Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - .Andre

#1
e-Golf / Biltur på over 2000km med e-Golf 24kW
mandag 24. juli 2017, klokken 13:12
Nå har vi nylig hatt årets ferie i e-Golf. Turen gikk fra Bergen og oppover vestlandskysten. Kjørte via Førde, Gamleveien over Strynefjellet,  Geiranger, Trollstigen, Atlanterhavsveien, Hamar og Karlstad i Sverige og tilbake til Bergen. Totalt et sted mellom 2000 og 2200 km på en uke. En fantastisk tur. Det går overraskende fint å kjøre på tur med e-Golf 24kW. Det er godt utbygd med hurdigladere nå.

Rekkevidden på rundt 16 mil er ikke noe hinder for å reise på tur, det krever kun litt ekstra planlegging. E-Golf er en fantastisk bil å reise på tur med. Vi ladet til maks 80% på ladestoppene hele veien.   
#2
e-Golf / Kart navigasjon
søndag 09. juli 2017, klokken 14:15
Er det noen som vet hvor man får de nyeste kartene til navigasjonen?
Har en 2016 e-Golf.
#3
e-Golf / Langtur med e-Golf
mandag 05. juni 2017, klokken 16:08
I sommer skal vi kjøre fra Bergen til Geiranger og Trollstigen og videre til Karlstad i Sverige. Har eGolf med 190km rekkevidde.
Det er en distanse jeg ser kan bli et problem. Det er Åndalsnes - Otta via Dombås som er 152km. Er det noen som har kjørt den strekningen med E-Golf?
Jeg lurer på om det enkleste er å kjøre tilbake til Geiranger fra Trollstigen og ta Rv 15 mot Otta. Der er det en Grønn Kontakt lader.

Jeg vet at det er to Artic Roads ladere på den strekningen men det skjer ikke at jeg betaler 260 for en lading. Er vi heldig har Grønn Kontakt montert laderen sin mellom Åndalsnes - Otta før vi skal reise. 
#4
e-Golf / Sv: Langtur med e-golf og Barn (2) Bergen-Halden
søndag 19. mars 2017, klokken 16:42
Ville heller vurdert å kjøre Filefjell eller Hemsedal med tanke på at Fortum har 4 hurtigladere i Lærdal og 2 i Gudvangen og mange ladere videre fra Lærdal og østover. Du trenger ikke å lade på landveisrøveren til Artic Roads før Lærdalstunnelen lenger. I Eidfjord er det kun en hurtiglader, da er det stor fare før kø, det samme i Geilo. I sommer var det 4 biler i ladekø i Geilo og 3 biler i ladekø i Eidfjord når vi reiste østover med E-Golfen. Er utrolig kjedelig å stå i ladekø.

Vi ladet til 90% i Eidfjord og lå 10 over fartsgrensen oppå fjellet. Tok det rolig opp Måbødalen, der lå vi i 60-70 km/t. Vi kom fram til Geilo med god margin. Lade fra 90-100% er bortkastet.
#5
Sitat fra: Joakim Sveli på torsdag 30. juni 2016, klokken 15:01
Hei. Bra initiativ til en status for denne utbyggingen. Alle lokasjoner i første Enova-utlysning er i prosess. Et ladested for elbil kan ta inntil 12 måneder å etablere med søknader, godkjenninger og infrastruktur. Byggingen av selve ladestedet er som regel gjort i løpet av 4 dager.

Følgende er utbygd som en del av Enova:

E18:
McDonalds Sørlandsparken
McDonalds Grimstad
Tvedestrand Storsenter (Grisen)
Flykafeen
Sandefjord Motor Hotell, Fokserød

E39: Venter på godkjenninger fra Statens Vegvesen

E6:

Shell Espa
McDonalds

E16:

Skulestadmo, Voss
Nes i Ådal

Rv. 3: Avventer diverse søknadsbehandling. Her har vi også kanskje verdens første ladested som forsinkes av sjeldne biler nær planlagt kabeltrasé.

Veldig bra at dere er kommet godt igang. Vet du noe om når laderene i Lærdal og Gudvangen er på plass?
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Tapere og vinnere i 2017 (elbiler)
onsdag 20. juli 2016, klokken 21:24
Sitat fra: Kanutten på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:15
Sitat fra: .Andre på onsdag 20. juli 2016, klokken 21:08
Tror nok ikke en bil med 8 års garanti og ubegrenset km er verd 0 etter 7 år

Det er vel bare batteriet som har den garantien?

Jeg forstår forsåvidt godt av en del er skeptiske til den fremtidige verdien av Model S. Det er veldig mange "fancy" detaljer som kan gå i stykker på en sånn bil i forhold til en plastikk-leaf.

Formulerte med dårlig der, det er batteriet selvfølgelig. Det er batteriet som skeptikerene mener må byttes etter 5 år selv om det er 8 års garanti :-P

Rett meg hvis jeg tar feil her. TeslaBjørn på youtube sin Tesla har gått 250 000km uten de største problemene mener jeg. Jeg tenker at det lover bra.
#7
Kjøpe elbil? / Sv: Tapere og vinnere i 2017 (elbiler)
onsdag 20. juli 2016, klokken 21:08
Tror nok ikke en bil med 8 års garanti og ubegrenset km er verd 0 etter 7 år ;) 2011 Leaf ligger rund 120 000 på finn... de er over 5 år gamle. Hvis du ser på gamle Think og Reva som er over 8 år gamle selges ikke de for kr 0,- på Finn. Batteriene i moderne elbiler har vist seg å være bedre en man hadde trodd. Leste om en Taxi Leaf som har gått over 160 000km uten å merke noe særlig tap i kapasitet med mye hurtiglading.

Det er helt normalt at dyre biler faller veldig mye i verdi. BMW 730 koster 1,2 millioner ny. 7 år gammel koster den alt fra 350 000 - 550 000. Jeg tror at Tesla vil oppleve tilsvarende prisfall, dvs at du kan få en 1. generasjons S 60 som kostet 470 000 ny til rundt 200 - 250 000 når denne er 7 år gammel. Eller en Tesla til 700 000 vil koste rund 300 000 etter 7 år, det er nok mer realistisk verditap. Det blir ikke automatisk en dårlig og ubruklelig bil selv om det kommer nyere og bedre modeller.
#8
Elbiler i media / Sv: Dyrere bompenger på grunn av elbiler
onsdag 20. juli 2016, klokken 15:22
Politikkerene innfører rushtidsavgift for å få ned trafikken. Når det så viser seg å virke og færre kjører igjennom bomringen syter de over lavere inntekter enn budsjettert... forstå det den som vil.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Tapere og vinnere i 2017 (elbiler)
onsdag 20. juli 2016, klokken 15:13
Monster? Volvo X90 og andre sammenlignbare SUVer er vel i samme størrelse og vekt? Tesla Model S veier vel ca 2-300kg mer enn en BMW 7 serie? Det er bilen det er naturlig å sammenligne med med tanke på størrelse og ytelser. Er så utrolig lei av at folk sammen ligner vekten på en Model S og X med en liten Fiat eller en annen småbil... Det er helt normalt i bilverden å tilby foskjellige utgaver av samme modell sist jeg sjekket. Ser ikke helt problemet med at Model X blir tilgjengelig for flere folk. Tesla skal dobble antall superladere med tanke på Model 3.

Hvorfor er det så mye mas om at Tesla veier 2 tonn? Det er en gigantisk familiebil... er ikke så mye tyngre enn sammenlignbare biler som nevnt over. Den er en av de mest aerodynamsike personbiler på markedet og har et imponerende lavt forbruk.

Jeg så en som har satt opp et regnestykke og kommet fram til at en Model S til 700K tilsvarer en eksosbil til rundt 350K med tanke på driftsutgifter. (husker ikke hvor jeg så det). Jeg kjører E-Golf og ikke Tesla, jeg venter til Model 3. Da kan det hende det blir bilbytte.
#10
Er det tatt med produksjonsutslipp av fossilt drivstoff og utslipp fra strømmen som forsyner raffineriene samt transport fra raffineriene til bensinstasjoner i rapporten? (har ikke anledning til å lese hele nå)
Dette er noe som alltid blir utelatt. Det må sammenlignes fra oljebrønn og fram til motor i eksosbil når produksjon av strøm blir tatt med ved elbil, ellers blir det feil.
#11
Jeg venter i spenning på et bilde av tankbilene som kjører kullkraft fra Polen til Norge :P

98% i Norge har ren vannkraft, resten har litt vind osv. Ohms lov og fysikkens lover tilsier at elektronene i din stikkontakt kommer fra nærmeste krafverk. Elektronene går minste motstands vei. Det er helt feil å si at norske strømkunder får skitten strøm, det er der lureriet ligger. Jeg bryr meg ikke om hva som er på papiret. Et papir kan ikke oppheve fysikkens lover uansett...

http://www.energinorge.no/nyheter-om-stroemmarkedet/norsk-stroem-er-fornybar-og-ren-article10853-240.html

Vi importerer vel stort sett atomkraft fra Sverige når vi først importerer noe? Det er jo den reneste formen for energi hvis man ser vekk fra de fornybare. Hadde kulkraftverkene blitt byttet ut med atomkraft hadde det løst mye ifm klimagassutslipp.
#12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Me har blitt heilelektriske
lørdag 30. januar 2016, klokken 12:55
Hva baserer de brannfaren på? Det har brent en eneste elbil til nå i år, man ved ennå ikke årsaken til hvorfor. Den sto til lading med 120kW. Det er ikke sikkert det er ladingen som gjorde at den brannt engang, det kan like godt være en sigarettglo. Det brenner i snitt 10 eksosbiler pr. dag. Det nærmer seg snart 100 000 elbiler som lader hver dag uten å ta fyr.

DSB sier til og med at det er helt trykt å lade elbiler, lave forsikringspremier på elbiler er også et hint om hvor lite fare det er.
#13
Enkle batterispørsmål / Sv: Bytte av batteri
fredag 22. januar 2016, klokken 17:46
Det har vist seg at dagens elbilbatterier er mye bedre enn man trodde. Det finnes taxier av Nissan Leaf som har gått over 160 000km med mye hurtiglading uten å miste nevneverdig kapasitet:
http://elbilplassen.com/nissan-leaf-taxi-hits-100000-miles-still-has-all-battery-bars/

Tror ikke det er noe du trenger å bekymre deg for. 

Det må jo være et meget bra tegn at ingen har hatt behov for å bytte batteri ennå (med unntak av garantisaker pga produksjonsfeil og barnesykdommer)  ::)
#14
e-Golf / Sv: Noen som ikke har problemer med sin E-Golf?
søndag 10. januar 2016, klokken 23:20
12600km siden 15. juli, 2016 mod. Ingen problemer så langt. Vi har bilen som eneste bil, kan ikke si at det er noe problem.
#15
Alt det andre / Sv: Nå kommer hydrogenbilene - side by side
onsdag 23. desember 2015, klokken 11:19
Hydrogenbilene har vel vært rett rundt hjørnet i over 20 år nå. Jeg registrerer at framtidens HY biler sammenlignes med dagens batteribiler. Batteriteknologien om 5 år er vanskelig å spå, muligens vi har "vanlige" elbiler som rekker 500km eller mer.

Hydrogenbilen er nok utkonkurert før den når massemarkedet. Jeg tror den fortsatt vil være framtidens bil i uoverskuelig framtid. Det snakkes om 500km rekkevidde. Hva er det i praksis? Jeg vil si at rekkevidden er 250km, man må kunne kjøre tilbake til fyllestasjonen i Oslo, det er ikke bare til å koble seg til stikkontakten på desitnasjonen.

Den eneste fordelen hydrogenibil har er fylletiden. Å kjøre til en fyllestasjon er en stor ulempe kontra det å lade hjemme. Selv er jeg blitt utrolig komfortabel med å plugge bilen i stikkontakt hjemme eller på jobb, alt annet virker nå gammeldags :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA