Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Alexander27

#1
Hyundai KONA / Sv: Batteristørrelser
lørdag 12. august 2017, klokken 20:11
Sitat fra: Finnøy på fredag 11. august 2017, klokken 20:45
Sitat fra: brako79 på fredag 11. august 2017, klokken 14:24
Sitat fra: Alexander27 på fredag 11. august 2017, klokken 13:51
Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.
Tipper Kona brøyter mer luft enn Ioniq´en.

I motsetning til NEDC "tullerekkevidder" er EPA og WLTP tall noe som er oppnåelige for alle som setter seg inn i bilen uten å kjøre spesielt økonomisk. Det er et faktum at Ioniq er veldig effektiv, og vi kan forvente at Kona er det samme, men større luftmotstand gjør innhugg i forbruk; det ser vi tydelig på for eksempel Tesla Model S vs X.

Dermed er det ikke urealistisk å forvente et reelt forbruk på Kona tilsvarende Zoe, Ampera-E og muligens neste generasjon Leaf med noenlunde samme batteripakke, så får i se hva fasiten blir på WLTP når de faktisk blir lansert :)

Har snekret sammen en oversikt basert på amerikanske EPA tall og rykter om WLTP og EPA tall på kommende elbiler som er her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,34844.msg599866.html#msg599866

Takk for fin tabell. WLTP tipper jeg ikke ligger langt unna EPA uansett. Hvis Kona kommer med 43 kW netto  (Ioniqen har 28 netto, 31 brutto)  antar - i hvert fall jeg - at 50 % mer batteri enn Ioniqen vil utgjøre mer enn de 65 km differanse du viser til i tabellen....
#2
Hyundai KONA / Sv: Batteristørrelser
fredag 11. august 2017, klokken 13:51
Sitat fra: Finnøy på onsdag 09. august 2017, klokken 15:38
I så fall mener du 500 km NEDC=tullerekkevidde

Ser i amerikanske meldinger en forventing påta 380 km EPA som er på linje med Bolt/AmperaE (for 60kWh)
Skal også lanseres i India i ren elektrisk utgave, der snakker de om litt mer enn 250km reell rekkevidde og refererer nok til den minste batteripakken. Dette er på linje med Zoe 400 i mer reell daglig rekkevidde.

Hmmm, 43 kWh i den minste batteripakka vil vel ha en rekkevidde på mer enn 250 km. Reell rekkevidde på Ioniqen med 28 kW er ca 21 mil - og ingen problemer med 250 km om sommeren. Hvis Konaén blir like effektiv som Ioniqen sankker v mer om en reell rekkevidde på 320 ++ km.
#3
Hyundai Ioniq / Sv: Problemer med hurtigladning
torsdag 19. januar 2017, klokken 23:06
Sitat fra: 400VDC på torsdag 19. januar 2017, klokken 21:59
Har noen av dere opplevd problemer med hurtigladning? Jeg opplever et par problemer som går igjen på bestemte ladestasjoner. Det ene problemet arter seg slik at like etter at ladning har startet sier bilen "Feil på hurtiglader" og på selve hurtigladeren står det "Charging error. The car asked for too much power". Ved å kople fra og starte på nytt går det som regel bra å fullføre ladingen opp til 94% (som er normalt). På en annen hurtiglader starter tilsynelatende lading, men det leveres ikke noe strøm til bilen. Ingen feilmelding, men heller ingen lading. Feil på bilen eller ladestasjonene eller en kombinasjon..?

Hmm, vanskelig å si. Selv hadde jeg problemer med Fortums ladestasjon. Startet med ladebrikken, men stoppet i det selve ladingen skulle begynne. Fikk melding om at ladingen ble stanset av bruker !!  - og en annen feilmelding om problemer med El-bilen (melding på dasbord). Det hele viste seg - etter å ha kontaktet Fortum - at det var FEIL med registreringen av ladebrikken, selvom ladebrikken har vært brukt et halvt år. 
#4
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
onsdag 07. desember 2016, klokken 12:38
Sitat fra: Barth på onsdag 07. desember 2016, klokken 12:34
"Min" bil er ventet inn til Drammen 11.desember. Da skulle det komme ca 200 biler som bl.a. skal understellsbehandles (noe som skulle ta 4 dager) før de blir spredt rundt i landet. Jeg venter på bil med vin-nr som slutter på 0033xx. og må si jeg gleder meg litt:)

Hvilken båt har din bil kommet med?
#5
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
tirsdag 06. desember 2016, klokken 16:08
Sitat fra: ProsjektX på tirsdag 06. desember 2016, klokken 15:44
Da blir det visst endelig bil på meg også, til fredag!
Med hvilken båt har bilen din ankommet med?
#6
Hyundai Ioniq / Sv: Navn på båter som er på vei
tirsdag 22. november 2016, klokken 13:17
Sitat fra: W.A. på tirsdag 22. november 2016, klokken 13:11
bilen min ankommer Drammen 25.nov ifølge forhandleren.
hvilken båt kan det være?

Da burde båten med bilen din på ankommet Wallhamn for noen dager siden...?

https://www.wallhamn.com/port/arrivals
#7
Hyundai Ioniq / Sv: Navn på båter som er på vei
tirsdag 22. november 2016, klokken 12:14
Sitat fra: JPV på tirsdag 22. november 2016, klokken 09:21
Sitat fra: Alexander27 på mandag 14. november 2016, klokken 17:19
Morning Pride. Bil ventes til Drammen 10/12. Vet ikke helt destinasjon på båten bortsett fra at den ventes til Casablanca 16/11

https://www.vesselfinder.com/?imo=9681431

Har fått samme info. Båten er ventet til Emden, Tyskland 24/11, da virker det veldig treigt med Drammen 10/12? Opprinnelig fikk jeg estimat om 1/12...

Enig, virker litt tregt. Hvis M. Pride er i Wallhamn, Sverige 1/12, kan jeg ikke skjønne at det skal ta så lang tid. Tipper bilene ankommer Drammen litt før 10 des :)
#8
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
mandag 21. november 2016, klokken 13:46
Sitat fra: MSS på mandag 21. november 2016, klokken 00:33
Sitat fra: Alexander27 på lørdag 19. november 2016, klokken 09:23
Sitat fra: MSS på lørdag 19. november 2016, klokken 01:29
Sjekket med leverandøren igjen tidligere idag, og fikk beskjed om at bilen utleveres til ca 10. desember ...

Hvilken båt kommer bilen din med?

Aner ikke, Han fikk frem at båten skal legge til kai 25.Nov, men fikk ikke frem noe navn. Visste heller ikke hvor den skal komme. Om den kommer til Drammen eller Gøteborg og settes over på tog/trailer derfra. Noen som har en ide om hvordan man kan finne slikt ut? Har vin nr etc, men ikke så mye mer.

Min bil ventes til Drammen ca. 10 Des (Morning Pride). Hvordan den ankommer vet jeg ikke. Men mest trolig med bil eller tog fra wallhamn. Du kan sjekke båt ankomster her: https://www.wallhamn.com/port/arrivals
#9
Hyundai Ioniq / Sv: Når får vi bilene våre?
lørdag 19. november 2016, klokken 09:23
Sitat fra: MSS på lørdag 19. november 2016, klokken 01:29
Sjekket med leverandøren igjen tidligere idag, og fikk beskjed om at bilen utleveres til ca 10. desember ...

Hvilken båt kommer bilen din med?
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Navn på båter som er på vei
mandag 14. november 2016, klokken 17:19
Morning Pride. Bil ventes til Drammen 10/12. Vet ikke helt destinasjon på båten bortsett fra at den ventes til Casablanca 16/11

https://www.vesselfinder.com/?imo=9681431
#11
Hyundai Ioniq / Sv: Spennende test i tyskland i kveld :-)
mandag 14. november 2016, klokken 12:25
Cool. Stort sett enig, AppleKnocker... :P
#12
Hyundai Ioniq / Sv: Spennende test i tyskland i kveld :-)
mandag 14. november 2016, klokken 11:06
Sitat fra: Jorgen86 på mandag 14. november 2016, klokken 10:54
er denne jeg også sikter til ja, med 15" og eco 25+ uten ac og 50 kmt så går den vel opp imot 300 km vel? så 400 km??

Ja riktig. Nå har jo Ioniqen også rullet 350 km under optimale forhold og fart. Så ut ifra batterikapasiteten til Zoen
så er ikke rekkevidden særlig imponerende faktisk...
#13
Hyundai Ioniq / Sv: Spennende test i tyskland i kveld :-)
mandag 14. november 2016, klokken 09:58
Sitat fra: Inop på mandag 14. november 2016, klokken 09:53
Sitat fra: Alexander27 på mandag 14. november 2016, klokken 09:48
Ja, Zoe´n er bare marginalt bedre enn Ioniqen i 120 km/t. Tror ikke forskjellen er forandres nevneverdig i 100 km/t heller. Høy fart og kulde er mer drepen for Zoe´n enn Ioniqen.
Er det Zoe 40 dere snakker (skriver) om her?

Ja, det er det. Tipper Zoe 40 har max noen mil bedre rekkevidde enn Ioniqen i 100 km/t...Se på hjemmsiden. Der er det en omregningstabell.
https://kampanje.renault.no/kampanjer/zoe-forhandsbestilling/
#14
Hyundai Ioniq / Sv: Spennende test i tyskland i kveld :-)
mandag 14. november 2016, klokken 09:48
Ja, Zoe´n er bare marginalt bedre enn Ioniqen i 120 km/t. Tror ikke forskjellen er forandres nevneverdig i 100 km/t heller. Høy fart og kulde er mer drepen for Zoe´n enn Ioniqen.
#15
Hyundai Ioniq / Sv: Første vinter tur med IONIQ
søndag 06. november 2016, klokken 09:47
Sitat fra: USLeaf11 på søndag 06. november 2016, klokken 09:10
Sitat fra: TM på søndag 06. november 2016, klokken 08:41
Det blir interessant å høre litt mer om denne vinterturen. Jeg synes 1.4 kW/mil høres litt for lavt ut til å inkludere full varme og normal hastighet. Tror ikke man kan forvente å kjøre strekningen Bærum-Gol vintertid uten lading med noen av elbilene i 280-300 km NEDC klassen. Ved 10 minus tror jeg ikke man regne med å kjøre mer enn maks 15 mil mellom hver lading før rekkeviddeangsten blir plagsom. Tipper ski på taket vil kunne redusere intervallet ned mot 14 mil. Jeg har ikke personlig erfaring med Ioniq, men med mange andre elbiler. De samme fysiske lover gjelder nok for alle elbiler, selv om Ioniq vinner noe på lavere luftmotstand.

Et forbruk på 1,4 vinterstid er helt i tråd med mine erfaringer (se mitt første innlegg i denne tråden). Topografien for min tur er rimelig utfordrende med mye opp og ned fra Bergen til Olden så at vi endte opp med 1,38 i forbruk er ikke mindre en imponerende!!

Ja det virker på meg som Ioniqen holder seg bedre i kulda enn andre El-biler på markedet i dag. Det er imponerende hvis Ioniqen kan klare 18-20 mil ved minus  5-10 gr.  Venter spent på flere tilbakemeldinger av de som har foreløpig har fått sine biler... ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA