Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - daktari

#1
En av de franske. Eks. DS 3. Citroën ë-C4, Peugeot e-208/3008, Opel Mokka.
https://www.finn.no/342860150
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 08:40
Klarer ikke kutte $10.000 ved å sette inn litt enklere seter og dørpaneler. Må mer radikale endringer til på alle områder. (1000 endringer som hver sparer 10 dollar.)
Typiske ting er mindre bremser, mindre motor, torsjonsbakaksel, mindre batteri og pakke, droppe varmepumpa, enklere hvac, manuelle ventiler, mindre skjerm med enklere spec, ingen qi-ladere osv osv.
#3
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:34Supert med de 5 år gamle planene 😂
Obs, trodde det var årets planer som var lekket. 5 år ja.
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 23:59
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:37
Sitat fra: daktari på I går kl. 23:32
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:30
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
Mitt valg i en slik situasjon ville vært å droppe overheng og kjøre samme pakker (evt med færre celler).
En Model 3 hatchback enkelt og greit. Som Focus og Focus sedan. Men med den svingradiusen til 3ern ikke en typisk småbil.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 23:56
Electrek.co om den nye modellen:
De var for en uke siden ganske tydelig på at Reuters hadde rett, men kanskje brukte litt feil ord. Det blir flisespikkeri.
https://electrek.co/2024/04/15/tesla-puts-electric-car-codenamed-nv9-back-burner-despite-elon-musk-said/

Nå vet vi det, den bilen de jobbet med, på ny plattform, med helt nye produksjonslinjer, som skulle bli billig og ultra-profitabel er stoppet/kanselleet/satt på vent (velg ditt foretrukne ord).

Ny modell kommer derimot på eksisterende plattform loves det. Tiden vil vise hvor raskt den kommer på veien hvis planen ble endret i mars...
https://electrek.co/2024/04/23/tesla-announces-change-of-plans-to-build-cheaper-electric-cars/

"I have been saying it for a while now. Elon, mister truth seeker, is not above stretching the truth and being misleading. This is a great example."
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 23:32
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 23:30
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
Det er noe rart med TSLA worldwide vil jeg si. Den oppfører seg ikke etter de regler som har pleid å gjelde.

Et lyspunkt at de skal lage en billig model, men hørtes ganske svakt ut som konsept. Men en liten utgave av Y (ikke sedan som 3) kunne fungere, men er litt i tvil om hva det nye med en slik løsning er.
Ja, og hvis den skal produseres på samme produksjonslinje, kan de da få til en mindre batteripakke med kortere hjulavstand?
#7
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 23:23
Sitat fra: emurof på I går kl. 22:36
Sitat fra: daktari på I går kl. 18:26Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...

Jada, akkurat som i 2014, 2019, osv. Det er tider da veksten midlertidig tar en "pause", som har skjedd mange ganger før. De snakket jo nettopp om dette både under denne kvartalspresentasjonen og forrige. Veksten kommer i bølger.

Satt du her i 2019 og erklærte at Tesla var død som vekstselskap fordi de hadde en periode med lavere eller ingen vekst?
Jeg gjorde ikke det nei. Jeg syntes det virket som at Model 3-salget gikk så bra den våren at de kom til å klare seg bra, men aksjen lå ganske flatt til langt utpå høsten eller året etter.

Men Xxl vokste bra en stund de også. Samme med Norwegian. Vekstselskaper sa dem.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 18:26
Salget gikk dårlig, inntekten halvert, pengene forsvinner-> aksjen opp 10%. Si meg at det er noe rart med aksjemarkedet i USA uten å si det...
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 14:38
Sitat fra: turfsurf på I går kl. 13:41
Sitat fra: daktari på I går kl. 08:40Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?
Installert produksjonskapasitet og hva de faktisk produserer er jo to vidt forskjellige ting. Dette er jo helt vanlig ved ramp-up av en produksjonslinje. De varslet jo og for lenge siden at ramp-up av produksjonskapasitet for CT ville strekke seg godt inn i 2025.
Poenget er at det er et estimat, eller fantasitall, inntil de faktisk klarer produsere ca 3000 biler i uka. Ingen vet om det faktisk går, Tesla har i beste fall en klar plan om det.
#11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 08:40
Noterte meg halvert overskudd (e.skatt) fra Q1 året før, profitten totalt er nå ca 5% av omsetningen. Tjener fortsatt penger, men kontantbeholdning sank med doble av netto-profitten.

Så skriver de at de har installert produksjonskapasitet på 125.000 cybertrucks, men vi vet se har levert ca 4000 på 1,5 kvartal, og de skryter av 1000 produserte CT i én uke j april. Er det 125.000 eller 52.000? Kan man egentlig stole på det de skriver?

For "Model 2" skriver de at de nå endrer strategi og ikke utvikler nye plattform fra bunn. Den skal baseres på eksisterende plattform (3/Y?) med tilpasninger og produseres på samme linje. Det kan funke. Blir som MEB og BMW CLAR. Men antagelig kompromisser og de varsler selv lavere profitt.

Men, det betyr at Reuter sine kilder hadde rett: de kuttet ut en helt ny plattform og endret strategi. Det som var utydelig var det nye at de allikevel skal komme med nye modeller. Om de lykkes med det på så kort tid hvis de endret plan i fjor høst, (1 år utvikling, ingen testing?) gjenstår å se.
#12
KIA / Sv: Kia EV9
I går kl. 08:25
Når jeg bygger en ID.Buzz med alt utstyr lander jeg på ca 700k u/v.hj. før rabatter. Da har man 82 kWh brutto og rwd.
Lange ID.buzz med større batteri på 87 kWh, og hvertfall GTX, vil antagelig vippe opp 50k, kanskje 100.
Da er vi på 800k før rabatter.

Prisen nærmer seg raskt EV9 GT, men den har da 100+ kWh, "800V". Og antagelig mindre innvendig plass.
Så konklusjonen er fortsatt at EV9 nok bør ned i pris når lange Buzz kommer.

Nio ES8 er etter min oppfatning litt mindre innvendig enn EV9, det er EQS suv også til en pris på ca 1,5 mill..
#13
Model 3 / Sv: Ny Performance lansert
tirsdag 23. april 2024, klokken 20:05
Kult med adaptive dempere (jaggu på tide) og sportsstoler, (som ser noe ukomfortabel ut- men det er vel poenget).
#14
e-Golf / Sv: Pendle e-golf
tirsdag 23. april 2024, klokken 17:19
Kanskje lurt å se på en av de søsknene ë-C4, DS3,e-208, Mokka m.fl? Enda litt større batteri også.
#15
ID.3 / Sv: Kartoppdatering?
tirsdag 23. april 2024, klokken 17:17
Kanskje det er lurt ja? Du ser kartversjonen du har installert i systeminfo.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA