Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moderator 2

#1
Renault Kangoo E-Tech / Nye Renault Kangoo E-Tech krever TN-nett
torsdag 10. november 2022, klokken 15:58
Nye Renault Kangoo E-Tech og tvillingbilen Nissan Townstar EV er utstyrt med en "Chameleon-lader", slik Renault ZOE hadde. Det betyr at bilen ikke kan lade fra det norske IT-nettet, men krever en transformator før ladestasjon for å lage et lokalt TN-nett.

De som ønsker å kjøpe denne varebilene må være oppmerksom på denne problemstillingen.

Bilene kan hurtiglades på vanlige CCS hurtigladere.
#2
Bestilling og levering / Sv: Levering model Y performance
fredag 04. november 2022, klokken 14:44
Diverse innlegg som ikke gjelder bestilling og levering, men gennerell missnøye med Tesla er flyttet inn i egen tråd under model Y.

Denne tråden handler om bestilling og levering. Vær vennlig og hold dere til temaet. Det er derfor vi har kategorier og emner. Blir det vanskelig er det sikkert andre steder å bidra med ytringer.

Forum moderator2

Kl 20:30

NOway er utestengt inntil videre.
Han har fått flere oppfordriger om å opptre innenfor forumet sine rammer.
Det er tydlig vis ikke hans stil.

Han har også fått sin egen tråd der ha kan spre sin eder og galle, dog innenfor et anstendig språk.  Det var heller ikke av interesse.

Flere brukere av forumet har i tråden oppfordret han til å ta det litt roligere, det har vært nyttesløst.
Jeg har derfor tatt bort alt som kan mine om om hans berserkeregang.

God og fredlig helg.

MODERATOR
#3
TEST TEST TEST / Sv: test
tirsdag 18. januar 2022, klokken 13:56
test igjen.
#4
Lading av Tesla / Sv: Kommer SuC-nettverket til å bli åpnet??
mandag 20. desember 2021, klokken 11:59
2 innlegg er slettet. Vil oppfordre alle til en høflig og konstruktiv dialog.

Er dette et problem er heller ikke elbilforum stedet for deg  :police:

Moderator2
#5
Avansert: Batterier og Lading / Sv: Ny nettleie
tirsdag 16. november 2021, klokken 14:50
Foreslår at vi samler oss litt om en debatt om nettleie:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.msg1017065#msg1017065

Stenger derfor denne tråden.
#6
Lade hjemme / Sv: Ny beregning av nettleie fra 1. januar
tirsdag 16. november 2021, klokken 14:27
Stenger denne tråden, så tar vi heller fells debatt her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56905.0
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
torsdag 15. april 2021, klokken 08:45
Kempower sitt system for deling av effekt er veldig spennende. Men husk at dette ikke fungerer på samme måte som lastbalansering av AC ladeanlegg. Hver bil trenger forskjellig spenning inn på batteriet, avhengig av bil/batteritype og hvor i ladesyklusen man er. To elbiler kan derfor ikke dele samme powermodul. Kempower har powermoduler på 40Kw med to kanaler, dvs. at bilene får tildelt 20kW etter behov slik jeg forstår det. Dette krever avansert styring, og selv om hardware nå er på plass, har vel enda ikke Kempower full kontroll på softwaren til dette, og foreløpig er det statisk tildeling av effekt. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

De fleste ladeprodusenter jobber med tilsvarende systemer som Kempower, men der hver lader får dedikerte powermoduler, men det er hvor mye strøm hver lader får lov til å trekke som begrenses av den totale effekten tilgjengelig. Det blir i prinsippet dyrere enn Kempower sitt system, da man trenger flere powermoduler. Fordelen er at man styrer dette på AC siden, og dermed blir det lettere å styre. 
#8
Model 3 / FLYTTET: Ladeløsning hjemme
tirsdag 03. november 2020, klokken 17:02
#9
Hva koster en 32A kladd med CEE og innebygd DC-RCD?

Tror heller ikke en elektriker er veldig interessert i å legge opp en 32A stikk til lading uten TypeB vern...
#10
Model 3 / Sv: Levering Model 3
mandag 29. juni 2020, klokken 09:13
Nå viser Toalmar deg til en tråd der du antagelig finner akurat det du spør om, og så svarer du slik?

Hvor ble det av vanlig høfflighet og respekt?

Fortsett gjerne slik med venner og familie, men ikke her på elbilforumet.

Forum moderator2
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Premium Connectivity
lørdag 23. mai 2020, klokken 07:32
Festen fortsetter i denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=51483.0
#12
Spammerne registrerer seg med en brukerkonto og legger manuelt inn tråder i første delforum som er åpen. Dette gjøres nok manuelt. IP adresser og e-post kontoer som blir brukt varierer voldsomt, og tyder på at de bruker kaprede maskiner som mellomledd for å komme inn på forumet. Dette er en "katt og mus" lek, der vi alltid vil henge etter. Vi tok noen grep forrige uke, så nå har det faktisk vært litt roligere i noen dager. Så lenge vi har et åpent forum, der registrerte brukere får lov til å poste vil dette oppstå.

Lars
#13
Lade hjemme / Sv: Tiårets mest meningsløse dings?
fredag 17. april 2020, klokken 20:01
Nei. Den gir ikke noe mer beskyttelse enn en vanlig stikkontakt.

#14
Lade hjemme / Sv: Lang ladekabel med Schukostøpsel?
søndag 29. mars 2020, klokken 10:29
THansen har mode2 kabler med 10 meter ledning. Du burde hatt CEE kontakt, for da hadde du ladet tryggere og sluppet overgangen i dette tilfellet:

https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mercedes/eqc-400-4matic/ladekabel-mode-2-type-2-10-16a-10m/n1195641/pn1195666
#15
Innfør krav om timer til motorvarmet, slik at det ikke er lov å bruke denne før 1-2 timer før avgang.
Min erfaring er at de med motorvarmer er den samme gruppen som først får elbil, så motorvarmergjengen dør ut av seg selv.

Overgangskabler til schuko er ikke forskriftsmessig, så det anbefales ikke i fellesgarasjer, men gjør man dette i en villa er det jo brukeren det evt. vil gå ut over.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA