Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Revai 2009 - ladeproblem - LØST!!

Startet av scoot, tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

scoot

Jepp, i går hentet jeg meg en Reva. Den er fra 2009, og den er for tiden død.
Tidligere eier fikk beskjed fra verkstedet (envirobil) at en av batteriene var døde, og at pakken kunne "boostes". Jeg antar dette betyr sjokkladning av de eksisterende batteriene + bytte av det ene ødelagte.

Men forløpig er status:

1. Bilen er død, det skjer ingenting når jeg dytter i laderen. Er dette pga det ene defekte batteriet?
2. Noen god måte å kontrollere om laderen eventuelt er problemet? virker ikke som den slår inn.
2009 Revai

sven erik

sjekk først de to små 6 volt batteriene  om disse er gående  om du bytter de eller lader de opp  får du mer liv i bilen  å letter å finne feil

scoot

#2
Oi, tusen takk! Er det disse to små som sitter mellom batteriene, og ser ut som typiske batterier brukt i f.eks brannsentraler?!


Har du eventuelt spesifikasjoner på disse?
http://batterigiganten.no/6v-12ah-djw-agm-batteri-t1.html
Er det slike?
2009 Revai

edyrli

Det var disse to han referer til ja.
Laderen går ikke på siden batteripakken en død. Du må begynne med å måle spenningen på alle blokkene. De 8 store og de to små. Så lade de som er døde men de batteriene som i dag ligger med en spenning under 5 volt vil du sannsynligvis ikke klare å redde.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

2009 Revai

scoot

Da kan jeg oppdatere med følgende:

Fått byttet 6 av 8 batterier i helgen, de nye blokkene ble Global 260Ah.
Får de to resterende til Tirsdag.

Bilen lever, har fått liv i to gamle blokker slik at jeg fikk prøvd en kort kjøretur bare for å sjekke at det ikke er noe mer som er gåent.

De to sensorene som satt i de to miderste batteriene er selvfølgelig knekt, antar dette er temp-sensor + flottør? Bryr meg ikke om dette i første omgang.

De to gamle blokkene nekter å gå over 5,5v, og siden de nye blokkene lader seg helt opp mot 7v +- så lures jo bilen til å tro at den er full-ladet. HAr prøvd utjamningsladning uten større hell, så får heller vente på de nye blokkene.


Vil jeg merke noen forskjell med 8x260Ah kontra 8x240Ah mtp rekkevidde, tro?
2009 Revai

scoot

Oppdaterer igjen!

Fått bytta de to siste batteriene i dag, og la ut på en håpefull reise Halden - Fredrikstad som er ca 40km.
Dette gikk overraskende bra, jeg hadde korrigert med noen jeg kjenner på halvveien tilfelle jeg trengte ladepause, men det trengte jeg ikke. Ankom Fredrikstad med energimåleren rett over det gule. Kanonflott! Så nå står bilen til lading, og i morgen skal jeg aktivere "service-ladningen" mens jeg er på skolen. Kjempefornøyd.
2009 Revai

lastve

Hei.
Artig å høre at det er flere i nærheten som kjører Reva.
Min er ikke kjørbar enda, men det håper jeg å endre på i løpet av vinteren.
Et av mine problemer er totalt defekte batterier som må byttes, men jeg har ikke lyst til å kjøpe nye før jeg vet om elektronikken ellers er i orden.
Har du de gamle blokkene du byttet ut? Jeg har fått tak i 4 brukte og trenger 4 til for å teste bilen, bare for å se om motorkontrolleren, EMS og laderen virker som den skal. Jeg henter gjerne blokkene hvis jeg kan låne eller overta de fra deg. Gamle Reva-eieren har koblet ifra ALLE ledningene på batteriene, så jeg er usikker på hvem ledning som skal hvor. Dette gjelder spesielt de tynne sensor-ledningene. Har du en beskrivelse på hvordan disse ledningene skal kobles ?
Et siste spørsmål. Hvor kjøpte du de nye batteriene og kan jeg få vite hva du betalte for dem ?

På forhånd, Mange takk for hjelpen.
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

scoot

Heisann! Jøss, en i nærområdet jo.

Hvis du vil ha blokker kan du godt få hente mine 8 gamle, så kan du selv forske deg frem til hvem av de som er best egnet til ditt bruk.

http://gwiz.wonko3.myfastforum.org/Replacing_the_batteries_in_an_AC_G_Wiz_about2920.html
Denne guiden er kanon mtp. koblinger og andre ting.

Batteriene kjøpte jeg fra bema, de koster vel 2500kr men du får nok noe kvantumsrabatter.


Sender deg en PM med mitt telefonnummer så kan du slå på tråden en dag :)
2009 Revai

edyrli

Scoot, det er ingen vits å sette på utjevningslading imens du er på skolen. Det tar oppimot 16 timer å gå ferdig. Hvis den blir avbrutt starter utjevningen på nytt nesten gang bilen settes på lading. Dette prøver den på 3 ganger. Det beste er å sette på ujevningen når du vet bilen skal stå lenge for å være sikker på den blir ferdig.

Lastve, Du kan også ringe http://www.batteribilen.no/ Sist jeg sjekket var batteriene litt rimeligere der. Du skal ha Trojan T-125, eller tilsvarende fra annet merke. f.eks Global eller Crown.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

scoot

#10
Jeg kjører på global pakkene nå, ser lovende ut. Jeg leste forøvrig litt i går, så jeg kom fram til det samme som du sier. Tar utjavningen fra Torsdag kveld når bilen ikke skal brukes før Lørdag.

Tusen takk for tipset :-)

EDIT: Jeg har nå et "problem" med lading, eller jeg vet ikke om det er et problem. Mén, i går kveld kjørte jeg en tur for å få den ned på det gule, slik at den får en full syklus med lading. Jeg antar jeg satt i laderen klokken 22:30 i går kveld, og ladet på 10A ( samme kurs som varmtvannstanken, så hakke no valg hjemme ). Når jeg kom ut og satt meg inn klokken 08:45 i dag morges så var den ikke full-ladet, jeg antar den var på ca 70-80% SOC. Er dette normalt, har det noe med den lave temperaturen å gjøre?

2009 Revai

scoot

Okei, etter massivt med googling og litt idémyldring har jeg følgende teori.

1. SOC-måleren fungerte fint etter første ladning, og den fungerte under første kjøretur. Det var derimot under første oppladning jeg merket problemet.
2. Kan det ha seg sånn at det er en av sensor-kablene på batteriene som er slitt seg av? Slik at SOC ikke får med seg dette batteriet?!
3. Jeg har også kjørt ned på gult uten å få ladelampen, jeg går ut i fra denne ladelampen tennes av et signal som måler spenningen på HELE pakka, dvs at selvom jeg er på gul, så virker det som jeg fortsatt har plenty med spenning igjen på pakken.
4. Lading, jeg er usikker på om jeg tør å la den stå med lader plugget inn hele natten nå før jeg har fått fikset dette. Er det et problem med overlading?!
2009 Revai

elmalo

Hei, jeg kan ikke svare på alle spørsmålene, men under opplading så er det visstnok sånn at SOC-meteret må se en viss spenning (57,6 volt?) for å fullføre ladingen og nå til 100%. Det vil si at den aldri vil gå over 2/3 og gå over i fase tre hvis den ikke er over denne spenningen.

Jeg ville overvåket ladingen med riktig software og se hvordan de ulike parametre ligger an (individuell cellespenning, total volt, ampere som går inn i batteriene under lading osv). Det går an å justere faktoren for individuelle blokker (de som er på rundt 10000) slik at den uansett når over i siste fase av ladingen.
Reva2007
Tesla Model 3 2019
Klepp, Rogaland

scoot

#13
Okei, da skal jeg se hva som skjer i kveld. Jeg har nå resatt hjernen ( koblet ut og inn ), samt kjørt en tur for rekalibrering.

Jeg kan i allefall røpe at den rekalibrerte nesten 30% underveis, så den har ikke vært helt på stell. Den står nå til lading, så får jeg se hva som skjer der oppe utover kvelden :-) Jeg har software liggende et sted, så da kan jeg jo prøve det også.

Denne softwaren fungerte jo særdeles dårlig, ser ut som jeg må kjøpe meg en ny USB-Serial converter.
2009 Revai

lastve

Hei.
Jeg har en bærbar pc som er gammel nok til å ha 9 Pins serieport slik at det ikke er behov for noen overgang. Det ligger også en "hjemmemekket" seriekabel i bilen som jeg tror er en nullmodemkabel.
Har aldri prøvd å koble til pc'en til bilen min, Den er like død som da jeg kjøpte den...
Lastve
Tidligere eier av Reva standard, 2006 mod og RevaI 2008 mod.
Solgt Revaene og kjøpt Leaf 2012 modell februar 2021.
Håper på å få den kjørbar igjen..
Bor i Sarpsborg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA