Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eivhelle

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
lørdag 05. mars 2022, klokken 10:14
Det er enkelt å sitte å kritisere andres beslutninger. Men hvilken løsninger er det egentlig Rystad foreslår? Han påpeker helt riktig at det er farlig å gjøre seg avhengig av å importere gass fra Russland. Men en del av problemstillingen er at Europa har underskudd på energi og har vært avhengig av import i lange tider. Markedet vil alltid etterspørre den rimeligste løsningen og her har gass i mange år vært et rimelig alternativ sammenlignet med for eksempel dyr kjernekraft. Det mest åpenbare alternativet er å bygge ut mer fornybar energi. Den jobben burde selvsagt vært intensivert for lenge siden. Men her har lobbyvirksomhet fra de som har sterke økonomiske interesser innen fossil energi bidratt til å bremse utviklingen. Og de har igjen fått god hjelp av "ekspertkommentatorer" tilsvarende Kjell Magne Rystad som ikke akkurat har vært noen talsmann for fornybar energi.

Det har vært en del politikere som har snakket mye om at Norge bør intensivere leteaktiviteten etter mer gass. Jeg lurer litt på hvordan noen klarer å tenke seg frem til at det vil ha noen som helst effekt på energisikkerheten det neste tiåret. En ting er at all statistikk fra over 50 år med leting, viser at sannsynligheten for store funn er svært liten. 67% av all olje og gass på Norsk sokkel, ble funnet mellom 1966 og 1986. Man boret 300 letebrønner for å finne disse resursene. De resterende 33 prosenten ble funnet de siste 35 årene og man boret i det tidsrommet 870 nye letebrønner. Man peker gjerne mot Barentshavet når man drømmer om nye store forekomster. Så langt har det vist seg å være lite å finne i dette området. Men sett at vi fant et stor gassfelt i Barentshavet. For det første vil det kreve enorme kostander å bygge infrastruktur for å frakte gassen til markedet i Europa. Og strategisk sett vil det neppe være lurt å etablere et anlegg som skal utkonkurrere Russisk gass på grensen til Russland.

Hvis Norge skal bidra til energisikkerheten i Europe ligger det største potensialet i vindenergi offshore. I tillegg kan vi spe på med å montere solceller der forholdene legger til rette for det. Jeg fikk installert solceller på taket på min bolig i 2018. Det gjør at boligen min i dag produserer strøm tilsvarende 50% av eget forbruk. Selv om man ikke blir rik så er det ganske tilfredsstillende å se at man i dag, 5 mars kl 10, faktisk eksporterer 3 kW med effekt på et tidspunkt når spotprisen på strøm ligger på 190 øre/kWh.
#2
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
fredag 06. august 2021, klokken 10:03
Lillesand - Horten, med noen avstikkere underveis.

226 km
20.3 kWh/100 km
Rest SOC : 28 %

Beregnet kapasitet : 63.7 kWh

Batteriet var toppet opp med "nødladeren" (1.8 kW) over natta før avreise og skulle derfor være optimal balansert.
#3
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
søndag 01. august 2021, klokken 18:28
Etter å ha fulladet min etron 50 til 100% før start på siste ferietur i sommer, vise gjettometeret 386 km rekkevidde. ;D
Om det skulle stemme, snakker vi vel her om batteri oppgradering heller enn degradering. ;)
Mulig at bilen er blitt litt høy på pæra etter siste langtur 8)
#4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Aldri mer tyske drittbiler
søndag 01. august 2021, klokken 12:33
Sitat fra: Kanutten på søndag 01. august 2021, klokken 12:02
Sitat fra: turfsurf på søndag 01. august 2021, klokken 09:50
... De driver kun etter profitt...

Det er vel poenget med all næringsvirksomhet.

Et viktig poeng som jeg tror mange overser. Det er sikkert mange som tenker at Elon Musk overtok Tesla for å redde verden. Jeg for min del tror han tenkte at "å redde verden" var en god forretningsmulighet. Og om man sjekker formuen hans tror jeg han absolutt hadde rett i det.
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 27. juli 2021, klokken 10:50
Kan se ut som man har latt seg friste til å kjøre høy strømproduksjon i år for å kompensere for det dårlige året i fjor. Ved inngangen til 2021 hadde man rekordnivå i magasinene, mens man nå ligger godt under normalen.
#6
Gjennomsnittlig årlig kjørelengde for den norsk bilparken er i overkant av 12000 km. Og gjennomsnittlig levetid for en bil er rundt 17-18 år. Altså må batteriet holde omtrent 216000 km for å klare gjennomsnittlig levetid.

Hvis vi ser på en 1. gen e-golf, så kan man regne rundt 100-120 km pr. lading. I så fall må den klare i underkant av 2000 ladesykluser. Med en miks med 70 % saktelading (hjemme) og 30% hurtiglading burde det være greit å oppnå.

Men det vil nok være en del forskjell avhengig av hvilke type celler man har brukt på de ulike bilene. Så vidt jeg har forstått har man i e-golf benyttet celler med litt lavere energitetthet. Celler som i utgangspunktet er laget for ladbare hybrider, der man har ofret energitetthet på bekostning av høyere effekt fra hver celle. Da skulle man kunne forvente at cellene tåler en del flere ladesykluser enn om man benytter celler med høyere energitetthet.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
tirsdag 27. juli 2021, klokken 10:13
Det varierer hvor mye vann det er i magasinene. Da jeg kjørte over hardangervidda sist lørdag, var magasinet ved haugastøl smekkfullt. Og det er generelt sett en god del vann i elvene på hele vidda. Derimot så det sånn ut i Valldalsvannet, som ligger nordøst for Røldal, for omtrent en uke siden. Rundt 30 meter fra vannkanten opp til øvre grense på magasinet, og vannet er rundt en mil langt.
#8
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
søndag 25. juli 2021, klokken 14:26
Sitat fra: ThomasEL på søndag 25. juli 2021, klokken 09:48

Generelt hadde sikkert e-tronlivet vært enklere hvis man ikke hang seg opp i så mange detaljer rundt kapasitet etc. I sommer har vi vært på flere langturer. Hver gang har jeg vært veldig godt fornøyd med bilen, helt til jeg analyserer tallene i etterkant av turene. Da synker humøret igjen🤪🙈


Tror det er greit å slippe ned skuldrene og ta turen som den kommer. Det er så mange parameter som påvirker hvor langt du kommer mellom hver lading, at man aldri finner en endelig fasit. I fjor feiga jeg ut og ladet på Dagali fordi jeg var redd for å akkurat gå tom før vi rakk frem til Geilo (knappe 230 km). Sist jeg kjørte samme retning hadde jeg gått tom omtrent etter passering over Hardangerbrua, 100 km lenger  borte, om jeg hadde droppet lading underveis. Forskjellen på de to turene var regnvær og rundt 10 grader lavere temperatur.
#9
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
søndag 25. juli 2021, klokken 14:08
Sitat fra: tromsø på lørdag 24. juli 2021, klokken 23:30
eivhelle og andre med e50, hvilket verdi (Wh/km @ 110km/h) bruker dokker på referanseforbruket i ABRP?
Har hittil ikke sett noe behov for ABRP, siden jeg stort sett kjører strekninger jeg kjenne veldig godt. Men når jeg testet forbruket ved 110 km/t på sommerføre og tørr vei fikk jeg 236 Wh/km. Så tipper estimatene på 240 ikke er så langt unna sannheten.
#10
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
lørdag 24. juli 2021, klokken 18:52
Hjem fra ferie i dag i varmt sommervær og bortimot vindstille, i etron 50.

Kjørte fra Øystese til Horten, via hardangervidda og nummedal. Ladet 9 minutter på Rødberg og kom hjem med omtrent 15% SOC.

390 km med et forbruk på 17.5 kWh/100 km. Kjørte hele turen i efficiency mode, så den kjørte ikke full blås på klimaanlegget. Men uansett laveste forbruk jeg har opplevd så langt.
#11
Audi e-tron / Sv: Gjenværende batterikapasitet
tirsdag 13. juli 2021, klokken 17:19
Etron 50 AS, kjørt 16000km.

Tur på 390 km med snittforbruk 18.0. Startet med 100% SOC og ladet fra 51% til 87% underveis. Hadde 24% igjen da turen var ferdig. Dvs. 112% tilsvarer 390x0.18. Dermed vil kapasiteten være 70.2/1.12 = 62.7 kWh.

Virker som kapasiteten er uendret fra det jeg fikk på tilsvarende turer i fjor sommer.
#12
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
mandag 12. juli 2021, klokken 21:27
Jeg kjørte en tur på 12 km i dag med et forbruk på 25.9 og fikk da redusert GOM fra 350 km til 310 km. Det innebærer at snittforbruket for bergening av GOM har endret seg fra 18 til 19.3. I så fall vil det si at GOM beregner fra snittforbruket siste 75 km.

Kan legge til at snittforbruket for turen jeg tok i går gikk opp fra 17.8 til 18.0 i løpet av de siste 70 km av turen, som totalt var på 390 km. Samtidig var snittforbruket betydelig høyere 80 km før slutt fordi jeg da regenererte masse energi på vei ned fra hardangervidda. Så regnestykket blir fort litt komplisert om en skal ta med alle faktorer.
#13
Audi e-tron / Sv: Rapport fra turer med e-tron
mandag 12. juli 2021, klokken 13:50
Kjørte fra Horten til Øystese via Nummedal og Hardangervidda. To passasjerer og halvfull bil. Flotte kjøreforhold, men en del trafikk, så hastigheten var moderat (snitt på 65 km/t for hele turen). Endte opp med et forbruk på 18.0 som er ny rekord på strekningen. Sitter igjen med samme inntrykket som jeg hadde etter et år med e-golf. Forbruket blir lavere etter å ha kjørt en sesong med bilen. Våknet opp i dag med fulladet bil og en estimert rekkevidde på 350 km. :D

Ladet noen minutter på Rødberg. Der var det null ladekø. På Maurseth og i Eidfjord derimot var det fullt av biler. Så et lite tips til de som kjører samme strekning. Rødberg er et fint sted å stoppe. To lynladere ved hotellet med 4 uttak til sammen. Og som regel ledig.
#14
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 31. mars 2021, klokken 18:19
@Ingeniøren:

I bunn og grunn er det vel bare én metode som gir et helt riktig svar:
Lade til 100%, for deretter å tappe batteriet med en kjent last ned til BMS kutter strømmen, og lese av hvor mange Ah batteriet har levert...

Den omfattende testen de gjorde hos ble gjort på følgende måte:
- De ladet til fullt, og tappet ned til 0%
- Deretter ladet de på nytt, og tappet ned til 0%. Så sto batteriet slik i to timer, før de på nytt ladet til 100% og lot det stå slik i 2 timer.
- Underveis ble det gjort jevnlige målinger, og alt ble videresendt til Audi Norge.

Her hadde de alle sjansers mor til å måle nøyaktig restkapasitet, i stedet får jeg bare vite at «cellespenningen viser at batteriet er i orden»

Som sagt, her tror jeg de vet noe de ikke får lov til å si..!

Jeg tror grunnen til at de ikke vil oppgi mer detaljer til kunder, er at man ikke ønsker å gi bort for detaljert informasjon.

Det vil alltid være litt spredning i kapasiteten på cellene som vil gjøre at ingen batterier er helt like. To biler vil derfor kunne ha litt forskjellig kapasitet. I tillegg har vi problemstillingen rundt temperatur. Om du gjennomfører en test ved 20 grader skal du få omtrent den kapasiteten som er oppgitt. Ved høyere temperatur vil cellene få litt bedre kapasitet, mens den vil falle når temperaturen synker. Hvis du har et batteri som sjelden blir ladet over 80% kan du også oppleve at cellene ikke er optimalt balansert. Det samme gjelder om du stort sett bare bruker hurtiglader.

Derfor er det lett for fabrikken å kunne si om alle cellene fungerer eller ikke. Å gi et konkret svar om degradering er kanskje ikke like enkelt siden man nok helst vil forholde seg til gjennomsnittstall og ikke gjøre konkrete vurderinger på et spesifikt batteri. Om du for eksempel har en bil med et batteri som kapasitetsmessig lå i øvre området da bilen forlot fabrikken, vil man tåle mer degradering enn om kapasiteten lå i nedre området, sammenlignet med snittet av totalt antall biler. Og i forhold til garanti er det nok i fabrikkens interesse å holde disse tallene internt.
#15
Elbiler i media / Sv: Melder om svært lav Model 3-rekkevidde i kulda.
søndag 06. desember 2020, klokken 19:47
Lithium jern fosfat batterier har noe større kapasitetstap i kulda enn vanlig lithium ion batterier. Men dette burde ikke være noe stort problem om man sørger for å holde temperaturen i batteriet rundt 20 grader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA