Tenk på det sånn. Det er noen som tror speedometret på bilen sin er riktig og at folk som kjører fartsgrensa kjører 10km/t for fort hele tiden. Det finnes sikkert de som lever i den troen at ingen trenger å kjøre forbi de når de allikevel kjører fartsgrensa? I praksis er de til hinder selv om de som burde få komme forbi ikke kjører for fort.
Jeg sakker farten og signaliserer at folk kan kjøre forbi der det er god sikt til det. Jeg sakker farten når jeg ser at noen gjør forbikjøring på eget initiativ og jeg har selv vært vitne til at det kunne gått galt hadde jeg ikke gjort det. Å stoppe for å slippe forbi er sikkert greit, men jeg legger heller til rette for forsvarlig forbikjøring.
Jeg har derimot vært bak noen søndagskjørere og alltid lurt på hvorfor de øker hastigheten de stedene det er muligheter for forbikjøring, f.eks. der det blir en strekning med 2 felter i samme retning. Jeg fant ut at grunnen til dette er at vi gjerne øker hastigheten når vi har bedre sikt så de som kjører tregt øker hastigheten når det kommer en strekning med bedre sikt uavhengig av at noen bak skulle ønske de kunne komme forbi. Byplanleggere idag bruker dette og gjør veiene smalere og med mer vegetasjon der de ønsker en lavere hastighet.
Jeg sakker farten og signaliserer at folk kan kjøre forbi der det er god sikt til det. Jeg sakker farten når jeg ser at noen gjør forbikjøring på eget initiativ og jeg har selv vært vitne til at det kunne gått galt hadde jeg ikke gjort det. Å stoppe for å slippe forbi er sikkert greit, men jeg legger heller til rette for forsvarlig forbikjøring.
Jeg har derimot vært bak noen søndagskjørere og alltid lurt på hvorfor de øker hastigheten de stedene det er muligheter for forbikjøring, f.eks. der det blir en strekning med 2 felter i samme retning. Jeg fant ut at grunnen til dette er at vi gjerne øker hastigheten når vi har bedre sikt så de som kjører tregt øker hastigheten når det kommer en strekning med bedre sikt uavhengig av at noen bak skulle ønske de kunne komme forbi. Byplanleggere idag bruker dette og gjør veiene smalere og med mer vegetasjon der de ønsker en lavere hastighet.