Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Aspiranten

#1
Hyundai Ioniq / Sv: 12V batteri tåler ikke vinter?
mandag 24. januar 2022, klokken 13:01
Sitat fra: AlBundy på lørdag 15. januar 2022, klokken 18:57
Min mening er at bilene ikke er laget for norsk vinter med den softwaren som er nå.
Sikkert enkelt å fikse, men når viljen ikke er tilstede........

De elendige kjøreegenskapene på glatt føre var ikke pekepinn nok?  :laugh:

Med Continental dekkene som fulgte med bilen, var den direkte livsfarlig å kjøre på snø allerede tredje vinteren. Fortsatt ganske kjip selv med oppgraderte testvinner-piggdekk fra Goodyear.
#2
Hyundai Ioniq / Ioniq - bytte bremseskiver bak
mandag 24. januar 2022, klokken 11:36
Hvordan får man justert det elektroniske håndbrekket ved bytting av bremseskiver bak?

Jeg har en sånn dings fra iCarsoft med støtte for alle bilmerker. Men akkurat Ioniq har den ikke støtte for EPB funksjon.

Forhandleren vil ha 5000kr for å bytte bremseskiver pga. rust i EU kontroll. Disse koster 1100,- hos Bildeler.no og tar meg en time å fikse... Hvis jeg bare finner ut av EPB.
#3
TLC / Sv: 10 års sørviss
søndag 18. april 2021, klokken 17:45
Hvorfor skeptisk til fluid film? Ligger gode tester på youtube hvor folk viser den samme bilen år for år.

Men kanskje det å stoppe eksisterende rust som ikke er like lett?

Jeg pusser opp garasjen nå, og har kjøpt slipemaskin til trykkluften, samt stålbørster til drillen, for å fjerne rust til høsten. Blir ny fluid film når jeg har fått bort fuktfellene i tectylen.
#4
TLC / Sv: 10 års sørviss
søndag 11. april 2021, klokken 19:17
Trist at jeg ikke gjorde det til å begynne med 🙈

Tectylen fra Drammen bare flaker av nå. Bærwbruene bak på Outlander koster 4000 per stykk. Billigere med sink ja! Men nå blir alt sinket etterhvert som jeg bytter ut slitte deler.
#5
TLC / Sv: 10 års sørviss
søndag 11. april 2021, klokken 09:46
Hmmm ja du sier noe der.

Da blir det reduksjonsgir og Fluid film. Hvilken olje tilgjengelig i Norge, skal man bruke?

Og hyggelig at akkurat du svarte. Jeg skal i gang med min første sink-behandling av helt nye bremseskiver på min bil nå. Tenkte i samme åndedrag om jeg er nødt til å fjerne all rust på øvrig støpestål som står der fra før, eller holder det å fjerne overflaterust med wirebrush på drill, og så sinkbehandle det?
#6
TLC / 10 års sørviss
lørdag 10. april 2021, klokken 11:07
Ja da nærmer det seg 10 års jubileum for vår Leaf, og min innmelding her på forumet. Vår Leif har fått et nytt liv med ene sønnen bak rattet nå, og jeg tenker på de litt større servicepunktene.

Har noen fått tak i workshop manual for 2011 Leaf?

Servoolje - har noen byttet denne før meg, og har gått opp stien om en vil?
Reduksjonsgirolje - har andre byttet? Jeg fant et utdrag av servicemanualen med tegninger, ser greit ut. Står ingenting i serviceheftet om at verkstedet noensinne bytter denne. Men den jeg har går bare til 120.000 miles.
Frostvæske/kjølevæske - varer denne virkelig i 15 år? Serviceheftet påpeker at etter at man har byttet, må sen byttes igjen etter bare noen få år. Bruker man en aftermarket væske må man bytte enda oftere enn med Nissan sin egen tilogmed.

Ellers blir det bremsevæske og kupefilter i år.

Byttet to endeledd for tre år siden, og to styrestag for tre måneder siden. Ellers ingen store reparasjoner. Bilen går og går.
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Takstativ på ioniq?
torsdag 07. februar 2019, klokken 22:51
Synd jeg ikke fant denne tråden før vi kjøpte bil. Å ha ski på taket og betydelig lenger rekkevidde var et av argumentene for at vi fornyet vår 2011 Leaf. Taper jo mange 1000-lapper på å måtte kjøre dieselbil på disse fjellturene likevel nå, i stedet for vår nye elbil som var kjøpt inn til formålet. Grunnen at Leafen ikke ble brukt til skiturer var jo at rekkevidden aldri var i nærheten av reklamerte 160km som Nissan sa den gang.

Det er helt utrolig at Huyndai tør å selge disse bilene i skinasjonen Norge uten å opplyse hver enkelt kunde om at det er ulovlig med ski på taket. Det hadde faktisk ikke falt meg inn å spørre heller, for alle andre biler jeg har vært borti har mulighet for dette. Og Ioniq har også slike sorte renner langs taket som ser ut som fester for takstativ.

God bil, for all del. Men dette svir så jeg vil huske på til neste bilkjøp.
#8
Elektriske utfordringer / Sv: 12 volt batteri tomt for strøm
torsdag 31. januar 2019, klokken 17:36
Vår 2011 hadde aldri noen feil med 12v batteriet og jeg trengte aldri å lade det hverken sommer eller vinter. Før det plutselig en dag var tomt og bilen nektet å starte...

Stod heldigvis i carporten, så var bare å lade der bilen stod. Men dagen etterpå var det tomt igjen, så tydelig at batteriet hadde tatt kvelden. Nytt ble kjøpt inn, og problemet har ikke oppstått igjen.

Nå er bilen solgt til 18 åringen vår, som overhodet ikke har hastverk med å fullføre kjøreopplæringen. Så bilen har stått mer eller mindre stille siden midten av desember. Men fremdeles er ikke 12v batteriet tomt. Den startet helt fint i dag og kunne kjøres til byen og tilbake igjen.
#9
Leaf 2010-2017 / Sv: Hva tror dere bilen kan selges for?
mandag 26. november 2018, klokken 14:24
Sitat fra: Limodriver på torsdag 22. november 2018, klokken 19:19
Jeg fikk noen latterlige skambud ca 30% under prisantydning. Etter to dager ringte en og kjøpte den usett, kun med en liten rabatt. Bilen ble fraktet et godt stykke og lagt ut for salg igjen. Jeg var storfornøyd med prisen og trodde bilselgeren hadde gått skoene av seg. Bilen ble lagt ut igjen med et fornuftig påslag og ble solgt på mindre enn en uke.

Erfaring fra bekjente er at 1 generasjons Leaf selges raskt og til gode priser. Mitt råd er å legge deg i prisnivået til finn og avslå skambud.

Jeg har gjort dette og ingen seriøse ringer på bilen min. Skjønner ikke hva som er galt med elbilmarkedet akkurat nå. Den er "mint" sammenlignet med mange andre der utem kjøpt ny i Norge av Birger N Haug. EU ok i 2 nye år, NAF testet, ny service, fikset det som var galt, nytt batteri, 59.000km på telleren.

En med 2013 mod la sin ut for 40.000,- mer enn min og fikk solgt samme dag.
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Fremkommelighet Ioniq på vinterføre
mandag 05. november 2018, klokken 22:24
Har ikke fått Ioniqen min enda, men skal ha piggfritt.

Har hatt piggfritt på Leaf siden 2011 og har aldri stått fast i en bakke. Er vel heller vi som kjører forbi fossilbiler som står og spinner i bakkene. Vi bor og kjører på Vestlandet.
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Råbillige parallelimporterte biler
mandag 05. november 2018, klokken 22:23
Det er ikke utstyr som man normalt sett kommer på å sjekke etter. På listene så det ut som helt vanlige modeller med varmepumpe og det hele.

Klart, etter vinterdekk og frakt / flybilletter opp til her vi bor, så er forskjellene rundt 25-30.000. Det er fremdeles mye selv med ettermontering av varme i setene.
#12
Hyundai Ioniq / Råbillige parallelimporterte biler
mandag 05. november 2018, klokken 21:29
Ser at Finn plutselig nå nærmest drukner i Ioniqer til 245-250.000,-. Flere av dem fra Birger N Haug.

Hva er greia med at de er så utrolig mye billigere enn norske modeller? Vi har signert kontrakt og venter på en identisk bil som vi betaler 50.000,- mer for.
#13
Det finnes to forskjellige typer fester på Leaf batteriene, og jeg fikk utlevert feil batteri på Mekonomen. De visste om det så jeg fikk gratis adaptere som gjør polene på batteriet større. Men Leaf 11/12 har så stor minus klo på kabelen at den ikke får skikkelig grep om adapteren heller. Tviler på at kobbersalaten som jeg har mekket selv går gjennom EU kontrollen, så jeg får vel bite i eplet og kjøpe enda et nytt 12v batteri med skikkelige poler. Eller skal minus kabelen sitte så dårlig at man bare kan løfte den av polen?

Tenker at hvis noen vil kjøpe et 12v batteri som passer de Leafene med tynne poler, så er det et pent brukt og relativt nytt batteri til en god pris i Molde ;)
#14
Mekanisk / Sv: Knekk-lyd ved høyresving
mandag 05. november 2018, klokken 21:13
Demonter bremseskivene og skrubb for rust med stålbørste. Smør opp med kobberpasta og monter alt sammen igjen.

Jeg fikk voldsom til knekking / knepping på en gammel Outlander 2012 inn i parkeringsplasser, og andre steder hvor man setter trykk på dekkene, og i 2014 fikk ikke Mitsubishi lyden vekk og de gadd heller ikke å prøve så mye. Den forsvant først for godt når jeg byttet de originale bremseskivene noen år etterpå... Så det var helt klart en garantisak, men den lokale forhandleren i Molde er elendig på service og oppfølging.
#15
Leaf 2010-2017 / Sv: Parkeringsbrems problemer
lørdag 27. oktober 2018, klokken 22:44
Skrev innlegget før jeg hadde kommet rundt på smørerunden min i dag. Flere av boltene bak var tørre, og de hadde en annen farge på smøremiddelet enn boltene foran. Ser nesten ut som at merkeforhandleren har glemt å smøre bak på forrige service.

Nå er de nedlesset med glidemiddel i hvert fall ;-)

Og jeg fikk sprøyta godt ut av parkbremsa med bremserens, slik at ruststøv og støv kom ut. Fikk også gått over med stålbørste slik at rustkanter etc. er slipt ned. Til sist justerte jeg parkbremsen et par hakk ut og kontrollerte at de likevel låses med håndbrekket. Nå har jeg ikke hørt noen lyder bakfra på den timen jeg kjørte bilen, så jeg håper det bare var så enkelt. Skal testkjøre mer senere i kveld.

Var noen som nevnte noe med å stramme håndbrekket i en annen tråd, og at det var et råd de hadde fått fra eu kontroll vedr. piping hyling ved rygging.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA