed går jeg ut i fra at EMS leser riktig ).

2. Vannmåleren er faktum bare en kabel koplet til minus, og den er originalt borret inn i celle 2 i batteri nr 2. Dvs at denne kabelen faktisk er avhengi av å få et potensial fra celle nr 2 for å gå i null.

Ser ut som jeg må jukse litt her, borre et tynt hull i celle to, dytte den pent nedi og tette det igjen  ::) ::)
Så håper jeg det løser problemet mitt.
2009 Revai

lastve

Hei.
Istedenfor å bore hull i batteriet, så ville jeg heller ha prøvd noe annet først.
Alle hull i batteriene medfører en risiko for lekkasje..
Derfor ville jeg istedenfor å bore hull ha prøvd å lage et "kunstig" signal først ved å koble f.eks 2 stk ca 2 Kohm motstander i serie mellom polene på batteri 2.
Så ville jeg ha koblet "føleren" til midtpunktet mellom motstandene. Da vil du få et signal som tilsvarer at føleren har kontakt med syra i celle 2 på batteri 2 og jeg regner med at lampa vil slukne.
Når du har koblet sammen dette så sjekk at følerspenningen er ca 3v.(Målt fra minuspol på batteri 2) er den ikke det kan det være nødvendig å bruke noen motstander med mindre verdi, f.eks 1Kohm.
Motstander i denne størrelsen vil ikke påvirke batteriet nevneverdig i denne sammenhengen. Strømmen blir så liten..

Batteriene står fortsatt til lading og syrevekten gå sakte men sikkert mot gult felt.
Ser også at det er minst 2 batterier som er defekte når jeg måler syrevekten.

Lykke til.
Håper du får ordnet ladingen din snart..  :)
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

lastve

#25
Hei igjen.
Servicelampa lyser nok fordi du har ladet bilen 3 ganger eller mer med "for lite vann"
For å få den til å slukne igjen så tror jeg at den må nullstilles med programvaren til bilen..
Hvilespenningen til fult oppladet batteriblokk er nok ca 6,4 V, men 7,6 V er toppspenningen hver blokk har like før laderen avslutter ladeprosessen.
Jeg har ikke fått sjekket om dette stemmer i praksis på min bil, men høres ikke usansynlig ut..
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

edyrli

Sitat fra: scoot på mandag 04. november 2013, klokken 18:28
61Volt? er du sikker på dette er korrekt?

61V / 8 blokker = 7.6V per celle. Dette virker veldig høyt?
Når mine er fulle har jeg ca 6,4V per batteri, noe jeg har forstått skal være bra ifølge det britiske G-wiz forumet.

Sikker på du ikke mener 51v, som gir  6.37V per batteri?

61 volt er der laderen avslutter ladingen.
Nå batteriene har fått hvilt ca 12 timer så legger spenningen seg på 51 volt.

Jeg har montert et sånt på dashbordet:
http://dx.com/p/water-resistant-0-56-3-digit-red-led-voltmeter-black-dc-4-5-150v-260946
Veldig nyttig. Både for å ikke overbelaste batteriene, prøver holde spenningen over 45 volt under akselerasjoner, og for diagnose. Hvis spenningen faller 2 volt under belastning vet jeg at jeg har en dårlig celle og det kan være lurt å ta det litt med ro.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

#27
Hva er normal ladeverdi på laderen da?
Har målt hos meg, og den lader jo ikke med mer enn 53,8V ?!

EDIT:

Etter noen telefoner og synsing med elbilhjelpen og envirobil har jeg etablert følgende:

- Laderen enten funker eller ikke, iflg Enviro.
- Vannsensoren kan utløse en ladebegrensning for å unngå tørrlading ( som du nevnte lastve ). Og jeg fikk bekreftet at denne kun skal være i kontakt med vann.

- Dyttet vannsensoren i kontakt med en pol, og guess what? Laderen dytta nå ut 62V i allefall i to minutter, før den begynte å synke. Jeg antar dette er fordi den har ladet i hele natt og egentlig er ganske full-ladet nå ( ifølge SOC i allefall ), dermed tok det relativt kort tid før cellene nådde peak-nivå og laderen sank.

Montro om ikke jeg er på rett vei nå? Siden laderen nå i det minste ser ut til å virke tilfredstillene bør det vel være håp i allefall.

- Det ble nevnt at jeg muligens må resette servicelampen via PC for å fjerne begrensningen, men dette var han ikke sikker på. Tvi tvi, håper på det beste.
2009 Revai

lastve

Hei alle sammen.
Jeg tror ladingen vil virke normalt så lenge du har "vann" på batteriene.
Det at servicelampen lyser er for å fortelle verkstedet at batteriene har blitt brukt med for lite vann og at dette skal registreres i forhold til batterigaranti. Det er derfor den må resettes av verksted..


Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

#29
Det finner jeg ut i løpet av morgendagen, i hvertfall ;)

EDIT: Jeg er egentlig ganske drittlei hele den hjernen, vurderer å koble ut hele dritten å kjøre på volt-meter og timer på ladinga.
Laderens interne ladesystem skal visstnok også være bedre enn bilens konfigurasjon mtp på levetid for batteripakken. Med EMS koplet inn lader den agressivt opp til 80% ( 60V ish ), mens internkonfigurasjonen lader på 56-57V før helt til batteriene når dette, så senker den inn-strømmen for topplading.

Skal ikke se bort i fra at dette blir norges første (?) Reva som kjøres daglig uten den møkkete EMS-saken.
2009 Revai

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA