Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Counterpointer - I går kl. 22:03
Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 19:52Nå skal man vel ikke ta alle under en kam. Musks sin aversjon mot "Unions" har nok sin del av skylden.
F.eks Amazon har egne retningslinjer for sine ledere for å oppdage fagforeningsindikasjoner. Motstanden mot fagorganisering er sterk i USA. Fagforeningene er også av en annen karakter enn de vi er vant til her i Skandinavia, så det er medvirkende.
Generelt er også mange amerikanere ekstremt skeptiske til «sosialisme» som igjen knyttes nært til fagforeninger.
Bildet er selvfølgelig nyansert, men Musk og Tesla er ikke enestående.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - I går kl. 19:52
Nå skal man vel ikke ta alle under en kam. Musks sin aversjon mot "Unions" har nok sin del av skylden.
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Counterpointer - I går kl. 19:36
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 14:50
Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 13:50
SitatDet kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.
Ikke rart at Tesla ikke forstår "bæret" av hva som foregår i Sverige.

I motsetning til Kinesere som faktisk lytter til forhandlere og brukere så kjører Tesla sitt eget USA løp i hele verdeb. Veldig snodig dette. Mye er snudd på hodet på flere områder...
Amerikanske bedrifter kjører en veldig hard linje er min oppfattning. En jeg kjenner jobbet høyt oppe i Anderson Consulting (stort firma internasjonalt) de var ikke veldig innstilt på å hverken følge rettigheter eller ta hensyn til ansatte.
Her føyer nok Tesla seg inn i amerikansk tradisjon.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av hELgenen - I går kl. 14:50
Sitat fra: What-a-watt på I går kl. 13:50
SitatDet kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.
Ikke rart at Tesla ikke forstår "bæret" av hva som foregår i Sverige.

I motsetning til Kinesere som faktisk lytter til forhandlere og brukere så kjører Tesla sitt eget USA løp i hele verdeb. Veldig snodig dette. Mye er snudd på hodet på flere områder...
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - I går kl. 13:50
SitatDet kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.
Ikke rart at Tesla ikke forstår "bæret" av hva som foregår i Sverige.
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av ToWalkOrDrive - I går kl. 12:38
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 00:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 21:04Men Tesla kutter 10% av ansatte. Vil dette gå ut over service sentere, f.eks lengre kø på verksted? Lurer på hvem som må gå og hvor det vil merkes? Dersom potensielle kjøpere hører at slankingen kan gå ut over kundeservice/verksted så kan jo det virke som en katalysator for færre nye kunder?
Jeg er temmelig sikker på at det tas mest i produksjon og det de ikke vil satse på i utvikling (liten bil).
Det vil nok slankes over hele linja, men salg og verksted nok holdes oppe.

[jeg var på K100 i går og har personlig flere kandidater der som kvalifiserer for oppsigelse, så Musk kan bare høre med meg om han vil ha forslag] 😏

Det kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.

Så kanskje dette kan ses på som "vårrengjøring" - få ut de døde hybelkaninene fra hjørnene. Ikke rart Tesla-ansatte er stressa. Skulle hatt veldig mye for å ha giddet å jobbet der.

Min Tesla Model Y har vært mindre enn 2 timer inne på verksted siden den var ny for 2,5 år siden. Mens min Tesla Model S fra 2014 må ha forbrukt flere hundre arbeidstimer på Tesla-verksted på 4,5 år. Så sånn sett så trenger ikke økning i bilpark reflekteres i lik økning på verkstedene. Det var for øvrig ingen kø da jeg bestilte Model Y service (på app). Litt fancy at en ikke engang trengte levere fra seg nøkkel, og ikke trengte gå inn på Tesla-forhandleren for å hente den etterpå - en bare betalte på appen på forhånd. Helt super-smooth. Dette til stor forskjell fra for noen år siden, da en først måtte inn og si fra at en ville hente bilen etter service, hvor en så måtte vente for å snakke med en annen for å hente bilen. Nå er det ingen tur inn en gang, så det sparer jo både meg og Tesla for arbeidstimer....eller som Toyota ville sagt "fjerning av muda (sløseri)", og Lean  :D . Tesla er mer Lean enn Toyota  :D 
#7
Model 3 / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk...
Siste innlegg av turfsurf - I går kl. 12:24
Min erfaring er at Continental dekkene slites veldig fort, og ville unngått de.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av What-a-watt - I går kl. 11:25
SitatMan skal ikke undervurdere utviklingen Tesla har gjort på produksjonsteknikk, med giga-støp o.s.v.

Die Casting av aluminium karosserideler brukes av flere bilprodusenter, blant annet Volvo, Volkswagen, og Toyota.

Prosessen er en økonomisk vinning for bilprodusentene, men kan bety betydelige økte kostnader for forsikringsselskaper, og derav bileiere, ved en eventuell skade.
#9
Model 3 / Sv: Hvilke støjsvage sommerdæk...
Siste innlegg av Palle22 - I går kl. 11:10
Mange tak, begge to - det står nok mellem testvinderen Continental PremiumContact 7 og Michelin Pimacy 4+. Det er jo et kompromis mellem vejgreb og støj
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
Siste innlegg av Syklist - I går kl. 10:46
Sitat fra: daktari på onsdag 17. april 2024, klokken 23:37Mistenker dessverre at Musk er mest ute etter aksje-hypen for å finansiere andre prosjekter, Tesla er et middel, ikke lenger et mål for ham ?

Tror desverre du har rett. Etter Twitter-kjøpet har det gått utfor. Hadde vært bra om Tesla fikk en CEO med fokus på bilproduksjon. Mener det er en feil å sette "Model 2" på vent.

Man skal ikke undervurdere utviklingen Tesla har gjort på produksjonsteknikk, med giga-støp o.s.v. Dette fortjener mer fokus enn AI og FSD.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA